Oostdijk heeft redenen
zat om online te kopen
221 zeeland
Verlost van zwaar
vrachtverkeer
Museumkelder Afrika staat te kijk Snelheid spoor met afdwingbaar'
Logisch
Aannemersbedrijf
woensdag 10 oktober 2012
door Frank van Cooten
HEINKENSZAND - Aanwonenden
van de Nieuwe Rijksweg langs 's
Heer-Arendskerke zijn over een
paar jaar eindelijk verlost van het
doorgaande zware vrachtverkeer
vanaf de Sloeweg.
Het verkeer vanaf de Sloeweg kan
dan niet meer rechtdoor rijden
naar 's Heer-Arendskerke en Goes
maar wordt via een nieuwe oprit
rechtstreeks de A58 opgestuurd.
Verkeer dat toch binnendoor wil
blijven rijden naar 's-Heer-Arends-
kerke kan dat nog wel, maar alleen
via een veel omslachtiger manier.
Automobilisten moeten dan de
A58 op om vervolgens de nieuwe
afslag Drieweg bij Heinkenszand
te nemen. Via de Drieweg gaat het
dan over de Noordzakweg naar 's
Heer-Arendskerke.
Om te voorkomen dat automobilis
ten vanaf de Sloeweg toch recht
door blijven rijden wordt het deel
van de Sloeweg tussen de A58 en
het viaduct over de Noordzakweg
afgegraven. Het zand wordt ge
bruikt in de Sloeweg.
Deze ingrijpende wijziging in de
verkeersafwikkeling is onderdeel
van de verdubbeling van de Sloe
weg. „Bewoners van de Nieuwe
Rijksweg voeren al jaren lang actie
om het doorgaande vrachtverkeer
te weren. Door de afsluiting van
dat deel van de Sloeweg komen
wij tegemoet aan deze bezwaren",
zegt Jan Bakx, projectleider van de
verdubbeling van de Sloeweg.
De 'keiharde' knip in de Sloeweg
komt ook voort uit de verwachte
fikse toename van het verkeer als
de verdubbeling van deze weg een
feit is. De gemeente Goes heeft in
het gemeentelijk vervoersplan uit
2005 al geanticipeerd op deze ver
keersmaatregel.
„De verdubbeling van de Sloeweg
leidt tot meer verkeer. Wij vinden
daarom ook dat het verkeer over
de A58 moet rijden", zegt wethou
der Loes Meeuwisse.
De verdubbeling van de Sloeweg
en de daarbij horende verkeers
maatregelen zijn bijna besteks-
ldaar. De projectleider hoopt daar
om eind 2013 of begin 2014 met de
daadwerkelijke aanleg te beginnen
maar dat is nog lang niet zeker.
De provincie heeft tot op heden
slechts een fractie van de benodig
de zeventig hectare grond in bezit.
De provincie is daarom begonnen
met de voorbereiding van een ont
eigeningsprocedure maar Bakx
hoopt dat het niet zo ver zal ko
men. „Want dan zijn we zeker
twee jaar verder voordat we met
de werkzaamheden kunnen begin
nen", zei hij zaterdag in deze
krant.
Zodra de verdubbeling klaar is ver
wacht Bakx een behoorlijk afname
van het sluipverkeer door de Zak
van Zuid-Beveland. De capaciteit
van de Sloeweg neemt immers
toe. Dat is goed nieuws voor de
schoolgaande jeugd van Heinkens
zand naar Goes. Hun route via de
Westhofsezandweg, Noordhoek-
weg en Sinoutskerkseweg wordt
nu als sluiproute naar Goes ge
bruikt
Uit een onderzoek naar thuiswinkelgedrag komt Oost-
dijk verrassend als eerste Zeeuwse plaats uit de bus,
ver voor Middelburg en Goes. Wie er even over na
denkt, kan niet anders dan concluderen dat het meer
dan logisch is.
