II 'Nu Hyundai er in stapt, komt er schot in' jan van Beekhoven, directeur stichting Waterstof Onderm zaterdag 29 september 2012 ses/mmsssimssemsmssmmsssssssssmssmBsss&sieesKm Voordelen L Uit de uitlaat van een waterstofauto komt slechts schone waterdamp. Voor de pro ductie van waterstof is wel veel energie nodig. De duurzaamheid van waterstof hangt af van de ma nier waarop die energie wordt ge produceerd: met vervuilende steen kolen of met bijvoorbeeld schone windenergie of uit biogas. Onuitputtelijke bron, In tegenstel ling tot aardolie raakt waterstof nooit op, er kan altijd nieuwe ge maakt worden. Grote actieradius. De waterstofau to kan na een tankbeurt zo'n 600 kilometer rijden. Daarmee is deze techniek zeer geschikt voor voer tuigen die langere afstanden afleg gen, zoals vrachtwagens, bussen en luxere auto's. De huidige elektri sche auto's die op accu's rijden, zijn vooral geschikt voor korte rit jes; ze moeten na 100 tot 200 kilo meter weer opgeladen worden. 9 Geen zeldzame metalen. De brandstofcel van een waterstofauto bevat alleen goed recyclebaar plati na. Accu's van elektrische auto's, bevatten zeldzame aardmetalen die nog niet goed te recyclen zijn. Nadelen Dure productie. Voor de produc tie van waterstof is veel energie no dig. Bij een sterk toenemende vraag wordt het steeds moeilijker om die energie milieuvriendelijk op te wekken. Snelle ontbranding. Waterstof komt ai tot ontbranding door zuur- - stof. Daardoor is het explosiever dan benzine. Omvangrijke opslag. Waterstof gas heeft een zeer lage dichtheid, waardoor er grote tanks nodig zijn voor de opslag; veel groter dan bij bijvoorbeeld Ipg. Dit maakt opslag en met name vervoer van water stof kostbaar. Er wordt druk ge werkt aan manieren om die dicht heid te vergroten. Slechte infrastructuur. Nederland telt momenteel slechts een open baar tankstation voor waterstof, in Arnhem. De Hyundai ix35 Fuel Cell lijkt een gewone ix35. De auto wordt aange dreven door een elektromotor. De elektriciteit komt niet uit accu's, maar van een brandstofcel die draait op waterstofgas. De auto is stil, uit de uitlaat komt slechts wa terdamp. foto Hyundai Hyundai ix35 FCEV Hyundai heeft veertien jaar lang gewerkt aan de ontwikkeling van een brandstofcelauto; de ix35 FCEV (Fuel Cell Elektric Vehicle). Een brandstofcel zet waterstof om in elektriciteit waarmee de elektrische n wordt gevoed. Het enige wat uit de uitlaat komt is waterdamp. Brandstoftanks (2x) Opslag waterstof Elektriciteit H> li li l Waterstof i Waterstof-brandstofcel Elektriciteit wordt opgewekt door een chemische reactie tussen zuurstof en waterstof. Waterdamp infographic CRW I bron Hyundai Energiedrager Waterstof is een gas dat niet in de vrije natuur voorkomt, maar gepro duceerd moet worden. Het is geen energiebron, zoals aardolie en steenkool, maar een energiedrager. Waterstof ontstaat door 'gewoon' water om te zetten in waterstof en zuurstof. Daar is veel energié voor nodig. Door later in een auto zuur stof toe te voegen aan waterstof komt een deel van die energie weer beschikbaar en kan die ge bruikt worden om een elektromo tor aan te drijven. Waterstof kan ook gebruikt wor den als brandstof voor een traditio nele verbandingsmotor. Die wordt daarbij rechtstreeks in de cilinders gespoten. Onder andere Toyota en BMW werken aan hybride-moto- ren die zowel op benzine/diesel draaien als op waterstof. Het voor deel: als de waterstoftank leeg is kan toch verder gereden worden. Naar verwachting wordt het bin nenkort ook mogelijk om een be staande motor om te bouwen tot een hybride die ook op waterstof rijdt; vergelijkbaar met het inbou wen van een lpg-installatie. zie onze website:binnenland Presentator van Top Gear test de Honda waterstofauto

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 11