Eerste Zeeuwse team start in Dakar Rally 321 sport Marnix den Boer houdt ternauwernood remise Grosjean schuldbewust Spits van Genoa maand geschorst na shirtincident woensdag 10 oktober 2012 ZIERIKZEE - Koploper Marnix den Boer moest tegen Kees van den Nieuwendijk vol aan de bak om zijn eerste plaats veilig te stellen in de huishoudelijke competitie van Zierikzee. Terwijl hij zelf remiseer de, won zijn eerste concurrent Ke- dem Gutkind waardoor deze de koploper tot op een-paar puntjes is genaderd. Het eerste team leed een gevoelige nederlaag in Sou burg. Marnix den Boer was gehaast naar de club gekomen en deed snel zijn eerste zet. Namen en datum invul len, en vervolgens keek hij weer op het bord. Tot zijn eigen verba zing had hij e2-e3 gedaan in plaats van e2-e4. Hij kwam eigenlijk nog wel aardig te staan met twee lo pers tegen twee paarden, maar zag zich toch genoodzaakt ze af te rui len. Hij had daarna een zwakke d-pion en de torens waren wat te passief. Van den Nieuwendijk on dernam een sterke centrumaanval maar kon er net niet doorheen ko men. Den Boer stelde twee keer re mise voor, wat geweigerd werd, ook al omdat Van den Nieuwend ijk meer bedenktijd over had. Uit eindelijk werd het toch remise doordat Den Boer steeds schaakjes kon geven. Sjaak Spiegels kreeg van Piet de Vreede de voor hem vertrouwde Svesjnikov voorgeschoteld. Spie gels verbazing groeide met de zet. De Vreede speelde intuïtief telkens de goede zetten en Spiegels was op het eind blij dat hij remise kon houden. Paul Greefhorst kwam agressief uit de opening, maar LONDEN - Romain Grosjean wil af van het predicaat brokkenpiloot. De Franse Formule i-coureur gaat zijn uiterste best doen om botsin gen te vermijden na de start van Grand Prixraces. Dat zei hij dins dag op Autosport.com. „Het is dui delijk dat ik me op dit punt moet verbeteren. Ik moet me hier de ko- speelde zijn pionnen iets te gretig op. Zijn aanval sloeg niet door, waarna Kedem Gutkind het cen trum kon innemen en met een prachtige matvoering de spectacu laire partij besliste. Het combinatieteam ZSC van Zie rikzee en Scherpenisse leed in de Zeeuwse hoofdklasse een gevoeli ge 6-2-nederlaag in Souburg. Mede doordat drie sterke spelers niet konden meedoen, werd een terech te nederlaag geleden. Voor Zierik zee won Martin Krijger. Kedem Gutkind en Arend Bandsma remis eerden. De anderen verloren. Uitslagen en stand Uitslagen: Piet de Vreede-Sjaak Spiegels remise, Paul Greef- horst-Kedem Gutkind 0-1, Mark van Rooten-Bas van de Graaf 0-1, Jan Heiligers-Peter de Vrieze 0-1, Chris van Eldik-Kees Bimmel 0-1, Martin Krijger-Frans Jansen 1-0, Aat Brakel-Linda Greefhorst 0-1, Dick Doeswijk-Frans Nijman 0-1, Peter Verkaart-Johan van de Velde 1-0, Mamix den Boer-Kees van den Nieuwendijk remise. Stand: 1Marnix den Boer 117, 2. Kedem Gutkind 110, 3. Pang Yuen 101, 4. Bas van de Graaf 100, 5. Kees van den Nieuwendijk 100, 6. Piet de Vreede 99, 7. Sjaak Spie gels 94, 8. John van Dalsen 79, 9. Kees Bimmel 76, 10. Paul Greef horst 68. mende races echt op concentre ren." De coureur van Lotus kreeg zon dag harde kritiek te verduren van Mark Webber, de Australiër van Red Bull die na de start van de Grand Prix van Japan een tik kreeg van de Fransman en daardoor bui ten de baan geraakte. Er staat op 