In Oostdijk moeten ze aanvanke
lijk hard lachen.om de conclusie
dat het dorp wat betreft inter
netaankopen in Zeeland boven
aan staat. Maar wie er even over
nadenkt kan toch een heleboel
redenen verzinnen waarom het
best eens waar zou kunnen zijn.
door Mieke van der Jagt
Ze schoten meteen in
de lach, Sabine de
Rooij en haar man,
toen ze de computer
aanzetten en het be
richt lazen.
„Oostdijk in de bocht. We dach
ten: hoe kan dat nou met vierhon
derd mensen en een paar straten.
Maar ja, als je er verder over na
denkt zie je dat het per huishou
den bekeken is. En misschien wo
nen de Oostdijkers wel in veel gro
tere huishoudens dan gemiddeld."
Sabine zelf werkt niet overdreven
mee om Oostdijk aan kop te hou
den. „Voor mijn kinderen, we heb
ben er vier, vind ik het wel makke
lijk. Met de hele bups kleren ko
pen, is mijn hobby niet, dus bestel
ik vaak wat op internet. In de stad
loop je misschien wat makkelijker
een winkel in en je brengt het de
andere dag terug als het niet past,
maar wij moeten er echt voor naar
de stad. Ook voor cadeautjes, is
het gemakkelijk. Een fietsje of iets
anders groots, het wordt netjes
thuis gebracht."
Of ze heeft geholpen met de hoge
Oostdijkse score waagt Sabine te
betwijfelen.
„We wonen hier pas zeven niaan-
den. Misschien heb ik meer aan de
score van Yerseke bijgedragen."
Rozemieke de Kramer vermoedt
dat "het totale gebrek aan winkels
in Oostdijk er toch wel iets mee te
maken heeft.
„Als er een winkel op je dorp is,
voel je je toch verantwoordelijk. Je
koopt er omdat je wilt dat die win
kel er blijft Nu haal ik de bood
schappen in Krabbendijke maar
pampers en babyvoeding bestel ik
gewoon -bij Bol.com. Makkelijk
hoor. Hoef je niet met die grote
pakken te sjouwen."
Nu ze er bij stilstaat: „Laatst had ik
een waterkokertje nodig. Vroeger
ging je daarvoor naar Goes, nu
Geen winkels, relatief
grote huishoudens en
surfen op internet als
alternatief voor de TV
heb je het in een ogenblik besteld.
Voor kleding is er ook niets zo sim
pel als internet. Bij Zalando heb je
alles: kleding en schoenen in alle
merken en maten. Leve het inter
net!"
Nicolaas Swaab, druk bezig met
het onkruid te verwijderen op de
stoep, kan nog wel een reden ver
zinnen waarom Oostdijk de inter-
netkroon in Zeeland spant: „Veel
mensen hier zijn erg gelovig. Van
uit hun achtergrond is televisie kij
ken verboden maar het internet
niet. Ik kan me zo voorstellen dat
je al surfend weieens een koopje
tegenkomt. Dat is dan rap besteld,
denk ik."
Als Nicolaas Swaab zelf
twee keer per jaar iets op
internet koopt, is het veel.
„Dat zijn dan echt motoronderde
len die je bijna nergens krijgen
kunt. Maar mijn vrouw doet wel
heel goed haar best. Ik zie zeer re
gelmatig de post stoppen met een
pakketje van een of ander postor
derbedrijf Tja, winkels zijn hier
niet, maar verder is Oostdijk een
geweldig dorp om te wonen: rusti
ge mensen, fijne huizen en nooit
een onvertogen woord. Met inter
net heb je blijkbaar ook geen win
kels nodig."
Cijfers
In totaal zijn er in de eerste helft
van dit jaar 42 miljoen internetbe
stellingen gedaan, een groei van 15
procent.
Consumenten deden gemiddeld
bijna vijf keer een online aankoop.
Naast het aantal bestellingen
neemt ook het aantal kopers toe.
In de eerste helft van dit jaar ging
het om 8,5 miljoen mensen,
300.000 deden voor het eerst een
online aankoop. Het aandeel nieu
we online kopers neemt wel af, de
groei van de markt is te verklaren
doordat 'oude' kopers steeds vaker
online bestellen.
