Kiezen voor zichtbaarheid 141 cultuur Willem van den Broeke is een terugkeerder Arthur Japin BUITEN FEEST bruik gebeurt zo vaak, is zo algemeen, he laas. Als iemand iets aan mijn boek heeft, dan vind ik dat waardevol, ook voor mij." De stiefvader werkt als kermisfotograaf. Is de kennis een manier om afstand te houden? „Ja, voor mij was het een manier om het leefbaar te houden, om tegenwicht te bie den. En de kermis is iets waar ik steeds weer naar terugkeer in mijn boeken, hoewel ik er in het echt helemaal niet van houd. Als kind heb ik wel de Elektrische Vrouw ge zien, en de Dikke Dame, op de kermissen in de Betuwe. In mijn boeken komt altijd wel een clown voorbij." De stiefvader is een door-en-doorslechte man. Hij gebruikt geweld, hij gluurt, hij chan teert al les en iedereen. Heeft u nooit gedacht hem nog iets sympathieks te geven? „Dat ging niet. Ik laat wel zien dat hij zelf ook uit een volledig verrot gezin komt. De moeder heb ik wél begrijpelijk willen ma ken, in haar zwaktes. Maar de vader niet. Omdat ik helemaal het verhaal vanuit Zon- ne heb willen schrijven." De moeder en de oudere zus, die zelfs zwanger van haar stiefvader wordt, kunnen geen solida riteit met Zonne opbrengen. „Doordat hij ze zo manipuleert Dat ken ik zelf ook van vroeger: ten koste van alles pro beren het geweld te voorkomen. Als je een ander gezinslid afvalt, kan dat óók zijn om de ander juist te beschermen. De oudere zus doet alsof ze van haar stiefvader houdt en hoopt dat hij dan van Zonne afblijft. En hij zet Zonne onder druk door te dreigen ook haar jongste zusje Isa te misbruiken." U wijst er nadrukkelijk op dat dit fictie is, geen waargebeurd verhaal. Maar veel lijkt op het verleden van Karin Bloemen: een brand, de rechtzaak om de voogdij. „Ja, Karin is een vriendin. Toen ze een paar jaar geleden bij Paul de Leeuw haar dread locks afliet knippen, voor een goed doel, zag ik haar op televisie transformeren van een theaterdiva in een ontredderd klein meisje, bang om weer gekwetst te worden. Dat vond ik zo'n bijzonder moment. Daar werd het idee voor een roman geboren." Arthur Japin - Maar buiten is het feest. De Arbeiderspers, 21,95 euro woensdag 10 oktober 2012 wpw^qgaaBt^jagr^ffSBBTfltlll'tTlirPTirllllllllllllllllllllWlMli l fl HIUIIil 'Hl I 11IIIWHII!IIIIIIWIIlWBWBlTllirtrriTTirTPniTniTB1WWWHMqW*W^»^^^Wa,»a^«M™M«eMW»iocqoo€MOOBOBcaBiqMIWMa«WB^^ Kindermisbruik staat centraal in Maar buiten is het feest van schrijver en toneelspeler Arthur Japin. „Vanuit de normaliteit van een ge zin worden steeds gekkere dingen geaccepteerd." door Maria Vlaar Voor zijn nieuwe roman Maar buiten is het feest koos schrijver Arthur Ja- pin (Haarlem, 1956) een gevoelig on derwerp: twee meisjes worden mis bruikt door hun stiefvader. Als de jongste dochter volwassen is, en in de zangeres en theaterdiva Zonne is veranderd, wil ze haar nichtje beschermen tegen de man aan wie zijzelf ontkomen is. Japin groeide zelf op in een gezin met een gewelddadige vader. Net als Zonne onttrok hij zich daaraan door te schitteren op het toneel. Hij was toneelspe ler, operazanger en televisiepresentator en schreef succesvolle romans als De zwarte met het witte hart en Een schitterend gebrek. Seksueel misbruik, een heftig onderwerp... „Ik ken een aantal verhalen over kindermis bruik in mijn omgeving. Van mensen die er juist voor kozen zich zichtbaar te maken, door aan het toneel te gaan. Ik heb me vaak afgevraagd: waar halen ze de kracht van daan? Mijn boeken beginnen altijd met dit soort nieuwsgierigheid. Mensen hebben iets heftigs meegemaakt, en hoe hebben ze dat overleefd? De bedreiging komt uit het gezin zelf. „Ja, dat is anders dan bij mijn andere boe ken. Maar wat overeenkomt, is het gevoel dat je niet past waar je bent. Zo was dat met Kwasi, de zwarte prins met het witte hart, en met Lucia, die zich verborg achter haar sluier in Een schitterend gebrek. Ook in dit nieuwe boek gaat het om iemand die zich wil tonen, die laat zien wie ze van binnen is. Die het heft in handen neemt." Waarom is dat zo'n belangrijk thema voor u? „In mijn jeugd voelde ik me niet begrepen. Ik heb al jong een alternatieve werkelijkheid willen bedenken. Door mijn fantasie en creativiteit