Vrolijkheid
het van chagrijn
8|
Aan de andere kant
Over heftige twintigers
donderdag 4 oktober 2012
filmrecensies
Beeld uit Vivan las antipodes!
door Jos van der Burg
De Russische documentai
remaker Victor Kossako-
vsky zet in het visueel
overdonderende Vivan las antipo
des! vier gebieden tegenover hun
geografische tegenpolen aan de
andere kant van de aardbol.
Elk kind vraagt zich wel eens af
waar je uitkomt als je dwars, door
de aarde graaft. Victor Kossakovs-
ky nam de kindergedachte als uit
gangspunt voor een wereldom
spannende reis. Hij bezocht een
Argentijns niemandsland met als
tegenvoeter Shanghai, het Russi
sche Baikalmeer versus Chileens
Patagonië, het Spaanse rotsge
bergte Miraflores tegenover een
strand in Nieuw Zeeland en een
oud lavagebied op Hawaï versus
een gehucht in Botswana.
Het klinkt naar Spielerei, maar er
staat in de film wel degelijk iets
op het spell Gaandeweg ontstaat
een beeld van de enorme diversi
teit in het menselijk bestaan op
aarde. Het duidelijkst is dat zicht
baar in het contrast tussen het
menselijke gekrioel in Shanghai
en het tot stilstand gekomen le
ven bij een paar mannen in het
Argentijnse niemandsland. De
beelden en de muziek, variërend
van religieus gezang tot tango,
vormen één grote lyrische symfo
nie, die een hommage brengt aan
de schoonheid, en kwetsbaar
heid, van de aarde. Dat klinkt
hoogdravend, maar Vivan las anti
podes! maakt deze woorden waar.
De landschapsbeelden zijn ver
bluffend mooi en zorgen voor
een overdonderende beelden
stroom, die de kijker meesleurt.
Met de film betoont Kossakovsky
- die in 1994 met de plattelands
documentaire Belovy de prijs
voor beste film op festival Idfa
won - zich een klassieke filmma-
ker, die zich niet schaamt voor
beeldrijm en visuele bravoure.
Ook heeft hij lak aan de 'rauwe
beelden-mode' en geen behoefte
aan relativerende ironie.
Vivan las antipodes!
Regie: Victor Kossakovsky
Te zien in Middelburg
door Jos van der Burg
Na het ijzingwekkende ge
vangenisdrama Un prop
héte bewijst Jacques Au-
diard ook weer met het liefdesme
lodrama De rouille et d'os dat hij
filmgenres nieuw leven kan inbla
zen. Van zijn zes speelfilms gaat
alleen zijn debuut Regarde les
hommes tomber, 1994) niet over
jonge volwassenen. De andere
films voeren twintigers op in een
bigger than life drama, waarin zij
keihard met de wereld, maar
vooral met zichzelf worden ge
confronteerd.
In De rouille et d'os gebeurt dat
met de twintigers Ali (Matthias
Schoenaerts) en Stéphanie (stra-
Marion Cotillard en Matthias
Schoenaerts in De rouille et d'os.
lende Marion Cotillard). Hij is
een egocentrische ex-bokser, die
zijn verprutste leven in Noord-
Frankrijk achter zich laat en in
het zuidelijker Antibes met zijn
zoontje intrekt bij zijn getrouw
de zus. Als hij in een discotheek,
waar hij als uitsmijter werkt,
Stéphanie tegen agressieve man
nen beschermt, denkt hij haar
snel te kunnen versieren. Maar
de ontmoeting leidt tot niets.
Dat verandert als Stéphanie, die
als orkatrainster in een dolfina-
riüm werkt, door een ongeluk
beide benen verliest. Gedoemd
tot een leven in een rolstoel
zoekt ze contact met haar disco
theekredder. Vanaf dat moment
ontwikkelt De rouille et d'os zich
tot een intens liefdesdrama over
twee mensen, die beiden een bar
rière moeten overwinnen als hun
liefde een kans wil krijgen.
De rouille et d'os
Regie: Jacques Audiard. Met:
Matthias Schoenaerts, Marion
Cotillard
Te zien in t Beest Goes
door jos van der Burg
Verbeeldingskracht en fan
tasie zijn de belangrijk
ste wapens in het leven,
leren de vitale jeugd
films Nono, het zigzagkind en Mees
Kees.
„Wat is onze missie eigenlijk?",
vraagt de twaalfjarige Nono (Tho
mas Simon) aan een man, die hij
in een trein ontmoet en met wie
hij avonturen zal gaan beleven.
„Vandaag is alles mogelijk", zegt
de in een smetteloos wit kostuum
geklede heer, die Felix Glick heet
en een verleden als meesterdief
heeft (Burghart Klaussner, de do
minee in Das weisse Band).
In de verfilming van David Gross
mans Nono, het zigzagkind, is in
derdaad alles mogelijk, maar dat
geldt ook voor de kinderfilm Mees
Kees. Beide films zijn een pleidooi
om los te breken uit vaste patro
nen en met een frisse blik naar de
wereld te kijken.
Nog een overeenkomst: in beide
worstelt een kind met de dood
van een van zijn ouders.
