Eerste Zeeuwse team start in Dakar Rally 32 Edwin van Calker liet blanco cheque van Russen liggen Spits van Genoa maand geschorst na shirtincident woensdag 10 oktober 2012 door William Pomp ermelo - Het lijkt alweer zolang geleden. Vancouver, het vroege voorjaar van 2010. De wereld valt over Edwin van Calker heen. Angsthaas wordt de Groninger ge noemd, nota bene door zijn eigen bond. De bobsleepiloot heeft zich teruggetrokken voor de olympi sche wedstrijd in zijn viermans slee. Hij voelt zich niet thuis op de 'Whistier', het Canadese ijskanaal, vertrouwt de baan niet. Crisis. Van Calker raakt in de put. Stoppen is dichterbij dan ooit. Hij besluit an ders. Ermelo, tweeënhalf jaar later. Er is meer pers dan ooit op de seizoens presentatie van het bobteam van Van Calker. Met een gulle lach ont vangt de 33 jaar geleden in Gassel- terboerveenschemond geboren stuurman de gasten op zijn trai ningsdomein. De pijn van toen is vervlogen. De piloot plukt nu voor al de vruchten van het incident. Zijn naam is gevestigd, doet bij ie dere sportvolger wel een belletje rinkelen. „Niet eens vanwege Van couver, maar iedereen weet wel: dat is toch die bobsleeër." Zijn naamsbekendheid is niet de enige reden waarom het zo druk is op de presentatie van het bobslee team. Het zijn ook de kriebels voor de Winterspelen. Het is min der dan vijfhonderd dagen tot So chi, de Russische stad die begin 2014 het strijdtoneel vormt. Daarbij behoort Van Calker met zijn manschappen inmiddels tot de medaillekandidaten sinds de laatste wedstrijd van vorig seizoen. Op het wereldkampioenschap in Lake Placid stuurt hij de viermans slee ineens naar de vierde plaats, de beste prestatie ooit van een Ne derlandse slee. Dat het geen toe valstreffer is, bewijst het wereldbe kerklassement. De Groninger ein digt in zowel de tweemans als de viermans bij de top tien. „Ook dat is voor Nederland een unieke prestatie", onderstreept hij de successen nog maar eens. De lat ligt hoor voor komend seizoen. „We gaan voor de medailles", klinkt het vol zelfvertrouwen. „We zijn inmiddels vijf stappen verder dan Vancouver. Er is heel veel ge beurd, op het gebied van sponso ring, op het gebied van materiaal. De buitenlanders komen nu naar ons toe in plaats van andersom, denken 'hé wat gebeurt daar'. Van de Russen kregen we vorig sei zoen een blanco cheque voor onze viermansslee, zo snel is dat ding. Maar we doen hem niet weg. Ik ben heel trots op wat we afgelo pen jaar voor elkaar hebben gekre gen. We komen van heel ver, zijn niet op nul begonnen, maar op min tien. Dat doet wel wat met je. Je mag rustig weten dat ik op het WK wel even heb staan janken bij de finish." Het succes mag volgens Van Cal ker niet los worden gezien van de inbreng van de nieuwe coach, de Tsjech Ivo Danilevic. Hij gaat ko mend seizoen ook weer mee de wereld over. „We waren bang dat hij afgelopen zomer weggekaapt zou worden", vertelt Van Calker. „We hebben op het WK Rusland 1 verslagen en hij spreekt vloeiend Russisch. Gelukkig blijft hij ons trouw." Van Calker verwelkomt komend seizoen naast Sybren Jansma, Yan- nick Greiner en Jeroen Piek ook weer zijn 36-jarige broer Arnold in zijn team. De atleet toonde zich tij dens individuele tests snel genoeg. „Zo mooi om te zien dat hij nog steeds tot de snelste remmers be hoort We zijn het ooit samen be gonnen, ik kan er als broer alleen maar trots op zijn dat hij er nu weer bij zit." Op 5 november duiken