Panda automaat:
blijvend voordeel
auto j 17
'-Êi
Hyundai zet met nieuwe
Ï30 vol in op de Wagon
SLS AMG Electric Drive
snelste elektrische auto
woensdag 3 oktober 2012
Compacte auto's met een automaat gaan niet bepaald als warme broodjes
over de toonbank. De nieuwe Fiat Panda zal daarop een uitzondering gaan
vormen, vanwege blijvend belastingvoordeel.
door Tony Vos
Alles draait om de C02-uitstoot, die
uiteraard recht-evenredig toe- of af
neemt met het brandstofverbruik.
Sinds 1 juli zijn de normen voor
vrijstelling van wegenbelasting en bpm, als
mede de lage bij telling van 14 procent, aan
gescherpt en dat gebeurt per 1 januari nog
maals. Daarmee sneuvelt een aantal auto's
in deze voordelige categorie.
Sommige merken vonden daar iets op. Veel
ultrazuinige modellen hebben al banden
met een lage rolweerstand, een start/stop-
systeem en een schakelindicator, dus kan
daar geen winst meer worden behaald. Fiat
redt de Panda van een wisse dood door de
Dualogic gerobotiseerde versnellingsbak te
monteren. Waar de Panda met handgescha-
kelde vijfbak en C02-uitstoot van 99 g/km
nog tot het einde van dit jaar al het voor
deel opstrijkt, komt na de jaarwisseling al
leen nog de Dualogic met 95 g/km daarvoor
in aanmerking. De meerprijs van 1.100 euro
moet de koper daarbij wel slikken.
Meestal verhogen automaten het brandstof
verbruik. Maar omdat Fiat in dit geval een
automatisch schakelende handbak toepast,
Fiat Panda Dualogic
Met automaat blijvend voordelig. Bagage 2
ter. Gewicht 955 kg. Benzine 0.9 I, 85 pk.
Plus: in 2013 vrijgesteld, vlotte motor, vormgeving.
Min: traag schakelende bak.
is juist het omgekeerde het geval. Toch
komt het verschil in de praktijk op nihil uit,
zowel de handgeschakelde als de Dualogic
verbruiken ongeveer op 1 op 17.
De tweecilinder TwinAir motor met een in
houd van 875 cc levert met turbo een meer
dan behoorlijk vermogen van 85 pk en
komt aan een koppel van 145 Nm bij 1.900
tr/min. Het geluid van de tweepitter is even
wennen en wie fors in toeren Idimt, zal mer
ken dat de krachtbron behoorlijk rumoerig
wordt. De Dualogic-bak schakelt automa
tisch, maar neemt daarvoor wel de tijd. Dat
is en blijft het nadeel van dit type versnel
lingsbak, daarop vormt Fiat geen uitzonde
ring. Even 'snel snel' is er niet bij, ook niet
bij keren op de weg. Neem rust en tijd om
even goed de rem in te trappen en van rij
richting te veranderen, anders duurt zo'n
De nieuwe Fiat Panda is pas sinds kort beschikbaar, maar scoort door zijn lage C02-uitstoot en
bijbehorend voordeel. foto Automedia
procedure langer dan noodzakelijk.
Toch leer je langzaam aan motor en bak
wennen en kun je op den duur de schakel
momenten zelf oproepen door op gezette
tijden het gaspedaal iets te lichten. Er kan
ook handmatig met de bak worden gescha
keld. Verder heeft de auto een zogenaamde
Eco-knop, waarmee het koppel en dus de
prestaties worden getemperd; allemaal om
met name in het stadsverkeer het verbruik
nog verder terug te dringen. Het effect van
deze knop is identiek aan het minder heftig
beroeren van het gaspedaal.
De prestaties van de handbak en de Dualo
gic zijn gelijk, een top van 177 km/u en acce
leratie naar 100 km/u in 12 tellen. Wat trek
kracht betreft, komt het piepkleine motor
tje niets tekort.
De nieuwe Panda is een stuk groter dan zijn
voorganger en dat vertaalt zich in meer bin
nenruimte, zowel voor passagiers als hun ba
gage (225-870 liter). Zeker bij de Lounge-uit
voering is het interieur kleurrijk ingericht,
waarbij de koper uit diverse accenten kan
kiezen. In het volledige interieur is bijna
overdreven het designthema van afgeronde
vierhoeken doorgevoerd, terwijl dit aan de
buitenkant juist bijdraagt aan de haast stoe
re uitstraling. Standaard heeft de Panda vijf
deuren en dat vergroot de functionaliteit.
Qua comfort is de Panda uitstekend afge
stemd op stadsgebruik met veel drempels.
De banden zijn niet te plat en ook de af
stemming van het onderstel laat weinig ste
ken vallen.
De Panda Dualogic is er vanaf 11.390 euro in
de Pop-uitvoering en loopt tot 13.090 euro
als Lounge.
CON CURRENT Kia Picanto 1.2 automaat
Kia levert alleen een auto
maat op de 1.2 liter-versie
van de Picanto, die komt qua
uitstoot relatief hoog uit. Ba
gage 200-870 liter. Gewicht
850 leg. Benzine 1.2 I, 85 pk.
CONCURRENT #Seat Mii automaat
Plus: binnenruimte, goede afwerking, rijgedrag.
Min: geen vrijstelling, verbruik.
De splinternieuwe compacte
Seat is nu ook met automaat
te combineren met beide
vermogensvarianten. Bagage
251-951 liter. Gewicht 840
kg. Benzine 1.0 I, 75 pk.
Vanaf 10.710 euro, Style Chic 12.460 euro.
COt Toyota Aygo automaat
1.1
Plus: degelijke afwerking, verrassend ruim.