5 januari een echt Zeeuws team aan de start van de Dakar Rally. De ploeg van Adwin Hoondert probeert in een DAF-truck de finish te halen door Koen de Vries KAPELLE - Ze dragen sjieke, smette loos witte jasjes maar die zijn al leen maar voor de show. Als chauf feur Adwin Hoondert, navigator André Hanemaaijer en monteur Jacco op 't Hof op 5 januari in Li ma van start gaan in de Dakar Ral ly, dragen ze iets heel anders. Stoe re racekleding, die heel wat donker der van kleur is. Het wordt afzien voor de mannen. Ze gaan met hun DAF-truck ruim 8000 kilometer ra cen door Zuid-Amerika, met voor namelijk zand, zand en nog eens zand onder de imposante wielen. Hoondert, Hanemaaijer en Op 't Hof vormen het eerste Zeeuwse team dat aan de Dakar Rally mee doet. „Waarschijnlijk zijn we zelfs de eerste Zeeuwen", denkt Hoon dert, „maar zeker weten doe ik dat niet helemaal." Het is het avontuur dat Hoondert naar de rally trekt. Het motto van de race is niet voor niets 'een uitda ging voor mensen die gaan, een droom voor mensen die thuisblij ven'. De 46-jarige inwoner van Hoedekenskerke is directeur van Hoondert Staalbouw, een groot be drijf uit Kapelle. „Ik werk al jaren zestig a zeventig uur per week en zocht naar wat ontspanning. Zo kwam ik vier jaar geleden bij het rallyracen terecht", legde hij dins dagavond uit voordat de presenta tie van zijn team in een van de hal len van zijn bedrijf plaatsvond. In middels is Hoondert aardig inge burgerd in het wereldje. Hij gaat met zijn Mitsubishi aan kop van het NK rallyrijden in de klasse N en hoopt begin volgende maand de nationale titel te grijpen. Enige tijd geleden kwam Hoon dert Frans van Lankveld tegen, een Brabander die met zijn truck al drie keer aan de Dakar Rally meedeed. Van Lankveld wilde met een tweede truck gaan rijden en zag in Hoondert een ideale cou reur. „We waren er binnen tien da gen uit", meldt Hoondert. „Voor mij is dit een ideale opstap. Stel dat je als volslagen onbekende aan de start staat, dan wordt het waar schijnlijk niks. Nu word je gehol pen en kun je elkaar helpen." Hoondert zit in de zwaarste rally ter wereld achter het stuur van een DAF CF, een truck met 800 paardenkrachten onder de motor kap en met een topsnelheid van 175 kilometer. De vierwieler weegt zo'n 10.500 kilo's. De Bevelander heeft er nu twee dagen in gereden en is er al aardig mee vertrouwd. „Eigenlijk verschilt het rijden in die truck niet eens zoveel met het rijden in m'n Mitsubishi", vindt hij. Desondanks gaat hij binnen kort met zijn bemanning nog eens proefrijden in Duitsland, waarna op 11 november in Valkenswaard de zogenaamde pre-proloog op het programma staat. Op 23 no vember wordt de truck in Le Havre samen met de voertuigen van de meeste andere deelnemers naar Lima (Peru) vervoerd, waar op 5 januari de start plaatsvindt. Vijftien dagen later is de finish in Santiago de Chili. Hoonderts bemanning is in deze wedstrijd net zo groen als de cou reur zelf André Hanemaaijer uit Kruiningen weet heel wat van na vigatie, maar dit wordt een com pleet nieuw avontuur. Iets soortge lijks geldt voor monteur Jacco op 't Hof uit Ellewoutsdijk. De enige fac tor met ervaring is de truck zelf Die is door Brabander Jan de Rooij ontworpen en al twee keer naar de finish van de Dakar Rally