Ik bliif me verwonderen 261 zee DAGBOEK Nicole Wondergem, schooljuf Zaterdag 29 september Zondag Maandag Woensdag Donderdag Vrijdag Dinsdag zaterdag 6 oktober 2012 Juf Nicole Wondergem uit Middelburg geeft les op ba sisschool De Wissel in Vlis- singen. Afgelopen week "hield ze een dagboek bij tij dens de week van het On derwijs. Een beetje slaperig open ik mijn ogen. Vannacht kwam Kees om 3 uur en nu hoor ik hem alweer bab belen. Hij is helemaal klaar wak ker. Het is ten slotte al half 8. Ja, dit zijn de nieuwe uitslaaptijden met een kindje. Lous komt met een ontbijtje op bed en even later is de dag begon nen. Kees voeden, beetje huishou den, met Kees spelen en ik kijk al vast naar de rekenles van maan dag. Ja, groep 6b, jullie mogen gro te getallen gaan optellen. Gewoon een lekkere les voor de maandag ochtend. Aan het einde van de ochtend ga ik nog een rondje hardlopen, als Lous terug is van een stuk fietsen, 's Middags spreek ik mijn broer en natuurlijk gaat het over het .onder wijs. We kunnen dan lekker fel zijn, want we hebben allebei ge lijk. Ja, dat heb je als broer en zus beide in het onderwijs zitten. Het houdt je scherp! In de kerk hebben we met de jon geren van de jeugdkerk een interes sante ontmoeting met een me vrouw van 88. Ze vertelt over haar leven. Ik zie dat de jongeren het moeilijk vinden om haar te volgen. Hun leven is zo an ders. 's Middags gaan we naar Burgh-Haamstede. Met Kees wandel en ren ik door het prachtige natuurgebied, geniet van de zon en ik ontdek echte rood met witte stippen pad denstoelen. Had ik mijn foto toestel maar mee. Ze passen precies bij het tweede hoofd stuk van natuur over schim mels. 's Avonds lees ik mijn e-mails door. Dat zijn er - na drie dagen niet kijken - weer een heleboel. Morgenmiddag heb ik geschiedenis over de Egyptena- ren. Dat wordt een interessante les. Ik neem de kinderen mee op reis naar het land van de farao's, pi ramides en hiërogliefen. Ik ga op zoek naar foto's en achtergrondin formatie. De kinderen gaan tijdens de les een reisfoldertje maken. Ik heb er zin in. Laat de week maar komen! Zou willen dat ik nog droomde...6 uur de wekker. Daar ga ik geloof ik nooit aan wennen, heel even blij ven liggen en dan wassen, aankle den, brood smeren, ontbijten, Kees voeden en aankleden en dan op pad via het kinderdagverblijf naar school. Computer aan, lich ten aan, Active Board klaarzetten, pleinwacht, de bel gaat en dan...zit mijn klas vol met lieve kinderen, die ook nog een beetje met hun ge- foto Mechteld jansen bezoek! Daar blijf ik me over ver wonderen: verrassende antwoor den van kinderen. Na schooltijd werk ik aan de groepsplannen en analyseer ik nog een dictee. Gisteren hadden de kinderen al zin in vandaag, want de Kinder boekenweek begint met als the ma: Hallo Wereld. Vandaag werk ik niet, maar ik ga toch met Kees naar school. We bekijken de ope ning en daarna nog even de klas in. Kees zet het op een lachen en mijn duocollega verdeelt de klas in tweeën. Allebei vertellen we iets over een andere cultuur. Ik vertel over mijn jaar in Ghana en over het boek: 'Voor altijd samen, amen'. Ghana, het blijft een mooie herinnering en een leerza me tijd,. Heerlijk dat ik dat nu mag delen met mijn groep. Ze mo gen ontdekken hoe mooi de we reld is. Dankbaar mogen we zijn dat we boeken om ons heen heb ben om van elkaar te leren en te dromen over andere culturen. Vandaag een studiedag met het he le team over communicatie. Theo rie afgewisseld met situaties oefe nen. Goed om elkaar eens op een andere manier te ontmoeten. Ook is het .gezellig om in de pauze te - kletsen met collega's. Aan het ein de van de middag haal ik Kees op bij het kinderdagverblijf en we ver maken ons samen met gekke bek ken trekken voor de spiegel. Kees begint een beetje te brabbelen. Ook hij communiceert! 's Avonds bedenk ik nog een activiteit voor de Kinderboekenweek voor volgen de week en plof ik heerlijk met een boek op de bank! Het week end is begonnen! Echt een genietmoment, zo'n vrije dag. Ik vind het heerlijk om niet meer volledig te werken. Ik heb een goede duocollega en we heb ben een leuke groep kinderen. Ik bereid de lessen voor voor volgen de week, want in het weekend zal er niet zoveel tijd voor zijn. Ik ga aanmoedigen bij de Kustmarathon en een dagje lekker uitrusten. Ook doe ik de was. Het lijkt wel of ka boutertjes er extra was bij leggen als we niet thuis zijn. Weet je wat ik eerst ga doen? Een prentenboek voorlezen aan Kees. Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen! Schooljuf Nicole Wondergem: „Computer aan, lichten aan, Active Board klaarzetten, pleinwacht, de bel gaat en dan... de bergen nri en met Kees (4 maam ■en. «te" v kinderei vriendinnen dachten bij het weekend zijn. We gaan van start met een rekenles. Net voor de pauze gaan we in de kring. Heerlijk om te luisteren naar de weekendverhalen. We be spreken de week. Ik merk dat ik veel moet waarschu wen over hun werkhouding: 'Zit nou eens recht!' 'Handen boven tafel! 'We schrijven met schoolpen.' Na de pauze is het voorlezen. We hebben een spannend boek en echt iedereen luistert of is alvast aan het bedenken hoe het verhaal verder gaat. Goed om zulke mo menten met de groep te delen. De dag gaat rustig verder. Ik leg uit. Ik luister. Ik kijk na en om halfs ga ik snel Kees opha len. We fietsen nog even naar de Druk kerij. Even rond snuffelen bij de kin derboeken, want woensdag begint de Kinderboeken week. Na het ko ken, eten en voe den, nog even ach ter de computer. Ik bekijk de rekenles en 's middags wil ik hiërogliefen gaan schilderen. Voor je het weet, ben je zo een uurtje verder. Daar zijn we weer! De klas start echt goed en doet goed mee met de rekenles. Op het schoolplein wordt goed gespeeld. Tussen de middag een nabespreking met de intern begeleidster, over een obser vatie en 's middags gaan we schil deren. Er komt nog een fotograaf een foto van juf en de klas maken. Aan het einde van de dag vraag ik aan de klas wat ze vandaag geleerd hebben en wat ze het leukste mo ment van de dag vonden. Bijna ie dereen antwoordt: de fotograaf op

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 116