Renault Mégane: meer met minder autol17 -lp/I Mazdaö: elegantie met hoogwaardige techniek Kia Optima Hybrid maakt einde aan diesel woensdag 10 oktober 2012 Een lager voertuiggewicht, betere stroomlijn, lage rolweerstand banden en kleinere, meer efficiënte motoren: die zaken vormen ook bij Renault de sleutel tot een lager brandstofverbruik. door Tony Vos Volkswagen richtte zich een jaar of tien geleden met de superzuinige Lupo 3 liter TDI alleen op een laag verbruik, terwijl het rijkarakter van de auto destijds van secundair belang bleek te zijn. Het resultaat was een voertuig dat de term rijplezier nergens in zijn vocabulai re had staan. Dat is tegenwoordig wel an ders. Merken doen er alles aan het verbruik van hun modellen terug te dringen door de motoren zuiniger te maken. Maar dit mag nooit ten koste gaan van prestaties en rijge- drag. Renault nam de bestaande 1.6 liter 16-klep- per - oorspronkelijk afkomstig van Nissan - als basis om deze te verkleinen tot een in houd van 1.2 liter en tegelijk te voorzien van een turbo. Effect blijft niet uit: het vermo gen van 110 pk en het koppel van 151 Nm worden door de nieuwe motor overtroffen met 115 pk en vooral het koppel van 190 Nm, al bij 2.000 tr/min. Dat betekent dat de motor al direct na wegrijden volop thuisgeeft, lekker soepel accelereert en na 10,9 seconden de 100 km/u op de teller aan wijst. Ook de topsnelheid van 190 km/u is CONCURRENTFord Focus 1.0 Ecoboost Ford neemt downsizing zeer letterlijk en heeft twee varianten van de driecilinder turbomotor in de Focus. Bagage 363-1.148 liter. Gewicht 1.179 kg. Benzine 1.0 1,125 pk. Plus: rijgedrag, stille motor, 20 procent bijtelling. Min: verbruik in de praktijk. Renault Mégane Coupé TCe 115 Turbo heeft veel voordelen. Bagage 334-1.024 liter. Gewicht 1.180 kg. Benzine 1.2 1,115 pk. Vanaf 22.390 euro, GT-Line 25.690 euro. Plus: motor soepel, 20 procent, sportieve uitstraling. Min: verbruik in de praktijk. in orde. Ongeacht het motortoerental heerst er een behoorlijke rust in het interieur. Maar de TCe 115 is niet alleen gemaakt om maximaal te presteren. De krachtbron drijft via een zesbak de voorwielen aan en advi seert door middel van een indicator op het dashboard of het verstandig is te schakelen. Wie niet het onderste uit de kan wil halen en geregeld de schakeladviezen volgt, haalt in de praktijk een verbruik van net boven de 1 op 14. Dat klinkt goed, alleen jammer dat in de folder 1 op 18,9 in het vooruitzicht wordt gesteld. Maar ook de concurrentie haalt bij lange na niet dergelijke laborato- riumcijfers. Waar de oude 1.616V nog een C02-uitstoot had van 158 g/km, scoort de nieuwe motor met 119 gram aanzienlijk gun stiger. Daarmee voldoet de auto aan de nor men voor 20 procent bijtelling. Renault noemt de wijzigingen aan de Mégane bewust geen facelift, de technische veranderin gen gaan een stuk verder dan dat. foto Automedia Vanwege de gunstige bij telling wordt de Renault Mégane op dit moment ontzettend goed verkocht. Vooral in de dieselversie, die zelfs goed is voor 14 procent bijtelling. De za kelijke rijder kruist bij zijn of haar keuze al le opties aan en komt dan vaak uit op de meest complete uitrustingsvarianten. De GT-Line is sportief getint. De auto staat op 17 inch lichtmetaal en heeft een voor- en achterbumper met specifieke elementen. Het onderstel is onder de loep genomen door Renault Sport, die afdeling heeft het geheel wat stugger afgesteld. Niet te stug ge lukkig, want op lange ritten behoudt deze Renault zijn comfort. De extra sportiviteit van de GT-Line is in het interieur terug te vinden. Voorin deze coupé staan stoelen die duidelijk meer zijde lingse steun bieden. De randen zijn met kunstleer bekleed, terwijl de middenbaan in stof is opgetrokken. Met een rode accent- lijn op het dashboard en dito gekleurde stik sels op het stuur en bij de pook krijgt de au to wat extra kleur. Ook aluminium pedalen en een volledig analoog dashboard maken deel uit van de uitrusting. Een geïntegreerd audiosysteem met aansluitmogelijkheden voor externe geluidsbronnen en TomTom- navigatie horen er ook standaard bij. Nu is de aantrekkelijk ogende coupéversie van de Mégane niet de meest logische keu ze. Gezinnen zullen eerder voor de vijfdeurs hatchback of de Estate kiezen, die ook met deze fijne turbomotor worden geleverd. Al lemaal met dezelfde gunstige C02-uitstoot. De prijzen beginnen bij 19.990 euro voor de vijfdeurs en 22.390 euro voor de coupé. De Coupé GT-Line komt op 25.690 euro. CONCURRENTE Kia Cee'd 1.6 GDI De nieuwste Cee'd van Kia is de meest Europese auto die het merk ooit maakte, zowel qua vormgeving als qua rijge drag. Bagage 380-1.318 liter. Gewicht 1.168 kg. Benzine 1.6 1,135 pk. Vanaf 17.995 euro, Super Premium 25.995 euro. Plus: vormgeving, inrichting, onderstel. Min: slechts