i6|
Een niet te missen trendsetter
Mooie lijnen en lage zit
OCCASION
Voor hetzelfde geld: BMW 528i Touring Voor hetzelfde geld: Audi Q7 3.0 TDI
woensdag 10 oktober 2012
Mercedes-Benz CLS uit 2011
Mercedes-Benz CLS
Om de week testen we een oc
casion uit de regio. Hoe goed
rijdt hij nog? Wat zit er allemaal
op en aan? En wat is er voor het
zelfde geld nog meer te koop?
We zoeken het voor u uit. Deze
week een Mercedes-Benz CLS.
door Lucas Boot
Liefhebbers van vierdeurs
coupés hebben tegenwoor
dig heel wat keuze. Porsche
slijt de Panamera, BMW
sinds kort de Gran Coupé en Audi
verkoopt de A7. De primeur voor
deze carrosserievariant had Merce
des-Benz in 2004 al met de CLS.
Destijds een vreemde eend en tege
lijkertijd een inspiratiebron voor de
concurrentie. Benz verrast weer.
Nu op de Autosalon van Parijs
(nog tot en met 14 oktober) met de
Shooting Brake, een stationwagen
variant van de CLS.
Van Parijs gaan we naar Goes. Naar
deze zwarte CLS uit 2011 die staat
te blinken in de showroom bij Mer-
cedes-Benzdealer Van Oeveren. En
gelsen hebben een passende term
voor de uitstraling van dit soort au
to's. Ze spreken van een zekere
road presence. En dat heeft deze
CLS op alle fronten. Hij is lang,
breed, laag, dik, innemend en auto
ritair: je kunt er niet omheen. Je
moet het dan ook niet erg vinden
om nagekeken te worden. Bijna ie
dere weggebruiker die we tijdens
de testrit passeren, scant de CLS
even. Zo van: 'wat is dat voor dik
apparaat?'. Hij ziet er extra woest
uit door zijn 18-inch vijfspaakwie-
len die deel uit maken van het
AMG-sportpakket. Dit omvat ver
der onder andere een afgeplat
sportstuur en een dynamischer af
stelling van het onderstel. Nog
steeds blijft de Benz vooral een
heerlijk comfortabele auto. Dat
merk je ook aan de automatische
versnellingsbak. Die wisselt een tik-
kie traag van verzet, ook in de
sportstand en de manual-modus
waar je zelf met de flippers aan het
stuur kunt schakelen. Prima als je
lekker cruiset, maar soms frustre
rend als je wilt hoenderen. Want
potentieel heeft de CLS zeker. Ach
ter de ffontster ligt een atmosferi
sche zescilinder met 306 pk en 370
Nm koppel. En dat wil wel natuur
lijk. In zes tellen en een beetje zit je
op de honderd per uur. Moeiteloos
zoeft de Benz door naar hoogst ille
gale snelheden. Klinkt lekker ook.
Echt top is 'de zit' in deze CLS. De
eerste eigenaar koos voor de zoge
heten multi-contourstoelen. Deze
voortreffelijke zetels kunnen zich
opblazen met lucht voor meer
steun en tegendruk in de rug. En je
kunt ook de wangen van de stoel
oppompen zodat je muurvast op je
plek blijft zetten. Alsof je wordt
omklemd door de sterke hand van
een reus. Voorin zit je als een vorst,
maar achterin is het behelpen als
lange Hollandse knaap. En die kri
tiek geldt eigenlijk voor alle vier
deurs coupés. Het is de prijs die
wordt betaald voor coupélooks.
Maar Mercedes-Benz heeft dus een
oplossing bedacht: de CLS Shoo
ting Brake die we eerder noemden.
Benieuwd hoe de concurrentie
daar op reageert.
Welke occasion ziet u graag getest?
Laat het ons weten via
contact@buroboot.com
Mercedes-Benz CLS 350
Prijs: 74.950 euro
Bouwjaar: 1 - 2011
Km-stand: 13.894 (NAP)
Transmissie: zeventraps automaat
Motor: 3,5 liter zescilinder, benzi
ne
Vermogen: 306 pk, 370 Nm*
0-100 km/u: 6,1 sec*
Topsnelheid: 250 km/h*
Gecombineerd verbruik: 1 op
14,7*
Afleverkosten: 1095 euro, incl. afle-
verbeurt en 1 jaar fabrieksgarantie
plus twee jaar Ster Occasiongaran
tie met onder andere mobiliteits
service.
