Eerste Zeeuwse team
start in Dakar Rally
32
Edwin van Calker
liet blanco cheque
van Russen liggen
Spits van Genoa
maand geschorst
na shirtincident
woensdag 10 oktober 2012
door William Pomp
ermelo - Het lijkt alweer zolang
geleden. Vancouver, het vroege
voorjaar van 2010. De wereld valt
over Edwin van Calker heen.
Angsthaas wordt de Groninger ge
noemd, nota bene door zijn eigen
bond. De bobsleepiloot heeft zich
teruggetrokken voor de olympi
sche wedstrijd in zijn viermans
slee. Hij voelt zich niet thuis op de
'Whistier', het Canadese ijskanaal,
vertrouwt de baan niet. Crisis. Van
Calker raakt in de put. Stoppen is
dichterbij dan ooit. Hij besluit an
ders.
Ermelo, tweeënhalf jaar later. Er is
meer pers dan ooit op de seizoens
presentatie van het bobteam van
Van Calker. Met een gulle lach ont
vangt de 33 jaar geleden in Gassel-
terboerveenschemond geboren
stuurman de gasten op zijn trai
ningsdomein. De pijn van toen is
vervlogen. De piloot plukt nu voor
al de vruchten van het incident.
Zijn naam is gevestigd, doet bij ie
dere sportvolger wel een belletje
rinkelen. „Niet eens vanwege Van
couver, maar iedereen weet wel:
dat is toch die bobsleeër."
Zijn naamsbekendheid is niet de
enige reden waarom het zo druk is
op de presentatie van het bobslee
team. Het zijn ook de kriebels
voor de Winterspelen. Het is min
der dan vijfhonderd dagen tot So
chi, de Russische stad die begin
2014 het strijdtoneel vormt.
Daarbij behoort Van Calker met
zijn manschappen inmiddels tot
de medaillekandidaten sinds de
laatste wedstrijd van vorig seizoen.
Op het wereldkampioenschap in
Lake Placid stuurt hij de viermans
slee ineens naar de vierde plaats,
de beste prestatie ooit van een Ne
derlandse slee. Dat het geen toe
valstreffer is, bewijst het wereldbe
kerklassement. De Groninger ein
digt in zowel de tweemans als de
viermans bij de top tien.
„Ook dat is voor Nederland een
unieke prestatie", onderstreept hij
de successen nog maar eens. De lat
ligt hoor voor komend seizoen.
„We gaan voor de medailles",
klinkt het vol zelfvertrouwen. „We
zijn inmiddels vijf stappen verder
dan Vancouver. Er is heel veel ge
beurd, op het gebied van sponso
ring, op het gebied van materiaal.
De buitenlanders komen nu naar
ons toe in plaats van andersom,
denken 'hé wat gebeurt daar'. Van
de Russen kregen we vorig sei
zoen een blanco cheque voor onze
viermansslee, zo snel is dat ding.
Maar we doen hem niet weg. Ik
ben heel trots op wat we afgelo
pen jaar voor elkaar hebben gekre
gen. We komen van heel ver, zijn
niet op nul begonnen, maar op
min tien. Dat doet wel wat met je.
Je mag rustig weten dat ik op het
WK wel even heb staan janken bij
de finish."
Het succes mag volgens Van Cal
ker niet los worden gezien van de
inbreng van de nieuwe coach, de
Tsjech Ivo Danilevic. Hij gaat ko
mend seizoen ook weer mee de
wereld over. „We waren bang dat
hij afgelopen zomer weggekaapt
zou worden", vertelt Van Calker.
„We hebben op het WK Rusland
1 verslagen en hij spreekt vloeiend
Russisch. Gelukkig blijft hij ons
trouw."
Van Calker verwelkomt komend
seizoen naast Sybren Jansma, Yan-
nick Greiner en Jeroen Piek ook
weer zijn 36-jarige broer Arnold in
zijn team. De atleet toonde zich tij
dens individuele tests snel genoeg.
„Zo mooi om te zien dat hij nog
steeds tot de snelste remmers be
hoort We zijn het ooit samen be
gonnen, ik kan er als broer alleen
maar trots op zijn dat hij er nu
weer bij zit."
Op 5 november duiken ze voor
het eerst weer het ijskanaal in, tij
dens de eerste wereldbeker, op de
plek waar het vorige seizoen zo
succesvol eindigde: Lake Placid.
