werken 13
Een meid in een ruige mannenwereld
zaterdag 29 september 2012
Derdejaarsstudente Civiele Techniek Regilia Suk: „Ik vind het toch wel stoer dat ik die steiger gemaakt heb."
foto Lex de Meester
e gerenoveerde sluisdeur in het Dokje van Perry in
'i Vlissingen is waterdicht. Geen druppel komt er door-
1iasheen. Regilia Suk weet het zeker. Ze heeft de deur
immers zelf getest. De 22-jarige studente Civiele Techniek
aan de HZ is trots op het werk dat ze tijdens haar stage bij
Van der Straaten heeft verricht. ,-,Dat is ook het mooie van
het vak. Je werkt aan soms heel grote projecten mee. Als je
dan later over een brug rijdt of over een snelweg, en je kunt
zeggen: 'Hé, daar heb ik nog aan meegewerkt.' Dan geeft
dat wel een kick."
De Goese is derdejaarsstudent. Een meid in een mannenwe
reld. Maar dat weerhield haar er niet van de studie te kie
zen. „In het eerste jaar was ik zelfs het enige meisje op de
hele opleiding. Maar ik vind dat als je iets leuk vindt, je het
gewoon moet doen. Dan maakt het toch niet uit met wie je
dat doet? Allemaal jongens... Nou en. Ik doe deze studie
toch voor mezelf?"
Een wiskundeknobbel heeft Regilia zeker. En ze is liefheb
ber van natuurkunde. „Mijn vriend ging Civiele Techniek
studeren, ik zag toen hoe leuk die studie eigenlijk was. En
het heeft veel raakvlakken met wiskunde en natuurkunde."
De opleiding aan de HZ omvat ook wegenbouw, maar is als
onderdeel van de Delta Academy voornamelijk gericht op
waterbouw. „Ik vind waterbouw ook veel interessanter dan
wegenbouw", stelt Regilia. „Waterbouw is heel breed. Als je
bijvoorbeeld aan een steigerconstructie werkt, moet je ook
rekening houden met de kade, met damwanden, met grond
mechanica. Bij dat laatste kijk je of de grond de belasting
wel kan dragen. Verder heb je te maken met de eigenschap
pen van het water en de golven."
Tijdens de opleiding wordt verrassend genoeg ook aan
dacht besteed aan maatschappelijk verantwoord onderne
men. „Nou, zo vreemd is dat niet. Het wordt steeds belang
rijker om het milieu niet te schaden en zo verantwoord mo
gelijk te werken." De opleiding is praktijkgericht, zegt Regi
lia. „Bij de meeste vakken hoort ook een praktijkproject. Zo
hebben we een keer een ontwerp voor de A4 moeten ma
ken." Alle facetten kwamen daarbij om de hoek kijken.
„We moesten dus niet alleen aantonen of iets technisch wel
mogelijk was, we moesten ook op de kosten letten en tege
lijkertijd ervoor zorgen dat de weg door zo min mogelijk na
tuur zou gaan en dat er zo min mogelijk huizen tegen de
grond moesten."
De studenten lopen ook minimaal twee keer stage van elk
een halfjaar. „De praktijk is zo leerzaam", knikt de Goese.
Ik heb een stalen steiger voor een watertaxi mogen ontwer
pen. En nu hangt-ie er. Ik vind het toch wel stoer dat ik die
steiger gemaakt heb."
Heeft ze zich als meid in die ruige wereld van kranen, bok
ken, damwanden, staal en beton extra moeten bewijzen?
„Dat valt eigenlijk wel mee. In het begin keken ze wel even
verbaasd op. Zo van: huh, wat doe jij hier? Maar ik ben al
snel geaccepteerd." Regilia liet zich ook niets uit handen ne
men. „De mannen waren wel bezorgd hoor. Dan vroegen
ze: 'Moet ik even helpen.' Of 'Kom maar, ik til dat wel.'
Maar ik kon dat heus zelf wel hoor. Dat is juist ook het leu
ke, lekker van alles aanpakken."
Wat kost het en wat levert het op?
Het collegegeld bedraagt 1771 euro
In het eerste jaar bedragen de extra studiekosten 650
euro. In de overige jaren ongeveer 450 euro per jaar.
Voor de introductie en excursies moet je rekenen op
zo'n 75 euro
Als je bent afgestudeerd, mag je de titel Bachelor of
Built Environment of de titel ingenieur (fng.) gebruiken
Als projectleider civiele techniek kun je aan de slag in
het bedrijfsleven en de overheid. Het startsalaris ligt
rond de 2600 euro per maand en kan oplopen tot 6000
euro voor een zeer ervaren projectleider
De vooruitzichten op een baan zijn op de wat langere
termijn erg goed. Er is een groot tekort aan geschoold
technisch personeel. De sector heeft wel last van de cri
sis, dus op korte termijn is er wat minder aanbod
Op dit moment zijn er in Zeeland drie vacatures
Heeft u tips? Mail dan naar
werken@pzc.nl
Zie ook www.pzc.nl/werken