Oostdijk heeft redenen zat om online te kopen 221 zeeland Verlost van zwaar vrachtverkeer Museumkelder Afrika staat te kijk Snelheid spoor met afdwingbaar' Logisch Aannemersbedrijf woensdag 10 oktober 2012 door Frank van Cooten HEINKENSZAND - Aanwonenden van de Nieuwe Rijksweg langs 's Heer-Arendskerke zijn over een paar jaar eindelijk verlost van het doorgaande zware vrachtverkeer vanaf de Sloeweg. Het verkeer vanaf de Sloeweg kan dan niet meer rechtdoor rijden naar 's Heer-Arendskerke en Goes maar wordt via een nieuwe oprit rechtstreeks de A58 opgestuurd. Verkeer dat toch binnendoor wil blijven rijden naar 's-Heer-Arends- kerke kan dat nog wel, maar alleen via een veel omslachtiger manier. Automobilisten moeten dan de A58 op om vervolgens de nieuwe afslag Drieweg bij Heinkenszand te nemen. Via de Drieweg gaat het dan over de Noordzakweg naar 's Heer-Arendskerke. Om te voorkomen dat automobilis ten vanaf de Sloeweg toch recht door blijven rijden wordt het deel van de Sloeweg tussen de A58 en het viaduct over de Noordzakweg afgegraven. Het zand wordt ge bruikt in de Sloeweg. Deze ingrijpende wijziging in de verkeersafwikkeling is onderdeel van de verdubbeling van de Sloe weg. „Bewoners van de Nieuwe Rijksweg voeren al jaren lang actie om het doorgaande vrachtverkeer te weren. Door de afsluiting van dat deel van de Sloeweg komen wij tegemoet aan deze bezwaren", zegt Jan Bakx, projectleider van de verdubbeling van de Sloeweg. De 'keiharde' knip in de Sloeweg komt ook voort uit de verwachte fikse toename van het verkeer als de verdubbeling van deze weg een feit is. De gemeente Goes heeft in het gemeentelijk vervoersplan uit 2005 al geanticipeerd op deze ver keersmaatregel. „De verdubbeling van de Sloeweg leidt tot meer verkeer. Wij vinden daarom ook dat het verkeer over de A58 moet rijden", zegt wethou der Loes Meeuwisse. De verdubbeling van de Sloeweg en de daarbij horende verkeers maatregelen zijn bijna besteks- ldaar. De projectleider hoopt daar om eind 2013 of begin 2014 met de daadwerkelijke aanleg te beginnen maar dat is nog lang niet zeker. De provincie heeft tot op heden slechts een fractie van de benodig de zeventig hectare grond in bezit. De provincie is daarom begonnen met de voorbereiding van een ont eigeningsprocedure maar Bakx hoopt dat het niet zo ver zal ko men. „Want dan zijn we zeker twee jaar verder voordat we met de werkzaamheden kunnen begin nen", zei hij zaterdag in deze krant. Zodra de verdubbeling klaar is ver wacht Bakx een behoorlijk afname van het sluipverkeer door de Zak van Zuid-Beveland. De capaciteit van de Sloeweg neemt immers toe. Dat is goed nieuws voor de schoolgaande jeugd van Heinkens zand naar Goes. Hun route via de Westhofsezandweg, Noordhoek- weg en Sinoutskerkseweg wordt nu als sluiproute naar Goes ge bruikt Uit een onderzoek naar thuiswinkelgedrag komt Oost- dijk verrassend als eerste Zeeuwse plaats uit de bus, ver voor Middelburg en Goes. Wie er even over na denkt, kan niet anders dan concluderen dat het meer dan logisch is. In Oostdijk moeten ze aanvanke lijk hard lachen.om de conclusie dat het dorp wat betreft inter netaankopen in Zeeland boven aan staat. Maar wie er even over nadenkt kan toch een heleboel redenen verzinnen waarom het best eens waar zou kunnen zijn. door Mieke van der Jagt Ze schoten meteen in de lach, Sabine de Rooij en haar man, toen ze de computer aanzetten en het be richt lazen. „Oostdijk in de bocht. We dach ten: hoe kan dat nou met vierhon derd mensen en een paar straten. Maar ja, als je er verder over na denkt zie je dat het per huishou den bekeken is. En misschien wo nen de Oostdijkers wel in veel gro tere huishoudens dan gemiddeld." Sabine zelf werkt niet overdreven mee om Oostdijk aan kop te hou den. „Voor mijn kinderen, we heb ben er vier, vind ik het wel makke lijk. Met de hele bups kleren ko pen, is mijn hobby niet, dus bestel ik vaak wat op internet. In de stad loop je misschien wat makkelijker een winkel in en je brengt het de andere dag terug als het niet past, maar wij moeten er echt voor naar de stad. Ook voor cadeautjes, is het gemakkelijk. Een fietsje of iets anders groots, het wordt netjes thuis gebracht." Of ze heeft geholpen met de hoge Oostdijkse score waagt Sabine te betwijfelen. „We wonen hier pas zeven niaan- den. Misschien heb ik meer aan de score van Yerseke bijgedragen." Rozemieke de Kramer vermoedt dat "het totale gebrek aan winkels in Oostdijk er toch wel iets mee te maken heeft. „Als er een winkel op je dorp is, voel je je toch verantwoordelijk. Je koopt er omdat je wilt dat die win kel er blijft Nu haal ik de bood schappen in Krabbendijke maar pampers en babyvoeding bestel ik gewoon -bij Bol.com. Makkelijk hoor. Hoef je niet met die grote pakken te sjouwen." Nu ze er bij stilstaat: „Laatst had ik een waterkokertje nodig. Vroeger ging je daarvoor naar