Lekker fietsen, maar wel veilig 3 21 gezoi donderdag 27 september 2012 Heel verstandig, regelmatig fietsen voor de broodnodige beweging. Maar dan moet het wel veilig zijn op de weg. Daar schort het nogal eens aan, stelt Berry den Brinker van de faculteit Bewegingsweten schappen aan de VU Amsterdam. door Margaretha Coornstra Aan de meeste fietsongevallen komt geen gemotoriseerd voertuig te pas. Het gevaar schuilt vooral in onover zichtelijk vormgegeven fietspaden, stelt wetenschapper Berry den Brinker van de faculteit Bewegingswetenschappen aan de VU Amsterdam. 'Tja, wie niet goed kan zien, moet ook maar niet fietsen', zei een Amsterdamse gemeen teambtenaar eens tegen hem. Psycholoog en onderzoeker Den Brinker, zelf slecht ziend, kan er nog kwaad om worden. „Ten eerste is het een kwestie van gelijke rechten: elke gehandicapte met voldoende aanpassin gen mag zich op de openbare weg begeven. Bovendien hebben alle fietsers duidelijke markeringen nodig! Onderzoek wees in 2007 al uit dat slechtzienden gemiddeld niet vaker enkelvoudige fietsongevallen krijgen dan mensen met normaal zicht." Het menselijk oog ziet namelijk alleen in het midden scherp, legt hij uit: „Vanuit een hoek van 15 graden ziet iedereen al even weinig als een slechtziende. Stel, je fietst langs een leuke winkel en werpt een zijde lingse blik in de etalage, dan ben je feitelijk al visueel beperkt" Daar komt nog iets bij. „Anders dan auto mobilisten hebben fietsers een minimale snelheid nodig om overeind te blijven. Wie veilig wil fietsen, moet dus bijtijds de situa tie kunnen overzien." Het is Den Brinker daarom een doorn in het oog dat bij het ontwerpen van wegen het uitzicht van de automobilist normge vend lijkt. „Een weg wordt vanuit het mid den aangelegd. Langs die weg komen dan bomen, straatmeubilair, bushaltes enzo voort. Pas in laatste instantie wordt daar het fietspad tussendoor aangelegd. De fietsrou tes kronkelen dus als rivieren om al die ob stakels heen en de bochten worden vaak niet gemarkeerd." Nog een merkwaardig verschil: voor auto mobilisten zijn de randen van de rijbaan wit belijnd, zodat je als bestuurder weet waar de berm begint. Waarom ontbreken zulke witte randen bij vrijliggende fietspa den? „Tja, de enige officiële aanbeveling van Prestigieuze prijs Dr. Berry den Brinker en drs. ir. Paul Schepers krijgen op 25 oktober de prestigieuze Liber ty Mutual Medal van de International Ergono mics Association, voor meest innovatieve en invloedrijke bijdrage aan veiligheid en ergono mie. Aanleiding was hun artikel over invloed van infrastructuur (trottoirbanden, bochten et cetera) op enkelvoudige fietsongevallen. Jaarlijks belanden zo'n 67.000 fietsers op de spoedeisende hulp, van wie 70 procent na een enkelvoudig fietsongeval. Schepers en Den Brinker interviewden patiënten over de omstandigheden tijdens dat ongeval. Daarna analyseerden Den Brinker - behalve psycho loog ook gedreven fotograaf - en Schepers de locaties met de IDED-methode (Image De grade Edge Detection), een manier om via digitaal-fotografische technieken de visuele knelpunten in fietsroutes op te sporen. Conclusie: enkelvoudige fietsongevallen han gen samen met slecht zichtbare obstakels en bochten. Den Brinker en Schepers bepleiten daarom witte randmarkeringen en beter op vallende paaltjes. CROW - het nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openba re ruimte - is een witte middenmarkering op tweerichtingsfietspaden. En dat zijn dan korte, dunne streepjes, die sneller wegslijten dan lange strepen." Bij de eenrichtingsfietspaden ontbreekt zelfs elke markering. „Fietsstroken langs de rijweg hebben vaak wel een kleurtje, waar schijnlijk om de