Zeeuwse hotels trekken gasten voor verwenweekendjes economie 113 113.000 UUê 30% jfusliii - I 40% Hotelgast wil luxe voor scherpe prijs 1 STAD zaterdag 6 oktober 2012 vmssssss^swi, Thérèse Ariaans, NBTC „Het gaat om ondernemende ouderen met geld die erop uit willen trekken. Zij willen graag luxe tegen een scherpe prijs. Maar alhoewel ze minder geld willen uitgeven aan overnachtingenspenderen ze wel tijdens hun vakantie." hotelvakanties werden in de eerste helft van 2012 geboekt door Nederlanders. Dat is een stijging van 35 procent ten opzichte van de eerste helft van vorig jaar. Toen bedroeg dat aantal 84.000. Zeeuwse hoteleigenaren draaien een goed jaar: ze ontvangen flink meer gasten uit eigen land. De stijging lijkt 'm vooral in het voor- en naseizoen te zitten. door Cornelleke Blok en Jeffrey Kntterink O lav Davidse, eige naar van Badhotel Renesse, heeft vrijdagmiddag nog vier onbezette ka mers voor het weekend. Ook al is het oktober en is er dit weekend regen en wind voorspeld: zijn hotel is bijna helemaal gevuld. En zo gaat het al 't hele jaar. „Het aan tal overnachtingen is met zeven tien procent gestegen", zegt David se. In de herfst en het voorjaar zijn het vooral de zestigplussers die naar het Badhotel komen. „Ze hu ren een elektrische fiets of gaan wandelen in de omgeving. De meeste mensen blijven twee nach ten, maar als het goed weer is, plakken ze er net zo makkelijk nog een nachtje aan vast. Deze doel groep heeft veel te besteden. Ze ko men vaak via een voordeelactie bij ons hotel uit, maar boeken voor enkele euro's meer een grote, luxe kamer. Ze zijn bereid om te beta len voor kwaliteit." De senioren laten de euro's flink rollen in het hotel. „We hebben el ke dag wel drie of vier mensen die zich laten masseren in de massa gesalon. De omzet van het restau rant is met vijftien procent geste gen, ondanks de prijsverhoging die we hebben moeten doorvoe ren." Davidse denkt daarom dat de stij ging niet alleen te verklaren is door de economische recessie. „Mensen gaan graag in Nederland op vakantie, omdat hun eigen taal gesproken wordt. Bovendien hoe ven ze niet ver te rijden en zijn ze minder geld kwijt aan benzine." Beach Hotel Zuiderduin in'West- kapelle heeft dit jaar tot nu toe 23.500 Nederlandse gasten ontvan gen: een stijging van 7 procent ten ppzichte van vorig jaar. „Vooral de mini-vakanties zijn in trek", zegt bedrijfsleider Arjan van Dalen. In dit vijfdaagse arrangement biedt het hotel de gasten niet alleen overnachtingen, maar ook ontbijt, diner en fietshuur. „Mensen beslis sen last-minute of ze een weekend je weg gaan. Het aantal boekingen is erg afhankelijk van het weer. Schijnt de zon, dan zitten we op maandag al vol voor het volgende weekend. Regent het doorde weeks, dan duurt het langer voor de kamers geboekt worden." Van Dalen merkt ook dat zijn gas ten kritischer zijn op de prijs. „Sommige mensen proberen zelfs te onderhandelen." In het voor- en naseizoen wordt er ook veel geboekt via weekendje- weg.nl, booking.com en vakantie- veilingen.nl. „De overnachtings- prijs ligt dan laag, maar we hopen dat ze dan bij ons komen ontbij ten of dineren." Hotel De Blanke Top in Cad- zand-Bad ziet juist een andere trend. Het aantal Nederlandse gas ten is ten opzichte van vorig jaar gelijk gebleven. Daarentegen zijn er veel meer Belgen die in het ho tel overnachten. De gasten komen voornamelijk voor een nacht of twee, drie. Patrick Dielen: „Vroeger was het vooral in het hoogseizoen druk en bleven mensen een week. Nu ko men de gasten het hele jaar door en blijven de mensen korter. In die paar dagen willen mensen vol uit genieten. Ze gaan bijvoorbeeld naar de wellness en ze willen goed eten." De gasten komen niet zozeer binnen via veilingsites. „Doordat er positieve aandacht is voor Cadzand-Bad wordt de aandacht van mensen getrokken. Zelf heb ben we fors in het hotel geïnves teerd en promoten we dat het res taurant van buiten toegankelijk ZEEUWSE HOTELVAKANTIES IN HET EERSTE HALFJAAR VAN 2012 DAT IS EEN TOENAME VAN BINNENLANDSE HOTELVAKANTIES IN HET EERSTE HALFJAAR VAN 2012 Bom TEN OPZICHTE VAN VORIG JAAR - EN 6% VAN ALLE BINNELANDSE HOTELVAKANTIES L' Boraia ALS DEZE GROEI DOORZET KOMT DIT EIND 2012 UIT OP 1 ft fat -te- 1 BADPLAATS! BEZOEKT EEN POPULAIRSTE STEDEN EN REGIO'S MAASTRICHT gf ZUID-LIMBURG BOEKT VIA EEN VEILINGSITE IS 55-PLUS Olav Davidse eigenaar van het Bad hotel Renesse. foto Ronald den Dekker Ook al zitten we in een re cessie: we willen op va kantie blijven gaan. „Ne derlanders zien het bijna als een recht", zegt woordvoerster Thérèse Ariaans van het NBTC. Als gevolg van de economische crisis, blijven meër toeristen in Nederland. „In de zomer blijven mensen naar het buitenland gaan, maar in het voor- en naseizoen kiezen ze er va ker voor om lekker uit te waaien in eigen land." Van deze ontwikkeling profiteren - de hotels in Nederland: het aantal hotelvakanties is in de eerste helft van dit jaar gestegen met 10 pro cent en stevent af op een record van 4 miljoen vakanties over heel 2012. De Nederlandse toeristen zijn wel kritischer. Ariaans: „Ze houden aanbiedingen beter in de gaten en maken bijvoorbeeld vaker gebruik v-an acties van attractieparken." De groei zit vooral in het aantal 55-plussers dat hotelovernachtin gen boekt. Zo'n zestig procent van de binnenlandse hotelvakantiegan gers is welgesteld en ongeveer veer tig procent is ouder dan 55 jaar. Ariaans: „Het gaat om onderne mende ouderen met geld die erop uit willen trekken. Zij willen graag luxe tegen een scherpe prijs. Maar alhoewel ze minder geld willen uit geven aan overnachtingen, spende ren ze wel tijdens hun vakantie. Ze gaan leuke dingen doen: naar een museum of uit eten. De hore ca profiteert daarom ook van deze ontwikkeling." Ook tweeverdie ners zonder kinderen boeken vol gens het NBTC vaker hotelover nachtingen. Een groeiend aantal hotelovernach tingen wordt geboekt via korting en veilingsites, zoals weekendje- weg.nl of vakantieveilingen.nl. Hotels die eerder vaak kamers ver huurden aan zakenlui, ontvangen nu steeds meer toeristen, beweert Ariaans. „Door de recessie zijn er minder zakelijke verblijven in ho tels. Dat komt doordat bedrijven er vaker voor kiezen om seminars in hun eigen kantoor te houden. Zakelijke hotels springen daarop in door met acties meer toeristen te trekken."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 13