kon ik omgaan met de kloof tus sen hoe ik van binnen ben en hoe mensen mij zien. Mijn hele leven ben ik op zoek naar manieren om mijzelf kenbaar te ma ken. Zingen, dansen, schilderen, tekenen. Sinds een jaar of vijftien lukt het met schrij ven. En Zonne doet dat eigenlijk ook: door te zingen en op het podium te staan. Een groot deel van het jaar sluit ik me op en ben Arthur Japin. ik alleen maar aan het schrijven. Maar dan moet ik weer naar buiten treden. Ik heb on langs weer op het toneel gestaan, in Shake speare's komedie Much ado about nothing." Bent u dan de schrijver die een rol op het to neel speelt? „Nee! Ik ben er ingegaan om helemaal de ac teur te zijn. Maar er zitten natuurlijk men sen in de zaal die de schrijver willen zien spelen. En er zijn mensen die zeggen: dat kan toch helemaal niet, een schrijver als ac teur. Moet ik het daarom laten? Dat zou ik nog veel erger vinden. Net als in het boek: Zonne laat zich uiteindelijk ook niet in de foto Roza Schous hoek duwen waar die stiefvader haar wil hebben. Zij neemt de stap naar voren. De spotlight in, de eerste stap het toneel op." U laat zien dat een ernstig misbruikt kind toch een succesvol leven kan hebben? „Ik doe de helft, met het schrijven van het boek, en de lezer doet de andere helft, door het te lezen. Natuurlijk zullen mensen die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt zich in dit verhaal herkennen. Daarom was het belangrijk de gezinssituatie goed weer te ge ven. Vanuit de normaliteit van een gezin worden steeds gekkere dingen geaccepteerd. Het gevaar wordt dan 'normaal'. Kindermis- door Jan van Damme Het weblog 'Zeelandgeboekt' van de PZC signaleert Zeeuwse boeken en tijdschriften. In de krant wordt weke lijks een titel van het blog in de schijnwerpers gezet. Hij is een terugkeerder. En wat voor één! Willem van den Broeke had al een he le universitaire loopbaan als histo ricus achter de rug, toen hij zich in 2004 weer in zijn geboortestad Middelburg vestigde. Met dank aan het University College Roose velt Academy. In 2011 werd hij 70 jaar. Ik vermoed dat het liber ami- corum Zeeland en de wijde wereld bij die gelegenheid had moeten verschijnen. Het werd iets later, maar wat zegt dat voor een weten schapper die net voor een nieuw jaar aan de Roosevelt Academy heeft bijgetekend? Het uitgangspunt van het boek is duidelijk. Het is bedoeld als een vriendschappelijk gebaar richting de jarige, zonder dat die met veel hosanna en feestgedruis op het schild wordt geheven. Dat is ge lukt. Van de in totaal elf artikelen gaan er negen over Zeeland in het algemeen. Slechts twee zijn er aan de persoon in kwestie gewijd: zijn klasgenoot van vroeger en zijn col lega van nu Cees Comelisse schetst het Middelburg van hun beider jeugd, en de samenstellers van de bundel - Tobias van Gent Willem van den Broeke werd in 1941 - dus tijdens de Tweede We reldoorlog - geboren in Middel burg. Hij groeide als bakkerszoon op in een 'vrijgemaakt gerefor meerd nest'. Precies op het 'goede' moment, toen hij 12 jaar was, opende de Christelijke HBS de deuren. Hij hoorde bij de eerste lichting. In 1958 kon hij aan de Economische Hogeschool in Rot terdam gaan studeren. Pas tijdens die studie kwam hij in lossere sfe ren terecht. Ik vind zijn ontboeze ming over de overstap naar een 'ka tholieke' hospita treffend (pag. 137): „Na een jaar bij de geloofsge noten ben ik in Rotterdam ver huisd en ging op kamers bij het ka tholieke gezin Ploeg aan de Stad houderslaan. Ik was als een kind zo blij. Die mensen hadden tien mooie dochters en het was er een vrolijke boel. Ik ben daar helemaal opgebloeid. Ik ging met hen naar de bioscoop en naar het dansen, al vertelde ik dat thuis niet." In 1965 werd hij in Utrecht docent econo mie op de geschiedenisfaculteit. De historicus werpt een blik in de Zeeuwse toekomst. Met een knikje richting bestuurders: „Er bestaat op bestuurlijk niveau wel een koudwatervrees voor het maken van echte keuzes of voor verande ringen." Tobias van Cent en Pieter Ippel (red.): Zeeland en de wijde wereld, Liber ami- corum voor Willem van den Broeke - Uitgave Roosevelt Academy en de Drvkkery, €15,-.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 14