Nono accepteert niet langer dat
zijn vader, een toprechercheur
(Fedja van Huët), over zijn moe
der zwijgt, die overleed toen No
no één jaar oud was. De jongen
wil zijn afkomst kennen ('wie ben
ik?') en gaat met Glick op onder
zoek uit. De zoektocht brengt
hen in een zonovergoten Zuid-
Frankrijk bij nachtclubzangeres Lo
la Ciperola (innemende Isabella
Rossellini), die meer lijkt te weten
over de dood van Nono's moeder.
Nono, het zigzagkind, dat stilistisch
aan de jaren vijftig en zestig doet
denken, is de zoveelste kwaliteits
film van producent Burny Bos.
De Vlaamse regisseur Vincent Bal,
die elf jaar geleden sprankelend de
buteerde met Minoes, legt de lat
weer hoog. Hij is een man van de
tails, zodat alles klopt in de film,
waarin vier talen worden gespro
ken. De keerzijde van Bals perfec
tionisme is dat Nono, het zigzag-
VL1SSINGEN
CINECITY
The Battle: wo 13.45 uur; Sint Diego:
wo 14.00 uur; Tinkerbell (3D, NL): wo
14.00 uur; Dans la Maison: di 14.00 en
19.30 uur; Sneak: ma 22.00 uur; Kinder
middag, Tinkerbell (3D, NL): zo 14.00
uur; Kleuterbioscoop, Tinkerbell: zo
11.00 uur; Bellicher, Cel: do t/m di
14.00 uur, wo 16.30 uur, do, vr, za, zo,
di, wo 22.00 uur en ma 21.45 uur; Voor
ik dood ga: do, vr, ma, di 13.45 uur, do
t/m wo 16.15 uur, vr, za, zo, 19.15 uur,
do, ma, di, wo 19.20 uur; Bachelorette:
do t/m wo 16.15 en 19.15 uur; Mees
Kees: zo 11.00 uur, za, zo, wo 14.00 uur,
do t/m wo 16.30 uur; Nono, het zigzag
kind: zo 11.00 uur en do t/m wo 16.15
uur; De club van Sinterklaas: za, zo, wo
14.00 uur; Savages: do, vr, ma, di 13.45
uur, za, 16.00 uur, do, zo, ma, di 21.45
uur, vr, za 21.50 uur, wo 22.00 uur; Hope
Springs: do t/m wo 13.45 en 21.50 uur,
vr, za, 19.00 uur en do, zo, ma, di, wo
19.15 uur; The Possession: do vr, za, zo,
di, wo 21.45 uur, ma 22.00 uur; Ted: do
zo 11.00 uur, do, vr, ma, di 14.00 uur, za,
zo, wo 16.15 uur, do, vr, ma, di 16.30
uur, do t/m wo 19.15 uur, ma 21.45 uur,
do, vr, za, zo di, wo 22.00 uur; The Bour
ne Legacy: do, vr, ma 13.40 do t/m ma
en wo 19.00 uur ma 21.45 uur, do, zo,
di, wo, 21.50 uur, vr, za 22.00 uur; Sam
my 2: zo 11.00 uur, za en zo 13.45 uur;
Brave (3D, NL): za, zo 16.30 uur; Mada
gascar 3 (3D, NL): zo 11.00 en 16.15
uur, za 13.45 uur, wo 14.00 uur, do, vr,
ma, di 16.30 uur; Ice Age 4 (3D, NL): zo
11.00 uur, za, zo 14.00 uur, wo 16.30
uur; Intouchables: do, vr, ma, di 14.00
uur, ma 19.00 uur, do, vr, za, zo, di 19.15
uur.
GOES
't BEEST
De Rouille et d'Os: do, vr, di, wo, 20.30
uur;
DAVINCI CINEMA
Ted: za, zo, wo 15.45 uur, vr, za 19.15
uur, do, zo, ma, di, wo 20.15 uur, vr, za
22.00 uur; De Verbouwing: za, zo 15.30
uur,wo 16.00 uur, vr, za, 18.45 uur, do,
zo, ma, di, wo 20.15 uur, vr, za 21.30
uur; The Bourne Legacy: vr, za 18.45
uur, do, zo ma, di, wo 20.00 uur, vr, za
21.45 uur; Expendables 2: do, za t/m wo
20.00 uur, vr 21.30 uur; Mees Kees: za,
zo 13.15 uur, wo 13.30 uur, za, zo wo
15.45 uur, vr, za 18.45 uur; De club van
Sinterklaas: za, zo 13.15 uur en wo
13.45 uur; Ice Age 4 (3D, NL): za, zo
15.30 uur en wo 15.45 uur; Madagascar
3 (3D, NL): za, zo 13.00 uur; The Brave:
za, zo 13.00 uur; Tinkerbell (3D): wo
13.15 uur; Sint Diego: wo 13.30 uur;
MIDDELBURG
CINEMA MIDDELBURG
Valcano: za 19.00 uur, do, di 20.00 uur;
Intouchables: vr 15.00 en 19.00 uur, ma
20.00 uur, za 21.30 uur; Vivan Las Anti-
podas: zo 20.30 uur en vr 21.30 uur;
ZIERIKZEE
FIZI
The angels' share: za en ma 20.00
Mees Kees, met (vlnr) Sanne Wallis de Vries, Felix Osinga en Willem Voogd.