m 024-3650360 7\^ De Drie Kloven-dam in de Yangtze is omstreden; een aanslag op het schilderachtige Chinese landschap. Toch was Lutske Bonsma onder de indruk van dit immense bouwwerk. 10! De cruise naar de Drie Klovemdam start in Chongqing, op 2,5 uur vlie gen van Peking. In die stad is veel te zien. Bezoek in ieder geval het mid- deleeuwse stadsdeel Ciqikou en neem de kabelbaan over de Yangtze. Ga naar het Drie Kloven-museum in Eling Park, waar een 100 meter lange muurschildering het traject van de cruise toont. reizeini@wegener.nl 2, J reizen Zaterdag 29 september 2012 Een vrachtschip in de Xiling-kloof. Inzet: Tujia-man- nen. foto's Lutske Bonsma Uitslapen is er niet bij tij dens orize cruise op de Yangtze. Om 07.00 uur worden we gewekt door het omroepbe- richt van gids Chris. In het Engels en Chinees vertelt ze dat het ont bijt over een kwartier begint. Daar na volgt een relaxmuziekje, zodat we bijna weer in slaap dreigen te vallen. Gisteravond zijn we met cruise schip MS President nr. 6 uit de stad Chongqing vertrokken. De ko mende dagen varen we 660 kilo- meter over de langste rivier van China. De Yangtze is 6.300 kilome ter lang, ontspringt in het Tibet aanse hooggebergte en stroomt bij Shanghai in zee. Het mooiste stuk is van Chongqing naar Yichang. De Yangtze was de afgelopen jaren veel in het nieuws vanwege het Drie Kloven-project. De bouw van de dammen inclusief sluizencom- plex en elektriciteitscentrale, die tot de grootste ter wereld behoren, veroorzaakte heel wat protesten. Het immense bouwwerk moet overstromingen voorkomen en stroom voor de regio opwekken. Ongeveer 1,3 miljoen mensen moesten voor de aanleg verhui zen, want het water zou eerst (ge controleerd) tientallen meters stij gen. Hierdoor kwamen dorpen en steden onder water te staan. Fengdu is één van die verdronken steden. De bekende tempels van de stad liggen echter op een heu vel en zijn daardoor gespaard ge bleven. Binnen worden we aange staard door metershoge, angstaan jagende beelden. Chinezen gelo ven dat de koning van de onderwe reld hier zetelt. Yama bepaalt wie een goed of een slecht mens is en wie in de hemel of de hel komt. Voor veel Chinezen is het een hele troost dat je hier alvast een pas poort naar de hemel kunt kopen. Als we terug aan boord zijn, is het lunchtijd. Wij zitten aan met een handjevol individuele reizigers. De overige tafels worden bezet door Franse, Engelse en Chinese reisge zelschappen. Èr zijn 120 gasten aan boord die worden verzorgd door 113 personeelsleden. Uitbuiken doen de Chinese toeris ten in hun hutten. De deur laten ze open. De mannen zitten in kor te broek, bovenlijf ontbloot, te ro ken voor het open raam. De wes terlingen zitten op het bovendek, dat optimistisch Zonnedek heet, hoewel de zon hier niet vaak door de wolken komt. We varen langs dorpen en steden, scheepswerven en pagodes. Shi Bao Zhai is de be kendste pagode. Het rode houten gebouw werd in 1662 op een rots gebouwd en is twaalf verdiepin gen (56 meter) hoog. Eromheen is een damwand gelegd, als bescher ming tegen het water. Na het diner dansen we op Abba, waarbij de Engelse gasten hele maal uit hun dak gaan. Als zij even pauze nemen, gaat de karao ke aan en wisselen vijf Chinese mannen elkaar - met wisselend succes - af bij het zingen van Chi nese liedjes. De volgende ochtend wacht ons een heus natuurspektakel. We va ren de Qutang-kloof binnen. Met 8 kilometer de kortste van de be roemdste drie kloven van China. Aan weerszijden steile kalksteen rotsen, begroeid met bomen. Het rivierpeil is hier sinds de aanleg van de dam maar liefst 150 meter gestegen. De lunch wordt vroeg ge serveerd, zodat we niets hoeven te missen van de tweede kloof De Wu-kloof is 45 kilometer lang en 300 meter breed. Als we onze fan tasie gebruiken, kunnen we in de rotsen allerlei dieren herkennen. De hoogste bergtoppen, tot 1.200 meter, blijven verscholen in de mist. In kleine, houten bootjes maken we een excursie op een zijrivier van de Yangtze. Vroeger trokken mannen van het Tujia-volk de bootjes door de gevaarlijke stro ming. Ze stapten in hun blootje de rivier in om de klus te klaren. Nu zie je de gespierde, blote billen al leen nog in brochures. De mannen zijn gekleed en vanwege het hoge waterpeil lopen ze niet meer in de rivier, maar roeien. Drie man voor en twee man achter in de boot. Na het diner staat ons een talen tenshow te wachten. Twee Franse jongens zetten een goede Michael Jackson-imitatie neer. Daarna naar het bovendek, want we varen het sluizencomplex bij de Drie Kloven- dam in. Achter ons gaat de sluis deur dicht en zakt het water in 10 minuten 22 meter. In totaal passe ren we vijf sluizen. Alles bij elkaar duurt dat een uur of drie. Aange zien het al middernacht is, gaan we toch maar naar bed; morgen ochtend zal gids Chris ons al om 06.30 uur wekken. Per bus gaan we na het ontbijt naar de Drie Klo ven-dam. Vanaf een heuvel kijken we op het bouwwerk dat midden in de Xiling-kloof ligt. Met een hoogte van 185 meter en lengte van 2,3 kilometer is het een indruk wekkend geheel. Toch is dit niet de grootste dam ter wereld, want de Aswan-dam in de Nijl is langer. En er wordt ook niet de meeste elektriciteit opgewekt; dat doet de Itaipudam op de grens van Brazi lië en Paraguay. De verwachting was dat de Drie Kloven-dam 10 procent van de Chinese elektriciteitsbehoefte zou kunnen opwekken. In de praktijk blijkt het slechts 3 procent. De re gering wijt dit aan de snelle bevol kingsgroei en de stijgende vraag naar stroom. Aan de andere kant van de heuvel kijken we op het sluizencomplex waar we vannacht doorheen zijn gevaren. In 2015 is een scheepslift klaar, waarmee klei nere schepen in 35 minuten het hoogteverschil kunnen overbrug gen. Verderop ligt de stad Yichang, het eindpunt van onze cruise. Mor gen vaart de President met nieuwe gasten terug naar Chongqing. Léd www.nbbs.nl;www.vnc.nl IW Reageren? redactie.reizen@wegener.nl Een cruise op de Yangtze is vaak onderdeel van een langere reis door Chi na. Bij NBBS Reizen en VNC Asia kun je een vierdaagsecruise boeken als onderdeel van een langere reis. Een cruise, inclusief excursies en maaltijden, is er vanaf 238 euro per persoon op basis van twee personen. Peking CHINA C^V Shanghai Yunyang Fen|ie Zhongxian A Changshou ©Fengdu Fuling Chongqing Yichang Drie Klovendam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 81