Vrolijkheid het van chagrijn 8| Aan de andere kant Over heftige twintigers donderdag 4 oktober 2012 filmrecensies Beeld uit Vivan las antipodes! door Jos van der Burg De Russische documentai remaker Victor Kossako- vsky zet in het visueel overdonderende Vivan las antipo des! vier gebieden tegenover hun geografische tegenpolen aan de andere kant van de aardbol. Elk kind vraagt zich wel eens af waar je uitkomt als je dwars, door de aarde graaft. Victor Kossakovs- ky nam de kindergedachte als uit gangspunt voor een wereldom spannende reis. Hij bezocht een Argentijns niemandsland met als tegenvoeter Shanghai, het Russi sche Baikalmeer versus Chileens Patagonië, het Spaanse rotsge bergte Miraflores tegenover een strand in Nieuw Zeeland en een oud lavagebied op Hawaï versus een gehucht in Botswana. Het klinkt naar Spielerei, maar er staat in de film wel degelijk iets op het spell Gaandeweg ontstaat een beeld van de enorme diversi teit in het menselijk bestaan op aarde. Het duidelijkst is dat zicht baar in het contrast tussen het menselijke gekrioel in Shanghai en het tot stilstand gekomen le ven bij een paar mannen in het Argentijnse niemandsland. De beelden en de muziek, variërend van religieus gezang tot tango, vormen één grote lyrische symfo nie, die een hommage brengt aan de schoonheid, en kwetsbaar heid, van de aarde. Dat klinkt hoogdravend, maar Vivan las anti podes! maakt deze woorden waar. De landschapsbeelden zijn ver bluffend mooi en zorgen voor een overdonderende beelden stroom, die de kijker meesleurt. Met de film betoont Kossakovsky - die in 1994 met de plattelands documentaire Belovy de prijs voor beste film op festival Idfa won - zich een klassieke filmma- ker, die zich niet schaamt voor beeldrijm en visuele bravoure. Ook heeft hij lak aan de 'rauwe beelden-mode' en geen behoefte aan relativerende ironie. Vivan las antipodes! Regie: Victor Kossakovsky Te zien in Middelburg door Jos van der Burg Na het ijzingwekkende ge vangenisdrama Un prop héte bewijst Jacques Au- diard ook weer met het liefdesme lodrama De rouille et d'os dat hij filmgenres nieuw leven kan inbla zen. Van zijn zes speelfilms gaat alleen zijn debuut Regarde les hommes tomber, 1994) niet over jonge volwassenen. De andere films voeren twintigers op in een bigger than life drama, waarin zij keihard met de wereld, maar vooral met zichzelf worden ge confronteerd. In De rouille et d'os gebeurt dat met de twintigers Ali (Matthias Schoenaerts) en Stéphanie (stra- Marion Cotillard en Matthias Schoenaerts in De rouille et d'os. lende Marion Cotillard). Hij is een egocentrische ex-bokser, die zijn verprutste leven in Noord- Frankrijk achter zich laat en in het zuidelijker Antibes met zijn zoontje intrekt bij zijn getrouw de zus. Als hij in een discotheek, waar hij als uitsmijter werkt, Stéphanie tegen agressieve man nen beschermt, denkt hij haar snel te kunnen versieren. Maar de ontmoeting leidt tot niets. Dat verandert als Stéphanie, die als orkatrainster in een dolfina- riüm werkt, door een ongeluk beide benen verliest. Gedoemd tot een leven in een rolstoel zoekt ze contact met haar disco theekredder. Vanaf dat moment ontwikkelt De rouille et d'os zich tot een intens liefdesdrama over twee mensen, die beiden een bar rière moeten overwinnen als hun liefde een kans wil krijgen. De rouille et d'os Regie: Jacques Audiard. Met: Matthias Schoenaerts, Marion Cotillard Te zien in t Beest Goes door jos van der Burg Verbeeldingskracht en fan tasie zijn de belangrijk ste wapens in het leven, leren de vitale jeugd films Nono, het zigzagkind en Mees Kees. „Wat is onze missie eigenlijk?", vraagt de twaalfjarige Nono (Tho mas Simon) aan een man, die hij in een trein ontmoet en met wie hij avonturen zal gaan beleven. „Vandaag is alles mogelijk", zegt de in een smetteloos wit kostuum geklede heer, die Felix Glick heet en een verleden als meesterdief heeft (Burghart