Bijzonderheden: diefstalalarm klas
se 4, AMG-sportpakket
Verkooppunt: Mercedes-Benz Van
Oeveren, Goes
Website: www.mbvanoeveren.nl
*fabrieksopgave
Historie: De CLS 350 is vorig jaar
januari nieuw verkocht bij Merce
des-Benz Van Oeveren in Goes. De
auto heeft voordat hij de
showroom verliet een lakverzege-
lingsbehandeling ondergaan en er
is een autoalarm (klasse 4) inge
bouwd.
Prijs: 76.880 euro; Bouwjaar: 4 - 2012; Km-stand: 9.841 (NAP); Transmissie:
achttraps automaat; Motor: 3,0 liter zes-in-lijnmotor, benzine;
Vermogen: 258 pk/ 310 Nm; Afleverkosten: 795 euro, inclusief aflever-
beurt en 24 maanden BMW Premium Selection-garantie met mobiliteits
service; Bijzonderheden: M-sportpakket en beeldschermen op hoofdsteu
nen; Verkooppunt: BMW Renova, Breda; Website: www.renova.nl
Prijs: 75.000 euro; Bouwjaar: 7 - 2011; Km-stand: 42.500 (NAP); Transmis
sie: achttraps automaat; Motor: 3,0 liter zescilinder turbo, diesel; Vermo
gen: 204 pk/ 450 Nm; Afleverkosten: 495 euro, incl. afleverbeurt en 12
maanden A-Selectiegarantie met mobiliteitsservice; Bijzonderheden: lucht
vering, 21-inch lichtmetalen wielen; Verkooppunt: Audi Centrum Roosen
daal; Website: www.audicentrumroosendaal.nl
Plymouth Prowler retro hotrod uit jaren negentig
door Lucas Boot
Los Angeles, 1995. Ton Rooze-
boom uit Etten-Leur loopt
over een autobeurs en ziet
daar de Plymouth Prowler. Twee
jaar eerder schitterde dit apparaat
als concept car op de Detroit Mo
tor Show, maar hier staat het pro
ductiemodel. Roozeboom valt als
een blok voor deze hotrod-achtige
blikvanger. Hij is niet de enige. De
vraag blijkt in Amerika - waar
Roozeboom op dat moment
woont - zelfs groter dan het aan
bod. De Brabander zet zijn zinnen
op de Prowier en schrijft zich in
op een wachtlijst bij een auto
dealer. Niet veel later ontvangen
hij en zijn vrouw van een uitnodi
ging. De dealer heeft een Prowier
in de showroom staan en of ze het
leuk vinden om te komen dine
ren.
Ze blijken niet de enige gasten.
„Die dealer had nog meer geïnte
resseerden uitgenodigd. Heel slim,
want iedereen wilde 'm hebben.
Aan tafel werd stevig onderhan
deld over de prijs. Uiteindelijk is
de Prowier voor bijna 80.000 dol
lar verkocht, meer dan twee keer
de vraagprijs. Volgens mij heeft er
nog nooit eentje voor de originele
vraagprijs de showroom verlaten."
Dat heeft dus alles te maken met
het beperkte aanbod. In het eerste
jaar werden slechts enkele honder
den Prowlers uitgeleverd. De teller
blijft na vijf productiejaren -1997,
1999 t/m 2002 - hangen op een be
scheiden 11.703 exemplaren.
Uiteindelijk weet Roozeboom een
tje daarvan op de kop te tikken. Af
gelopen voorjaar is het eindelijk
zover. Eén 'probleempje', de auto
staat nog in New York bij een auto
verzamelaar. Roozeboom woont
inmiddels al wat jaartjes in Etten-
Leur. Twee opties: of op de boot
naar hier zetten of er zelf naartoe
vliegen, een mooie rit maken en
'm dan naar Nederland versche
pen. Het wordt de aangenaamste
optie. „We hebben meteen maar
goed kennisgemaakt met de Prow
ier. We zijn begonnen in New
York en ruim vijf weken later
geëindigd in Los Angeles. Meer
dan zevenduizend kilometer gere
den. Elke dag goed weer, dus elke
met het dak omlaag gereden. Z'n
krachtige V6, die mooie lijnen, de
lage zit en het open rijden vind ik
fantastisch. Ik heb hiervoor een
Dodge Viper GTS met een V10 ge
reden, ook een geweldig ding,
maar zo'n Prowler is toch meer bij
zonder."
Heeft u ook een bijzondere auto? Oud
of nieuw? Meld u dan nu aan via
contact@buroboot.com
Ton Roozeboom met zijn Plymouth Prowler.