zeeland3 Nieuwe VPT-campagne 'Join the dub' 'Brussel, wees zorgvuldig' Intercity naar België geschrapt Agressie I- woensdag 3 oktober 2012 .,„etaak commentaar ^>U6t'>»BUEKE™ Zet uw foto in een album op www.pzc.nl/foto Het lijkt erop dat de campagnes om agressie tegen hulp verleners tegen te gaan effect sorteren. Het aantal meldingen is de laatste vier jaar afgenomen. Gezien de enorme aandacht voor het onderwerp, zowel in de media als van over heidswege, ligt het niet voor de hand dat slachtoffers minder ge neigd zijn melding te maken van wat hun is overkomen. Van alle kanten worden ze immers gevraagd aangifte te doen. En zij niet alleen. Nadat bij de laatste Sire-campagne ook om standers zijn opgeroepen niet werkeloos te blijven toezien, richten de Zeeuwse gemeenten zich nu op werkgevers. Zij kun nen een belangrijke rol spelen bij onder meer de aangifte, het verhalen van schade en nazorg voor het personeel. Stap voor stap moet zo een on wenselijk maatschappelijk ver schijnsel worden uitgebannen. Bij een dergelijke aanpak hoort een ambitieuzere doelstelling. Als in 2014 'nog maar' 51 pro cent van de hulpverleners agres sief wordt bejegend, stemt dat nog allerminst tevreden. DEN HAAG - De Europese Commis sie moet zorgvuldiger communice ren over het natuurherstel in de Westerschelde. Dat vindt CDA-Europarlementa- riër Lambert van Nistelrooij. Hij heeft vragen gesteld aan de Europe se Commissie. De aanleiding is een brief die de commissie in juni stuurde aan het kabinet. Daarin stelt Brussel Nederland in gebreke, omdat ze de afspraken niet na komt om de natuur in de Wester schelde te herstellen. Volgens de provincie Zeeland staan in de brief fouten. Daar spreekt Van Nistel rooij de commissie nu op aan. Hij houdt haar voor dat Zeeland in 1953 is getroffen door een waters noodramp. „De Zeeuwen zijn hier door nog steeds heel gevoelig voor thema's rond water, zoals ontpol- dering." Overigens gaat Van Nistel rooij zelf in de fout. In de vragen heeft het hij het over natuurcom pensatie, terwijl hij natuurherstel bedoelt Dat zijn in de discussie over de Westerschelde wezenlijk verschillende begrippen. De site www.veiligepublieketaakzwn.nl biedt projectpartners digitale ondersteuning met onder meer filmpjes uit de praktijk. Met een serie van drie 'Join the club VPT tafels' be gint vandaag in Zeeland een nieuwe campagne om het werk in openbare sectoren en hulpverlening veiliger te maken. De kar wordt dit keer getrokken door de burgemeesters van de der tien gemeenten, onder aanvoering van Anton Stapelkamp van Kapel- Ie. Het doel is zoveel mogelijk orga nisaties en bedrijven aan tafel te krijgen om de praktijk te bespre ken. Maar vooral om eenduidige af spraken te maken hoe met agressie en geweld tegen werknemers om te gaan. Behalve gemeenten en provincie varieert dat van het UWV tot het Leger des Heils, Con- nexxion, woningbouwcorporaties en scholen, vertelt Stapelkamp. „In drie regio-bijeenkomsten in Goes, Vlissingen en Terneuzen wordt toegewerkt naar een conve nant, waarin alle partijen aangege ven serieus met het probleem aan de slag te willen." Bij die aanpak staan acht maatregelen centraal: normstelling, melden incident, re gistratie, training medewerkers, reactie werkgever richting dader, doen van aangifte bevorderen, schade verhalen en nazorg verle nen. „Ik zal niet zeggen dat al die organisaties nog helemaal niks op dit gebied geregeld hebben. Maar over het algemeen overheerst het gevoel dat het in Zeeland allemaal wat minder noodzakelijk is. Dat merk je ook aan reacties van mede werkers zelf: 'Het hoort er bij'. Niet dus! Als iemand over de schreef gaat, moet je reageren." De 'verruwing van de maatschap^ pij' is lange tijd op z'n beloop gela- ten en dat wreekt zich nu, consta teert Stapelkamp. „De laatste vijf jaar is langzamerhand het besef te- rugkeerd dat we het respect voor die medewerker met een publieke taak moeten bevechten. Dat vergt beslist ook een zekere alertheid en assertiviteit van werkgevers. Het is van belang dat bedrijven, instellin gen én overheid op dit vlak de zelf de taal spreken, de zelfde norm stellen. En dat is niet eenvoudig. Het scheelt nogal of je te maken hebt met een ouder op school of een klant van de sociale dienst." tuur) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Nu rijden tussen Roosen daal en Brussel nog een intercity en een stoptrein. Maar de Benelux- trein wordt in december ge schrapt. Reizigers moeten dan óf gebruikmaken van de stoptrein vanuit Roosendaal óf in Breda op de HSL stappen. De stoptrein doet er twintig minuten langer over. Volgens Schultz is door het verval len van de Beneluxtrein mogelijk om eeri tweede intercity te laten rijden tussen Zeeland en Amster dam. Ook krijgt Zeeland vanaf de nieuwe dienstregeling in decem ber een rechtstreekse verbinding met Schiphol. De overgang gaat verre van vlekke loos. De Fyra tussen Breda en Ant werpen kan, schrijft Schultz, niet voor februari rijden. Terwijl de Be neluxtrein in december er al uit gaat Dat betekent dat reizigers mi nimaal twee maanden of via Rot terdam (Fyra/Thalys) of via Roosendaal met de stoptrein naar België moeten reizen. door Jeffrey Kutterimk DEN HAAG - De intercity tussen Roosendaal en Brussel (Benelux trein) verdwijnt definitief Wie vanuit Zeeland met de trein snel naar België wil, moet straks in Bre da op de hogesnelheidslijn (Fyra) stappen. Daarvoor hoeft dan geen toeslag te worden betaald. Ook hoeft geen plaats te worden geser veerd. Dat blijkt uit een brief die minis ter Melanie Schultz (Inffastruc- Op www.pzc.nl/kustmarathon vindt u het laatste nieuws over de Kustmarathon van komend weekend. STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl KUSTMARATHON l Ontwerp Bouwvoorbereiding Bouwcoördinatie (0113) 5717 58 iilfc Bouwraadhuis -.nl waar bouwen begint

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 3