„We willen dit seizoen de olympi
sche nominatie binnenhalen en
het WK in Sankt Moritz moet een
hoogtepunt worden. Een medaille
zou schitterend zijn."
Er staat op 5 januari een
echt Zeeuws team aan de
start van de Dakar Rally. De
ploeg van Adwin Hoondert
probeert in een DAF-truck
de finish te halen
door Koen de Vries
KAPELLE - Ze dragen sjieke, smette
loos witte jasjes maar die zijn al
leen maar voor de show. Als chauf
feur Adwin Hoondert, navigator
André Hanemaaijer en monteur
Jacco op 't Hof op 5 januari in Li
ma van start gaan in de Dakar Ral
ly, dragen ze iets heel anders. Stoe
re racekleding, die heel wat donker
der van kleur is. Het wordt afzien
voor de mannen. Ze gaan met hun
DAF-truck ruim 8000 kilometer ra
cen door Zuid-Amerika, met voor
namelijk zand, zand en nog eens
zand onder de imposante wielen.
Hoondert, Hanemaaijer en Op 't
Hof vormen het eerste Zeeuwse
team dat aan de Dakar Rally mee
doet. „Waarschijnlijk zijn we zelfs
de eerste Zeeuwen", denkt Hoon
dert, „maar zeker weten doe ik dat
niet helemaal."
Het is het avontuur dat Hoondert
naar de rally trekt. Het motto van
de race is niet voor niets 'een uitda
ging voor mensen die gaan, een
droom voor mensen die thuisblij
ven'. De 46-jarige inwoner van
Hoedekenskerke is directeur van
Hoondert Staalbouw, een groot be
drijf uit Kapelle. „Ik werk al jaren
zestig a zeventig uur per week en
zocht naar wat ontspanning. Zo
kwam ik vier jaar geleden bij het
rallyracen terecht", legde hij dins
dagavond uit voordat de presenta
tie van zijn team in een van de hal
len van zijn bedrijf plaatsvond. In
middels is Hoondert aardig inge
burgerd in het wereldje. Hij gaat
met zijn Mitsubishi aan kop van
het NK rallyrijden in de klasse N
en hoopt begin volgende maand
de nationale titel te grijpen.
Enige tijd geleden kwam Hoon
dert Frans van Lankveld tegen,
een Brabander die met zijn truck
al drie keer aan de Dakar Rally
meedeed. Van Lankveld wilde met
een tweede truck gaan rijden en
zag in Hoondert een ideale cou
reur. „We waren er binnen tien da
gen uit", meldt Hoondert. „Voor
mij is dit een ideale opstap. Stel
dat je als volslagen onbekende aan
de start staat, dan wordt het waar
schijnlijk niks. Nu word je gehol
pen en kun je elkaar helpen."
Hoondert zit in de zwaarste rally
ter wereld achter het stuur van
een DAF CF, een truck met 800
paardenkrachten onder de motor
kap en met een topsnelheid van
175 kilometer. De vierwieler weegt
zo'n 10.500 kilo's. De Bevelander
heeft er nu twee dagen in gereden
en is er al aardig mee vertrouwd.
„Eigenlijk verschilt het rijden in
die truck niet eens zoveel met het
rijden in m'n Mitsubishi", vindt
hij. Desondanks gaat hij binnen
kort met zijn bemanning nog eens
proefrijden in Duitsland, waarna
op 11 november in Valkenswaard
de zogenaamde pre-proloog op
het programma staat. Op 23 no
vember wordt de truck in Le
Havre samen met de voertuigen
van de meeste andere deelnemers
naar Lima (Peru) vervoerd, waar
op 5 januari de start plaatsvindt.
Vijftien dagen later is de finish in
Santiago de Chili.
Hoonderts bemanning is in deze
wedstrijd net zo groen als de cou
reur zelf André Hanemaaijer uit
Kruiningen weet heel wat van na
vigatie, maar dit wordt een com
pleet nieuw avontuur. Iets soortge
lijks geldt voor monteur Jacco op 't
Hof uit Ellewoutsdijk. De enige Lic
tor met ervaring is de truck zelf.
