Eerste Zeeuwse team
start in Dakar Rally
321 sport
Marnix den Boer houdt
ternauwernood remise
Grosjean schuldbewust
Spits van Genoa
maand geschorst
na shirtincident
woensdag 10 oktober 2012
ZIERIKZEE - Koploper Marnix den
Boer moest tegen Kees van den
Nieuwendijk vol aan de bak om
zijn eerste plaats veilig te stellen in
de huishoudelijke competitie van
Zierikzee. Terwijl hij zelf remiseer
de, won zijn eerste concurrent Ke-
dem Gutkind waardoor deze de
koploper tot op een-paar puntjes
is genaderd. Het eerste team leed
een gevoelige nederlaag in Sou
burg.
Marnix den Boer was gehaast naar
de club gekomen en deed snel zijn
eerste zet. Namen en datum invul
len, en vervolgens keek hij weer
op het bord. Tot zijn eigen verba
zing had hij e2-e3 gedaan in plaats
van e2-e4. Hij kwam eigenlijk nog
wel aardig te staan met twee lo
pers tegen twee paarden, maar zag
zich toch genoodzaakt ze af te rui
len. Hij had daarna een zwakke
d-pion en de torens waren wat te
passief. Van den Nieuwendijk on
dernam een sterke centrumaanval
maar kon er net niet doorheen ko
men. Den Boer stelde twee keer re
mise voor, wat geweigerd werd,
ook al omdat Van den Nieuwend
ijk meer bedenktijd over had. Uit
eindelijk werd het toch remise
doordat Den Boer steeds schaakjes
kon geven.
Sjaak Spiegels kreeg van Piet de
Vreede de voor hem vertrouwde
Svesjnikov voorgeschoteld. Spie
gels verbazing groeide met de zet.
De Vreede speelde intuïtief telkens
de goede zetten en Spiegels was
op het eind blij dat hij remise kon
houden. Paul Greefhorst kwam
agressief uit de opening, maar
LONDEN - Romain Grosjean wil af
van het predicaat brokkenpiloot.
De Franse Formule i-coureur gaat
zijn uiterste best doen om botsin
gen te vermijden na de start van
Grand Prixraces. Dat zei hij dins
dag op Autosport.com. „Het is dui
delijk dat ik me op dit punt moet
verbeteren. Ik moet me hier de ko-
speelde zijn pionnen iets te gretig
op. Zijn aanval sloeg niet door,
waarna Kedem Gutkind het cen
trum kon innemen en met een
prachtige matvoering de spectacu
laire partij besliste.
Het combinatieteam ZSC van Zie
rikzee en Scherpenisse leed in de
Zeeuwse hoofdklasse een gevoeli
ge 6-2-nederlaag in Souburg. Mede
doordat drie sterke spelers niet
konden meedoen, werd een terech
te nederlaag geleden. Voor Zierik
zee won Martin Krijger. Kedem
Gutkind en Arend Bandsma remis
eerden. De anderen verloren.
Uitslagen en stand
Uitslagen: Piet de Vreede-Sjaak
Spiegels remise, Paul Greef-
horst-Kedem Gutkind 0-1, Mark
van Rooten-Bas van de Graaf 0-1,
Jan Heiligers-Peter de Vrieze 0-1,
Chris van Eldik-Kees Bimmel 0-1,
Martin Krijger-Frans Jansen 1-0,
Aat Brakel-Linda Greefhorst 0-1,
Dick Doeswijk-Frans Nijman 0-1,
Peter Verkaart-Johan van de Velde
1-0, Mamix den Boer-Kees van
den Nieuwendijk remise.
Stand: 1Marnix den Boer 117, 2.
Kedem Gutkind 110, 3. Pang Yuen
101, 4. Bas van de Graaf 100, 5.
Kees van den Nieuwendijk 100, 6.
Piet de Vreede 99, 7. Sjaak Spie
gels 94, 8. John van Dalsen 79, 9.
Kees Bimmel 76, 10. Paul Greef
horst 68.
mende races echt op concentre
ren."
De coureur van Lotus kreeg zon
dag harde kritiek te verduren van
Mark Webber, de Australiër van
Red Bull die na de start van de
Grand Prix van Japan een tik kreeg
van de Fransman en daardoor bui
ten de baan geraakte.
