zeeland 125
Geloof het
of niet!
Geen vaste
ijsbaan
Vaste buslijnen vervallen,
meer vervoer met taxi's
woensdag 10 oktober 2012
mm*
•Jmm.
r?;>' .4>Vy-
m K:
Peddelboarden in De Braakman.
foto archief PZC
een andere overname-kandidaat,
een Belgische ondernemer, gevon
den die 750.000 euro méér voor
de Braakman wil betalen dan het
bedrijf waarmee hij eerder tot een
akkoord zou zijn gekomen.
De banken vinden dat Wester
meijer zijn woord gestand moet
doen aan de 'eerste' koper, terwijl
Westermeijer aan de hoogste bie
der wil verkopen, aldus betrouwba
re bronnen.
Daardoor is een patstelling
ontstaan, waarvan het per
soneel nu de dupe is. Te
goeden zijn bevroren, waardoor sa
larissen over september niet kun
nen worden betaald.
Hoe lang dit zal gaan duren, is nie
mand bekend.
Kampeerders reageren op de web
site van deze krant onthutst op de
- voor hen kennelijk grotendeels
onbekende - verwikkelingen. Ze
blijken ontevreden over het be
heer van het Vakantie-Eiland
sinds Westermeijer het vakantie
park in 2007 overnam van de fami
lie Verpalen-Van den Bosch.
Westermeijer beloofde fors te in
vesteren, onder meer in een zwem
bad, maar daarvan is praktisch
niets terecht gekomen.
Integendeel, 'de toekomst zal het
uitwijzen', meldt 'een Braakman
recreant', 'maar er is een hell of a
job to do wat betreft de Braak
man, alleen al aan achterstallig on
derhoud'. 'Tja, dit was te verwach
ten', stelt een andere reageerder,
'er werd niets gedaan, niets geïn
vesteerd, en accommodaties zijn
duur en gedateerd'.
door Nadia Berkelder
KRUBN8NGEN - In 2015 verdwijnt
een aantal vaste buslijnen in Zee
land. Reizigers kunnen in plaats
daarvan met taxi's reizen.
De provincie en de Zeeuwse ge
meenten praten op dit moment
over de toekomst van het open
baar vervoer in Zeeland. Het idee
is om openbaar vervoer zoals dat
nu bestaat te combineren met col
lectief vervoer met taxi's. De
minst rendabele lijnen worden ge
schrapt.
De plannen werden dinsdagavond
gepresenteerd aan de gemeente
raad van Reimerswaal. De raadsle
den hoorden dat het aantal reizi
gers in het openbaar vervoer de ko
mende jaren afneemt, door allerlei
demografische ontwikkelingen, en
dat de kosten van het vervoer stij
Nog één van de reacties op de site:
'Niet alleen maken wij ons onge
rust over het personeel, maar ook
over de gevolgen voor gasten die al
vele jaren daar verblijven'.
Een voorname gebruiker van
Vakantie-Eiland Braakman
is watersportvereniging
Vremdijcke-Braakman. Het be
stuur is bij monde van voorzitter
Paul Van Laethem en secretaris
Steven Clemmens tevreden over
de tarieven die worden gerekend
sinds Westermeijer eigenaar is. De
huurprijzen zijn gehalveerd, vol
gens hen, waardoor ze nu 'zeer re
delijk' zijn.
De watersporters zijn ook te spre
ken over de inspanningen van de
havenmeester. „Hij doet al het mo
gelijke,"
■SBHBBBMBNHBaaB!
gen. „In 2015 is er 22 procent min
der budget beschikbaar voor de
bus", zei Erik van der Kooij, die
door de provincie is ingehuurd om
de plannen voor het vervoer te ma
ken. „En het WM O-geld, voor het
collectief vervoer, wordt ook min
der."
Sinds 2007 is er in elke Zeeuwse
kern op werkdagen elk uur een
bus, ook al is dat soms een slecht
bereikbare belbus. Dat idee wordt
losgelaten. „De vraag naar busver-'
voer is nauwelijks gestegen", zei
Van der Kooij. Er zaten dus niet
meer reizigers in de bus.
„De zekerheid van elk uur een bus
komt te vervallen", gaf hij toe, na
vragen van raadsleden. „Maar daar
komt wel iets anders voor in de
plaats." In de Zeeuwse steden gaat
waarschijnlijk een bus rijden die
voor mensen met een WMO-indi-
catie gratis is.
Hun tevredenheid houdt daarmee
op. Voorzieningen in de haven
-zijn aldus Van Laethem en Clem
mens 'tot op de draad versleten'.
Zo zijn de beschoeiingen die uit
de jaren zeventig stammen, 'volle
dig verrot', geeft Van Laethem aan.
„Wat wij aan huurpenningen beta
len, wordt in elk geval niet aan on
derhoud besteed."
Westermeijer had fraaie plannen,
roepen Clemmens en Van Lae
them in herinnering, zoals het uit
baggeren van de verzandende
Braakman en de bouw van nieu
we bungalows. „De ideeën zijn
stuk voor stuk als sneeuw voor de
zon verdwenen."
De voorzitter en secretaris van
wsv Vremdijcke-Braakman wach
ten ondertussen gelaten af wie of
wat het vakantiepark aan de Braalc-
MBSaBSBCmKmimaXmMBSiamamBltmB
man overneemt, inclusief het wa
ter van de Braakman. Dat dit wa
ter via Wabra BV (ook onderdeel
van de Hooge Paaschberg) in parti
culiere handen is, vindt Clem
mens meer dan ongelukkig.
Het zou volgens hem veel beter
zijn als een overheid daarin stapte.
„Dit is toch eigenlijk een overheid-'
staak. Overheden kunnen boven
dien naar ik meen gemakkelijker
subsidies bij elkaar krijgen."
Van Laethem en Clemmens
hebben overigens wel enig
begrip voor Westermeijer.
Ze wijzen erop dat de provincie de
Braakman vooral als natuurgebied
ziet, terwijl de gemeente Terneu-
zen meer op het spoor van recrea
tie zit „Dat maakt het niet eenvou
diger te ondernemen."
VLISSINGEN - Het plan van Vita
Event om een vrijetijdscentrum te
maken in de Machinefabriek in
Vlissingen, gaat voorlopig niet
door. Ook de vergunning voor de
ijsbaan is flink ingeperkt. Vita
Event zou in één van de drie hal
len van de Machinefabriek in de
winter een ijsbaan van 1800 vier
kante meter aanleggen, in het voor
jaar een zandvloer voor strandspor-
ten, in de zomer een hindernis-
baan en gedurende het hele jaar
klimmuren. Maar de Schelde heeft
bezwaar gemaakt. „Omdat wij met
de gemeente Vlissingen in gesprek
zijn over het inkrimpen van de
Machinefabriek", zegt vastgoeddi
recteur Bert van Hoepen van de
Schelde. De gemeente heeft geluis
terd; de vergunning voor vijf jaar
is opzij geschoven, een tijdelijke
vergunning voor vier maanden
kan Vita Event al wel krijgen.