uil 13
Ribattuta gaat op zoek
naar geheimen van Bach
Belgische Kamerfilharmonie musiceert dynamisch
www.pzc.nl/uit
podium
donderdag 4 oktober 2012
Van Alphen vertelt dat Gershwin
duidelijk jazz en klassieke muziek
combineerde. „Rhapsody in Blue
componeerde hij voor piano en hij
liet het werk door iemand anders
orkestreren. De orkestratie van de
suite An American in Paris schreef
hij helemaal zelf en in de parti
tuur is duidelijk te merken dat hij
hierop heeft zitten zwoegen. Het
is een prachtig werk geworden
waarin de sfeer van de lichtstad Pa
rijs goed uitgetekend is."
foto Ron Rutten
De Candide-suite van Bernstein re
kent Conrad van Alphen tot zijn
favoriete werk. „Ik voer het graag
uit. De muziek is met natuurlijke
en bijna klassieke eenvoud geschre
ven. De compositie bevat zoveel.
Gewoon Amerikaanse muziek op
zijn best."
Openingsconcert Festival van
Zeeuwsch-Vlaanderen, morgenavond
in het Scheldetheater, Terneuzen.
Aanvang: 20.00 uur.
Programma festival
Vrijdag 5 oktober
Openingsconcert: WDR Rundfun-
korcliester Köln o.l.v. Conrad van
Alphen, m.m.v. Benjamin Nuss (pia
no).
Scheldetheater Terneuzen, 20.00 uur
Zaterdag 6 oktober
De Belgische Kamerfilharmonie
o.l.v. Ben Haemhouts, m.m.v. Yos-
sif Ivanov (viool).
Basiliek Hulst, 20.00 uur
Zondag 7 oktober
Ribattuta Ensemble o.l.v. Dick
Duijst, m.m.v. Henk van Twillert
(saxofoon), David Jansen (kistor-
gel) en Catherine Bahn (violone).
Hervormde kerk Cadzand, 15.00 uur
Donderdag 11 oktober
Duo Anastasia Kozhushko (piano)
en Nikita Borisoglebsky (viool)
RK kerk Zuiddorpe, 20.00 uur
Vrijdag 12 oktober
Amsterdam Baroque Orchestra
o.l.v. Ton Koopman, m.m.v. Wil-
bert Hazelzet (traverso) en Maria
Cleary (harp).
Basiliek Hulst, 20.00 uur
O Zaterdag 13 oktober
Ragazze Kwartet (strijkkwartet)
Grote kerk Groede, 20.00 uur
Zondag 14 oktober
Gruppetto Ensemble (a capella),
m.m.v. Kurt Van Eeghem
Porgy Bess Terneuzen, 15.00 uur
Donderdag 18 oktober
Concert voor talent met Tobias
Borsboom (saxofoon) en Peter
Vigh (piano).
Hof te Zande Kloosterzande, 20.00
uur.
Vrijdag 19 oktober
Het Kamerorkest Ning Kam
RK kerk IJzendijke, 20.00 uur.
Zaterdag 20 oktober
Slotconcert. Het Brabants Orkest
o.l.v. Ariel Zuckermann, m.m.v.
Svetlin Roussev (viool).
Scheldetheater Terneuzen, 20.00 uur.
Voor meer informatie over het pro
gramma en de kaartverkoop zie de
website van het festival: www.
festivalvanzeeuwschvlaanderen.nl
Het Ribattuta Ensemble, met op de voorgrond dirigent Dick Duijst.
door Jeanette vergouwen
Het Ribattuta Vocal En
semble bestaat uit zan
gers die zowel als ensem
blezanger als solist zeer ervaren
zijn. Het ensemble, geleid door
Dick Duijst, brengt zondag bij
het Festival van Zeeuwsch-Vlaan
deren het programma Transforma
ties en gaat op zoek naar de gehei
men van Bach.
„Ik liep al lang met het idee om
een programma voor koor en
saxofoon samen te stellen. Ik
kwam in contact met de saxofo
nist Henk van Twillert, die net
als ik erg van Bach houdt", zegt
Duijst. „Het programma is een
combinatie van bekende vocale
werken van Bach en werken die
geïnspireerd zijn op Bach."
Chiel Meijering is een energie
ke componist die bepaalde para
meters in de muziek van Bach
verandert en met behulp van
computer een geheel eigen com
positie schrijft. Hij gebruikt
mengvormen en laat de kenmer
ken van motorische elementen
uit de muziek van Glass of sfeer
muziek a la Debussy los op zijn
composities, waar hij ook nog
eens jazzritmes van vooral bal
lads in verwerkt. Het resultaat is
speelse, lichtvoetige muziek met
veel humor."
De ernst van de muziek van Bach
komt uit in Der Geist hilftunsrer
Schwachheit au/voor koor, kistor-
gel (David Jansen) en violone
(Catherine Bahn). Daarna volgt
Gegrüsset J.S. Bach van Meijering,
die tien werken van Bach ver
werkte in een soort collage met
een duidelijke spanningsopbouw.
Meijering gebruikte dezelfde be
zetting als in het werk van Bach,
maar voegt er een saxofoon aan
toe.
