Panda automaat: blijvend voordeel auto j 17 '-Êi Hyundai zet met nieuwe Ï30 vol in op de Wagon SLS AMG Electric Drive snelste elektrische auto woensdag 3 oktober 2012 Compacte auto's met een automaat gaan niet bepaald als warme broodjes over de toonbank. De nieuwe Fiat Panda zal daarop een uitzondering gaan vormen, vanwege blijvend belastingvoordeel. door Tony Vos Alles draait om de C02-uitstoot, die uiteraard recht-evenredig toe- of af neemt met het brandstofverbruik. Sinds 1 juli zijn de normen voor vrijstelling van wegenbelasting en bpm, als mede de lage bij telling van 14 procent, aan gescherpt en dat gebeurt per 1 januari nog maals. Daarmee sneuvelt een aantal auto's in deze voordelige categorie. Sommige merken vonden daar iets op. Veel ultrazuinige modellen hebben al banden met een lage rolweerstand, een start/stop- systeem en een schakelindicator, dus kan daar geen winst meer worden behaald. Fiat redt de Panda van een wisse dood door de Dualogic gerobotiseerde versnellingsbak te monteren. Waar de Panda met handgescha- kelde vijfbak en C02-uitstoot van 99 g/km nog tot het einde van dit jaar al het voor deel opstrijkt, komt na de jaarwisseling al leen nog de Dualogic met 95 g/km daarvoor in aanmerking. De meerprijs van 1.100 euro moet de koper daarbij wel slikken. Meestal verhogen automaten het brandstof verbruik. Maar omdat Fiat in dit geval een automatisch schakelende handbak toepast, Fiat Panda Dualogic Met automaat blijvend voordelig. Bagage 2 ter. Gewicht 955 kg. Benzine 0.9 I, 85 pk. Plus: in 2013 vrijgesteld, vlotte motor, vormgeving. Min: traag schakelende bak. is juist het omgekeerde het geval. Toch komt het verschil in de praktijk op nihil uit, zowel de handgeschakelde als de Dualogic verbruiken ongeveer op 1 op 17. De tweecilinder TwinAir motor met een in houd van 875 cc levert met turbo een meer dan behoorlijk vermogen van 85 pk en komt aan een koppel van 145 Nm bij 1.900 tr/min. Het geluid van de tweepitter is even wennen en wie fors in toeren Idimt, zal mer ken dat de krachtbron behoorlijk rumoerig wordt. De Dualogic-bak schakelt automa tisch, maar neemt daarvoor wel de tijd. Dat is en blijft het nadeel van dit type versnel lingsbak, daarop vormt Fiat geen uitzonde ring. Even 'snel snel' is er niet bij, ook niet bij keren op de weg. Neem rust en tijd om even goed de rem in te trappen en van rij richting te veranderen, anders duurt zo'n De nieuwe Fiat Panda is pas sinds kort beschikbaar, maar scoort door zijn lage C02-uitstoot en bijbehorend voordeel. foto Automedia procedure langer dan noodzakelijk. Toch leer je langzaam aan motor en bak wennen en kun je op den duur de schakel momenten zelf oproepen door op gezette tijden het gaspedaal iets te lichten. Er kan ook handmatig met de bak worden gescha keld. Verder heeft de auto een zogenaamde Eco-knop, waarmee het koppel en dus de prestaties worden getemperd; allemaal om met name in het stadsverkeer het verbruik nog verder terug te dringen. Het effect van deze knop is identiek aan het minder heftig beroeren van het gaspedaal. De prestaties van de handbak en de Dualo gic zijn gelijk, een top van 177 km/u en acce leratie naar 100 km/u in 12 tellen. Wat trek kracht betreft, komt het piepkleine motor tje niets tekort. De nieuwe Panda is een stuk groter dan zijn voorganger en dat vertaalt zich in meer bin nenruimte, zowel voor passagiers als hun ba gage (225-870 liter). Zeker bij de Lounge-uit voering is het interieur kleurrijk ingericht, waarbij de koper uit diverse accenten kan kiezen. In het volledige interieur is bijna overdreven het designthema van afgeronde vierhoeken doorgevoerd, terwijl dit aan de buitenkant juist bijdraagt aan de haast stoe re uitstraling. Standaard heeft de Panda vijf deuren en dat vergroot de functionaliteit. Qua comfort is de Panda uitstekend afge stemd op stadsgebruik met veel drempels. De banden zijn niet te plat en ook de af stemming van het onderstel laat weinig ste ken vallen. De Panda Dualogic is er vanaf 11.390 euro in de Pop-uitvoering en loopt tot 13.090 euro als Lounge. CON CURRENT Kia Picanto 1.2 automaat Kia levert alleen een auto maat op de 1.2 liter-versie van de Picanto, die komt qua uitstoot relatief hoog uit. Ba gage 200-870 liter. Gewicht 850 leg. Benzine 1.2 I, 85 pk. CONCURRENT #Seat Mii automaat Plus: binnenruimte, goede afwerking, rijgedrag. Min: geen vrijstelling, verbruik. De splinternieuwe compacte Seat is nu ook met automaat te combineren met beide vermogensvarianten. Bagage 251-951 liter. Gewicht 840 kg. Benzine 1.0 I, 75 pk. Vanaf 10.710 euro, Style Chic 12.460 euro. COt Toyota Aygo automaat 1.1 Plus: degelijke afwerking, verrassend ruim. Min: geen