boekenig Het lijk dat Europa redde Market Garden zonder spanning BOEKEN KORT donderdag 4 oktober 2012 Een collageportret van het stadsleven. Zadie Smith laat in NW met aanstekelijk ple zier en groot literair vernuft zien hoe je een moderne ro man hoort te schrijven. door Dirkjan Arensman In haar vierde roman, NW, keert de Britse Zadie Smith (i975) topografisch gezien te rug op vertrouwd terrein - de titelletters staan voor het noord-westen van Londen dat in haar panoramische besteller debuut White Teeth (2000) ook het decor was. Wat stijl en compositie betreft, is dit evenwel een com pleet ander land. Een sprong in een dappere, nieuwe(re) wereld. Want, ja, Smiths proza klonk altijd modern, lyrisch en hip ironisch. Maar haar literaire wortels bleven tot nu toé nadrukkelijk traditio neel: toegankelijke, multiculturele (familie)verhalen schreef ze, met zorgvuldig opgebouwde plots en vol echo's van Charles Dickens en E.M. Forster. Zeven jaar na haar laatste 'well- made novel', On beauty, is vanaf de eerste pagina duidelijk dat die oude leermeesters hier resoluut zijn ingeruild. NW is géén remix van een klassieke negentiende- eeuwse roman, maar eerder een 2ie-eeuwse ode aan het modernis me. Een boek als een uitdagend collageportret van het moderne stadsleven, waarin alles, van de 'stream of consciousness'-techniek van Virginia Woolf tot de vorm experimenten van James Joyce, met aanstekelijk plezier nieuw le ven wordt ingeblazen. Centraal staan jeugdvriendinnen Leah Hanwell en Natalie Blake die samen opgroeiden in dezelfde ar moedige 'council estate' in Willes den en zich, inmiddels in de 30, ie der op hun eigen manier aan hun milieu lijken te hebben ontwors teld. Leah, de vertelster van openingsaf deling Visitation, werkt na een stu die filosofie bij een stichting die fondsen verdeelt onder goede doe len, als enige blanke in een team van Afro-Caribische vrouwen die haar half grappend verwijten dat zij zo'n zeldzame 'goeie zwarte Zadie Smith. foto Harmen de Jong man' heeft ingepikt: Marcel, een Franse immigrant van Afrikaanse afkomst met een baantje als kap per die vastbesloten is hogerop te komen. Een sappelend maar aangenaam bestaan dat niettemin door een paar dingen wordt verstoord. Uit angst voor 'de volgende stap' in haar relatie blijft Leah stiekem de pil slikken. Ze wordt pijnlijk met haar verleden geconfronteerd als ene Shar, een junkie met wie ze op school heeft gezeten, aan de deur verschijnt en haar met een slappe smoes 30 pond aftroggelt (Een voorval dat verstrekkende ge volgen zal hebben.) En dan is er nog haar stille afgunst op Natalie. Een succesvolle advocate, ge trouwd met een Italiaanse bankier en de trotse bezitster van een Vic toriaanse villa en twee reclame spotkinderen, die tegelijk vlakbij en in een ander universum woont. Meesterlijke scène: dat chique eten tje, doorsneden met flarden tafel conversatie, waar Leah zich schrij nend niet op haar plaats voelt en Natalie haar onbedoeld neerbui gend doodknuffelt als haar eigen schattige trofeeproletariër. Later in het boek, als Smith in 185 genummerde snipperhoofdstukjes haar complete geschiedenis schetst, blijkt het droomleven van de gastvrouw, uiteraard, een glos sy facade. Tussendoor maak je nog kennis met beider (ex)buurtgenoot Felix Cooper, ooit drugsdealer, nu auto monteur met een stabiele, verstan dige vriendin. En telkens duikt ook Nathan Bogle op, de golden boy van hun middelbare school die een dakloze, verslaafde hossel aar werd. Het klinkt, zo samengevat, hope loos schematisch. De kloof tussen (kans)arm en (kans)rijk uitgebeeld in een galerij van even treurige winnaars en verliezers en de ploe teraars er tussen in. En, eerlijk is eerlijk, de manier waarop deze vier parallel lopende levens uitein delijk op elkaar botsen, doet wat geforceerd en melodramatisch aan. Maar voor dat moment wekt Za die Smith haar verknoopte web van verhalen schitterend tot leven. Haar dialogen klinken zo realis tisch dat het voelt alsof je luister vinkt op straathoeken, in pubs en in huiskamers. En al die vormen en stijlen - vignetten, aforistische (dagboek) aantekeningen, vraag-antwoordspellen en nog veel meer - maken dat NW tege lijk dicht op de huid van de perso nages blijft én de dynamische ener gie heeft van het stadsdeel om hen heen. Een veelzijdige, fascinerende wereld, indrukwekkend gevangen in taal. Q Zadie Smith - NW. Vertaling Jan de Nijs en Gerda Baardman. Pro metheus, 19,95 euro RBZiSN In 1957 klopte Cees Nooteboom (toen 24) aan bij weekblad Elsevier met de vraag of er belangstelling was voor reisverhalen van zijn hand. Hij bleek er zo goed in dat hij nu wereldwijd bekend is als reis- verhalenschrijver. En nu, ter wijl Nooteboom inmiddels offi cieel kandidaat is voor de No belprijs, verschijnen