'Hulp aan klokkenluiders voorkomt excessen' 8\m e Onze kleding kan wel wat diervriendelijker zaterdag 6 oktober 2012 door Lynsey Dubbeld en Claudia Hulshof Op 4 oktober, werelddie rendag, besteden we al tijd extra aandacht aan onze huisdieren. Maar zonder dat we het weten is onze dagelijkse outfit verre van dier vriendelijk. Massages voor paar den, designer wear voor honden, hindernisbanen voor katten, aro matherapie voor konijnen. Er zijn steeds meer manieren om huisdie ren te vertroetelen. Maar terwijl we Beauty, Max, Tijger en Bunny in de watten leggen, is ons dage lijks leven niet altijd even dier vriendelijk. En dan hebben we het over de inhoud van onze kleding kast. Neem polyester, waarvan iedereen wel een item in de garderobe heeft Eén fleece kledingstuk kan meer dan 1900 vezels per was beurt afgeven. En dat draagt direct bij aan de vorming van de zoge noemde plastic soep. Door dit eiland van plastic afval, dat rond drijft in de Stille Oceaan, sterven jaarlijks sterven ongeveer ïoo.ooozeezoogdierenen een mil joen zeevogels. Ook onze spijkerbroek kan onge merkt dierenleed veroorzaken. Want fabrieken in de Chinese stad Xintang, waar elk jaar zo'n 260 mil joen jeans van de lopende band rollen, dumpen verf en afvalwater in de nabijgelegen rivieren. Met al le gevolgen van dien voor het on derwaterleven. En zijde en wol? Ook bij deze natuurlijke materialen is dier vriendelijkheid niet vanzelf sprekend. Dat zijderupsen in kwe kerijen levend gekookt worden, daarover zal de gemiddelde dieren liefhebber misschien de schouders ophalen. Maar het doden van rup sen draagt natuurlijk ook direct bij aan de bedreiging van de o zo mooie vlinders. Ook voor schapen is de kledingindustrie geen veilige haven. In de meeste landen is wol productie een bijproduct van in tensieve veehouderij voor vlees. Veehouders snijden gerust de staarten van lammetjes en gooien geschoren schapen in baden met ontsmettende chemicaliën. Austra lië staat daarnaast onder druk om een einde te maken aan mulesing, waarbij schapen onverdoofd van Mede-oprichter Apple wil uitwijken naar Australië De andere oprichter van Apple, Steve Wozniak, wil Australiër worden, meldt zakenblad Z24. Dit omdat men in Australië bezig is met het uitrollen van een plan al le huizen te voorzien van een glas vezel, wat zorgt voor supersnel in ternet. In zijn eigen land, Californië, lukt dit maar wegens monopolievor ming. Dit tot grote frustratie van Wozniak. een stuk huid rond de anus wor den ontdaan. Ten slotte mag duidelijk zijn dat bont en leer niet in de garderobe van dierenvrienden thuishoren. Jaarlijks worden wereldwijd 50 mil joen dieren gedood voor hun bont. En in Azië, waar de meeste Westerse merken hun schoenen en tassen laten maken, worden koeien en wasberen levend gevild voor de leerindustrie. Ook is er een omvangrijke illegale handel in honden- en kattenhuiden die te recht komen in onze mode-items. Gelukkig is er genoeg goed nieuws om van werelddie rendag toch een feestje te maken. Er wordt hard gewerkt aan diervriendelijke mode. Zo hebben merken zoals G-Star, C8cA, H&M, Nike en Puma beloofd om textiel fabrieken die voor hen werken, te laten stoppen met het storten van giftig afvalwater. De ambitie is om de vervuiling in 2020 volledig een halt te hebben toegeroepen. We hoeven niet tot die datum te wach ten met de strijd tegen de plastic soep. Het is simpelweg een kwes tie van een koopstop op polyesters en fleeces. En de items die al in de kledingkast hangen zo min moge lijk wassen. (Een nachtje uithan gen in de buitenlucht is vaak al vol doende om een kledingstuk op te frissen). Ook als het gaat om zijde en wol kunnen we als consumen ten het verschil maken. Bij peace silk worden zijdewormen in open bossen gecultiveerd, en de cocons worden pas verzameld nadat de rups - of eigenlijk de vlinder - die heeft verlaten. Namaakzijde is trouwens ook een (goedkope) op tie. Voor traditionele wol bestaan ook diervriendelijke alternatieven. Naast gerecyclede wol, die onder andere HScM in collecties ver werkt, is er bijvoorbeeld organic wool. Bij biologische wolproductie krijgen dieren namelijk voldoende leefruimte, biologische voeding en nooit hormonen of antibiotica. En wie toch aan het winkelen is, kan uitkijken naar materialen zoals faux leather, namaaksuède en nep- parels. Of schoenen, tassen en ac cessoires van linnen, rubber en hennep. Lynsey Dubbeld is trendanalist en tekstschrijver en Claudia Hulshof perso nal stylist en journalist. Beiden zijn ge specialiseerd in duurzame mode. Makelaars voorzien meer leegstand winkels Het aanbod van te verhuren en te verkopen winkelruimte is in de eerste helft van 2012 verder toege nomen. Uit cijfers van de Neder landse Vereniging van Makelaars (NVM) blijkt dat halverwege 2012 circa 2 miljoen vierkante meter winkelruimte te huur of te koop stond, bijna 