vrijstelling. Populair, maar door leeftij minder volwassen dan de concurrentie, bovendien r minder krachtige motor. E gage 139-712 liter. Gewic 815 kg. Benzine 1.0 I, 68 Vanaf 11.875 euro, Dynamic Orange 12.985 euro. Plus: lekker compact, bewezen kwaliteiten. Min: geen vrijstelling. amammummmmmmmmmmm >cstc-f mm door Tony Vos Waarom zijn stationwa gons in de middenklasse zo populair? Dat is mak kelijk te verklaren uit het feit dat de meerprijs voor extra ruimte en gebruiksmogelijkheden beperkt is en dat dit verschil in de leaseprijs nog minder tot uitdrukking komt vanwege de te verwachten hogere restwaarde. Niet vreemd dat Hyun dai met de nieuwe i30 vol inzet op de Wagon, de tweede carrosserie variant die aan het nieuwe pro gramma is toegevoegd. Mede omdat de auto langer is dan het vorige model, is de geboden binnenruimte voor passagiers en bagage toegenomen. Er is nu 528 tot maximaal 1.642 liter beschik baar. Daarmee kan iedere westerse en Aziatische concurrent recht in de ogen worden gekeken. Het interieur van de Wagon wijkt niet af van de hatchback. Er is in het ontwerp van het dashboard en in de gebruikte materialen duide lijk te zien dat de i30 speciaal voor Europa is ontwikkeld. Er heerst rust rondom het instrumenta rium. Een deel van de bedienings knoppen zit op het stuur, terwijl de middenconsole wordt ingeno men door het navigatiescherm en de bedieningsorganen voor het kli maat en de audio. De motorische keuze blijft beperkt tot 1.6 liter, zowel benzine als die sel. Beide varianten hebben direc te inspuiting. De benzinemotor komt met 135 pk krachtig voor de dag, waar de 128 pk diesel juist overtuigt met een lekker koppel. Het brandstofverbruik wordt keu rig in de hand gehouden en dat le vert de i30 20 procent bijtelling op (benzine tot eind dit jaar). De i30 Wagon is bij uitstek een ge zinsauto, te koop vanaf 19-795 eu ro. Dieselen vanaf 22.795 euro. De automaten zijn door forse meer prijs (C02-tax) niet interessant. door Willem de Volder Mercedes verrast in Parijs menige autoliefhebber met een helblauwe SLS AMG Coupé Electric Drive. Waar andere autoproducenten op de beurs uitpakken met modellen met brandstofcel- of plug-in-tech- niek, lijkt het Duitse merk zich te storten op elektrische aandrijving. Is de techniek in de elektrische B-klasse en de Smart conventio neel, de onderhuidse kenmerken van de SLS AMG Coupé ED zijn van een heel ander kaliber. Vier elektromotoren, voor elk wiel één, gevoed door een vloeistofgekoeld batterij pakket van 548 kilo, dat 12 modules met elk 72 lithium-ion cellen omvat: gezamenlijk goed Functionele wagon, foto Automedia Mercedes: topsport. foto WdeV voor een vermogen van 750 pk en een koppel van 1.000 Nm. Die elek tromotoren wegen elk 45 kilo, het maximale toerental van die elektri sche krachtbronnen is 13.000 tpm. De SLS AMG Coupé ED sprint met al die techniek in 3,9 secon den van 0 naar 100 km/u. Uiteraard profiteert de SLS AMG Coupé ED van de kennis die con- cernbreed (Mercedes-Benz, AMG, Formule 1) aanwezig is. Maar de techneuten weten ook donders goed dat een elektrische auto, hoe snel en sportief ook, met zijn muis stille aandrijving niet het plezier van de liefhebber bevredigt. Daar om kreeg de 'sound' extra aan dacht. Bij accelereren is het geluid dynamisch en bij een constante snelheid juist gedempt. Zelfs bij het indrukken van de powerknop klinkt een startgeluid. Daarente gen worden ongewenste geluiden weer gefilterd. Thuis opladen kan met een specia le wallbox, de actieradius van de auto bedraagt 250 kilometer. Eind 2013 is de productieversie te koop (aantallen naar vraag), die onge twijfeld de aanschafprijs van 400.000 euro overschrijdt. Honda geeft prijs aan nieuwe CR-V De nieuwe Honda CR-V gaat van af 29.990 euro kosten. Het is een rijk aangeklede uitvoering, van 17 inch wielen tot cruise control. De versie met vierwielaandrijving is er vanaf 37.490 euro. Die is optio neel op de benzineversie en stan daard op de diesel. Begin novem ber staat de auto bij de dealer. V60 Plug-in Hybrid van Volvo niet in showroom De eerste reeks van de Volvo V60 Plug-in Hybrid is al uitverkocht voor de showrooms zijn bereikt. In 2014 komt er een tweede reeks van zo'n vijfduizend stuks. De au to staat model voor de ontwikke ling van Volvo, dat alle modellen de komende twee jaar vernieuwt. De Volkswagen Group brengt plug-in hybrides De plug-in hybride van Volkswa gen biedt volgens het bedrijf'het beste van twee werelden'. In 2013 komen de Porsche Panamera en de 918 Spyder als plug-in hybride. In 2014 volgen VW Passat en Golf, Audi Q7 en A3 en Porsche Cayen ne. Daarna de Audi A6 en A8.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 17