automobilist te waarschu wen: daar moet je niet wezen! Helaas is ge kozen voor de kleur rood. Terwijl 8 procent van de mensen, vooral mannen, kleuren blind is en moeilijk verschil ziet tussen rood en groen, tussen fietspad en berm. En in het donker onderscheidt geen mens nog kleuren. Net als bij regen, dan weerspiegelt het natte fietspad de hemel en zie je ook geen verschillen meer." Ook paaltjes blijken voor menig fietser een steen des aanstoots. CROW geeft als richt lijn dat paaltjes 'goed zichtbaar' moeten zijn door bijvoorbeeld rode en witte banden. „Daar houden velen zich niet aan," weet Den Brinker. „Soms zie je binnen één ge meente wel vijf soorten paaltjes. Land- schaps- en stadsarchitecten staan vaak in tweestrijd tussen esthetiek en functionali teit. De bekende roodwitte paaltjes zijn té goed zichtbaar, die vinden ze niet mooi. Maar een artistiek alternatief werkt dan weer averechts. Zo is in Apeldoorn de bin nenstad opnieuw ingericht met roestvrijsta len. paaltjes. Die weerspiegelen kleuren van de omgeving, dus je ziet ze nog steeds niet." Pas nog ondervond Den Brinker de gevol gen van een disfunctioneel vormgegeven fietspad: „Lichtroze van kleur, moeilijk te onderscheiden van de stoep ernaast. Het stoepbandje ertussen had dezelfde kleur als de stoeptegels. In een flauwe bocht raakt 'Vallen ligt vaak helemaal niet aan de mensen zelf, maar aan een onoverzichtelijke situatie' mijn voorwiel de stoeprand en ik maak een enorme zwieper, vlak voor een restaurant. Opmerkelijk vond ik dat de restauranthou der naar buiten kwam en riep: 'Nou, u bent niet de enige vandaag, dit is al de vijfde of zesde.keer!' Ik bedoel maar: mensen zouden zich niet zo moeten schamen als ze vallen. Vaak ligt het helemaal niet aan henzelf, maar aan een onoverzichtelijke situatie". Op enkele plekken in Nederland zijn de fietspaden al wel visueel toegankelijker ge maakt. Gebeuren daar nu ook minder enkel voudige fietsongevallen? „Dat is moeilijk te meten. Want zo'n enkelvoudig fietsongeval, zonder andere betrokkenen, wordt nooit ge meld bij de politie." Sinds juni 2012 is Den Brinker betrokken bij Blijf Veilig Mobiel, een project om de ver keersveiligheid van senioren te verbeteren. „Daar worden vrijwilligers opgeleid om bij lokale overheden aan te kloppen en hen te overtuigen dat fietsroutes visueel toeganke lijker moeten worden. Want eigenlijk zijn de wegbeheerders verantwoordelijk voor ge leden schade ten gevolge van een slecht weg- ontwerp. Maar ja, daar hoort dan ook weer een gecoördineerde actie bij. En de gemid delde ambtenaar is een mannelijke, gezon de automobilist van 30 tot 50 jaar oud", voegt Den Brinker daar lachend aan toe. Dit jaar bracht Blijf Veilig Mobiel nieuwe brochures uit, met veiliger fietsroutes voor senioren. „Ook daarin was eerst alleen spra ke van aanrijdingen met gemotoriseerd ver keer, dus niet van enkelvoudige fietsongeval len. Maar inmiddels hebben ze mij op dracht gegeven die tekst aan te vullen met bevindingen uit mijn onderzoek." Senioren zijn een belangrijke doelgroep, be nadrukt Den Brinker. Want daar komen er steeds meer van. „Mijn collega en mede-on derzoeker Paul Schepers is werkzaam bij Rijkswaterstaat en heeft daarover pas een ar tikel gepubliceerd. Kort samengevat: wan neer we minder autorijden en meer fietsen, neemt het aantal auto-ongevallen niet af. Maar het aantal fietsongevallen neemt wel toe! Genoeg reden dus voor gemeenten en provincies om aan de slag te gaan." www.blijfveiligmobiel.nl reageren? gezondheid@wegener.nl Aan de veiligheid voor fietsers mankeert in Nederland nog wel het een en ander. foto Lex van Lieshout/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 32