Kleine binnenschepen verdwijnen uit beeld na gewoon zeeland21 Eisen Nieuwe lichting wijkagenten begint opleiding Water Natuurlijk bepleit meer onderzoek naar alg van de reepe vandE r EEpE Grote hennepkwekerij bij Ijzendijke donderdag 27 september 2012 HBH9SSUSBBSI8BBINSHiSSBRMSSBfiRnn De ASV is radicaal in haar eisen. De organisatie vindt dat het vervoer per schip actief moet worden gestimuleerd. Schepen van vóór 1985 moeten gevrijwaard blijven van 'nieuwbouweisen' en het onderhoud van kleine vaarwegen moet voorrang krijgen. De Algemeene Schippers Veree- niging (ASV) luidt de noodklok over de toekomst van de kleine binnenvaartschepen, waaronder de befaamde spits. Het aantal schepen tot duizend ton is sinds 2003 dramatisch gedaald en het einde van de neergang lijkt nog lang niet in zicht. door Harmen van der Werf Het is zo tegenstrijdig als wat, vindt het kersverse ASV-be- stuurslid Ron Breed- veld. De 'overheid' wil aan de éne kant dat milieuver ontreiniging door (vracht)verkeer wordt teruggedrongen, maar aan de andere kant wordt de kleine binnenvaart door strenge eisen langzaamaan de nek omgedraaid. De linkerhand weet niet wat de rechterhand doet, heel kort samen gevat. „Het beste alternatief voor het vrachtverkeer is de kleine binnen vaart", stelt Breedveld. Hij heeft daarvoor wat cijfers verzameld. Jaarlijks wordt er in, van en door Nederland bijna één miljoen ton goederen vervoerd. De binnen vaart neemt daarvan ruwweg een kwart voor haar rekening. En klei ne motorvrachtschepen spelen daarin een grote rol. Zij zijn sa men goed voor een kwart van wat door de hele binnenvaart wordt ge transporteerd. Vertaal je dat naar aantal vrachtwagens, dan komt dit neer op 2,4 miljoen vrachtauto's op jaarbasis. Het zijn heel wat getallen bij el kaar. Breedveld verbindt er de con clusie aan: „Dat scheelt wat uit stoot, ongevallen, files, tel uit je winst." Zijn organisatie ASV maakt zich daarom des te meer zorgen, want de toekomst van de kleine binnenvaart ziet er weinig rooskleurig uit. Breedveld: „Neder land telde in 2003 nog zo'n 1800 binnenvaartschepen met een laad vermogen tot duizend ton. Dat zijn er nu nog maar ongeveer dui zend. Het is dus heel hard achter uitgegaan en de daling zet helaas door." De vrachtmarkt is door de crisis niet bést, maar de kleine binnenvaart speelt nog iets anders parten. Milieu- en Overcapaciteit De Nederlandse droge ladingvloot (binnenvaart) telde begin dit jaar 4650 schepen, volgens onderzoek van de INC. De afgelopen vijf jaar is de vloot met ruim vijfhonderd schepen ge groeid. De schaalvergroting in de binnen vaart is enorm. Nieuwe schepen hebben een gemiddeld laadvermo gen van 3000 ton, wat ver boven het gemiddelde van de vloot ligt. Daartegenover staat dat het aantal binnenvaartschepen tot 400 ton (vooral spitsen) in vijf jaar grofweg is gehalveerd. Jaarlijks worden zestig tot tachtig droge ladingschepen van 300 tot 1500 ton gesloopt. De overcapaciteit in de binnen vaart bedroeg begin 2012 zo'n 13 procent oftewel 600 schepen. veiligheidseisen zijn door de Cen trale Commissie voor de Rijnvaart aangescherpt. Volgens de ASV kun nen schippers van kleine, veelal oudere schepen daar om financië le redenen heel lastig aan voldoen. Investeringen zijn zo hoog dat ze niet meer rendabel kunnen blijven varen. De Centrale Commissie voor de Rijnvaart heeft overigens ook geen oogkleppen op. Zij heeft vanwege de economische situatie de volledi ge toepassing van de nieuwe regels uitgesteld tot eind dit jaar. Schip pers moeten dan bij de keuring van hun schip kunnen aantonen dat zij meer dan 2500 euro moe ten investeren. Breedveld: „De strenge regels blijven wel als een Zwaard van Damocles boven de vloot hangen. Niemand weet wat er in 2013 gebeurt." Het zit de ASV hoog, niet alleen uit het oogpunt van de