m 024-3650360
7\^
De Drie Kloven-dam in de Yangtze is omstreden; een aanslag op
het schilderachtige Chinese landschap. Toch was Lutske Bonsma
onder de indruk van dit immense bouwwerk.
10! De cruise naar de Drie Klovemdam start in Chongqing, op 2,5 uur vlie
gen van Peking. In die stad is veel te zien. Bezoek in ieder geval het mid-
deleeuwse stadsdeel Ciqikou en neem de kabelbaan over de Yangtze. Ga
naar het Drie Kloven-museum in Eling Park, waar een 100 meter lange
muurschildering het traject van de cruise toont.
reizeini@wegener.nl 2, J reizen
Zaterdag 29 september 2012
Een vrachtschip
in de Xiling-kloof.
Inzet: Tujia-man-
nen. foto's Lutske
Bonsma
Uitslapen is er niet bij tij
dens orize cruise op de
Yangtze. Om 07.00 uur
worden we gewekt
door het omroepbe-
richt van gids Chris. In het Engels
en Chinees vertelt ze dat het ont
bijt over een kwartier begint. Daar
na volgt een relaxmuziekje, zodat
we bijna weer in slaap dreigen te
vallen.
Gisteravond zijn we met cruise
schip MS President nr. 6 uit de
stad Chongqing vertrokken. De ko
mende dagen varen we 660 kilo-
meter over de langste rivier van
China. De Yangtze is 6.300 kilome
ter lang, ontspringt in het Tibet
aanse hooggebergte en stroomt bij
Shanghai in zee. Het mooiste stuk
is van Chongqing naar Yichang.
De Yangtze was de afgelopen jaren
veel in het nieuws vanwege het
Drie Kloven-project. De bouw van
de dammen inclusief sluizencom-
plex en elektriciteitscentrale, die
tot de grootste ter wereld behoren,
veroorzaakte heel wat protesten.
Het immense bouwwerk moet
overstromingen voorkomen en
stroom voor de regio opwekken.
Ongeveer 1,3 miljoen mensen
moesten voor de aanleg verhui
zen, want het water zou eerst (ge
controleerd) tientallen meters stij
gen. Hierdoor kwamen dorpen en
steden onder water te staan.
Fengdu is één van die verdronken
steden. De bekende tempels van
de stad liggen echter op een heu
vel en zijn daardoor gespaard ge
bleven. Binnen worden we aange
staard door metershoge, angstaan
jagende beelden. Chinezen gelo
ven dat de koning van de onderwe
reld hier zetelt. Yama bepaalt wie
een goed of een slecht mens is en
wie in de hemel of de hel komt.
Voor veel Chinezen is het een hele
troost dat je hier alvast een pas
poort naar de hemel kunt kopen.
Als we terug aan boord zijn, is het
lunchtijd. Wij zitten aan met een
handjevol individuele reizigers. De
overige tafels worden bezet door
Franse, Engelse en Chinese reisge
zelschappen. Èr zijn 120 gasten aan
boord die worden verzorgd door
113 personeelsleden.
Uitbuiken doen de Chinese toeris
ten in hun hutten. De deur laten
ze open. De mannen zitten in kor
te broek, bovenlijf ontbloot, te ro
ken voor het open raam. De wes
terlingen zitten op het bovendek,
dat optimistisch Zonnedek heet,
hoewel de zon hier niet vaak door
de wolken komt. We varen langs
dorpen en steden, scheepswerven
en pagodes. Shi Bao Zhai is de be
kendste pagode. Het rode houten
gebouw werd in 1662 op een rots
gebouwd en is twaalf verdiepin
gen (56 meter) hoog. Eromheen is
een damwand gelegd, als bescher
ming tegen het water.
Na het diner dansen we op Abba,
waarbij de Engelse gasten hele
maal uit hun dak gaan. Als zij
even pauze nemen, gaat de karao
ke aan en wisselen vijf Chinese
mannen elkaar - met wisselend
succes - af bij het zingen van Chi
nese liedjes.
De volgende ochtend wacht ons
een heus natuurspektakel. We va
ren de Qutang-kloof binnen. Met
8 kilometer de kortste van de be
roemdste drie kloven van China.
Aan weerszijden steile kalksteen
rotsen, begroeid met bomen. Het
rivierpeil is hier sinds de aanleg
van de dam maar liefst 150 meter
gestegen. De lunch wordt vroeg ge
serveerd, zodat we niets hoeven te
missen van de tweede kloof De
Wu-kloof is 45 kilometer lang en
300 meter breed. Als we onze fan
tasie gebruiken, kunnen we in de
rotsen allerlei dieren herkennen.
De hoogste bergtoppen, tot 1.200
meter, blijven verscholen in de
mist.
In kleine, houten bootjes maken
we een excursie op een zijrivier
van de Yangtze. Vroeger trokken
mannen van het Tujia-volk de
bootjes door de gevaarlijke stro
ming. Ze stapten in hun blootje de
rivier in om de klus te klaren. Nu
zie je de gespierde, blote billen al
leen nog in brochures. De mannen
zijn gekleed en vanwege het hoge
waterpeil lopen ze niet meer in de
rivier, maar roeien. Drie man voor
en twee man achter in de boot.
Na het diner staat ons een talen
tenshow te wachten. Twee Franse
jongens zetten een goede Michael
Jackson-imitatie neer. Daarna naar
het bovendek, want we varen het
sluizencomplex bij de Drie Kloven-
dam in. Achter ons gaat de sluis
deur dicht en zakt het water in 10
minuten 22 meter. In totaal passe
ren we vijf sluizen. Alles bij elkaar
duurt dat een uur of drie. Aange
zien het al middernacht is, gaan
we toch maar naar bed; morgen
ochtend zal gids Chris ons al om
06.30 uur wekken. Per bus gaan
we na het ontbijt naar de Drie Klo
ven-dam. Vanaf een heuvel kijken
we op het bouwwerk dat midden
in de Xiling-kloof ligt. Met een
hoogte van 185 meter en lengte
van 2,3 kilometer is het een indruk
wekkend geheel. Toch is dit niet
de grootste dam ter wereld, want
de Aswan-dam in de Nijl is langer.
En er wordt ook niet de meeste
elektriciteit opgewekt; dat doet de
Itaipudam op de grens van Brazi
lië en Paraguay.
De verwachting was dat de Drie
Kloven-dam 10 procent van de
Chinese elektriciteitsbehoefte zou
kunnen opwekken. In de praktijk
blijkt het slechts 3 procent. De re
gering wijt dit aan de snelle bevol
kingsgroei en de stijgende vraag
naar stroom. Aan de andere kant
van de heuvel kijken we op het
sluizencomplex waar we vannacht
doorheen zijn gevaren. In 2015 is
een scheepslift klaar, waarmee klei
nere schepen in 35 minuten het
hoogteverschil kunnen overbrug
gen. Verderop ligt de stad Yichang,
het eindpunt van onze cruise. Mor
gen vaart de President met nieuwe
gasten terug naar Chongqing.
Léd www.nbbs.nl;www.vnc.nl
IW Reageren?
redactie.reizen@wegener.nl
Een cruise op de Yangtze is vaak onderdeel van een langere reis door Chi
na. Bij NBBS Reizen en VNC Asia kun je een vierdaagsecruise boeken als
onderdeel van een langere reis.
Een cruise, inclusief excursies en maaltijden, is er vanaf 238 euro per
persoon op basis van twee personen.
Peking
CHINA
C^V Shanghai
Yunyang Fen|ie
Zhongxian A
Changshou ©Fengdu
Fuling
Chongqing
Yichang
Drie Klovendam