i6| Een niet te missen trendsetter Mooie lijnen en lage zit OCCASION Voor hetzelfde geld: BMW 528i Touring Voor hetzelfde geld: Audi Q7 3.0 TDI woensdag 10 oktober 2012 Mercedes-Benz CLS uit 2011 Mercedes-Benz CLS Om de week testen we een oc casion uit de regio. Hoe goed rijdt hij nog? Wat zit er allemaal op en aan? En wat is er voor het zelfde geld nog meer te koop? We zoeken het voor u uit. Deze week een Mercedes-Benz CLS. door Lucas Boot Liefhebbers van vierdeurs coupés hebben tegenwoor dig heel wat keuze. Porsche slijt de Panamera, BMW sinds kort de Gran Coupé en Audi verkoopt de A7. De primeur voor deze carrosserievariant had Merce des-Benz in 2004 al met de CLS. Destijds een vreemde eend en tege lijkertijd een inspiratiebron voor de concurrentie. Benz verrast weer. Nu op de Autosalon van Parijs (nog tot en met 14 oktober) met de Shooting Brake, een stationwagen variant van de CLS. Van Parijs gaan we naar Goes. Naar deze zwarte CLS uit 2011 die staat te blinken in de showroom bij Mer- cedes-Benzdealer Van Oeveren. En gelsen hebben een passende term voor de uitstraling van dit soort au to's. Ze spreken van een zekere road presence. En dat heeft deze CLS op alle fronten. Hij is lang, breed, laag, dik, innemend en auto ritair: je kunt er niet omheen. Je moet het dan ook niet erg vinden om nagekeken te worden. Bijna ie dere weggebruiker die we tijdens de testrit passeren, scant de CLS even. Zo van: 'wat is dat voor dik apparaat?'. Hij ziet er extra woest uit door zijn 18-inch vijfspaakwie- len die deel uit maken van het AMG-sportpakket. Dit omvat ver der onder andere een afgeplat sportstuur en een dynamischer af stelling van het onderstel. Nog steeds blijft de Benz vooral een heerlijk comfortabele auto. Dat merk je ook aan de automatische versnellingsbak. Die wisselt een tik- kie traag van verzet, ook in de sportstand en de manual-modus waar je zelf met de flippers aan het stuur kunt schakelen. Prima als je lekker cruiset, maar soms frustre rend als je wilt hoenderen. Want potentieel heeft de CLS zeker. Ach ter de ffontster ligt een atmosferi sche zescilinder met 306 pk en 370 Nm koppel. En dat wil wel natuur lijk. In zes tellen en een beetje zit je op de honderd per uur. Moeiteloos zoeft de Benz door naar hoogst ille gale snelheden. Klinkt lekker ook. Echt top is 'de zit' in deze CLS. De eerste eigenaar koos voor de zoge heten multi-contourstoelen. Deze voortreffelijke zetels kunnen zich opblazen met lucht voor meer steun en tegendruk in de rug. En je kunt ook de wangen van de stoel oppompen zodat je muurvast op je plek blijft zetten. Alsof je wordt omklemd door de sterke hand van een reus. Voorin zit je als een vorst, maar achterin is het behelpen als lange Hollandse knaap. En die kri tiek geldt eigenlijk voor alle vier deurs coupés. Het is de prijs die wordt betaald voor coupélooks. Maar Mercedes-Benz heeft dus een oplossing bedacht: de CLS Shoo ting Brake die we eerder noemden. Benieuwd hoe de concurrentie daar op reageert. Welke occasion ziet u graag getest? Laat het ons weten via contact@buroboot.com Mercedes-Benz CLS 350 Prijs: 74.950 euro Bouwjaar: 1 - 2011 Km-stand: 13.894 (NAP) Transmissie: zeventraps automaat Motor: 3,5 liter zescilinder, benzi ne Vermogen: 306 pk, 370 Nm* 0-100 km/u: 6,1 sec* Topsnelheid: 250 km/h* Gecombineerd verbruik: 1 op 14,7* Afleverkosten: 1095 euro, incl. afle- verbeurt en 1 jaar fabrieksgarantie plus twee jaar Ster Occasiongaran tie met onder andere mobiliteits service. Bijzonderheden: diefstalalarm klas se 4, AMG-sportpakket