gereden. Ook bij het andere team zit ervaring. Frans van Lankveld stond al drie keer aan de start en reed de race twee keer uit. En dan zijn er nog de servicetruck en de communicatiewagen, dieook be menst worden door ervaren rot ten. „We zijn van plan om samen op te trekken", legde Van Lank veld de ruim driehonderd aanwezi gen uit. „We blijven bij elkaar, met als idee dat één en één drie is." De twee trucks en hun bemanning vormen samen het Venco Rally Team, genoemd naar hoofdspon sor Venco. Het is een bedrijf dat ge specialiseerd is in de huisvesting van pluimvee. De doelsteling van Adwin Hoon dert is simpel. „Uitijden", meldt hij resoluut. Het lijkt makkelijk, maar het is moeilijk genoeg. Dat bleek wel uit het filmpje van de vo rige rally dat aan het eind van de avond getoond werd. Daarin kwam het ene na het andere voer tuig in problemen. „Ik ga voor het avontuur, maar nu ik dit zie, begin ik toch een beetje te twijfelen", grapte Hoondert. urr I I |$§g BILJART Driebanden groot Hoondert/de Waard-Eek- hoorn 3 2-6. Frans de Kock-Peter Rijckaert 28-35 (45 beurten); Piet Kock-Erik van Woer- kom 28-35 (64 beurten); Jaap Hameling-Piet den Ridder 30-15 (54 beurten); Bram de Waard-Frans Sebregts 18-30. KARTEN Middelburg. Zeeuws Indoor Kart Kampioen schap. Derde race: 1 VDH-Siersmederij Wis se, 2. Snap On Racing, 3. Loonbedrijf de Looff, 4. Van Gilst-Schinkel, 5. ATS, 6. Veersedam Au to, 7. ATS 2, 8. KCR. Stand: 1. Veersedam Au to 52 punten, 2. ATS Racing 46 punten, 3. Snap On Racing 45 punten, 4. VDH-Siersmede- rij Wisse 42 punten, 5. Loonbedrijf de Looff 36 punten, 6. ATS 2 35 punten, 7. Van Gilst-Schinkel 35 punten, 8. KCR 25 punten. WIELRENNEN Peking. UCI WorldTour, Ronde van Peking. Eerste etappe: 1. Viviani (Ita) 117 km in 2.37.49, 2. Fenn (GBr), 3. Boasson Hagen (Noo), 4. Van Hummel (Ned), 5. Henderson (NZe), 6. Bos (Ned), 7 Sanz (Spa), 8. Kroeopis (Lit), 9. Petacchi (Ita), 10. Lodewijck (Bel), 72. Hoogerland. Klassement: 1. Viviani 2.37.39, 2. Fenn 0.04, 3. Ladagnous (Fra), 4. Boasson Ha gen 0.06, 5. Van Hummel 0.10, 6. Henderson, 7. Bos, 73. Hoogerland. Nationale Sluitingsprijs Putte-Kapellen: 1. Stroetinga (Ned) 183 km in 3.55.03, 2. Van Sta- yen (Bel), 3. Van Dijk (Ned), 4. Groenewegen (Ned), 5. Vallee (Bel), 6. Jans (Bel), 11. Groen, 14. Veelers, 15. Havik, 18. Atzori. GENUA - Spits Giuseppe Sculli van Genoa heeft dinsdag een schorsing van een maand gekregen van de Italiaanse voetbalbond wegens in cidenten tijdens de wedstrijd te gen Siena in april. Daarnaast moet de club uit de Serie A een boete van 30.000 euro betalen. Woedende fans van Genoa klom men destijds over de hekken en be traden het veld toen de ploeg met 4-0 achterstond tegen Siena. Ze droegen de spelers op hun shirts uit te trekken omdat ze die niet waard zouden zijn. Alle spelers be halve Sculli, een kleinzoon van een Calabrische maffiabaas, gaven gehoor aan het verzoek. De van La- zio gehuurde spits ging met de har de kern onderhandelen om de shirts terug te krijgen. Volgens de aanklager was Sculli op de hoogte van de plannen van de supporters. Kees Rijk moet lijdzaam toezien dat de duivensport vergrijst. „Het moet voor de jeugd op één of andere manier spannender worden. Maar hoe?" foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 48