Er staat op 5 januari een
echt Zeeuws team aan de
start van de Dakar Rally. De
ploeg van Adwin Hoondert
probeert in een DAF-truck
de finish te halen
door Koen de Vries
KAPELLE - Ze dragen sjieke, smette
loos witte jasjes maar die zijn al
leen maar voor de show. Als chauf
feur Adwin Hoondert, navigator
André Hanemaaijer en monteur
Jacco op 't Hof op 5 januari in Li
ma van start gaan in de Dakar Ral
ly, dragen ze iets heel anders. Stoe
re racekleding, die heel wat donker
der van kleur is. Het wordt afzien
voor de mannen. Ze gaan met hun
DAF-truck ruim 8000 kilometer ra
cen door Zuid-Amerika, met voor
namelijk zand, zand en nog eens
zand onder de imposante wielen.
Hoondert, Hanemaaijer en Op 't
Hof vormen het eerste Zeeuwse
team dat aan de Dakar Rally mee
doet. „Waarschijnlijk zijn we zelfs
de eerste Zeeuwen", denkt Hoon
dert, „maar zeker weten doe ik dat
niet helemaal."
Het is het avontuur dat Hoondert
naar de rally trekt. Het motto van
de race is niet voor niets 'een uitda
ging voor mensen die gaan, een
droom voor mensen die thuisblij
ven'. De 46-jarige inwoner van
Hoedekenskerke is directeur van
Hoondert Staalbouw, een groot be
drijf uit Kapelle. „Ik werk al jaren
zestig a zeventig uur per week en
zocht naar wat ontspanning. Zo
kwam ik vier jaar geleden bij het
rallyracen terecht", legde hij dins
dagavond uit voordat de presenta
tie van zijn team in een van de hal
len van zijn bedrijf plaatsvond. In
middels is Hoondert aardig inge
burgerd in het wereldje. Hij gaat
met zijn Mitsubishi aan kop van
het NK rallyrijden in de klasse N
en hoopt begin volgende maand
de nationale titel te grijpen.
Enige tijd geleden kwam Hoon
dert Frans van Lankveld tegen,
een Brabander die met zijn truck
al drie keer aan de Dakar Rally
meedeed. Van Lankveld wilde met
een tweede truck gaan rijden en
zag in Hoondert een ideale cou
reur. „We waren er binnen tien da
gen uit", meldt Hoondert. „Voor
mij is dit een ideale opstap. Stel
dat je als volslagen onbekende aan
de start staat, dan wordt het waar
schijnlijk niks. Nu word je gehol
pen en kun je elkaar helpen."
Hoondert zit in de zwaarste rally
ter wereld achter het stuur van
een DAF CF, een truck met 800
paardenkrachten onder de motor
kap en met een topsnelheid van
175 kilometer. De vierwieler weegt
zo'n 10.500 kilo's. De Bevelander
heeft er nu twee dagen in gereden
en is er al aardig mee vertrouwd.
„Eigenlijk verschilt het rijden in
die truck niet eens zoveel met het
rijden in m'n Mitsubishi", vindt
hij. Desondanks gaat hij binnen
kort met zijn bemanning nog eens
proefrijden in Duitsland, waarna
op 11 november in Valkenswaard
de zogenaamde pre-proloog op
het programma staat. Op 23 no
vember wordt de truck in Le
Havre samen met de voertuigen
van de meeste andere deelnemers
naar Lima (Peru) vervoerd, waar
op 5 januari de start plaatsvindt.
Vijftien dagen later is de finish in
Santiago de Chili.
Hoonderts bemanning is in deze
wedstrijd net zo groen als de cou
reur zelf André Hanemaaijer uit
Kruiningen weet heel wat van na
vigatie, maar dit wordt een com
pleet nieuw avontuur. Iets soortge
lijks geldt voor monteur Jacco op 't
Hof uit Ellewoutsdijk. De enige fac
tor met ervaring is de truck zelf
Die is door Brabander Jan de
Rooij ontworpen en al twee keer
naar de finish van de Dakar Rally
gereden. Ook bij het andere team
zit ervaring. Frans van Lankveld
stond al drie keer aan de start en
reed de race twee keer uit. En dan
zijn er nog de servicetruck en de
communicatiewagen, dieook be
menst worden door ervaren rot
ten. „We zijn van plan om samen
op te trekken", legde Van Lank
veld de ruim driehonderd aanwezi
gen uit. „We blijven bij elkaar, met
als idee dat één en één drie is." De
twee trucks en hun bemanning
vormen samen het Venco Rally
Team, genoemd naar hoofdspon
sor Venco. Het is een bedrijf dat ge
specialiseerd is in de huisvesting
van pluimvee.
