Schelde wil Machinefabriek slopen
Nieuwe
bus voor
Rode Kruis
WALCHEREN
almanak
ZATERDAG 6 oktober 2012
21
Dood is eng, maar biedt
ook moois 22 en 23
Veel veranderingen door
renovatie N61 24 en 25
Meer ruimte nodig voor nieuwe toegangsweg naar centrum Vlissingen langs Scheldegebouwen
door Wenudly Wagenmakers
VLISSINGEN - Van Damen Schelde
mag de Machinefabriek in Vlissin
gen tegen de vlakte. Of in elk geval
een flink deel ervan.
Als straks, in 2014, de Zee Allee
tussen de Koningsweg en de Aagje
Dekenstraat komt te liggen, staat
het hoofdkantoor van de Schelde
niet langer achter hekken verscho
len. Het prachtige gebouw is dan
voor iedereen, zelfs automobilis
ten, van dichtbij zichtbaar. Dat
vraagt om een nieuwe beveiliging.
Maar ook om aanpassing van het
openbare gebied, zegt vastgoeddi
recteur Bert van Hoepen van de
Schelde. „Het wordt allemaal een
beetje benauwd, met die weg rake
lings langs die hoge muren van de
Machinefabriek."
Daarom heeft Van Hoepen voorge
steld aan wethouder Lambert Pre-
voo, toevallig een oud-werknemer
van hem, om de Machinefabriek
terug te brengen naar de oorspron
kelijke vorm uit 1913,1916 en 1919,
toen de hallen werden neergezet.
Dus zonder de zogenaamde spie,
de driehoekige aanbouw aan de zij
de van het hoofdkantoor. Dat zou
minstens 20.000 vierkante meter
schelen. „Het is er rond 1926 tegen
aan gezet als extra magazijnruim
te. Mooi is het niet, dus het zou
geen gemis zijn."
Gek genoeg spreken Scheldemen-
sen vaak ook zo over de Machinefa
briek. Maar zo gek is dat niet, zegt
Van Hoepen. „De Machinefabriek
vormde altijd een barrière tussen
machinebouw en scheepsbouw.
Als scheepsbouwers op het hoofd
kantoor moesten zijn, liepen ze
vaak door de Machinefabriek om
de weg af te snijden. Maar machi
nebouwers voelden zich altijd een
stapje hoger, dus die gooiden de
scheepsbouwers eruit. Die moeten
maar een blokje omlopen, vonden
ze. Vandaar dat men niet zo is ge
hecht aan het gebouw."
Van Hoepen zou er zelf ook niet
wakker van liggen als de Machine
fabriek wordt gesloopt. „Het zou
jammer zijn van die mooie boven
loopkranen, maar het gebouw kun
nen we best missen. Ze worstelen
er toch mee om er wat van te ma
ken. Het kan alleen haalbaar zijn
als er ook woningen in komen en
daar is het nu niet de tijd voor. Er
zit weinig pit in de discussie."
Zonder Machinefabriek zou boven
dien vanuit het Dok uitzicht ont
staan op het hoofdkantoor. „Dat
zou inderdaad leuk zijn. Maar dat
kan ook met een doorkijkje hoor."
Tip? redactie@pzc.nl
De verbazing op het notariskantoor
in Zeeuws-Vlaanderen was groot.
Dagelijks wordt er een stapel post af
geleverdvoornamelijk betreffende er
fenissen, hypotheken en samenle
vingscontracten. Maar nu trof de se
cretaresse van dienst een wel zéér af
wijkend poststuk aan: een wervende
folder boordevol kerstcadeaus. Op
een briefje stond bij het adres de toe
voeging 'ter attentie van het Hoofd
Kerstpakketten'. De opwinding was
groot. Secretaresses kakelden door el
kaar en één van de klerken riep jolig
via de intercom: „Wil het hoofd kerst
pakketten zich melden!" Waarop een
meestentijds gesloten deurtje open
ging en de oudste, wit bebaarde
klerk zich meldde met de verzuch
ting: „O, zijn de folders er eindelijk?"
MIDDELBURG - Trots probeerde
Bram Kamerling vrijdag de nieu
we rolstoelbus van de Walcherse
afdeling van het Rode Kruis uit.
De chauffeur maakte een rondje
over het Abdijplein nadat hij van
commissaris van de koningin Kar-
la Peijs de sleutels had gekregen.
Aan boord had hij een aantal cliën
ten van de dagverzorging van Bui
tenrust. Die waren met een oude
bus van het Rode Kruis naar de
Abdij gekomen en mochten met
de nieuwe terug.
Voor overhandiging van de sleu
tels richtte Peijs zich tot Kamer
ling (68). Deze vrijwilliger is al 24
jaar actief als chauffeur voor het
Rode Kruis en rijdt meerdere ke
ren per week met ouderen naar de
dagverzorging. Ze noemde het
heel bijzonder dat iemand zo lang
zo actief is. „Vrijwilligers zijn het
cement van de Zeeuwse samenle
ving", zei ze tot de aanwezigen.
De Walcherse afdeling van het Ro
de Kruis telt volgens voorzitter
Ger Wolters zo'n driehonderd vrij
willigers. „Het lukt om dat aantal
op peil te houden." Wel zou hij
het op prijs stéllen als wat meer
jongeren toe zouden treden tot de
afdeling. Hij benadrukte dat door
de busjes het mogelijk is ouderen
langer thuis te laten wonen. Ka
merling zelf zei dat hij ziet dat zijn
passagiers het altijd heerlijk vin
den om elkaar te zien.
Maaike van de Berk zit samen met chauffeur Bram Kamerling in de nieuwe rolstoelbus van het Walcherse Rode Kruis. De nieuwe bus kan zeker acht
rolstoelers vervoeren, aldus Kamerling. foto Izaak Verkeste
§1 Ga verder op