zeeland3
Nieuwe VPT-campagne 'Join the dub'
'Brussel,
wees
zorgvuldig'
Intercity naar België geschrapt
Agressie
I-
woensdag 3 oktober 2012
.,„etaak commentaar
^>U6t'>»BUEKE™
Zet uw foto in een album op
www.pzc.nl/foto
Het lijkt erop dat de
campagnes om
agressie tegen hulp
verleners tegen te
gaan effect sorteren. Het aantal
meldingen is de laatste vier jaar
afgenomen. Gezien de enorme
aandacht voor het onderwerp,
zowel in de media als van over
heidswege, ligt het niet voor de
hand dat slachtoffers minder ge
neigd zijn melding te maken
van wat hun is overkomen. Van
alle kanten worden ze immers
gevraagd aangifte te doen.
En zij niet alleen. Nadat bij de
laatste Sire-campagne ook om
standers zijn opgeroepen niet
werkeloos te blijven toezien,
richten de Zeeuwse gemeenten
zich nu op werkgevers. Zij kun
nen een belangrijke rol spelen
bij onder meer de aangifte, het
verhalen van schade en nazorg
voor het personeel.
Stap voor stap moet zo een on
wenselijk maatschappelijk ver
schijnsel worden uitgebannen.
Bij een dergelijke aanpak hoort
een ambitieuzere doelstelling.
Als in 2014 'nog maar' 51 pro
cent van de hulpverleners agres
sief wordt bejegend, stemt dat
nog allerminst tevreden.
DEN HAAG - De Europese Commis
sie moet zorgvuldiger communice
ren over het natuurherstel in de
Westerschelde.
Dat vindt CDA-Europarlementa-
riër Lambert van Nistelrooij. Hij
heeft vragen gesteld aan de Europe
se Commissie. De aanleiding is
een brief die de commissie in juni
stuurde aan het kabinet. Daarin
stelt Brussel Nederland in gebreke,
omdat ze de afspraken niet na
komt om de natuur in de Wester
schelde te herstellen. Volgens de
provincie Zeeland staan in de brief
fouten. Daar spreekt Van Nistel
rooij de commissie nu op aan. Hij
houdt haar voor dat Zeeland in
1953 is getroffen door een waters
noodramp. „De Zeeuwen zijn hier
door nog steeds heel gevoelig voor
thema's rond water, zoals ontpol-
dering." Overigens gaat Van Nistel
rooij zelf in de fout. In de vragen
heeft het hij het over natuurcom
pensatie, terwijl hij natuurherstel
bedoelt Dat zijn in de discussie
over de Westerschelde wezenlijk
verschillende begrippen.
De site www.veiligepublieketaakzwn.nl biedt projectpartners digitale ondersteuning met onder meer filmpjes uit de praktijk.
Met een serie van drie 'Join
the club VPT tafels' be
gint vandaag in Zeeland
een nieuwe campagne om het
werk in openbare sectoren en
hulpverlening veiliger te maken.
De kar wordt dit keer getrokken
door de burgemeesters van de der
tien gemeenten, onder aanvoering
van Anton Stapelkamp van Kapel-
Ie. Het doel is zoveel mogelijk orga
nisaties en bedrijven aan tafel te
krijgen om de praktijk te bespre
ken. Maar vooral om eenduidige af
spraken te maken hoe met agressie
en geweld tegen werknemers om
te gaan. Behalve gemeenten en
provincie varieert dat van het
UWV tot het Leger des Heils, Con-
nexxion, woningbouwcorporaties
en scholen, vertelt Stapelkamp.
„In drie regio-bijeenkomsten in
Goes, Vlissingen en Terneuzen
wordt toegewerkt naar een conve
nant, waarin alle partijen aangege
ven serieus met het probleem aan
de slag te willen." Bij die aanpak
staan acht maatregelen centraal:
normstelling, melden incident, re
gistratie, training medewerkers,
reactie werkgever richting dader,
doen van aangifte bevorderen,
schade verhalen en nazorg verle
nen. „Ik zal niet zeggen dat al die
organisaties nog helemaal niks op
dit gebied geregeld hebben. Maar
over het algemeen overheerst het
gevoel dat het in Zeeland allemaal
wat minder noodzakelijk is. Dat
merk je ook aan reacties van mede
werkers zelf: 'Het hoort er bij'.
Niet dus! Als iemand over de
schreef gaat, moet je reageren."
De 'verruwing van de maatschap^
pij' is lange tijd op z'n beloop gela-
ten en dat wreekt zich nu, consta
teert Stapelkamp. „De laatste vijf
jaar is langzamerhand het besef te-
rugkeerd dat we het respect voor
die medewerker met een publieke
taak moeten bevechten. Dat vergt
beslist ook een zekere alertheid en
assertiviteit van werkgevers. Het is
van belang dat bedrijven, instellin
gen én overheid op dit vlak de zelf
de taal spreken, de zelfde norm
stellen. En dat is niet eenvoudig.
Het scheelt nogal of je te maken
hebt met een ouder op school of
een klant van de sociale dienst."
tuur) naar de Tweede Kamer heeft
gestuurd. Nu rijden tussen Roosen
daal en Brussel nog een intercity
en een stoptrein. Maar de Benelux-
trein wordt in december ge
schrapt. Reizigers moeten dan óf
gebruikmaken van de stoptrein
vanuit Roosendaal óf in Breda op
de HSL stappen. De stoptrein doet
er twintig minuten langer over.
Volgens Schultz is door het verval
len van de Beneluxtrein mogelijk
om eeri tweede intercity te laten
rijden tussen Zeeland en Amster
dam. Ook krijgt Zeeland vanaf de
nieuwe dienstregeling in decem
ber een rechtstreekse verbinding
met Schiphol.
De overgang gaat verre van vlekke
loos. De Fyra tussen Breda en Ant
werpen kan, schrijft Schultz, niet
voor februari rijden. Terwijl de Be
neluxtrein in december er al uit
gaat Dat betekent dat reizigers mi
nimaal twee maanden of via Rot
terdam (Fyra/Thalys) of via
Roosendaal met de stoptrein naar
België moeten reizen.
door Jeffrey Kutterimk
DEN HAAG - De intercity tussen
Roosendaal en Brussel (Benelux
trein) verdwijnt definitief Wie
vanuit Zeeland met de trein snel
naar België wil, moet straks in Bre
da op de hogesnelheidslijn (Fyra)
stappen. Daarvoor hoeft dan geen
toeslag te worden betaald. Ook
hoeft geen plaats te worden geser
veerd.
Dat blijkt uit een brief die minis
ter Melanie Schultz (Inffastruc-
Op www.pzc.nl/kustmarathon
vindt u het laatste nieuws over de
Kustmarathon van komend weekend.
STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl
KUSTMARATHON
l Ontwerp
Bouwvoorbereiding
Bouwcoördinatie
(0113) 5717 58
iilfc
Bouwraadhuis -.nl
waar bouwen begint