De doelsteling van Adwin Hoon
dert is simpel. „Uitijden", meldt
hij resoluut. Het lijkt makkelijk,
maar het is moeilijk genoeg. Dat
bleek wel uit het filmpje van de vo
rige rally dat aan het eind van de
avond getoond werd. Daarin
kwam het ene na het andere voer
tuig in problemen. „Ik ga voor het
avontuur, maar nu ik dit zie, begin
ik toch een beetje te twijfelen",
grapte Hoondert.
urr I I |$§g
BILJART
Driebanden groot Hoondert/de Waard-Eek-
hoorn 3 2-6. Frans de Kock-Peter Rijckaert
28-35 (45 beurten); Piet Kock-Erik van Woer-
kom 28-35 (64 beurten); Jaap Hameling-Piet
den Ridder 30-15 (54 beurten); Bram de
Waard-Frans Sebregts 18-30.
KARTEN
Middelburg. Zeeuws Indoor Kart Kampioen
schap. Derde race: 1 VDH-Siersmederij Wis
se, 2. Snap On Racing, 3. Loonbedrijf de Looff,
4. Van Gilst-Schinkel, 5. ATS, 6. Veersedam Au
to, 7. ATS 2, 8. KCR. Stand: 1. Veersedam Au
to 52 punten, 2. ATS Racing 46 punten, 3.
Snap On Racing 45 punten, 4. VDH-Siersmede-
rij Wisse 42 punten, 5. Loonbedrijf de Looff
36 punten, 6. ATS 2 35 punten, 7. Van
Gilst-Schinkel 35 punten, 8. KCR 25 punten.
WIELRENNEN
Peking. UCI WorldTour, Ronde van Peking.
Eerste etappe: 1. Viviani (Ita) 117 km in
2.37.49, 2. Fenn (GBr), 3. Boasson Hagen
(Noo), 4. Van Hummel (Ned), 5. Henderson
(NZe), 6. Bos (Ned), 7 Sanz (Spa), 8. Kroeopis
(Lit), 9. Petacchi (Ita), 10. Lodewijck (Bel), 72.
Hoogerland. Klassement: 1. Viviani 2.37.39, 2.
Fenn 0.04, 3. Ladagnous (Fra), 4. Boasson Ha
gen 0.06, 5. Van Hummel 0.10, 6. Henderson,
7. Bos, 73. Hoogerland.
Nationale Sluitingsprijs Putte-Kapellen: 1.
Stroetinga (Ned) 183 km in 3.55.03, 2. Van Sta-
yen (Bel), 3. Van Dijk (Ned), 4. Groenewegen
(Ned), 5. Vallee (Bel), 6. Jans (Bel), 11. Groen,
14. Veelers, 15. Havik, 18. Atzori.
GENUA - Spits Giuseppe Sculli van
Genoa heeft dinsdag een schorsing
van een maand gekregen van de
Italiaanse voetbalbond wegens in
cidenten tijdens de wedstrijd te
gen Siena in april. Daarnaast moet
de club uit de Serie A een boete
van 30.000 euro betalen.
Woedende fans van Genoa klom
men destijds over de hekken en be
traden het veld toen de ploeg met
4-0 achterstond tegen Siena. Ze
droegen de spelers op hun shirts
uit te trekken omdat ze die niet
waard zouden zijn. Alle spelers be
halve Sculli, een kleinzoon van
een Calabrische maffiabaas, gaven
gehoor aan het verzoek. De van La-
zio gehuurde spits ging met de har
de kern onderhandelen om de
shirts terug te krijgen.
Volgens de aanklager was Sculli op
de hoogte van de plannen van de
supporters.
Kees Rijk moet lijdzaam toezien dat de duivensport vergrijst. „Het moet voor de jeugd op één of andere manier
spannender worden. Maar hoe?" foto Willem Mieras