Die is door Brabander Jan de
Rooij ontworpen en al twee keer
naar de finish van de Dakar Rally
gereden. Ook bij het andere team
zit ervaring. Frans van Lankveld
stond al drie keer aan de start en
reed de race twee keer uit. En dan
zijn er nog de servicetruck en de
communicatiewagen, die ook be
menst worden door ervaren rot
ten. „We zijn van plan om samen
op te trekken", legde Van Lank
veld de ruim driehonderd aanwezi
gen uit. „We blijven bij elkaar, met
als idee dat één en één drie is." De
twee trucks en hun bemanning
vormen samen het Venco Rally
Team, genoemd naar hoofdspon
sor Venco. Het is een bedrijf dat ge
specialiseerd is in de huisvesting
van pluimvee.
De doelsteling van Adwin Hoon
dert is simpel. „Uitijden", meldt
hij resoluut. Het lijkt makkelijk,
maar het is moeilijk genoeg. Dat
bleek wel uit het filmpje van de vo
rige rally dat aan het eind van de
avond getoond werd. Daarin
kwam het ene na het andere voer
tuig in problemen. „Ik ga voor het
avontuur, maar nu ik dit zie, begin
ik toch een beetje te twijfelen",
grapte Hoondert.
uit ^^mêêêêêktêbêêm
BILJART
Driebanden groot Hoondert/de Waard-Eek-
hoorn 3 2-6. Frans de Kock-Peter Rijckaert
28-35 (45 beurten); Piet Kock-Erik van Woer-
kom 28-35 (64 beurten); Jaap Hameling-Piet
den Ridder 30-15 (54 beurten); Bram de
Waard-Frans Sebregts 18-30.
KARTEN
Middelburg. Zeeuws Indoor Kart Kampioen
schap. Derde race: 1VDH-Siersmederij Wis
se, 2. Snap On Racing, 3. Loonbedrijf de Looff,
4. Van Cilst-Schinkel, 5. ATS, 6. Veersedam Au
to, 7. ATS 2, 8. KCR. Stand: 1Veersedam Au
to 52 punten, 2. ATS Racing 46 punten, 3.
Snap On Racing 45 punten, 4. VDH-Siersmede
rij Wisse 42 punten, 5._ Loonbedrijf de Looff
36 punten, 6. ATS 2 35 punten, 7. Van
Gilst-Schinkel 35 punten, 8. KCR 25 punten.
WIELRENNEN
Peking. UCI WorldTour, Ronde van Peking.
Eerste etappe: 1. Viviani (Ita) 117 km in
2.37.49, 2. Fenn (CBr), 3. Boasson Hagen
(Noo), 4. Van Hummel (Ned), 5. Henderson
(NZe), 6. Bos (Ned), 7. Sanz (Spa), 8. Kroeopis
(Lit), 9. Petacchi (Ita), 10. Lodewijck (Bel), 72.
Hoogerland. Klassement: 1. Viviani 2.37.39, 2.
Fenn 0,04, 3. Ladagnous (Fra), 4. Boasson Ha
gen 0.06, 5. Van Hummel 0.10, 6. Henderson,
7. Bos, 73. Hoogerland.
Nationale Sluitingsprijs Putte-Kapellen: 1.
Stroetinga (Ned) 183 km in 3.55.03, 2. Van Sta-
yen (Bel), 3. Van Dijk (Ned), 4. Groenewegen
(Ned), 5. Vallee (Bel), 6. Jans (Bel), 11. Groen,
14. Veelers, 15. Havik, 18. Atzori.
GENUA - Spits Giuseppe Sculli van
Genoa heeft dinsdag een schorsing
van een maand gekregen van de
Italiaanse voetbalbond wegens in
cidenten tijdens de wedstrijd te
gen Siena in april. Daarnaast moet
de club uit de Serie A een boete
van 30.000 euro betalen.
Woedende fans van Genoa klom
men destijds over de hekken en be
traden het veld toen de ploeg met
4-0 achterstond tegen Siena. Ze
droegen de spelers op hun shirts
uit te trekken omdat ze die niet
waard zouden zijn. Alle spelers be
halve Sculli, een kleinzoon van
een Calabrische maffiabaas, gaven
gehoor aan het verzoek. De van La-
zio gehuurde spits ging met de har
de kern onderhandelen om de
shirts terug te krijgen.
Volgens de aanklager was Sculli op
de hoogte van de plannen van de
supporters.
Kees Rijk moet lijdzaam toezien dat de duivensport vergrijst. „Het moet voor de jeugd op één of andere manier
spannender worden. Maar hoe?" foto Willem Mieras