„Dit instrument komt tot volle
bloei in de transcriptie van de Sa
rabande uit de vijfde en de Prelu
de uit de eerste cellosuite van
Bach. Deze prelude gebruikt
Meijering dan weer in zijn werk
Glass/Bach", aldus Duijst. „Voor
The day is gone liet hij zich inspi
reren door gedichten van Keats
en de soli in dit werk worden ge
zongen door sopraan Nicole Fisse-
lier."
„We eindigen met Living in the
light of gospel en daarin is een
heel bekende koraal te horen.
Meijering zelf zegt over zijn com
posities dat hij uit honderden
werken enkele maten verzamelde
en die dan sorteerde op tempo,
toonsoort en contrast. Zo maakte
hij met fragmenten, die hij de
dramatische vingerafdrukken van
Bach noemt."
Duijst is trots op zijn Ribattuta.
„Het woord heeft alles te maken
met klank en ribattuta bekt ge
woon lekker. In Cadzand zingen
acht vocalisten in enkelvoudige
bezetting. Dan moet je als zanger
stevig in je schoenen staan. We
willen ons onderscheiden van an
dere ensembles. We zijn altijd op
zoek om de grenzen te verleggen.
Het Ribattuta Ensemble treedt
zondagmiddag op bij het Festival van
Zeeuwsch-Vlaanderen, hervormde
kerk, Cadzand. Aanvang: 15.00 uur.
Middelburg
Club Mondain met 'Koos en de Kapot
te Kopjes', kinderconcert.
Zeeuwse Concertzaal, 14.30 uur
Terneuzen
Floriaan Wempe Kwartet feat. Willie Jo
nes III (jazz).
Porgy en Bess, 15.00 uur
Vlissingen
Dwarsfluitensemble Flautando Brioso.
't Speêlhuus Ter Reede, 14.30 uur
DINSDAG 9 OKTOBER
Vlissingen
Dansvoorstelling 'Bastard!' van Duda
Paiva Company, i.k.v. Dansweek Zeeland.
Arsenaaltheater, 19.30 uur
WOENSDAG 10 OKTOBER
Heinkenszand
'Hoe verzint-ie het toch allemaal', voor
stelling van Jacques Vriens.
De Stenge, 13.30 en 16.00 uur
Middelburg
'De kleine zielen', toneelstuk.
Schouwburg, 20.00 uur.
door Jeanette Vergouwen
De Belgische Kamerfilhar
monie, zaterdagavond te
gast bij het Festival van
Zeeuwsch-Vlaanderen, is een jong
orkest. Dirigent en oprichter Ben
Haemhouts begreep in 2008 dat er
een gemis aan kamerorkesten zou
ontstaan na de liquidatie van drie
andere kamerorkesten: I Fiammig-
hi, de Beethoven Academie en Pri
ma la Musica.
„We hebben de kans gegrepen en
zijn nu het enige echte volwaardi
ge kamerorkest in Vlaanderen. De
oprichting was geen impulsieve
onderneming. Als je het hoofd bo
ven water wil houden in de cultu
rele kaalslag moet de structuur
sterk zijn. Die van ons is vergelijk
baar met een bedrijf."
Ben Haemhouts
De musici worden per project be
taald en de overheadkosten zijn
laag. Haemhouts denkt dat een
dergelijke structuur een noodzaak
is voor orkesten om te kunnen
overleven. „Het heeft veel nadelen,
maar ook voordelen. Het wordt
steeds moeilijker een maatschappe
lijk en politiek draagvlak te vinden
voor orkesten of operahuizen, zo
als die nu opereren. Wij zijn onze
tijd dus vooruit."
Belangrijk vindt Haemhouts de
kwaliteit van het orkest. „We wil
len vernieuwend zijn en bereiken
dit door onze manier van spelen:
dynamisch, kleurrijk en met een
zeer intense drive."
Het programma voor het festival is
eerder wat conservatief maar be
vat wel verschillende stijlperioden.
„Het programma - met het viool
concert van Beethoven, korte
werkjes van Rossini, Puccini, Mas-
cagni en de Italiaanse symfonie
van Mendelssohn - lijkt een alle
gaartje, maar zit erg vernuftig in el
kaar. De volgorde is na lang over
wegen en veel experimenteren de
enig juiste."
Het Beethovenconcerto wordt ge
speeld door violist Yossif Ivanov.
„Ik ken Yossif als een musicus met
artistieke diepgang en integriteit.
Hij gaat behoedzaam en integer te
werk. Zijn benadering van het con
certo past perfect in die van mij en
het orkest. Ik heb zelden met een
solist gewerkt waarbij de onderlin
ge verstandhouding zo perfect is,
woorden zijn overbodig. We begrij
pen elkaar direct qua tempi, sfeer
en frasering. Hij musiceert heel na
tuurlijk en gaat terug naar de kern
van de muziek. Eigenlijk heel
puur, zoals ook de muziek van
Beethoven is."
De Belgische Kamerfilharmonie treedt
zaterdag op bij het Festival van
Zeeuwsch-Vlaanderen, in de basiliek in
Hulst. Aanvang: 20.00 uur.