Klaussner, de do minee in Das weisse Band). In de verfilming van David Gross mans Nono, het zigzagkind, is in derdaad alles mogelijk, maar dat geldt ook voor de kinderfilm Mees Kees. Beide films zijn een pleidooi om los te breken uit vaste patro nen en met een frisse blik naar de wereld te kijken. Nog een overeenkomst: in beide worstelt een kind met de dood van een van zijn ouders. Nono accepteert niet langer dat zijn vader, een toprechercheur (Fedja van Huët), over zijn moe der zwijgt, die overleed toen No no één jaar oud was. De jongen wil zijn afkomst kennen ('wie ben ik?') en gaat met Glick op onder zoek uit. De zoektocht brengt hen in een zonovergoten Zuid- Frankrijk bij nachtclubzangeres Lo la Ciperola (innemende Isabella Rossellini), die meer lijkt te weten over de dood van Nono's moeder. Nono, het zigzagkind, dat stilistisch aan de jaren vijftig en zestig doet denken, is de zoveelste kwaliteits film van producent Burny Bos. De Vlaamse regisseur Vincent Bal, die elf jaar geleden sprankelend de buteerde met Minoes, legt de lat weer hoog. Hij is een man van de tails, zodat alles klopt in de film, waarin vier talen worden gespro ken. De keerzijde van Bals perfec tionisme is dat Nono, het zigzag- VL1SSINGEN CINECITY The Battle: wo 13.45 uur; Sint Diego: wo 14.00 uur; Tinkerbell (3D, NL): wo 14.00 uur; Dans la Maison: di 14.00 en 19.30 uur; Sneak: ma 22.00 uur; Kinder middag, Tinkerbell (3D, NL): zo 14.00 uur; Kleuterbioscoop, Tinkerbell: zo 11.00 uur; Bellicher, Cel: do t/m di 14.00 uur, wo 16.30 uur, do, vr, za, zo, di, wo 22.00 uur en ma 21.45 uur; Voor ik dood ga: do, vr, ma, di 13.45 uur, do t/m wo 16.15 uur, vr, za, zo, 19.15 uur, do, ma, di, wo 19.20 uur; Bachelorette: do t/m wo 16.15 en 19.15 uur; Mees Kees: zo 11.00 uur, za, zo, wo 14.00 uur, do t/m wo 16.30 uur; Nono, het zigzag kind: zo 11.00 uur en do t/m wo 16.15 uur; De club van Sinterklaas: za, zo, wo 14.00 uur; Savages: do, vr, ma, di 13.45 uur, za, 16.00 uur, do, zo, ma, di 21.45 uur, vr, za 21.50 uur, wo 22.00 uur; Hope Springs: do t/m wo 13.45 en 21.50 uur, vr, za, 19.00 uur en do, zo, ma, di, wo 19.15 uur; The Possession: do vr, za, zo, di, wo 21.45 uur, ma 22.00 uur; Ted: do zo 11.00 uur, do, vr, ma, di 14.00 uur, za, zo, wo 16.15 uur, do, vr, ma, di 16.30 uur, do t/m wo 19.15 uur, ma 21.45 uur, do, vr, za, zo di, wo 22.00 uur; The Bour ne Legacy: do, vr, ma 13.40 do t/m ma en wo 19.00 uur ma 21.45 uur, do, zo, di, wo, 21.50 uur, vr, za 22.00 uur; Sam my 2: zo 11.00 uur, za en zo 13.45 uur; Brave (3D, NL): za, zo 16.30 uur; Mada gascar 3 (3D, NL): zo 11.00 en 16.15 uur, za 13.45 uur, wo 14.00 uur, do, vr, ma, di 16.30 uur; Ice Age 4 (3D, NL): zo 11.00 uur, za, zo 14.00 uur, wo 16.30 uur; Intouchables: do, vr, ma, di 14.00 uur, ma 19.00 uur, do, vr, za, zo, di 19.15 uur. GOES 't BEEST De Rouille et d'Os: do, vr, di, wo, 20.30 uur; DAVINCI CINEMA Ted: za, zo, wo 15.45 uur, vr, za 19.15 uur, do, zo, ma, di, wo 20.15 uur, vr, za 22.00 uur; De Verbouwing: za, zo 15.30 uur,wo 16.00 uur, vr, za, 18.45 uur, do, zo, ma, di, wo 20.15 uur, vr, za 21.30 uur; The Bourne Legacy: vr, za 18.45 uur, do, zo ma, di, wo 20.00 uur, vr, za 21.45 uur; Expendables 2: do, za t/m wo 20.00 uur, vr 21.30 uur; Mees Kees: za, zo 13.15 uur, wo 13.30 uur, za, zo wo 15.45 uur, vr, za 18.45 uur; De club van Sinterklaas: za, zo 13.15 uur en wo 13.45 uur; Ice Age 4 (3D, NL): za, zo 15.30 uur en wo 15.45 uur; Madagascar 3 (3D, NL): za, zo 13.00 uur; The Brave: za, zo 13.00 uur; Tinkerbell (3D): wo 13.15 uur; Sint Diego: wo 13.30 uur; MIDDELBURG CINEMA MIDDELBURG Valcano: za 19.00 uur, do, di 20.00 uur; Intouchables: vr 15.00 en 19.00 uur, ma 20.00 uur, za 21.30 uur; Vivan Las Anti- podas: zo 20.30 uur en vr 21.30 uur; ZIERIKZEE FIZI The angels' share: za en ma 20.00 Mees Kees, met (vlnr) Sanne Wallis de Vries, Felix Osinga en Willem Voogd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 44