Wél jaren vijftig, maar met muf TERUGGESPOELD The deer hunter m media@wegener.nl 27media 151 °24-3650570 ls"sl Zaterdag 6 oktober 2012 Moeder, ik wil bij de revue is een nieuwe, muzikale dramaserie. De makers deden er alles aan om het niet oubollig te maken, door Rivka Croenier Moeder, ik wil bij de revue is het nieuwste para depaardje van Max. De drama serie is losjes ge baseerd op het leven van Wim Sonneveld en is doorspekt met liedjes van de grote conferencier. De serie speelt zich afin de jaren vijftig. Niet het meest sprankelen de tijdperk uit de geschiedenis, weet producent Alain de Levita. „De productie kende daardoor geen makkelijke start, er is jaren aan het script geschaafd om het goed te krijgen: niet muf of ouder wets, wel voor een groot publiek." Acteur Peter Blok zegt dat hij van wege de periode waarin de serie speelt, twijfelde toen hij werd ge vraagd. „Ik had vertrouwen in re gisseur Rita Blok, ik werkte al veel met haar samen. Toch was ik hui verig. De jaren vijftig staan te boek als suf en oubollig. Ik wilde niet in een oude tutten-serie, zeker als die ook nog eens wordt uitgezonden door een ouderenomroep." Hij is meer dan tevreden over het eindre sultaat. „Het is niet parodiërend, lekker fris en het verhaal wordt echt verteld met de vaart van nu." In de serie speelt hij Gerrit, een keurige familieman, die samen met zijn vrouw Aagje (Annet Mal- herbe) een bloeiende zaak in mo derne huishoudelijke apparatuur bestiert. Het is een huwelijk dat Jon van Eerd (links) en Mike Weerts in Moeder, ik wil bij de revue. wellicht wat stijfjes oogt, maar ach ter de slaapkamerdeur springen de vonken er af. Dat is zo'n vondst die Moeder, ik wil bij de revue voor truttigheid behoedt, vindt Blok. „In die tijd moest je voor je klandi zie altijd je gezicht ophouden. Met een borrel op uit je auto stappen? Ondenkbaar. Als eigenaar van zo'n nette zaak bewoog je als een soort burgemeester door de stad, altijd keurig in de plooi. Dat wij achter de gesloten deuren van de slaapka mer een geweldig seksleven heb ben, is een leuke tegenhanger." De serie is voor oudere kijkers een feest der herkenning. Voor Blok ook: „Ik keek mijn ogen uit toen ik de huiskamer inkwam. Een krui sing tussen mijn ouderlijk huis en dat van mijn grootouders. Dezelf de stoelen. En de buizenradio met het groene oog, waar ik als kind zo door was gefascineerd." Elke aflevering van Moeder, ik wil bij de revue begint met een liedje van Wim Sonneveld, door een van de hoofdrolspelers gezongen. Een thuiswedstrijd voor Jon van Eerd, die de grote revuester John Hagendoorn speelt. Hij zag de rol als dé kans om zijn horizon te ver breden. „Musicals, humor, lachen; daar kennen mensen mij van. Dat zie je terug in de scènes waarin ik in het theater sta. Maar in andere scènes kan ik een andere kant van mezelf laten zien. Ik speel name lijk óók een gefrustreerde oudere artiest, die een innerlijke strijd voert omdat hij voelt dat hij door de jeugd wordt ingehaald." Serieus acteren, terug naar de ba sis; het was heerlijk, maar wel even wennen, bekent hij. „Ik heb lang niet van dit soort televisie ge daan, ik moest echt omschakelen. Ik heb een sprekend gezicht, in het theater moet alles groot, dus dan werkt dat prima. Op tv moet je juist zorgen dat je het klein houdt. 