ze voor het eerst weer het ijskanaal in, tij dens de eerste wereldbeker, op de plek waar het vorige seizoen zo succesvol eindigde: Lake Placid. „We willen dit seizoen de olympi sche nominatie binnenhalen en het WK in Sankt Moritz moet een hoogtepunt worden. Een medaille zou schitterend zijn." Er staat op 5 januari een echt Zeeuws team aan de start van de Dakar Rally. De ploeg van Adwin Hoondert probeert in een DAF-truck de finish te halen door Koen de Vries KAPELLE - Ze dragen sjieke, smette loos witte jasjes maar die zijn al leen maar voor de show. Als chauf feur Adwin Hoondert, navigator André Hanemaaijer en monteur Jacco op 't Hof op 5 januari in Li ma van start gaan in de Dakar Ral ly, dragen ze iets heel anders. Stoe re racekleding, die heel wat donker der van kleur is. Het wordt afzien voor de mannen. Ze gaan met hun DAF-truck ruim 8000 kilometer ra cen door Zuid-Amerika, met voor namelijk zand, zand en nog eens zand onder de imposante wielen. Hoondert, Hanemaaijer en Op 't Hof vormen het eerste Zeeuwse team dat aan de Dakar Rally mee doet. „Waarschijnlijk zijn we zelfs de eerste Zeeuwen", denkt Hoon dert, „maar zeker weten doe ik dat niet helemaal." Het is het avontuur dat Hoondert naar de rally trekt. Het motto van de race is niet voor niets 'een uitda ging voor mensen die gaan, een droom voor mensen die thuisblij ven'. De 46-jarige inwoner van Hoedekenskerke is directeur van Hoondert Staalbouw, een groot be drijf uit Kapelle. „Ik werk al jaren zestig a zeventig uur per week en zocht naar wat ontspanning. Zo kwam ik vier jaar geleden bij het rallyracen terecht", legde hij dins dagavond uit voordat de presenta tie van zijn team in een van de hal len van zijn bedrijf plaatsvond. In middels is Hoondert aardig inge burgerd in het wereldje. Hij gaat met zijn Mitsubishi aan kop van het NK rallyrijden in de klasse N en hoopt begin volgende maand de nationale titel te grijpen. Enige tijd geleden kwam Hoon dert Frans van Lankveld tegen, een Brabander die met zijn truck al drie keer aan de Dakar Rally meedeed. Van Lankveld wilde met een tweede truck gaan rijden en zag in Hoondert een ideale cou reur. „We waren er binnen tien da gen uit", meldt Hoondert. „Voor mij is dit een ideale opstap. Stel dat je als volslagen onbekende aan de start staat, dan wordt het waar schijnlijk niks. Nu word je gehol pen en kun je elkaar helpen." Hoondert zit in de zwaarste rally ter wereld achter het stuur van een DAF CF, een truck met 800 paardenkrachten onder de motor kap en met een topsnelheid van 175 kilometer. De vierwieler weegt zo'n 10.500 kilo's. De Bevelander heeft er nu twee dagen in gereden en is er al aardig mee vertrouwd. „Eigenlijk verschilt het rijden in die truck niet eens zoveel met het rijden in m'n Mitsubishi", vindt hij. Desondanks gaat hij binnen kort met zijn bemanning nog eens proefrijden in Duitsland, waarna op 11 november in Valkenswaard de zogenaamde pre-proloog op het programma staat. Op 23 no vember wordt de truck in Le Havre samen met de voertuigen van de meeste andere deelnemers naar Lima (Peru) vervoerd, waar op 5 januari de start plaatsvindt. Vijftien dagen later is de finish in Santiago de Chili. Hoonderts bemanning is in deze wedstrijd net zo groen als de cou reur zelf André Hanemaaijer uit Kruiningen weet heel wat van na vigatie, maar dit wordt een com pleet nieuw avontuur. Iets soortge lijks geldt voor monteur Jacco op 't Hof uit Ellewoutsdijk. De