Een fagade die maar ook uitzicht biedt uit 113 donderdag 4 oktober 2012 www.pzc.nl/uit Will Schropp Will Schropp transformeert zijn liefde voor hout in knap gesneden beelden, zowel figuratief als ab stract. Het ritme van de plooien in een jas kan aanleiding zijn voor een natuurgetrouwe verbeelding. Het golven van een vorm kan lei den tot een beeld dat een moment van beweging in zich draagt. T/m 7/10. 't Haentje te Paart, Span jaardstraat 19, Middelburg. Do., za., zo. 14.00-16.30 uur en op afspraak. Harold Sarneel Harold Sarneel is op zoek naar wat typisch Zeeuws is. Hij belicht de variatie aan landschappen en men sen. Waar hij de tijd neemt voor zorgvuldig waarnemen en nuance ren ontstaan soms sterke doeken. De expressief ingezette werken wil len echter nog wel eens ontspo ren. Sympathieke verkenning, on evenwichtig uitgewerkt. T/m 7/10. Fort Ellewoutsdijk, Fortweg 2, Ellewoutsdijk. Dag. 10-17 uur. Fjodor Buis Fjodor Buis is portret- en reporta gefotograaf. Hij geeft zijn foto's subtiel digitaal wat extra's en richt zich vooral op projecten. Zo legde hij in voormalig Oost-Duitsland de laatste Trabantbezitters vast. Onlangs maakte hij de foto voor de poster van Film by the Sea en een mooie serie portretten van filmmakers, acteurs en actrices. T/m 14/10. Galerie H. Meyaard, Hen- drikstr. 8, Vlissingen. Vr-zo. 14-17 uur. in beeld Mon Capitaine Onderhoudende kleine presenta tie van recent eigentijds werk van bij dit kunstenaarsinitiatief betrok ken kunstenaars. Met Marinus van Dijke, Magdeleen van Eersel, Mark van der Graaft", Leo van Kampen, Jan van Munster, Ramon de Nen- nie, Hans Overvliet, Kees de Valk, Hein Verwer, Kees Wijker en Machteld van der Wijst. T/m 28/10. Kinderdijk 56, Middelburg. Zondag 14-17 uur. Victor Servranckx Victor Servranckx (1897-1965) was een boeiend kunstenaar, een van de voormannen van de abstracte geometrische kunst. Hij was inter nationaal georiënteerd en ging om met mensen als Magritte en Mari- netti. Servranckx werkte ook ab- stract-surrealistisch, lyrisch en deed materie-experimenten. Na druk op de jaren twintig. T/m 6/1 2013. Mu.ZEE, Romestraat 11, Oostende di. t/m zo., 10-18 uur. Het is verrassend te zien dat een thema als 'faca de' zoveel sterke invul lingen oproept Als laat ste in een reeks van vier neem ik u mee naar De Profundi's van Renato Nicolodi. Zijn beeld staat met dat van Mari nus Boezem misschien het verste af van de kijk op architectuur die Facade 2012 kenmerkt. Boezem leg de bij de Koepoort stenen met de namen van mensen die ooit met moed, creativiteit en vasthoudend heid het verschil maakten, ook of juist voor Middelburg, de stad waar ze woonden of die ooit be zochten. Wie volgt en verheft zich boven de middelmaat? Waar Boezem een conceptuele be nadering heeft, met tekst als be langrijkste medium, zet de jonge Nicolodi op het Seisbolwerk een sculptuur neer van architectoni sche allure. Ook bij hem spelen de doden een hoofdrol. Vanaf de Seisbrug zie ik een zwart bouwsel uit de glooiing van het Bolwerk omhoog komen. Het doet mij denken aan een mijn schacht. Er gaat hoe dan ook de suggestie vanuit dat het bouwsel zich ook in de diepte voortzet, als verbinding tussen het dodenrijk en de wereld van de levenden. Ik loop er heen en zie dat achter de hoge zuilen een platform schuilt. Via drie treden stap ik er op en ga op het bankje zitten dat onderdeel is van het bouwsel. Links en rechts schermen schuin aflopende 'muurtjes' de plek af van de omringende ruimte. Ik weet dat achter de struiken waar ik op uitkijk, zich de Joodse be graafplaats bevindt en zie flarden van grafstenen tussen de bladeren. Nicolodi heeft de locatie goed ge kozen. Een gedenkplek voor de do den. Een facade die niet alleen ver- Renato Nicolodi Mooi, dacht ik, dat iemand van zijn leeftijd dat zegt. We spraken verder. Over de betekenis van wie ons voorgingen voor wie wij zijn. En zo zit ik hier op die bank. Meer dan ooit beseffend dat de aarde die het Bolwerk vormt lang gele den spade voor spade is verzet door mensen die ook opvattingen en dromen hadden; dat elke steen van elk huis is aangeraakt door handen die ook hebben liefgehad; dat wat er in en vanuit de stad ge beurde aan goed en kwaad is be dacht en volbracht door mensen die woonden in huizen die nog staan en huizen die al lang verdwe nen zijn. Thuis zoek ik 'De Proftmdis' op. Het betekent: 'Vanuit de diepten'. Het is de titel van een psalm waar in de schrijver God om vergeving vraagt en eeuwig leven vanuit het besef dat zijn leven in diens han den ligt. Ik heb niet die specifieke notie. Maar Nicolodi zet me wel aan het denken over mijn sterfelijk heid en de mogelijkheid er tussen nu en mijn afscheid iets moois van te maken. Daar is dit stukje een onderdeel van. Ik hoop er nog heel veel te schrijven. Renato Nicolodi (1980) is een Belgische kunste naar met Italiaanse wor tels. Hij maakt architectoni sche modellen in een mini malistische vormentaal die verwant is met utopische architecten als Boullée en Ledoux. Het zijn plekken om stil te staan bij tijd, leven en dood. foto Anne Breel een zelfgekozen moment We spra ken over de rol van de dood in het leven: „Juist de eindigheid zet je aan je leven goed te besteden" zei Nicolodi. En hij heeft gelijk. Fagade 2012 loopt t/m 18/11 en bestaat uit een kunstroute door Middelburg met ingrepen in het stadsgezicht door veertien internationaal opererende kunstenaars. Info: www.facade2012.nl Nico Out belicht vier weken achtereen installaties van Fagade 2012. Dit is de laatste aflevering. De Profundis, installatie van Renato Nicolodi op het Seisbolwerk. bergt, maar ook uitzicht biedt. Een plek waar ik mijn eigen sterfelijk heid besef. Ik herinner me de ontmoeting met Nicolodi een paar weken te rug, op een zonnige zaterdag met zijn vriendin timmerend aan zijn beeld. Hij vertelde over zijn oom die hij bewonderde en die - termi naal ziek - besloten had te gaan op Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 49