Goes, nu Geen winkels, relatief grote huishoudens en surfen op internet als alternatief voor de TV heb je het in een ogenblik besteld. Voor kleding is er ook niets zo sim pel als internet. Bij Zalando heb je alles: kleding en schoenen in alle merken en maten. Leve het inter net!" Nicolaas Swaab, druk bezig met het onkruid te verwijderen op de stoep, kan nog wel een reden ver zinnen waarom Oostdijk de inter- netkroon in Zeeland spant: „Veel mensen hier zijn erg gelovig. Van uit hun achtergrond is televisie kij ken verboden maar het internet niet. Ik kan me zo voorstellen dat je al surfend weieens een koopje tegenkomt. Dat is dan rap besteld, denk ik." Als Nicolaas Swaab zelf twee keer per jaar iets op internet koopt, is het veel. „Dat zijn dan echt motoronderde len die je bijna nergens krijgen kunt. Maar mijn vrouw doet wel heel goed haar best. Ik zie zeer re gelmatig de post stoppen met een pakketje van een of ander postor derbedrijf Tja, winkels zijn hier niet, maar verder is Oostdijk een geweldig dorp om te wonen: rusti ge mensen, fijne huizen en nooit een onvertogen woord. Met inter net heb je blijkbaar ook geen win kels nodig." Cijfers In totaal zijn er in de eerste helft van dit jaar 42 miljoen internetbe stellingen gedaan, een groei van 15 procent. Consumenten deden gemiddeld bijna vijf keer een online aankoop. Naast het aantal bestellingen neemt ook het aantal kopers toe. In de eerste helft van dit jaar ging het om 8,5 miljoen mensen, 300.000 deden voor het eerst een online aankoop. Het aandeel nieu we online kopers neemt wel af, de groei van de markt is te verklaren doordat 'oude' kopers steeds vaker online bestellen. Online bestellingen hebben een ge middelde waarde van 110 euro, een daling van 5 procent ten op zichte van het eerste halfjaar van 2011Dat is volgens directeur Wij nand Jongen van Thuiswinkel.org te verklaren door de toename van de online verkoop van apps en downloads, die relatief goedkoop zijn. Het segment reizen blijft met een omzet van 1,89 miljard euro het grootse, het mobiele telecomseg- ment is met 610 miljoen goede tweede, gevolgd dbor kleding met 345 miljoen euro, een stijging van 15 procent ten opzichte van vorig jaar. Ook witgoed blijft het goed doen. Interieur/tuin en speelgoed zitten flink in de lift. ELLEWOUTSDIJK - Gallerie Vanhat- teumstraatiS in Ellewoutsdijk stelt tot en met komend weekeinde werk tentoon van Joost Simons, die foto's maakte in de kelders van het Museum Midden-Affika in Ter- D.A. van Gilst v.o.f. De kracht van kwaliteit: Ook voor kleine karweitjes Tel. 0113 - 21 66 77 vuren, Brussel. In de kelders zijn jachttrofeeën en opgezette beesten opgeslagen, maar ook slagtanden, horens, schedels en botten. Alles ligt er in een i9e-eeuwse orde. Opening van 14 tot 16 uur. door Jan van Ommen DEN HAAG - Zelfs het ministerie van Infrastructuur en Mi lieu (I8cM) weet niet zeker of het een maximumsnelheid voor goede rentreinen in Goes en Kapelle kan opleggen, laat staan afdwingen. „Kan de Raad van State niet zelf een afdwingbare voorziening tref fen", vroeg een een woordvoerster van I&M dinsdag tijdens een rechtszaak over de spoorgeluid- maatregelen op de Zeeuwse Lijn bij Goes en Kapelle. Tijdens de rechtszitting in Den Haag leek het ministerie echter weinig in de melk te brokkelen te hebben als het om (tijdelijke) snelheidsmaat regelen op het spoor gaat. „Op de autowegen zijn wij de wegbeheer- der maar op het spoor is dat Pro- Rail. Die maakt afspraken met de goederen- en reizigersvervoerders en ProRail beschikt over alle ken nis en gegevens'" aldus de woord voerster van de minister. ProRail en de gemeente Kapelle stapten naar de Raad van State omdat zij het niet eens zijn, zij het om ande re redenen, met een tijdelijke snel heidsbeperking van 60 km per uur voor goederentreinen die langs Goes en Kapelle denderen. ProRail vindt dat een beperking niet past in de spoorwegwet. Maar in de praktijk lijkt dat niet veel uit te ma ken, omdat het ministerie zelf tij dens de zitting erkende dat de maximumsnelheid niet afdwing baar is. Immers, I8cM kan geen boetes aan machinisten en goede renvervoerders opleggen, maar wel een dwangsom aan ProRail.. Voor de Goese gemeentewoord voerder Martij n Koole was dan ook de vraag wat de zin van deze rechtszaak was, behalve dan dat de gemeente Kapelle een permanente snelheidslimiet van 60 km/u wil. Goes is officieel geen partij bij de ze rechtszaak. Zij kreeg haar zin toen de minister de tijdelijke snel heidsbeperking oplegde en waarte gen ProRail in hoger beroep ging. ProRail wil die beperking niet om dat ze precedentwerking vreest en andere gemeenten in Nederland mogelijk ook tijdelijke snelheidsbe perkingen gaan eisen. Wegen die verdwijnen Nieuwe toe- en afritten en rotondes S-HEÈR ARËNI HEINKENS; infographic Rolant Quist

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 50