de reisver halen in boekvorm. Het waren er zo veel dat er twee delen ver-, schijnen. In 'Op reis' staan de verhalen uit de periode 1957 - i960. Nooteboom in Suriname, op het carnaval van Trinidad en in Miami. O Cees Nooteboom - Op reis. Alle verhalen uit Elsevier 1957-1961. Elsevier, 14,95 euro. In 'De chemie van tra nen', de nieuwe roman van Peter Carey (tweevoudig win naar Booker Prize), moet Ca therine Gehrig de plotselinge dood van haar minnaar zien te verwerken. Ze was dertien jaar in het geheim samen met deze collega. De museumrestaurator kan bij niemand met haar leed terecht. Haar baas stuurt haar naar Duitsland, waar ze een raadselachtige oude machine moet restaureren. Dat biedt al troost, maar ze vindt ook het dagboek van de maker van de machine en dat verandert veel. Q Peter Carey - De chemie van tra nen. Vertaling Hien Montijn. De Bezige Bij, 19,90 euro. S Pf R k A Weer een nieuwe schrijver uit Italië met een gro te roman. Van Alberto Garlini is 'De wet van de haaf versche nen. Een roman over Stefano, een jonge neo-fascist die bij een studentenopstand een com munist doodt. De leider van de communisten ziet het, chan teert hem daarmee en laat Stefa no aan de andere kant vechten. Dan wordt hij ook nog eens ver liefd op de zuster van de jon gen die hij heeft gedood. Hij komt in een spiraal van geweld terecht. Q Alberto Garlini - De wet van de haat Vertaling Jan van der Haar. De Bezige Bij, 23,90 euro. Q Ben Macintyre - Ope ratie Mincemeat Vert. Rob Hartmans Historisch Nieuws blad, 19,95 euro door Mieske van Eek De werkelijkheid is me nigmaal verbijsteren der dan de meest fan tastische roman. Operatie Min cemeat van Ben Macintyre is zo'n waar gebeurd avontuur, dat het qua spanning en ver rassing kan opnemen tegen heel wat verzonnen thrillers. Een spannend en vaak wat onsmakelijk verhaal over een lijk dat volgens Macintyre voor een beslissende wen ding zorgde in de Tweede We reldoorlog. Operatie Mince meat beschrijft wat er kan ge beuren als romanschrijvers en avonturiers het voor het zeggen krijgen. In 1943 kwam een groepje mannen met veel verbeeldingskracht - geheim agenten en militairen - op het idee de Duitsers in de waan te brengen dat de gealli eerden Sardinië zouden aan vallen. Dit om een werkelijke aanval op het strategisch veel belangrijker Sicilië te verhul len. Voor dit bedrog wierven zij geen militair of spion, maar het lijk van een zwerver uit Wales die zelfmoord had ge pleegd. Hij moest in de buurt van de Spaanse kust in zee ge gooid worden met documen ten op zak die de Duitsers moesten misleiden. Macintyre beschrijft nauw keurig wat er allemaal voor komt kijken om een al wat be dorven lijk zo op te tuigen dat het kon doorgaan voor een tijdens de dienst veronge lukte militair. Een meesle pend relaas, ondanks de wel erg traag verlopende actie. Dat de misleiding slaagde, was meer geluk dan wijsheid, gezien de vele blunders die de samenzweerders maakten. Toch luidde dat lijk de val in van Mussolini's Italië en de bevrijding van West-Europa. door Hans Renders Jan Blokker - Achter de laatste brug. Gevan gen in het land tussen Arnhem en de Grebbe- linie, 17 september - 5 mei 1945. Querido, 19,95 euro GEVANGEN |N HET LAND TUSSEN ARNHEM EN DE GREBSEllNIE '"Si - Op zondag 17 septem ber 1944 begon Opera tie Market Garden, het geallieerde offensief dat als doel had de bruggen bij Nijmegen en Arnhem te vero veren om zo de verbindings wegen tussen de Duitse troe pen in het westen van Neder land en Duitsland te verbre ken en een opmars naar Ber lijn voor te bereiden. Na acht dagen moesten de Britten en Amerikanen zich terugtrek ken. Tussen Arnhem en Rhe- nen werden zo'n 200.000 mensen uit hun woningen verdreven. Veel van deze eva cués hadden ruim vier jaar eerder hetzelfde meegemaakt, toen het Nederlandse leger zich langs de Grebbelinie had ingegraven. Nu heeft Jan Blok ker (zoon van) een boek uitge bracht waarin hij een paar in woners van Oosterbeek, Rhe- nen en Spakenburg hun her inneringen aan de laatste maanden van de oorlog laat vertellen. Blokker toont in 'Achter de laatste brug' geen ambitie om een verhaal te maken, laat staan een spannend of ont hullend verhaal. Omdat het boek is gestructureerd langs de lijnen van elf interviews, wordt veel herhaald. Boven dien zitten de citaten vol met observaties die niets met de ervaringen van kinderen en de oorlog te maken hebben. En wat wil Blokker ons duide lijk maken met de herinne ring van Henk van den Brand uit Lunteren, die een Neder landse sergeant op zijn fiets zag vertrekken: 'Hij kwam niet terug en er werd niets meer van hem vernomen'. Was hij overgeplaatst, gedeser teerd of dood? Zelden zo'n saai en vooral overbodig boek gelezen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 29