Renault Mégane:
meer met minder
autol17
-lp/I
Mazdaö: elegantie met
hoogwaardige techniek
Kia Optima Hybrid
maakt einde aan diesel
woensdag 10 oktober 2012
Een lager voertuiggewicht, betere stroomlijn, lage rolweerstand banden
en kleinere, meer efficiënte motoren: die zaken vormen ook bij Renault
de sleutel tot een lager brandstofverbruik.
door Tony Vos
Volkswagen richtte zich een jaar of
tien geleden met de superzuinige
Lupo 3 liter TDI alleen op een laag
verbruik, terwijl het rijkarakter van
de auto destijds van secundair belang bleek
te zijn. Het resultaat was een voertuig dat
de term rijplezier nergens in zijn vocabulai
re had staan. Dat is tegenwoordig wel an
ders. Merken doen er alles aan het verbruik
van hun modellen terug te dringen door de
motoren zuiniger te maken. Maar dit mag
nooit ten koste gaan van prestaties en rijge-
drag.
Renault nam de bestaande 1.6 liter 16-klep-
per - oorspronkelijk afkomstig van Nissan -
als basis om deze te verkleinen tot een in
houd van 1.2 liter en tegelijk te voorzien van
een turbo. Effect blijft niet uit: het vermo
gen van 110 pk en het koppel van 151 Nm
worden door de nieuwe motor overtroffen
met 115 pk en vooral het koppel van
190 Nm, al bij 2.000 tr/min. Dat betekent
dat de motor al direct na wegrijden volop
thuisgeeft, lekker soepel accelereert en na
10,9 seconden de 100 km/u op de teller aan
wijst. Ook de topsnelheid van 190 km/u is
CONCURRENTFord Focus 1.0 Ecoboost
Ford neemt downsizing
zeer letterlijk en heeft twee
varianten van de driecilinder
turbomotor in de Focus.
Bagage 363-1.148 liter.
Gewicht 1.179 kg. Benzine
1.0 1,125 pk.
Plus: rijgedrag, stille motor, 20 procent bijtelling.
Min: verbruik in de praktijk.
Renault Mégane Coupé TCe 115
Turbo heeft veel voordelen. Bagage 334-1.024 liter.
Gewicht 1.180 kg. Benzine 1.2 1,115 pk.
Vanaf 22.390 euro, GT-Line 25.690 euro.
Plus: motor soepel, 20 procent, sportieve uitstraling.
Min: verbruik in de praktijk.
in orde. Ongeacht het motortoerental heerst
er een behoorlijke rust in het interieur.
Maar de TCe 115 is niet alleen gemaakt om
maximaal te presteren. De krachtbron drijft
via een zesbak de voorwielen aan en advi
seert door middel van een indicator op het
dashboard of het verstandig is te schakelen.
Wie niet het onderste uit de kan wil halen
en geregeld de schakeladviezen volgt, haalt
in de praktijk een verbruik van net boven
de 1 op 14. Dat klinkt goed, alleen jammer
dat in de folder 1 op 18,9 in het vooruitzicht
wordt gesteld. Maar ook de concurrentie
haalt bij lange na niet dergelijke laborato-
riumcijfers. Waar de oude 1.616V nog een
C02-uitstoot had van 158 g/km, scoort de
nieuwe motor met 119 gram aanzienlijk gun
stiger. Daarmee voldoet de auto aan de nor
men voor 20 procent bijtelling.
Renault noemt de wijzigingen aan de Mégane bewust geen facelift, de technische veranderin
gen gaan een stuk verder dan dat. foto Automedia
Vanwege de gunstige bij telling wordt de
Renault Mégane op dit moment ontzettend
goed verkocht. Vooral in de dieselversie, die
zelfs goed is voor 14 procent bijtelling. De za
kelijke rijder kruist bij zijn of haar keuze al
le opties aan en komt dan vaak uit op de
meest complete uitrustingsvarianten.
