uil 13 Ribattuta gaat op zoek naar geheimen van Bach Belgische Kamerfilharmonie musiceert dynamisch www.pzc.nl/uit podium donderdag 4 oktober 2012 Van Alphen vertelt dat Gershwin duidelijk jazz en klassieke muziek combineerde. „Rhapsody in Blue componeerde hij voor piano en hij liet het werk door iemand anders orkestreren. De orkestratie van de suite An American in Paris schreef hij helemaal zelf en in de parti tuur is duidelijk te merken dat hij hierop heeft zitten zwoegen. Het is een prachtig werk geworden waarin de sfeer van de lichtstad Pa rijs goed uitgetekend is." foto Ron Rutten De Candide-suite van Bernstein re kent Conrad van Alphen tot zijn favoriete werk. „Ik voer het graag uit. De muziek is met natuurlijke en bijna klassieke eenvoud geschre ven. De compositie bevat zoveel. Gewoon Amerikaanse muziek op zijn best." Openingsconcert Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen, morgenavond in het Scheldetheater, Terneuzen. Aanvang: 20.00 uur. Programma festival Vrijdag 5 oktober Openingsconcert: WDR Rundfun- korcliester Köln o.l.v. Conrad van Alphen, m.m.v. Benjamin Nuss (pia no). Scheldetheater Terneuzen, 20.00 uur Zaterdag 6 oktober De Belgische Kamerfilharmonie o.l.v. Ben Haemhouts, m.m.v. Yos- sif Ivanov (viool). Basiliek Hulst, 20.00 uur Zondag 7 oktober Ribattuta Ensemble o.l.v. Dick Duijst, m.m.v. Henk van Twillert (saxofoon), David Jansen (kistor- gel) en Catherine Bahn (violone). Hervormde kerk Cadzand, 15.00 uur Donderdag 11 oktober Duo Anastasia Kozhushko (piano) en Nikita Borisoglebsky (viool) RK kerk Zuiddorpe, 20.00 uur Vrijdag 12 oktober Amsterdam Baroque Orchestra o.l.v. Ton Koopman, m.m.v. Wil- bert Hazelzet (traverso) en Maria Cleary (harp). Basiliek Hulst, 20.00 uur O Zaterdag 13 oktober Ragazze Kwartet (strijkkwartet) Grote kerk Groede, 20.00 uur Zondag 14 oktober Gruppetto Ensemble (a capella), m.m.v. Kurt Van Eeghem Porgy Bess Terneuzen, 15.00 uur Donderdag 18 oktober Concert voor talent met Tobias Borsboom (saxofoon) en Peter Vigh (piano). Hof te Zande Kloosterzande, 20.00 uur. Vrijdag 19 oktober Het Kamerorkest Ning Kam RK kerk IJzendijke, 20.00 uur. Zaterdag 20 oktober Slotconcert. Het Brabants Orkest o.l.v. Ariel Zuckermann, m.m.v. Svetlin Roussev (viool). Scheldetheater Terneuzen, 20.00 uur. Voor meer informatie over het pro gramma en de kaartverkoop zie de website van het festival: www. festivalvanzeeuwschvlaanderen.nl Het Ribattuta Ensemble, met op de voorgrond dirigent Dick Duijst. door Jeanette vergouwen Het Ribattuta Vocal En semble bestaat uit zan gers die zowel als ensem blezanger als solist zeer ervaren zijn. Het ensemble, geleid door Dick Duijst, brengt zondag bij het Festival van Zeeuwsch-Vlaan deren het programma Transforma ties en gaat op zoek naar de gehei men van Bach. „Ik liep al lang met het idee om een programma voor koor en saxofoon samen te stellen. Ik kwam in contact met de saxofo nist Henk van Twillert, die net als ik erg van Bach houdt", zegt Duijst. „Het programma is een combinatie van bekende vocale werken van Bach en werken die geïnspireerd zijn op Bach." Chiel Meijering is een energie ke componist die bepaalde para meters in de muziek van Bach verandert en met behulp van computer een geheel eigen com positie schrijft. Hij gebruikt mengvormen en laat de kenmer ken van motorische elementen uit de muziek van Glass of sfeer muziek a la Debussy los op zijn composities, waar hij ook nog eens jazzritmes van vooral bal lads in verwerkt. Het resultaat is speelse, lichtvoetige muziek met veel humor." De ernst van de muziek van Bach komt uit in Der Geist hilftunsrer Schwachheit au/voor koor, kistor- gel (David Jansen) en violone (Catherine Bahn). Daarna volgt Gegrüsset J.S. Bach van Meijering, die tien werken van Bach ver werkte in een soort collage met een duidelijke spanningsopbouw. Meijering gebruikte dezelfde be zetting als in het werk van Bach, maar voegt er een saxofoon aan toe. „Dit instrument komt tot volle bloei in de transcriptie van de Sa rabande uit de vijfde en de Prelu de uit de eerste cellosuite