'Geen Peppi en Kokki' riep Rita steeds en dan wist ik wat ze bedoelde: klein, klein, klein." De jonge kolenboer Bob (Egbert- Jan Weeber) is de centrale figuur in Moeder, ik wil bij de revue. Hij is voorbestemd om zijn vader (Huub Stapel) op te volgen, maar Bob wil geen leven bedekt met kolengruis en heeft andere dromen. Van Eerd herkent zich in Bobs worsteling. „Mijn vader was geen kolenboer, foto Victor Arnolds/Max/GPD maar ik groeide ook op in een om geving waar het niet vanzelfspre kend was dat je de theaterwereld in ging. Mijn ouders wilden een academische carrière voor mij." Bob bezoekt in de serie voor het eerst een revuevoorstelling en wordt erdoor gegrepen. Van Eerd had ook zo'n moment. „Bij mij was het tijdens een schoolreisje naar Londen. We gingen naar de musical Annie en ik had net zo'n aha-belevenis. Dit is wat ik wil. Er was ook voor mij geen weg terug." Moeder, ik wil bij de revue. Vanaf maandag te zien op Nederland 1 om 22.10 uur. M Reageren? media@wegener.nl In de serie Teruggespoeld staat wekelijks de spot gericht op een filmklassieker die op veel mensen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. In 1978 kwam 'The deer hunter' uit, drie jaar nadat op tv de smadelijke af tocht van de Amerikanen uit Vietnam te zien was. Helikopters werden vanaf vliegdekschepen de zee ingegooid om plek te maken voor soldaten en ander volk dat weinig goeds had te verwachten van de Vietcong. Hoewel Vietnam al een tijd niet meer de journaals beheerste, was de oorlog nog niet ten einde. Aan cafétafels in Neder land gloeide de discussie over 'foute' Ame rikanen en 'goede' Vietcong na. Politiek be wuste zuipers ontwierpen blauwdrukken voor een betere wereld, waar iedereen net door Ivar Hoekstra als de Vietcong op solïdariteitsthee, -fiets en -sandalen het kapitalisme overwon. Ook 'The deer hunter' leidde tot discussies. Regisseur Michaël Cimino zette de Viet cong neer als sadisten, die Amerikaanse krijgsgevangenen dwongen tot Russische roulette, terwijl de GI's vochten voor de goede zaak en het leven van henzelf en hun kameraden. Geen woord van kritiek op de Amerikaanse wreedheden. En ook nog een God bless America-einde. Fout!! Ik was geen politieke ijzervreter of fanatie ke Ho Chi Min-fan, maar vond de film ook te zeer stars en stripes-gekleurd. Maar nu, jaren later, heb ik een wat andere kijk. 'The deer hunter' is meer dan een goed-fout-oor- logsfilm. Het gaat om vriendschap, trouw, onmacht en willekeur. Drie bevriende Rus- sisch-Amerikaanse staalarbeiders - Mick (Robert de Niro), Nick (Christopher Wal ken) en Steve (John Savage) - maken zich op om naar Vietnam te gaan. Eerst vieren kamp zien ze elkaar terug en worden tot Russische roulette gedwongen. Weer dat ri tueel van het ene schot, waarmee gedood moet worden. Ze ontsnappen uit het kamp en Steve raakt daarbij voor het leven ver lamd aan zijn benen, doordat hij uit de red dende helikopter valt. Nick en Mike raken elkaar kwijt Nick, depressief door het ver lies van zijn vrienden, raakt in een neer waartse spiraal van verslaving aan drugs en Russisch roulette. Mike, die er bij terug keer in Amerika niet in slaagt zijn leven op de rails te krijgen, gaat hem zoeken in Viet nam. De film eindigt waarmee hij begon: een kogel. Nick sterft als hij Russische rou lette speelt met zijn vriend Mick. Waanzin en willekeur van oorlog subliem verbeeld. En dat niet alleen. Er wordt amper gespro ken in de film. De karakters weten niet hoe ze hun gevoelens moeten uitdrukken. Ge vangen in hun (macho)gedrag en volledig overdonderd door wat hen overkomt. ze nog het huwelijk van Steve en gaan op jacht. Met één schot moeten ze het hert in hun vizier zien te doden. In Vietnam worden hun levens op vreselij ke wijze uiteengereten. In een gevangenen Mick (Robert de Niro) 'speelt' Russisch roulet te in een Vietnamees gevangenenkamp.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 85