leden- schippers. Breedveld wijst er ook op dat heel wat havens in Neder land onbereikbaar worden voor de binnenvaart, als de kleine schepen eruit gaan. In Zeeland gaat het, vol gens onderzoek, om de havens van Goes en Zierikzee. Breedveld: „Het zou zonde zijn als dat ge beurt. Daarom verdient de kleine binnenvaart alle aandacht. Weg is weg." door Luc Oggel GOES - Een nieuwe lichting van elf Zeeuwse agenten is woensdag in Hotel Van der Valk in Goes begon nen aan hun opleiding tot wijka gent. In totaal zijn er straks twin tig wijkagenten werkzaam in de provincie. De 'studenten' - de wijkagenten in spe werken al bij de politie - gaan invulling geven aan het zogeheten nieuwe wijkagentschap. Dat houdt in dat ze feitelijk een spil worden tussen politie en netwerk partners, zoals bijvoorbeeld wo ningbouwcorporaties of centrum voor geestelijke gezondheidszorg Emergis. Een wijkagent verdiept zich specifiek in de buurtproble- matiek en gaat dus detaillistischer te werk dan een 'gewone' agent. Ze hebben vooral een signaleren de functie en zijn bruggenbou wers tussen hun eigen collega's en andere partijen. Dat aspect spreekt Dennis Bodrij uit Middelburg aan. Hij is al acht jaar werkzaam bij de politie, binnen het team Middel burg-Noord. „Ik'was daar al het aanspreekpunt voor de moskee en een aantal scholen voor speciaal onderwijs." Bodrij is straks wijka gent voor Middelburg-centrum en -Noord, zijn collega Esther Verfla ge krijgt Zuid onder haar hoede. Ze zullen zich vooral bezighouden met allerlei vormen van overlast, van hangjeugd tot drugs tot ge luidsoverlast. ook zullen de wijkagenten via Twitter bereikbaar zijn en bijvoor beeld laten weten waar zij zijn te vinden. Het aantal wijkagenten wordt fasegewijs opgeschroefd. Het is uiteindelijk de bedoeling dat er zo'n zestig actief zijn, zegt hoofd politiezaken Zeeland Ro nald Weydema. „Zij hebben voor al de taak om wijkproblemen niet te laten escaleren tot grotere pro blemen." Overigens blijven de wijkagenten in de weekeinden ook werkzaam in de noodhulp. ijzendijke - Een grote, professione le hennepkwekerij is woensdag ochtend door de politie opgerold in een woning met bedrijfspand in een polder bij Ijzendijke. Een 52-jarige Leidschendammer is ter plekke aangehouden. Verspreid over vier ruimtes stonden 1400 hennepplanten en -stekjes. Acht honderd planten waren (bijna) oogstrijp. Zeshonderd stekjes wa ren in verschillende groeistadia. Op zaterdag 29 september is het weer NVM Open Huizen Dag! Kijk op nvm.nl voor meer informatie en op funda.nl voor de deelnemende huizen. U bent van harte welkom! NVM door Piet Kleemans ouwerkerk - De waterschapsfrac- tie Water Natuurlijk vindt dat bre der onderzoek gedaan moet wor den naar het voorkomen van gifti ge algen. Dat blijkt uit vragen van Water Natuurlijk aan het dagelijk se bestuur van Waterschap Schel- destromen. Aanleiding voor de vragen van Wa ter Natuurlijk is de verontreiniging van één van de kreken in Ouwer kerk met de giftige algensoort Di- noflagellaat Alexandrium Ostenfel- dii. Het water in de kreek is onder zocht en en de kwaliteit ervan wordt nauwlettend in de gaten ge hóuden. Water Natuurlijk vindt dat dat 'monitoren' moet worden uitgebreid naar alle waterlopen 'waarvan kan worden aangeno men dat hier verontreiniging zal worden aangetroffen die de groei van algen in de hand zal werken.' Water Natuurlijk is overigens nog niet helemaal gerust over de situa tie rond Ouwerkerk. De fractie mist in de evaluatie van de bestrij ding van de gifalg het zoeken naar dee fundamentele oorzaken. „Het is raadzaam om deze oorzaken op te sporen en ze door het nemen van preventieve maatregelen bij voorbaat uit te bannen", aldus Wa ter Natuurlijk. SCHOENMODE Papegaaistraat 8, Goes www.vandereepe.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 21