10 procent meer dan begin dit jaar. NVM Business voor ziet dan ook een verdere stijging van de winkelleegstand. Het aan de kaak stellen van misstanden brengt grote risico's met zich mee. Veel klokkenluiders heeft dat aan den lijve ondervonden. Het onafhankelijke Adviespunt Klokkenluiders staat hen sinds gisteren met raad en daad bij. Na twee jaar wordt bekeken of en in welke vorm de organisatie wordt voortgezet. Een arme sloeber die blijft lachen in tijden van nood Hoogopgeleid, baan kwijt, geschei den, ex-man die geen alimentatie kan betalen en drie pubers. Zo kwam Sascha Meyer bij de Voed- selbank terecht. Deze week ver schijnt het boek 'De nieuwe ar me' van Sascha Meyer. Hierin ver telt ze openhartig over haar be staan als arme sloeber. Sascha Meyer - De nieuwe arme, Blijven lachen in tijden van nood. Bertram+de Leeuw. 14,95 euro. door Arnoud Cornelissen illustratie Job van Gelder Het Adviespunt Klokkenlui ders heeft er nog geen idee van hoe vaak mensen bij de organisatie gaan aankloppen. „We hebben ons voorbereid op een piek als we net open zijn. Behalve de vaste krachten, is er daarom al back-up geregeld, zegt voorzitter Martin van Pernis van het onaf hankelijk Adviespunt Klokkenlui ders, dat is ingesteld door de minis teries van Binnenlandse Zaken en Sociale Zaken en Werkgelegen heid. Het grootste probleem bij klokken luiders is volgens Van Pemis dat ze niet weten hoe ze iets moeten aanpakken. In gesprekken met het Adviespunt wordt bekeken wat het probleem is en hoe dat het bes te afgehandeld kan worden. „Dat gaan wij dus zelf niet doen. Wij blijven wel meekijken of er ade quaat gereageerd wordt door de meldpunten. Daarnaast houden we bij welke meldingen binnen ko men, hoe die worden afgehandeld en of de instanties die de zaak moeten aanpakken in de praktijk voor verbetering vatbaar zijn." Volgens Van Pernis moet het Ad viespunt buitenproportionele reac tie van instanties op klokkenlui ders voorkomen. „Er vinden juist escalaties plaats omdat de mis stand niet op de juiste manier ge meld is. Veel ellende kan de klok kenluider bespaard blijven als met behulp van het Adviespunt de juis te weg wordt gevolgd. Een klok kenluider is niet per definitie ie mand die de confrontatie wil aan gaan. Hij wil dat een misstand wordt opgelost. Dat is een positie ve houding. Als zo'n kwestie niet adequaat wordt opgepakt, dan Arbeidsmarkt goed voor voor social media-experts In de marketing- en communica tiebranche daalt het aantal func ties, meldt Randstad-dochter Yacht in Emerce. Dat heeft te ma ken met de economische crisis. Communicatie-experts met ver stand van social media zitten wel goed. Professionals met ervaring in het opzetten en uitrollen van social media-programma's zijn ge wild, met name als ze inzichtelijk kunnen maken wat het oplevert. gaat het escaleren en krijg je on aangename situaties. Door vroegtij dige begeleiding en nauwkeurige verwijzing denken we dat escala ties kunnen verminderen of voor komen kunnen worden." Van Pemis verwacht dat ineerste instantie veel vragen binnenko men van mensen die nog niet we ten óf ze wel iets moeten melden. „Mensen die willen filosoferen over wat ze in hun geval moeten. Al naar gelang de kwestie verwij zen wij hen dan door; dit kan in hun eigen organisatie zijn, bijvoor beeld naar hun eigen leidinggeven de of naar een extern meldpunt als de mogelijkheden intern zijn uitgeput" Maar wie ziet hoe het vergaan is met klokkenluiders als Fred Spij kers, Paul van Buitenen, Ad Bos en recentelijk Piet Postmus, zal zich wel twee keer bedenken voor dat hij een misstand aankaart. De aangeklaagde instantie slaat vaak keihard terug, blijkt uit hun geval len. Het maakt niet uit of het over heid is of een bedrijf Toch denkt het Adviespunt Klokkenluiders hulp te kunnen bieden, zegt voor zitter Van Pernis. Op enige bescherming hoeft: de po tentiële melder overigens bij het Adviespunt niet te rekenen. „Dat is onze taak ook niet," stelt Van Pemis. „Wij zijn een onafhankelij ke commissie die tot taak heeft klokkenluiders te adviseren en te verwijzen naar de juiste instantie die de kwestie kan uitzoeken." Van Pemis stelt dat de praktijk moet uitwijzen of de gekozen ma nier van werken van het Advies punt in de praktijk werkt. „Voor alsnog heeft de ministerraad beslo ten te beginnen met een advies punt, waar klokkenluiders terecht kunnen. Wij begeleiden hen in QR-code vooral interessant voor productinformatie Het gebruik van QR-codes door Europese consumenten is afgelo pen jaar bijna verdubbeld, meldt Emerce. Volgens onderzoeksbu reau Comscore staat Duitsland aan de top met 5 miljoen gebrui kers. Spanje zag de snelste groei met 3,4 miljoen gebruikers. De ge bruikers zoeken vooral product informatie. Informatie over evene menten vinden ze minder interes sant.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 54