zeeland 125 Geloof het of niet! Geen vaste ijsbaan Vaste buslijnen vervallen, meer vervoer met taxi's woensdag 10 oktober 2012 mm* •Jmm. r?;>' .4>Vy- m K: Peddelboarden in De Braakman. foto archief PZC een andere overname-kandidaat, een Belgische ondernemer, gevon den die 750.000 euro méér voor de Braakman wil betalen dan het bedrijf waarmee hij eerder tot een akkoord zou zijn gekomen. De banken vinden dat Wester meijer zijn woord gestand moet doen aan de 'eerste' koper, terwijl Westermeijer aan de hoogste bie der wil verkopen, aldus betrouwba re bronnen. Daardoor is een patstelling ontstaan, waarvan het per soneel nu de dupe is. Te goeden zijn bevroren, waardoor sa larissen over september niet kun nen worden betaald. Hoe lang dit zal gaan duren, is nie mand bekend. Kampeerders reageren op de web site van deze krant onthutst op de - voor hen kennelijk grotendeels onbekende - verwikkelingen. Ze blijken ontevreden over het be heer van het Vakantie-Eiland sinds Westermeijer het vakantie park in 2007 overnam van de fami lie Verpalen-Van den Bosch. Westermeijer beloofde fors te in vesteren, onder meer in een zwem bad, maar daarvan is praktisch niets terecht gekomen. Integendeel, 'de toekomst zal het uitwijzen', meldt 'een Braakman recreant', 'maar er is een hell of a job to do wat betreft de Braak man, alleen al aan achterstallig on derhoud'. 'Tja, dit was te verwach ten', stelt een andere reageerder, 'er werd niets gedaan, niets geïn vesteerd, en accommodaties zijn duur en gedateerd'. door Nadia Berkelder KRUBN8NGEN - In 2015 verdwijnt een aantal vaste buslijnen in Zee land. Reizigers kunnen in plaats daarvan met taxi's reizen. De provincie en de Zeeuwse ge meenten praten op dit moment over de toekomst van het open baar vervoer in Zeeland. Het idee is om openbaar vervoer zoals dat nu bestaat te combineren met col lectief vervoer met taxi's. De minst rendabele lijnen worden ge schrapt. De plannen werden dinsdagavond gepresenteerd aan de gemeente raad van Reimerswaal. De raadsle den hoorden dat het aantal reizi gers in het openbaar vervoer de ko mende jaren afneemt, door allerlei demografische ontwikkelingen, en dat de kosten van het vervoer stij Nog één van de reacties op de site: 'Niet alleen maken wij ons onge rust over het personeel, maar ook over de gevolgen voor gasten die al vele jaren daar verblijven'. Een voorname gebruiker van Vakantie-Eiland Braakman is watersportvereniging Vremdijcke-Braakman. Het be stuur is bij monde van voorzitter Paul Van Laethem en secretaris Steven Clemmens tevreden over de tarieven die worden gerekend sinds Westermeijer eigenaar is. De huurprijzen zijn gehalveerd, vol gens hen, waardoor ze nu 'zeer re delijk' zijn. De watersporters zijn ook te spre ken over de inspanningen van de havenmeester. „Hij doet al het mo gelijke," ■SBHBBBMBNHBaaB! gen. „In 2015 is er 22 procent min der budget beschikbaar voor de bus", zei Erik van der Kooij, die door de provincie is ingehuurd om de plannen voor het vervoer te ma ken. „En het WM O-geld, voor het collectief vervoer, wordt ook min der." Sinds 2007 is er in elke Zeeuwse kern op werkdagen elk uur een bus, ook al is dat soms een slecht bereikbare belbus. Dat idee wordt losgelaten. „De vraag naar busver-' voer is nauwelijks gestegen", zei Van der Kooij. Er zaten dus niet meer reizigers in de bus. „De zekerheid van elk uur een bus komt te vervallen", gaf hij toe, na vragen van raadsleden. „Maar daar komt wel iets anders voor in de plaats." In de Zeeuwse steden gaat waarschijnlijk een bus rijden die voor mensen met een WMO-indi- catie gratis is. Hun tevredenheid houdt daarmee op. Voorzieningen in de haven -zijn aldus Van Laethem en Clem mens 'tot op de draad versleten'. Zo zijn de beschoeiingen die uit de jaren zeventig stammen, 'volle dig verrot', geeft Van Laethem aan. „Wat wij aan huurpenningen beta len, wordt in elk geval niet aan on derhoud besteed." Westermeijer had fraaie plannen, roepen Clemmens en Van Lae them in herinnering, zoals het uit baggeren van de verzandende Braakman en de bouw van nieu we bungalows. „De ideeën zijn stuk voor stuk als sneeuw voor de zon verdwenen." De voorzitter en secretaris van wsv Vremdijcke-Braakman wach ten ondertussen gelaten af wie of wat het vakantiepark aan de Braalc- MBSaBSBCmKmimaXmMBSiamamBltmB man overneemt, inclusief het wa ter van de Braakman. Dat dit wa ter via Wabra BV (ook onderdeel van de Hooge Paaschberg) in parti culiere handen is, vindt Clem mens meer dan ongelukkig. Het zou volgens hem veel beter zijn als een overheid daarin stapte. „Dit is toch eigenlijk een overheid-' staak. Overheden kunnen boven dien naar ik meen gemakkelijker subsidies bij elkaar krijgen." Van Laethem en Clemmens hebben overigens wel enig begrip voor Westermeijer. Ze wijzen erop dat de provincie de Braakman vooral als natuurgebied ziet, terwijl de gemeente Terneu- zen meer op het spoor van recrea tie zit „Dat maakt het niet eenvou diger te ondernemen." VLISSINGEN - Het plan van Vita Event om een vrijetijdscentrum te maken in de Machinefabriek in Vlissingen, gaat voorlopig niet door. Ook de vergunning voor de ijsbaan is flink ingeperkt. Vita Event zou in één van de drie hal len van de Machinefabriek in de winter een ijsbaan van 1800 vier kante meter aanleggen, in het voor jaar een zandvloer voor strandspor- ten, in de zomer een hindernis- baan en gedurende het hele jaar klimmuren. Maar de Schelde heeft bezwaar gemaakt. „Omdat wij met de gemeente Vlissingen in gesprek zijn over het inkrimpen van de Machinefabriek", zegt vastgoeddi recteur Bert van Hoepen van de Schelde. De gemeente heeft geluis terd; de vergunning voor vijf jaar is opzij geschoven, een tijdelijke vergunning voor vier maanden kan Vita Event al wel krijgen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 53