Verkooppunt: Mercedes-Benz Van Oeveren, Goes Website: www.mbvanoeveren.nl *fabrieksopgave Historie: De CLS 350 is vorig jaar januari nieuw verkocht bij Merce des-Benz Van Oeveren in Goes. De auto heeft voordat hij de showroom verliet een lakverzege- lingsbehandeling ondergaan en er is een autoalarm (klasse 4) inge bouwd. Prijs: 76.880 euro; Bouwjaar: 4 - 2012; Km-stand: 9.841 (NAP); Transmissie: achttraps automaat; Motor: 3,0 liter zes-in-lijnmotor, benzine; Vermogen: 258 pk/ 310 Nm; Afleverkosten: 795 euro, inclusief aflever- beurt en 24 maanden BMW Premium Selection-garantie met mobiliteits service; Bijzonderheden: M-sportpakket en beeldschermen op hoofdsteu nen; Verkooppunt: BMW Renova, Breda; Website: www.renova.nl Prijs: 75.000 euro; Bouwjaar: 7 - 2011; Km-stand: 42.500 (NAP); Transmis sie: achttraps automaat; Motor: 3,0 liter zescilinder turbo, diesel; Vermo gen: 204 pk/ 450 Nm; Afleverkosten: 495 euro, incl. afleverbeurt en 12 maanden A-Selectiegarantie met mobiliteitsservice; Bijzonderheden: lucht vering, 21-inch lichtmetalen wielen; Verkooppunt: Audi Centrum Roosen daal; Website: www.audicentrumroosendaal.nl Plymouth Prowler retro hotrod uit jaren negentig door Lucas Boot Los Angeles, 1995. Ton Rooze- boom uit Etten-Leur loopt over een autobeurs en ziet daar de Plymouth Prowler. Twee jaar eerder schitterde dit apparaat als concept car op de Detroit Mo tor Show, maar hier staat het pro ductiemodel. Roozeboom valt als een blok voor deze hotrod-achtige blikvanger. Hij is niet de enige. De vraag blijkt in Amerika - waar Roozeboom op dat moment woont - zelfs groter dan het aan bod. De Brabander zet zijn zinnen op de Prowier en schrijft zich in op een wachtlijst bij een auto dealer. Niet veel later ontvangen hij en zijn vrouw van een uitnodi ging. De dealer heeft een Prowier in de showroom staan en of ze het leuk vinden om te komen dine ren. Ze blijken niet de enige gasten. „Die dealer had nog meer geïnte resseerden uitgenodigd. Heel slim, want iedereen wilde 'm hebben. Aan tafel werd stevig onderhan deld over de prijs. Uiteindelijk is de Prowier voor bijna 80.000 dol lar verkocht, meer dan twee keer de vraagprijs. Volgens mij heeft er nog nooit eentje voor de originele vraagprijs de showroom verlaten." Dat heeft dus alles te maken met het beperkte aanbod. In het eerste jaar werden slechts enkele honder den Prowlers uitgeleverd. De teller blijft na vijf productiejaren -1997, 1999 t/m 2002 - hangen op een be scheiden 11.703 exemplaren. Uiteindelijk weet Roozeboom een tje daarvan op de kop te tikken. Af gelopen voorjaar is het eindelijk zover. Eén 'probleempje', de auto staat nog in New York bij een auto verzamelaar. Roozeboom woont inmiddels al wat jaartjes in Etten- Leur. Twee opties: of op de boot naar hier zetten of er zelf naartoe vliegen, een mooie rit maken en 'm dan naar Nederland versche pen. Het wordt de aangenaamste optie. „We hebben meteen maar goed kennisgemaakt met de Prow ier. We zijn begonnen in New York en ruim vijf weken later geëindigd in Los Angeles. Meer dan zevenduizend kilometer gere den. Elke dag goed weer, dus elke met het dak omlaag gereden. Z'n krachtige V6, die mooie lijnen, de lage zit en het open rijden vind ik fantastisch. Ik heb hiervoor een Dodge Viper GTS met een V10 ge reden, ook een geweldig ding, maar zo'n Prowler is toch meer bij zonder." Heeft u ook een bijzondere auto? Oud of nieuw? Meld u dan nu aan via contact@buroboot.com Ton Roozeboom met zijn Plymouth Prowler.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 16