Online bestellingen hebben een ge
middelde waarde van 110 euro,
een daling van 5 procent ten op
zichte van het eerste halfjaar van
2011Dat is volgens directeur Wij
nand Jongen van Thuiswinkel.org
te verklaren door de toename van
de online verkoop van apps en
downloads, die relatief goedkoop
zijn.
Het segment reizen blijft met een
omzet van 1,89 miljard euro het
grootse, het mobiele telecomseg-
ment is met 610 miljoen goede
tweede, gevolgd dbor kleding met
345 miljoen euro, een stijging van
15 procent ten opzichte van vorig
jaar. Ook witgoed blijft het goed
doen. Interieur/tuin en speelgoed
zitten flink in de lift.
ELLEWOUTSDIJK - Gallerie Vanhat-
teumstraatiS in Ellewoutsdijk stelt
tot en met komend weekeinde
werk tentoon van Joost Simons,
die foto's maakte in de kelders van
het Museum Midden-Affika in Ter-
D.A. van Gilst v.o.f.
De kracht van kwaliteit:
Ook voor kleine
karweitjes
Tel. 0113 - 21 66 77
vuren, Brussel. In de kelders zijn
jachttrofeeën en opgezette beesten
opgeslagen, maar ook slagtanden,
horens, schedels en botten. Alles
ligt er in een i9e-eeuwse orde.
Opening van 14 tot 16 uur.
door Jan van Ommen
DEN HAAG - Zelfs het ministerie
van Infrastructuur en Mi
lieu (I8cM) weet niet zeker of het
een maximumsnelheid voor goede
rentreinen in Goes en Kapelle kan
opleggen, laat staan afdwingen.
„Kan de Raad van State niet zelf
een afdwingbare voorziening tref
fen", vroeg een een woordvoerster
van I&M dinsdag tijdens een
rechtszaak over de spoorgeluid-
maatregelen op de Zeeuwse Lijn
bij Goes en Kapelle. Tijdens de
rechtszitting in Den Haag leek het
ministerie echter weinig in de
melk te brokkelen te hebben als
het om (tijdelijke) snelheidsmaat
regelen op het spoor gaat. „Op de
autowegen zijn wij de wegbeheer-
der maar op het spoor is dat Pro-
Rail. Die maakt afspraken met de
goederen- en reizigersvervoerders
en ProRail beschikt over alle ken
nis en gegevens'" aldus de woord
voerster van de minister. ProRail
en de gemeente Kapelle stapten
naar de Raad van State omdat zij
het niet eens zijn, zij het om ande
re redenen, met een tijdelijke snel
heidsbeperking van 60 km per uur
voor goederentreinen die langs
Goes en Kapelle denderen. ProRail
vindt dat een beperking niet past
in de spoorwegwet. Maar in de
praktijk lijkt dat niet veel uit te ma
ken, omdat het ministerie zelf tij
dens de zitting erkende dat de
maximumsnelheid niet afdwing
baar is. Immers, I8cM kan geen
boetes aan machinisten en goede
renvervoerders opleggen, maar
wel een dwangsom aan ProRail..
Voor de Goese gemeentewoord
voerder Martij n Koole was dan
ook de vraag wat de zin van deze
rechtszaak was, behalve dan dat de
gemeente Kapelle een permanente
snelheidslimiet van 60 km/u wil.
Goes is officieel geen partij bij de
ze rechtszaak. Zij kreeg haar zin
toen de minister de tijdelijke snel
heidsbeperking oplegde en waarte
gen ProRail in hoger beroep ging.
ProRail wil die beperking niet om
dat ze precedentwerking vreest en
andere gemeenten in Nederland
mogelijk ook tijdelijke snelheidsbe
perkingen gaan eisen.
Wegen die verdwijnen
Nieuwe toe- en
afritten en rotondes
S-HEÈR ARËNI
HEINKENS;
infographic Rolant Quist