De GT-Line is sportief getint. De auto staat
op 17 inch lichtmetaal en heeft een voor- en
achterbumper met specifieke elementen.
Het onderstel is onder de loep genomen
door Renault Sport, die afdeling heeft het
geheel wat stugger afgesteld. Niet te stug ge
lukkig, want op lange ritten behoudt deze
Renault zijn comfort.
De extra sportiviteit van de GT-Line is in
het interieur terug te vinden. Voorin deze
coupé staan stoelen die duidelijk meer zijde
lingse steun bieden. De randen zijn met
kunstleer bekleed, terwijl de middenbaan
in stof is opgetrokken. Met een rode accent-
lijn op het dashboard en dito gekleurde stik
sels op het stuur en bij de pook krijgt de au
to wat extra kleur. Ook aluminium pedalen
en een volledig analoog dashboard maken
deel uit van de uitrusting. Een geïntegreerd
audiosysteem met aansluitmogelijkheden
voor externe geluidsbronnen en TomTom-
navigatie horen er ook standaard bij.
Nu is de aantrekkelijk ogende coupéversie
van de Mégane niet de meest logische keu
ze. Gezinnen zullen eerder voor de vijfdeurs
hatchback of de Estate kiezen, die ook met
deze fijne turbomotor worden geleverd. Al
lemaal met dezelfde gunstige C02-uitstoot.
De prijzen beginnen bij 19.990 euro voor de
vijfdeurs en 22.390 euro voor de coupé. De
Coupé GT-Line komt op 25.690 euro.
CONCURRENTE Kia Cee'd 1.6 GDI
De nieuwste Cee'd van Kia is
de meest Europese auto die
het merk ooit maakte, zowel
qua vormgeving als qua rijge
drag. Bagage 380-1.318 liter.
Gewicht 1.168 kg. Benzine
1.6 1,135 pk.
Vanaf 17.995 euro, Super Premium 25.995 euro.
Plus: vormgeving, inrichting, onderstel.
Min: slechts één benzinemotor.
Een splinternieuwe Golf
zorgt voor opschudding in
de middenklasse. Vertrouw
de uitstraling, verder hele
maal nieuw. Bagage 380-
1.270 liter. Gewicht 1.205
kg. Benzine 1.4 I, 122 pk.
Vanaf 18.790 euro, 1.4 TSI Highline 24.690 euro.
Plus: afwerking, formaat, 20 procent bijtelling.
Min: erg voorspelbaar vormgegeven.
^ssesxasassessi3sesessssBa^s&
door Willem de Volder
Rijplezier en een verrassend
elegante uitstraling gaan in
de nieuwe Mazda6 samen.
We kregen de kans met zowel de
sedan als de Sportbreak te rijden
en het blijkt dat Mazda op tech
nisch gebied grote stappen zet.
Dat werd al duidelijk tijdens een
rij sessie met de CX-5, een geheel
nieuwe crossover, waarin alle nieu
we SkyActive-techniek schuilgaat.
Met de '6' legt het Japanse merk
de lat nog een tikje hoger. Tijdens
een aantal workshops wordt duide
lijk welke pijnpunten zijn bestre
den. Onderstel, wielophanging,
stuurgedrag; Mazda heeft bijna al
les herzien. Dat geldt ook voor het
design, dat meer aanspreekt dan
dat van de vorige oplage.
De nieuweling zorgt voor veel rij-
genot bij zowel de benzine- als de
dieselmotor. Mazda combineert
die met prettig schakelende ver
snellingsbakken, een start/stop-sys-
teem en i-Eloop, voor het terug
winnen van remenergie.
De Mazda6 oogt robuust door de
forse grille en de lage, brede hou
ding. De achterzijde van beide car
rosserievarianten toont stijlvol. De
kofferruimte (jammer van de lelij
ke vierkante beugels waarmee het
deksel open scharniert) is ruim. In
het interieur heerst rust, zowel
voor het oor als voor het oog. Het
stuur is wat kleiner dan voorheen
en voorzien van veel knoppen.
