hoefje podium Van een type niets te leren uit 15 Heer Hendrik opent seizoen met diversiteit Marianne Boer speelt werk van Mischa Hillesum donderdag 27 september 2012 Willem Nijssen blikt elke week vooruit - en terug - op bijzondere toneelvoorstellingen in h( Zeeuwse podiumaanbod. www.pzc.nl/uit In de romananalyse (en die geldt ook voor toneel) wordt gesproken over 'round characters', 'flat cha racters' en 'typen'. Een round character is een persona ge dat zich in de loop van het verhaal ontwikkelt, gunstig of ongunstig. Het bezit meestal goede en slechte eigenschappen, heeft psychologische diepgang en is onvoorspelbaar. Een flat character heeft dat alle maal niet, die is alleen nodig om de round characters het vereiste re liëf te geven. Een type ten slotte wordt herkend aan slechts één en kele karaktertrek, die telkens weer opduikt. In romans en op het toneel zien we natuurlijk het liefst die 'ronde' personages, want daar valt iets aan te beleven. Maar in het echte leven zijn we vreemd genoeg meestal niet zo heel erg blij met verander lijke personen. Je partner en je baas, die zijn toch het liefst voorspelbaar. Bij voor keur op een manier die wijzelf dan weer prettig of op zijn minst 'om mee te leven' vinden. Maar zelfs onprettig voorspelbaar is voor veel mensen nog altijd enigszins leefbaar. Romans en toneelstukken zijn juist zo aangenaam omdat daar de omgang met die 'ronde' persona ges binnen veilige perken blijft. Daar kunnen we er mee experi menteren, zeg maar. Blijft nog over: het type. In het echte leven al snel een ramp (ik heb altijd wel een paar leerlingen die zo'n rol op zich nemen). Maar op het toneel (en in de stuiverro mannetjes) misschien wel het aller- populairst. Al mag dat eigenlijk niet van de recensent. Die weet nooit zo goed wat hij of zij aan moet met een Bert Visscher, een André van Duin of een Sjef van Oekel. (John Cleese of Van Kooten en De Bie, dat mocht dan weer wél.) Veel mannennamen, trouwens. Maar er zijn ook vrouwen, die er pap van lusten. Dat zal hieronder nog blijken. Een type is volkomen ongevaar lijk. Hij of zij is altijd hetzelfde en kan daarmee kennelijk overleven. Zijn unieke karaktertrek is zo bui tenproportioneel dat het te onrea listisch is voor onze dagdagelijkse praktijk. Niemand kan zo slecht, zo dom, zo gay, zo vals, zo arrogant of zo naïef zijn, en wij dus zeker niet. Wat een opluchting. En wat heer lijk om van zo'n type niets te hoe ven leren, niets te hoeven begrij pen. En ze nooit zó erg te zullen te genkomen. Alle tijd en reden om er smakelijk om te lachen. Wie niet van tijd tot tijd naar André van Duin verlangt, die komt iets heel bevrijdends te kort. Dat moet ik in alle eerlijkheid toe geven. Binnenkort volop gelegen heid om dat goed te maken. Want op donderdag 4 okto ber komt de Nederlandse toneel versie van 'Are you being served?' naar de Stadsschouwburg van Mid delburg. De oorspronkelijke (BBC-)serie vol schitterende types liep vanaf 1972 tot 1985, met in totaal 69 afle veringen. Captain Peacock, Mrs. Slocombe en Mr. Humphries zijn wellicht de meest bekende personages. Zij zijn de werknemers van het warenhuis Grace Brothers. Alwaar zij steevast stroperig, omhooglikken naar hun superieuren, en genadeloos schop pen naar hun ondergeschikten. Om er maar één centraal (en o zo herkenbaar) thema uit te lichten. Ieder zijn eigen ding, verder. Mrs. Slocombe (hoofd dameskleding) bijvoorbeeld, met haar liefde voor een drankje. Of voor haar poesje (Tiddles), waar ze allerlei dubbelzinnige op merkingen over maakt. Donderdag 4 oktober, 'Are you being served?'Schouwburg, Middelburg, 20.00 uur. (Donderdag 18 oktober ook in het Scheldetheater, Terneuzen). \Schitterend type van Mollie Sug- den, destijds. Wist u trouwens dat Frank Thorn ton (Captain Peacock) nog altijd leeft? Hij is 91 jaar ondertussen, pretty tough! In de Nederlandse versie komt u onder andere Mylene d'Anjou en Filip Bolluyt tegen. De Grace Brothers clan heeft al van alles meegemaakt (tot aan om tovering tot nachtclub in de avond uren). Dit keer komt er een geheel nieuwe kampeerafdeling in het wa renhuis. door ADn Pankow Toneelvereniging Heer Hen drik uit 's Heer Hendrik- kinderen onthaalt het pu bliek bij het begin van het nieuwe toneelseizoen vrijdagavond op een divers aanbod. Op het programma staan twee eenakters opgevoerd door deze toneelgroep zelf Uitslag en Echt of nep. Verder speelt Thea.- tergroep Intermezzo als gast op de ze avond het korte toneelstuk Zo gaat dat. Het zijn alledrie eigen producties. In Uitslag treffen twee vrouwen elkaar in een openbare ruimte. De toeschouwers zijn getui gen van hun summiere dialogen, maar krijgen ook een kijkje in de gedachten van beide vrouwen. In de loop van het spel zal blijken in welke situatie de vrouwen zich be vinden. Echt of nep biedt een vette knipoog naar het bekende televisie programma 'Kunst en Kitsch'. De ze komische eenakter oogstte eer der dit jaar veel succes tijdens het Eenakterfestival van het Zeeuws Centrum voor het Amateurthea ter. De leden van Theatergroep -In termezzo inventariseerden talrijke aspecten van afscheid nemen en maakten op basis van eigen bevin dingen de montage-voorstelling Zo gaat dat. Naast melancholie en verdriet over dingen die voorbij gaan, blijkt dat er door afscheid te nemen van het oude soms ook ruimte ontstaat voor nieuwe ont wikkelingen in het leven. Vrijdag 28 september, Heer Hendrikhuis, 's Heer Hendrikskinderen, 20.00 uur. Scène uit 'Echt of Nep' De uit Vlissingen afkomsti ge pianiste Marianne Boer geeft zondagmid dag een recital in de foyer van De Mythe in Goes. Zij speelt bij die gelegenheid een paar bijzondere werkjes, preludes van Mischa Hil lesum. Hij. is de muzikale broer van Etty Hillesum, in 1914 in Mid delburg geboren, die bekendheid kreeg door haar oorlogsdagboe ken. Mischa gold als een van de belangrijkste Nederlandse piano talenten van zijn tijd. Net als de rest van zijn familie overleefde hij de oorlog niet. Behalve twee preludes van Hil lesum speelt Marianne Boer ook de Images van Debussy en de der de pianosonate van Chopin. Zij is niet alleen in Zeeland, maar ook landelijk al jaren een beken de pianiste. Sinds zij in 1988 de aanmoedigingsprijs voor Jong Zeeuws Talent kreeg, won zij tal van concoursen. Zij treedt in bin- nen-en buitenland vaak op als so liste, is actief in de kamermuziek en wordt regelmatig als jurylid ge vraagd. Sinds 1997 heeft zij een aanstelling als docent aan het Conservatorium in Amsterdam en sinds 2006 doceert zij hoofd vak piano aan de Roosevelt Aca demy in Middelburg. Zondag 30 september, De Mythe, Goes, 15.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 41