i5 spectrum van Rusland Zaterdag 6 oktober 2012 pa. Het mintgroene treinstation trekt twee miljoen reizigers per jaar. Aan de rand van de stad ligt het vrachttreinstation Inskaja. Goederentreinen met kolen, olie, hout en gas denderen richting oost en west. In het centrum van de stad stunten skaters en fietsers rond het standbeeld van oud-Sov jetleider Lenin. Aan de Rode Straat, too meter verderop, zit projectontwikkelaar Andrej (49) in een koffiebar achter zijn iPad. Hij woont in Novosibirsk en heeft projecten in Krasnojarsk en Irkoetsk. „Na tuurlijk kan je naar Moskou voor een beter salaris, maar in Siberië zijn ook mogelijkhe den. Hier is ook geld en werk." Hij is sceptisch over Poetins toekomstplan nen. Liever gaat hij uit van eigen kracht. „We zullen zien of het ervan komt De pre sident heeft niet het laatste woord in Rus land. Hij moet rekening houden met oligar chen, bedrijven, rijke mensen en de plaat selijke macht. Ik weet niet of elke ontwik keling goed is. Ik woon rustig naast een ri vier. Straks komt er een asfaltweg. Is dat dan vooruitgang? De overheid kan van al les roepen voor de mensen, maar in Rus land moet je het zelf doen. Een voorbeeld: als ik met pensioen ben, krijg ik 6.000 roe bel (147 euro) per maand. Dat is te weinig. Daarom leg ik alvast geld opzij." Vanuit Novosibirsk doet de trein bijna achttien uur over de reis naar Tajsjet, een stad met 35.000 zielen, waar alles draait om het spoor. Hier begint de Bajkal- Amoerspoorweg (BAM), die zich afsplitst van de Trans-Siberische spoorlijn en deels is aangelegd door krijgsgevangenen uit de Tweede Wereldoorlog. In Tajsjet werken zesduizend mensen bij de Russische Spoor wegen. In 1962 belandde Gennadi Jerime- jev (73) in Tajsjet, waar het spoorwegperso neel in barakken leefde. Hij leidde de bouw van de huizen, de bioscoop en het ziekenhuis en praat met trots over zijn bij drage aan de Sovjet-Unie, die hem ervoor beloonde. Een medaille glimt op zijn rech terborst, drie andere links. Hij is verknocht aan Tajsjet en ziet Rusland zich herstellen van zware klappen, zegt hij met uitzicht op de rails van de BAM. „In de jaren negen tig, na de val van het communisme, was het chaos. Mensen zaten zonder werk, maar het gaat steeds beter. Jonge Russen zetten een eigen bedrijf op, ontvangen meer salaris en gaan op vakantie naar het buitenland. Ik ben tevreden over mijn le ven, heb een prima pensioen." Bij Tajsjet buigt de Trans-Siberische spoor lijn af naar het zuiden en gaat via Irkoetsk langs de Parel van Siberië: het Bajkalmeer. Dat is zo groot als België en het diepste zoetwatermeer ter wereld. Met een enorm potentieel voor toerisme, met zijn natuur. Maar dat wordt mager benut. Het dorp Listvjanka is dé trekpleister aan het Bajkal meer, maar zwerfhonden lopen rond en op het strand staan armoedige sjasliekten- ten, met door kolen aangetaste zwarte bar becues en plastic stoelen. De houten stei gers missen planken. Wie van een groots Rusland droomt, komt hier bedrogen uit. Ljoebov, een Russische die liever niet haar leeftijd vertelt, beaamt dat het met de uit straling rond het Bajkalmeer treurig is ge steld. Ze werkt bij een toerismebureau en zit in een trein die langs het eindeloze meer rijdt. „Lokale politici hebben geen in teresse in toerisme. Het duurt te lang voor dat ze daar geld aan kunnen verdienen, met olie en gas gaat dat sneller. Plannen waren er altijd al, maar het blijft bij woor den. Ook corruptie en bureaucratie zitten de ontwikkeling van toerisme dwars." Vanaf Irkoetsk richting het Verre Oosten neemt de invloed uit Azië toe. Van het Sovjetvliegveld van Chabarovsk naar het centrum van de stad valt het al op: vrijwel alle autobestuurders zitten rechts. Russen kiezen liever een Japanse middenklasser dan een Russische Lada, bij welke het al tijd de vraag is of deze het einde van de straat wel haalt. Azië ligt om de hoek, Cha barovsk kust bijna de grens met China. De Russen en Aziaten drijven hier al eeuwen handel met elkaar. De Aziatische arbeiders, met name Chinezen, steken de grens over, want in Rusland valt voor hen meer te ver dienen. Op de centrale markt in de stad hebben Chinezen hun eigen kraampjes en winkeltjes of ze werken in de bouw. Het echtpaar Wong, hij 37 en zij 33, heeft er al zes jaar een eigen telefoonwinkeltje. „Ik verdien nog steeds geld", zegt Wong. „Maar het gaat lastig. Sinds de economi sche crisis in 2008 geven Russen minder uit. De portemonnee is leeg, ook omdat ze te lui zijn om te werken en liever geld uit geven aan drank. En er is steeds meer con currentie van Chinezen die hier komen en een eigen bedrijf beginnen. Maar het is al tijd beter dan teruggaan naar China." Chabarovsk staat in de schaduw van Vladi vostok aan de oostkust, wat 'heerser over het oosten' betekent. De stad staat sym Het talrijke platteland en de enorme natuur van Siberië gelden als groot potentieel voor Rusland. Maar om dat aan te kunnen boren, moeten er wel rails, wegen en bruggen, zoals in Vladivostok, worden aangelegd. bool voor Poetins dadendrang. Niet voor niets koos de president Vladivostok uit als locatie van de economische top van APEC-landen, begin september. Vladivo stok bulkt van de dynamiek. Nieuwe brug gen hangen over de baaien en verbinden de eilanden met elkaar. Schepen varen de haven binnen. Op het treinstation kondigt een omroepster het vertrek van de trein naar Moskou aan. Aan de Kadestraat langs de Amoerbaai klin ken de stemmen van Chinese arbeiders. Ze werken voor een Turks bouwbedrijf aan een 2ie-eeuwse metamorfose van een Sovjethotel. In haar werkkamer zit Irina Sjechoenova (31), ze heeft zich omhoog ge werkt tot hoteldirecteur. Een portret van Poetin hangt achter haar. Ze is geboren bui ten Vladivostok en kan niet leven zonder de zee. Ze wijst op het belang van Vladivo stok: „Moskou is het oog op Europa. Vladi vostok is het oog op Azië." Ze schetst een beeld van Vladivostok en, onbedoeld, ook van Rusland. „Mensen trekken weg uit dit gebied omdat ze er gens anders meer kunnen verdienen. De Russische economie moet nodig gemoder niseerd worden, die is te veel op olie en gas gericht en te weinig op ondernemers schap. De corruptie moet worden bestre den. Vladivostok heeft een enorme poten tie, er zijn nieuwe fabrieken bijgekomen en de stad staat midden in de wereld. Het kan nog alle kanten op, maar ik blijf hier. Ik wil Vladivostok een kans geven." reageren? spectrum@wegener.nl De schatkamer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 73