Ruimte is er volop, ook achterin.
Mazda Nederland anticipeert op
de huidige belastingwetgeving
door als eerste de '6' Sportbreak
naar Nederland te halen. Het be
treft de versie met de 145 pk sterke
2.0 liter benzinemotor met zesbak.
De TS+-uitvoering met Lease Pack
is goed voor 20 procent zakelijke
bij telling en kost 31.990 euro. De
andere uitvoeringen komen in ja
nuari 2013 en de prijzen beginnen
dan bij 28.990 euro.
door Roel van Gils
Hybride modellen schieten
de grond uit. Waren er 4
jaar geleden 7 hybrides op
de markt, inmiddels staat de teller
op 29. Vanaf eind dit jaar doet ook
Kia mee aan de hybride-rage met
de Optima, tegelijk wordt dan de
diesel uit het programma gehaald.
Met de Hybrid hoopt Kia beter te
scoren. Een bijna 6 mille lagere in-
stapprijs, maar toch nog altijd een
complete uitrusting, én 20 procent
bijtelling voor de zakelijke berijder
zijn de belangrijkste troefkaarten.
De auto wordt aangedreven door
een 2-liter benzinemotor, onder
steund door een 40 pk elektromo
tor. Het gezamenlijk vermogen is
190 pk. Een zestraps automaat,
Mazdaö: elegant, foto Van der Vaart Optima Hybrid: comfort. foto Kia
identiek aan die van de diesel,
zorgt voor de krachtoverbrenging.
De lithium-polymeer accu's slok
ken 27 procent van de bagageruim
te op. Desondanks blijft er nog
een acceptabele 369 liter over. De
achterbank is uiteraard niet neer
klapbaar. Een skiluik is wel aanwe
zig.
Volgens de makers is het mogelijk
zo'n 2 tot 3 kilometer volledig elek
trisch te rijden, wij kwamen niet
verder dan ongeveer 300 meter.
Ook het verbruik van 5,4 l/ioo km
lijkt een utopie. Tel er gerust een li
tertje of 2 tot 3 bij.
De Optima is best een zware jon
gen, met een leeggewicht van een
kleine 1.600 kilogram. De sprint
van 0 tot 100 gaat in 9,2 seconden,
de topsnelheid is 192 km/u. Tij
dens het rijden merk je niet zo gek
veel van het extra gewicht van het
hybride systeem. Een echte boch
tenridder is het niet, daarvoor is
de afstemming van vering en dem
ping te soepel. De Optima Hybrid
is vooral een comfortabele kruiser.
De prijslijst start bij 28.895 euro.
De standaarduitrusting is riant en
ook voor de hybride geldt een ga
rantietermijn van zeven jaar.
Volvo V40 R-Design en
Cross Country geprijsd
Volvo levert de sportieve V40
R-Design met de 115 pk sterke die
selmotor (D2) vanaf 30.695 euro.
De uitvoering met 150 pk benzine
motor (T3) is er vanaf 31195 euro.
De V40 Cross Country D2 kost
vanaf 28.495 euro, de T3 vanaf
31.195 euro. Op deze uitvoeringen
rust 20 procent fiscale bij telling.
Mini verlaagt prijs
van optiepakketten
Mini verlaagt tot het einde van
het jaar de prijs van een groot
deel van de optiepakketten. De ge
selecteerde pakketten worden nu
aangeboden voor een vaste prijs
van 299 euro. Hiermee loopt Mini
vooruit op herziening van de be
staande pakketten.
Start/stop Lamborghini
Aventador LP 700-4
Ook Lamborghini werkt aan zuini
ge auto's. De Aventador LP 700-4
krijgt vanaf 2013 een start/stop
systeem dat extreem snel werkt
(180 milliseconden). Samen met
cilinderuitschakeling zorgt dat
voor daling van het gemiddelde
brandstofverbruik van 7 procent.