enige Lic tor met ervaring is de truck zelf. Die is door Brabander Jan de Rooij ontworpen en al twee keer naar de finish van de Dakar Rally gereden. Ook bij het andere team zit ervaring. Frans van Lankveld stond al drie keer aan de start en reed de race twee keer uit. En dan zijn er nog de servicetruck en de communicatiewagen, die ook be menst worden door ervaren rot ten. „We zijn van plan om samen op te trekken", legde Van Lank veld de ruim driehonderd aanwezi gen uit. „We blijven bij elkaar, met als idee dat één en één drie is." De twee trucks en hun bemanning vormen samen het Venco Rally Team, genoemd naar hoofdspon sor Venco. Het is een bedrijf dat ge specialiseerd is in de huisvesting van pluimvee. De doelsteling van Adwin Hoon dert is simpel. „Uitijden", meldt hij resoluut. Het lijkt makkelijk, maar het is moeilijk genoeg. Dat bleek wel uit het filmpje van de vo rige rally dat aan het eind van de avond getoond werd. Daarin kwam het ene na het andere voer tuig in problemen. „Ik ga voor het avontuur, maar nu ik dit zie, begin ik toch een beetje te twijfelen", grapte Hoondert. uit ^^mêêêêêktêbêêm BILJART Driebanden groot Hoondert/de Waard-Eek- hoorn 3 2-6. Frans de Kock-Peter Rijckaert 28-35 (45 beurten); Piet Kock-Erik van Woer- kom 28-35 (64 beurten); Jaap Hameling-Piet den Ridder 30-15 (54 beurten); Bram de Waard-Frans Sebregts 18-30. KARTEN Middelburg. Zeeuws Indoor Kart Kampioen schap. Derde race: 1VDH-Siersmederij Wis se, 2. Snap On Racing, 3. Loonbedrijf de Looff, 4. Van Cilst-Schinkel, 5. ATS, 6. Veersedam Au to, 7. ATS 2, 8. KCR. Stand: 1Veersedam Au to 52 punten, 2. ATS Racing 46 punten, 3. Snap On Racing 45 punten, 4. VDH-Siersmede rij Wisse 42 punten, 5._ Loonbedrijf de Looff 36 punten, 6. ATS 2 35 punten, 7. Van Gilst-Schinkel 35 punten, 8. KCR 25 punten. WIELRENNEN Peking. UCI WorldTour, Ronde van Peking. Eerste etappe: 1. Viviani (Ita) 117 km in 2.37.49, 2. Fenn (CBr), 3. Boasson Hagen (Noo), 4. Van Hummel (Ned), 5. Henderson (NZe), 6. Bos (Ned), 7. Sanz (Spa), 8. Kroeopis (Lit), 9. Petacchi (Ita), 10. Lodewijck (Bel), 72. Hoogerland. Klassement: 1. Viviani 2.37.39, 2. Fenn 0,04, 3. Ladagnous (Fra), 4. Boasson Ha gen 0.06, 5. Van Hummel 0.10, 6. Henderson, 7. Bos, 73. Hoogerland. Nationale Sluitingsprijs Putte-Kapellen: 1. Stroetinga (Ned) 183 km in 3.55.03, 2. Van Sta- yen (Bel), 3. Van Dijk (Ned), 4. Groenewegen (Ned), 5. Vallee (Bel), 6. Jans (Bel), 11. Groen, 14. Veelers, 15. Havik, 18. Atzori. GENUA - Spits Giuseppe Sculli van Genoa heeft dinsdag een schorsing van een maand gekregen van de Italiaanse voetbalbond wegens in cidenten tijdens de wedstrijd te gen Siena in april. Daarnaast moet de club uit de Serie A een boete van 30.000 euro betalen. Woedende fans van Genoa klom men destijds over de hekken en be traden het veld toen de ploeg met 4-0 achterstond tegen Siena. Ze droegen de spelers op hun shirts uit te trekken omdat ze die niet waard zouden zijn. Alle spelers be halve Sculli, een kleinzoon van een Calabrische maffiabaas, gaven gehoor aan het verzoek. De van La- zio gehuurde spits ging met de har de kern onderhandelen om de shirts terug te krijgen. Volgens de aanklager was Sculli op de hoogte van de plannen van de supporters. Kees Rijk moet lijdzaam toezien dat de duivensport vergrijst. „Het moet voor de jeugd op één of andere manier spannender worden. Maar hoe?" foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 32