Ik bliif me verwonderen
DAGBOEK
Nicole Wondergem, schooljuf
261 zee
Zaterdag
29 september
Zondag
Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrijdag
zaterdag 6 oktober 2012
Juf Nicole Wondergem uit
Middelburg geeft les op ba
sisschool De Wissel in Vlis-
singen. Afgelopen week
hield ze een dagboek bij tij
dens de week van het On
derwijs.
Een beetje slaperig open ik mijn
ogen. Vannacht kwam Kees om 3
uur en nu hoor ik hem alweer bab
belen. Hij is helemaal klaar wak
ker. Het is ten slotte al half 8. Ja,
dit zijn de nieuwe uitslaaptijden
met een kindje.
Lous komt met een ontbijtje op
bed en even later is de dag begon
nen. Kees voeden, beetje huishou
den, met Kees spelen en ik kijk al
vast naar de rekenles van maan
dag. Ja, groep 6b, jullie mogen gro
te getallen gaan optellen. Gewoon
een lekkere les voor de maandag
ochtend.
Aan het einde van de ochtend ga
ik nog een rondje hardlopen, als
Lous terug is van een stuk fietsen,
's Middags spreek ik mijn broer en
natuurlijk gaat het over het onder
wijs. We kunnen dan lekker fel
zijn, want we hebben allebei ge
lijk. Ja, dat heb je als broer en zus
beide in het onderwijs zitten. Het
houdt je scherp!
In de kerk hebben we met de jon
geren van de jeugd kerk een interes
sante ontmoeting met een me
vrouw van 88. Ze vertelt over haar
leven. Ik zie dat de jongeren het
moeilijk vinden om haar te
volgen. Hun leven is zo an
ders. 's Middags gaan we naar
Burgh-Haamstede. Met Kees
wandel en ren ik door het
prachtige natuurgebied, geniet
van de zon en ik ontdek echte
rood met witte stippen pad
denstoelen. Had ik mijn foto
toestel maar mee. Ze passen
precies bij het tweede hoofd
stuk van natuur over schim
mels. 's Avonds lees ik mijn
e-mails door. Dat zijn er - na
drie dagen niet kijken - weer een
heleboel. Morgenmiddag heb ik
geschiedenis over de Egyptena-
ren. Dat wordt een interessante
les. Ik neem de kinderen mee op
reis naar het land van de farao's, pi
ramides en hiërogliefen. Ik ga op
zoek naar foto's en achtergrondin
formatie. De kinderen gaan tijdens
de les een reisfoldertje maken. Ik
heb er zin in. Laat de week maar
komen!
Zou willen dat ik nog droomde...6
uur de wekker. Daar ga ik geloof ik
nooit aan wennen, heel even blij
ven liggen en dan wassen, aankle
den, brood smeren, ontbijten,
Kees voeden en aankleden en dan
op pad via het kinderdagverblijf
naar schooL Computer aan, lich
ten aan, Active Board klaarzetten,
pleinwacht, de bel gaat en dan...zit
mijn klas vol met lieve kinderen,
die ook nog een beetje met hun ge-
foto Mechteld jansen
kinderen:
Kees C4 Iraa
werk:
dachten bij het weekend zijn. We
gaan van start met een rekenles.
Net voor de pauze gaan we in de
kring. Heerlijk om te luisteren
naar de weekendverhalen. We be
spreken de week.
Ik merk dat ik veel moet waarschu
wen over hun werkhouding:
'Zit nou eens recht!'
'Handen boven tafel!
'We schrijven met schoolpen.'
Na de pauze is het voorlezen. We
hebben een spannend boek en
echt iedereen luistert of is alvast
aan het bedenken hoe het verhaal
verder gaat. Goed om zulke mo
menten met de groep te delen. De
dag gaat rustig verder. Ik leg uit. Ik
luister. Ik kijk na en om halfs ga
ik snel Kees opha
len. We fietsen nog
even naar de Druk
kerij. Even rond
snuffelen bij de kin
derboeken, want
woensdag begint
de Kinderboeken
week. Na het ko
ken, eten en voe
den, nog even ach
ter de computer. Ik
bekijk de rekenles
en 's middags wil
ik hiërogliefen
gaan schilderen.
Voor je het weet, ben je zo een
uurtje verder.
Daar zijn we weer! De klas start
echt goed en doet goed mee met
de rekenles. Op het schoolplein
wordt goed gespeeld. Tussen de
middag een nabespreking met de
intern begeleidster over een obser
vatie en 's middags gaan we schil
deren. Er komt nog een fotograaf
een foto van juf en de klas maken.
Aan het einde van de dag vraag ik
aan de klas wat ze vandaag geleerd
hebben en wat ze het leukste mo
ment van de dag vonden. Bijna ie
dereen antwoordt: de fotograaf op
bezoek! Daar blijf ik me over ver
wonderen: verrassende antwoor
den van kinderen. Na schooltijd
werk ik aan de groepsplannen en
analyseer ik nog een dictee.
Gisteren hadden de kinderen al
zin in vandaag want de Kinder
boekenweek begint met als the
ma: Hallo Wereld. Vandaag werk
ik niet, maar ik ga toch met Kees
naar school. We bekijken de ope
ning en daarna nog even de klas
in. Kees zet het op een lachen en
mijn duocollega verdeelt de klas
in tweeën. Allebei vertellen we
iets over een andere cultuur. Ik
vertel over mijn jaar in Ghana en
over het boek: 'Voor altijd samen,
amen'. Ghana, het blijft een
mooie herinnering en een leerza
me tijd,. Heerlijk dat ik dat nu
mag delen met mijn groep. Ze mo
gen ontdekken hoe mooi de we
reld is. Dankbaar mogen we zijn
dat we boeken om ons heen heb
ben om van elkaar te leren en te
dromen over andere culturen.
Vandaag een studiedag met het he
le team over communicatie. Theo
rie afgewisseld met situaties oefe
nen. Goed om elkaar eens op een
andere manier te ontmoeten. Ook
is het gezellig om in de pauze te
kletsen met collega's. Aan het ein
de van de middag haal ik Kees op
bij het kinderdagverblijf en we ver
maken ons samen met gekke bek
ken trekken voor de spiegel. Kees
begint een beetje te brabbelen.
Ook hij communiceert! 's Avonds
bedenk ik nog een activiteit voor
de Kinderboekenweek voor volgen
de week en plof ik heerlijk met
een boek op de bank! Het week
end is begonnen!
Echt een genietmoment, zo'n vrije
dag. Ik vind het heerlijk om niet
meer volledig te werken. Ik heb
een goede duocollega en we heb
ben een leuke groep kinderen. Ik
bereid de lessen voor voor volgen
de week, want in het weekend zal
er niet zoveel tijd voor zijn. Ik ga
aanmoedigen bij de Kustmarathon
en een dagje lekker uitrusten. Ook
doe ik de was. Het lijkt wel of ka
boutertjes er extra was bij leggen
als we niet thuis zijn. Weet je wat
ik eerst ga doen? Een prentenboek
voorlezen aan Kees. Je kunt er niet
vroeg genoeg mee beginnen!
Schooljuf Nicole Wondergem: „Computer aan, lichten aan, Active Board klaarzetten, pleinwacht, de bel gaat en dan...