van Bach. Deze prelude gebruikt Meijering dan weer in zijn werk Glass/Bach", aldus Duijst. „Voor The day is gone liet hij zich inspi reren door gedichten van Keats en de soli in dit werk worden ge zongen door sopraan Nicole Fisse- lier." „We eindigen met Living in the light of gospel en daarin is een heel bekende koraal te horen. Meijering zelf zegt over zijn com posities dat hij uit honderden werken enkele maten verzamelde en die dan sorteerde op tempo, toonsoort en contrast. Zo maakte hij met fragmenten, die hij de dramatische vingerafdrukken van Bach noemt." Duijst is trots op zijn Ribattuta. „Het woord heeft alles te maken met klank en ribattuta bekt ge woon lekker. In Cadzand zingen acht vocalisten in enkelvoudige bezetting. Dan moet je als zanger stevig in je schoenen staan. We willen ons onderscheiden van an dere ensembles. We zijn altijd op zoek om de grenzen te verleggen. Het Ribattuta Ensemble treedt zondagmiddag op bij het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen, hervormde kerk, Cadzand. Aanvang: 15.00 uur. Middelburg Club Mondain met 'Koos en de Kapot te Kopjes', kinderconcert. Zeeuwse Concertzaal, 14.30 uur Terneuzen Floriaan Wempe Kwartet feat. Willie Jo nes III (jazz). Porgy en Bess, 15.00 uur Vlissingen Dwarsfluitensemble Flautando Brioso. 't Speêlhuus Ter Reede, 14.30 uur DINSDAG 9 OKTOBER Vlissingen Dansvoorstelling 'Bastard!' van Duda Paiva Company, i.k.v. Dansweek Zeeland. Arsenaaltheater, 19.30 uur WOENSDAG 10 OKTOBER Heinkenszand 'Hoe verzint-ie het toch allemaal', voor stelling van Jacques Vriens. De Stenge, 13.30 en 16.00 uur Middelburg 'De kleine zielen', toneelstuk. Schouwburg, 20.00 uur. door Jeanette Vergouwen De Belgische Kamerfilhar monie, zaterdagavond te gast bij het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen, is een jong orkest. Dirigent en oprichter Ben Haemhouts begreep in 2008 dat er een gemis aan kamerorkesten zou ontstaan na de liquidatie van drie andere kamerorkesten: I Fiammig- hi, de Beethoven Academie en Pri ma la Musica. „We hebben de kans gegrepen en zijn nu het enige echte volwaardi ge kamerorkest in Vlaanderen. De oprichting was geen impulsieve onderneming. Als je het hoofd bo ven water wil houden in de cultu rele kaalslag moet de structuur sterk zijn. Die van ons is vergelijk baar met een bedrijf." Ben Haemhouts De musici worden per project be taald en de overheadkosten zijn laag. Haemhouts denkt dat een dergelijke structuur een noodzaak is voor orkesten om te kunnen overleven. „Het heeft veel nadelen, maar ook voordelen. Het wordt steeds moeilijker een maatschappe lijk en politiek draagvlak te vinden voor orkesten of operahuizen, zo als die nu opereren. Wij zijn onze tijd dus vooruit." Belangrijk vindt Haemhouts de kwaliteit van het orkest. „We wil len vernieuwend zijn en bereiken dit door onze manier van spelen: dynamisch, kleurrijk en met een zeer intense drive." Het programma voor het festival is eerder wat conservatief maar be vat wel verschillende stijlperioden. „Het programma - met het viool concert van Beethoven, korte werkjes van Rossini, Puccini, Mas- cagni en de Italiaanse symfonie van Mendelssohn - lijkt een alle gaartje, maar zit erg vernuftig in el kaar. De volgorde is na lang over wegen en veel experimenteren de enig juiste." Het Beethovenconcerto wordt ge speeld door violist Yossif Ivanov. „Ik ken Yossif als een musicus met artistieke diepgang en integriteit. Hij gaat behoedzaam en integer te werk. Zijn benadering van het con certo past perfect in die van mij en het orkest. Ik heb zelden met een solist gewerkt waarbij de onderlin ge verstandhouding zo perfect is, woorden zijn overbodig. We begrij pen elkaar direct qua tempi, sfeer en frasering. Hij musiceert heel na tuurlijk en gaat terug naar de kern van de muziek. Eigenlijk heel puur, zoals ook de muziek van Beethoven is." De Belgische Kamerfilharmonie treedt zaterdag op bij het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen, in de basiliek in Hulst. Aanvang: 20.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 39