II
'Nu Hyundai er in stapt, komt er schot in'
jan van Beekhoven, directeur stichting Waterstof Onderm
zaterdag 29 september 2012
ses/mmsssimssemsmssmmsssssssssmssmBsss&sieesKm
Voordelen
L Uit de uitlaat van
een waterstofauto komt slechts
schone waterdamp. Voor de pro
ductie van waterstof is wel veel
energie nodig. De duurzaamheid
van waterstof hangt af van de ma
nier waarop die energie wordt ge
produceerd: met vervuilende steen
kolen of met bijvoorbeeld schone
windenergie of uit biogas.
Onuitputtelijke bron, In tegenstel
ling tot aardolie raakt waterstof
nooit op, er kan altijd nieuwe ge
maakt worden.
Grote actieradius. De waterstofau
to kan na een tankbeurt zo'n 600
kilometer rijden. Daarmee is deze
techniek zeer geschikt voor voer
tuigen die langere afstanden afleg
gen, zoals vrachtwagens, bussen en
luxere auto's. De huidige elektri
sche auto's die op accu's rijden,
zijn vooral geschikt voor korte rit
jes; ze moeten na 100 tot 200 kilo
meter weer opgeladen worden.
9 Geen zeldzame metalen. De
brandstofcel van een waterstofauto
bevat alleen goed recyclebaar plati
na. Accu's van elektrische auto's,
bevatten zeldzame aardmetalen
die nog niet goed te recyclen zijn.
Nadelen
Dure productie. Voor de produc
tie van waterstof is veel energie no
dig. Bij een sterk toenemende
vraag wordt het steeds moeilijker
om die energie milieuvriendelijk
op te wekken.
Snelle ontbranding. Waterstof
komt ai tot ontbranding door zuur-
- stof. Daardoor is het explosiever
dan benzine.
Omvangrijke opslag. Waterstof
gas heeft een zeer lage dichtheid,
waardoor er grote tanks nodig zijn
voor de opslag; veel groter dan bij
bijvoorbeeld Ipg. Dit maakt opslag
en met name vervoer van water
stof kostbaar. Er wordt druk ge
werkt aan manieren om die dicht
heid te vergroten.
Slechte infrastructuur. Nederland
telt momenteel slechts een open
baar tankstation voor waterstof, in
Arnhem.
De Hyundai ix35 Fuel Cell lijkt een
gewone ix35. De auto wordt aange
dreven door een elektromotor. De
elektriciteit komt niet uit accu's,
maar van een brandstofcel die
draait op waterstofgas. De auto is
stil, uit de uitlaat komt slechts wa
terdamp. foto Hyundai
Hyundai ix35 FCEV
Hyundai heeft veertien jaar lang gewerkt aan de ontwikkeling
van een brandstofcelauto; de ix35 FCEV (Fuel Cell Elektric
Vehicle). Een brandstofcel zet waterstof om in
elektriciteit waarmee de elektrische n
wordt gevoed. Het enige wat uit de
uitlaat komt is waterdamp.
Brandstoftanks (2x)
Opslag waterstof
Elektriciteit
H> li li l
Waterstof i
Waterstof-brandstofcel
Elektriciteit wordt opgewekt door
een chemische reactie tussen
zuurstof en waterstof. Waterdamp
infographic CRW I bron Hyundai
Energiedrager
Waterstof is een gas dat niet in de
vrije natuur voorkomt, maar gepro
duceerd moet worden. Het is geen
energiebron, zoals aardolie en
steenkool, maar een energiedrager.
Waterstof ontstaat door 'gewoon'
water om te zetten in waterstof en
zuurstof. Daar is veel energié voor
nodig. Door later in een auto zuur
stof toe te voegen aan waterstof
komt een deel van die energie
weer beschikbaar en kan die ge
bruikt worden om een elektromo
tor aan te drijven.
Waterstof kan ook gebruikt wor
den als brandstof voor een traditio
nele verbandingsmotor. Die wordt
daarbij rechtstreeks in de cilinders
gespoten. Onder andere Toyota en
BMW werken aan hybride-moto-
ren die zowel op benzine/diesel
draaien als op waterstof. Het voor
deel: als de waterstoftank leeg is
kan toch verder gereden worden.
Naar verwachting wordt het bin
nenkort ook mogelijk om een be
staande motor om te bouwen tot
een hybride die ook op waterstof
rijdt; vergelijkbaar met het inbou
wen van een lpg-installatie.
zie onze website:binnenland
Presentator van Top Gear
test de Honda waterstofauto