één benzinemotor. Een splinternieuwe Golf zorgt voor opschudding in de middenklasse. Vertrouw de uitstraling, verder hele maal nieuw. Bagage 380- 1.270 liter. Gewicht 1.205 kg. Benzine 1.4 I, 122 pk. Vanaf 18.790 euro, 1.4 TSI Highline 24.690 euro. Plus: afwerking, formaat, 20 procent bijtelling. Min: erg voorspelbaar vormgegeven. ^ssesxasassessi3sesessssBa^s& door Willem de Volder Rijplezier en een verrassend elegante uitstraling gaan in de nieuwe Mazda6 samen. We kregen de kans met zowel de sedan als de Sportbreak te rijden en het blijkt dat Mazda op tech nisch gebied grote stappen zet. Dat werd al duidelijk tijdens een rij sessie met de CX-5, een geheel nieuwe crossover, waarin alle nieu we SkyActive-techniek schuilgaat. Met de '6' legt het Japanse merk de lat nog een tikje hoger. Tijdens een aantal workshops wordt duide lijk welke pijnpunten zijn bestre den. Onderstel, wielophanging, stuurgedrag; Mazda heeft bijna al les herzien. Dat geldt ook voor het design, dat meer aanspreekt dan dat van de vorige oplage. De nieuweling zorgt voor veel rij- genot bij zowel de benzine- als de dieselmotor. Mazda combineert die met prettig schakelende ver snellingsbakken, een start/stop-sys- teem en i-Eloop, voor het terug winnen van remenergie. De Mazda6 oogt robuust door de forse grille en de lage, brede hou ding. De achterzijde van beide car rosserievarianten toont stijlvol. De kofferruimte (jammer van de lelij ke vierkante beugels waarmee het deksel open scharniert) is ruim. In het interieur heerst rust, zowel voor het oor als voor het oog. Het stuur is wat kleiner dan voorheen en voorzien van veel knoppen. Ruimte is er volop, ook achterin. Mazda Nederland anticipeert op de huidige belastingwetgeving door als eerste de '6' Sportbreak naar Nederland te halen. Het be treft de versie met de 145 pk sterke 2.0 liter benzinemotor met zesbak. De TS+-uitvoering met Lease Pack is goed voor 20 procent zakelijke bij telling en kost 31.990 euro. De andere uitvoeringen komen in ja nuari 2013 en de prijzen beginnen dan bij 28.990 euro. door Roel van Gils Hybride modellen schieten de grond uit. Waren er 4 jaar geleden 7 hybrides op de markt, inmiddels staat de teller op 29. Vanaf eind dit jaar doet ook Kia mee aan de hybride-rage met de Optima, tegelijk wordt dan de diesel uit het programma gehaald. Met de Hybrid hoopt Kia beter te scoren. Een bijna 6 mille lagere in- stapprijs, maar toch nog altijd een complete uitrusting, én 20 procent bijtelling voor de zakelijke berijder zijn de belangrijkste troefkaarten. De auto wordt aangedreven door een 2-liter benzinemotor, onder steund door een 40 pk elektromo tor. Het gezamenlijk vermogen is 190 pk. Een zestraps automaat, Mazdaö: elegant, foto Van der Vaart Optima Hybrid: comfort. foto Kia identiek aan die van de diesel, zorgt voor de krachtoverbrenging. De lithium-polymeer accu's slok ken 27 procent van de bagageruim te op. Desondanks blijft er nog een acceptabele 369 liter over. De achterbank is uiteraard niet neer klapbaar. Een skiluik is wel aanwe zig. Volgens de makers is het mogelijk zo'n 2 tot 3 kilometer volledig elek trisch te rijden, wij kwamen niet verder dan ongeveer 300 meter. Ook het verbruik van 5,4 l/ioo km lijkt een utopie. Tel er gerust een li tertje of 2 tot 3 bij. De Optima is best een zware jon gen, met een leeggewicht van een kleine 1.600 kilogram. De sprint van 0 tot 100 gaat in 9,2 seconden, de topsnelheid is 192 km/u. Tij dens het rijden merk je niet zo gek veel van het extra gewicht van het hybride systeem. Een echte boch tenridder is het niet, daarvoor is de afstemming van vering en dem ping te soepel. De Optima Hybrid is vooral een comfortabele kruiser. De prijslijst start bij 28.895 euro. De standaarduitrusting is riant en ook voor de hybride geldt een ga rantietermijn van zeven jaar. Volvo V40 R-Design en Cross Country geprijsd Volvo levert de sportieve V40 R-Design met de 115 pk sterke die selmotor (D2) vanaf 30.695 euro. De uitvoering met 150 pk benzine motor (T3) is er vanaf 31195 euro. De V40 Cross Country D2 kost vanaf 28.495 euro, de T3 vanaf 31.195 euro. Op deze uitvoeringen rust 20 procent fiscale bij telling. Mini verlaagt prijs van optiepakketten Mini verlaagt tot het einde van het jaar de prijs van een groot deel van de optiepakketten. De ge selecteerde pakketten worden nu aangeboden voor een vaste prijs van 299 euro. Hiermee loopt Mini vooruit op herziening van de be staande pakketten. Start/stop Lamborghini Aventador LP 700-4 Ook Lamborghini werkt aan zuini ge auto's. De Aventador LP 700-4 krijgt vanaf 2013 een start/stop systeem dat extreem snel werkt (180 milliseconden). Samen met cilinderuitschakeling zorgt dat voor daling van het gemiddelde brandstofverbruik van 7 procent.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 17