Min: geen vrijstelling.
Populair, maar door leeftij
minder volwassen dan de
concurrentie, bovendien r
minder krachtige motor. E
gage 139-712 liter. Gewic
815 kg. Benzine 1.0 I, 68
Vanaf 11.875 euro, Dynamic Orange 12.985 euro.
Plus: lekker compact, bewezen kwaliteiten.
Min: geen vrijstelling.
amammummmmmmmmmmm
>cstc-f mm
door Tony Vos
Waarom zijn stationwa
gons in de middenklasse
zo populair? Dat is mak
kelijk te verklaren uit het feit dat
de meerprijs voor extra ruimte en
gebruiksmogelijkheden beperkt is
en dat dit verschil in de leaseprijs
nog minder tot uitdrukking komt
vanwege de te verwachten hogere
restwaarde. Niet vreemd dat Hyun
dai met de nieuwe i30 vol inzet op
de Wagon, de tweede carrosserie
variant die aan het nieuwe pro
gramma is toegevoegd.
Mede omdat de auto langer is dan
het vorige model, is de geboden
binnenruimte voor passagiers en
bagage toegenomen. Er is nu 528
tot maximaal 1.642 liter beschik
baar. Daarmee kan iedere westerse
en Aziatische concurrent recht in
de ogen worden gekeken.
Het interieur van de Wagon wijkt
niet af van de hatchback. Er is in
het ontwerp van het dashboard en
in de gebruikte materialen duide
lijk te zien dat de i30 speciaal voor
Europa is ontwikkeld. Er heerst
rust rondom het instrumenta
rium. Een deel van de bedienings
knoppen zit op het stuur, terwijl
de middenconsole wordt ingeno
men door het navigatiescherm en
de bedieningsorganen voor het kli
maat en de audio.
De motorische keuze blijft beperkt
tot 1.6 liter, zowel benzine als die
sel. Beide varianten hebben direc
te inspuiting. De benzinemotor
komt met 135 pk krachtig voor de
dag, waar de 128 pk diesel juist
overtuigt met een lekker koppel.
Het brandstofverbruik wordt keu
rig in de hand gehouden en dat le
vert de i30 20 procent bijtelling op
(benzine tot eind dit jaar).
De i30 Wagon is bij uitstek een ge
zinsauto, te koop vanaf 19-795 eu
ro. Dieselen vanaf 22.795 euro. De
automaten zijn door forse meer
prijs (C02-tax) niet interessant.
door Willem de Volder
Mercedes verrast in Parijs
menige autoliefhebber
met een helblauwe SLS
AMG Coupé Electric Drive. Waar
andere autoproducenten op de
beurs uitpakken met modellen
met brandstofcel- of plug-in-tech-
niek, lijkt het Duitse merk zich te
storten op elektrische aandrijving.
Is de techniek in de elektrische
B-klasse en de Smart conventio
neel, de onderhuidse kenmerken
van de SLS AMG Coupé ED zijn
van een heel ander kaliber. Vier
elektromotoren, voor elk wiel één,
gevoed door een vloeistofgekoeld
batterij pakket van 548 kilo, dat
12 modules met elk 72 lithium-ion
cellen omvat: gezamenlijk goed
Functionele wagon, foto Automedia Mercedes: topsport. foto WdeV
voor een vermogen van 750 pk en
een koppel van 1.000 Nm. Die elek
tromotoren wegen elk 45 kilo, het
maximale toerental van die elektri
sche krachtbronnen is 13.000 tpm.
De SLS AMG Coupé ED sprint
met al die techniek in 3,9 secon
den van 0 naar 100 km/u.
Uiteraard profiteert de SLS AMG
Coupé ED van de kennis die con-
cernbreed (Mercedes-Benz, AMG,
Formule 1) aanwezig is. Maar de
techneuten weten ook donders
goed dat een elektrische auto, hoe
snel en sportief ook, met zijn muis
stille aandrijving niet het plezier
van de liefhebber bevredigt. Daar
om kreeg de 'sound' extra aan
dacht. Bij accelereren is het geluid
dynamisch en bij een constante
snelheid juist gedempt. Zelfs bij
het indrukken van de powerknop
klinkt een startgeluid. Daarente
gen worden ongewenste geluiden
weer gefilterd.
Thuis opladen kan met een specia
le wallbox, de actieradius van de
auto bedraagt 250 kilometer. Eind
2013 is de productieversie te koop
(aantallen naar vraag), die onge
twijfeld de aanschafprijs van
400.000 euro overschrijdt.
Honda geeft prijs
aan nieuwe CR-V
De nieuwe Honda CR-V gaat van
af 29.990 euro kosten. Het is een
rijk aangeklede uitvoering, van 17
inch wielen tot cruise control. De
versie met vierwielaandrijving is
er vanaf 37.490 euro. Die is optio
neel op de benzineversie en stan
daard op de diesel. Begin novem
ber staat de auto bij de dealer.
V60 Plug-in Hybrid van
Volvo niet in showroom
De eerste reeks van de Volvo V60
Plug-in Hybrid is al uitverkocht
voor de showrooms zijn bereikt.
In 2014 komt er een tweede reeks
van zo'n vijfduizend stuks. De au
to staat model voor de ontwikke
ling van Volvo, dat alle modellen
de komende twee jaar vernieuwt.
De Volkswagen Group
brengt plug-in hybrides
De plug-in hybride van Volkswa
gen biedt volgens het bedrijf'het
beste van twee werelden'. In 2013
komen de Porsche Panamera en
de 918 Spyder als plug-in hybride.
In 2014 volgen VW Passat en Golf,
Audi Q7 en A3 en Porsche Cayen
ne. Daarna de Audi A6 en A8.