Kleine binnenschepen
verdwijnen uit beeld
na
gewoon
zeeland21
Eisen
Nieuwe lichting
wijkagenten
begint opleiding
Water Natuurlijk bepleit
meer onderzoek naar alg
van de reepe
vandE
r EEpE
Grote hennepkwekerij bij Ijzendijke
donderdag 27 september 2012
HBH9SSUSBBSI8BBINSHiSSBRMSSBfiRnn
De ASV is radicaal in haar eisen. De organisatie vindt dat het vervoer per schip actief
moet worden gestimuleerd. Schepen van vóór 1985 moeten gevrijwaard blijven van
'nieuwbouweisen' en het onderhoud van kleine vaarwegen moet voorrang krijgen.
De Algemeene Schippers Veree-
niging (ASV) luidt de noodklok
over de toekomst van de kleine
binnenvaartschepen, waaronder
de befaamde spits. Het aantal
schepen tot duizend ton is sinds
2003 dramatisch gedaald en het
einde van de neergang lijkt nog
lang niet in zicht.
door Harmen van der Werf
Het is zo tegenstrijdig
als wat, vindt het
kersverse ASV-be-
stuurslid Ron Breed-
veld. De 'overheid'
wil aan de éne kant dat milieuver
ontreiniging door (vracht)verkeer
wordt teruggedrongen, maar aan
de andere kant wordt de kleine
binnenvaart door strenge eisen
langzaamaan de nek omgedraaid.
De linkerhand weet niet wat de
rechterhand doet, heel kort samen
gevat.
„Het beste alternatief voor het
vrachtverkeer is de kleine binnen
vaart", stelt Breedveld. Hij heeft
daarvoor wat cijfers verzameld.
Jaarlijks wordt er in, van en door
Nederland bijna één miljoen ton
goederen vervoerd. De binnen
vaart neemt daarvan ruwweg een
kwart voor haar rekening. En klei
ne motorvrachtschepen spelen
daarin een grote rol. Zij zijn sa
men goed voor een kwart van wat
door de hele binnenvaart wordt ge
transporteerd. Vertaal je dat naar
aantal vrachtwagens, dan komt dit
neer op 2,4 miljoen vrachtauto's
op jaarbasis.
Het zijn heel wat getallen bij el
kaar. Breedveld verbindt er de con
clusie aan: „Dat scheelt wat uit
stoot, ongevallen, files, tel uit je
winst." Zijn organisatie ASV
maakt zich daarom des te meer
zorgen, want de toekomst van de
kleine binnenvaart ziet er weinig
rooskleurig uit. Breedveld: „Neder
land telde in 2003 nog zo'n 1800
binnenvaartschepen met een laad
vermogen tot duizend ton. Dat
zijn er nu nog maar ongeveer dui
zend. Het is dus heel hard achter
uitgegaan en de daling zet helaas
door."
De vrachtmarkt is door de
crisis niet bést, maar de
kleine binnenvaart speelt
nog iets anders parten. Milieu- en
Overcapaciteit
De Nederlandse droge ladingvloot
(binnenvaart) telde begin dit jaar
4650 schepen, volgens onderzoek
van de INC.
De afgelopen vijf jaar is de vloot
met ruim vijfhonderd schepen ge
groeid.
De schaalvergroting in de binnen
vaart is enorm. Nieuwe schepen
hebben een gemiddeld laadvermo
gen van 3000 ton, wat ver boven
het gemiddelde van de vloot ligt.
Daartegenover staat dat het aantal
binnenvaartschepen tot 400 ton
(vooral spitsen) in vijf jaar grofweg
is gehalveerd.
Jaarlijks worden zestig tot tachtig
droge ladingschepen van 300 tot
1500 ton gesloopt.
De overcapaciteit in de binnen
vaart bedroeg begin 2012 zo'n 13
procent oftewel 600 schepen.
veiligheidseisen zijn door de Cen
trale Commissie voor de Rijnvaart
aangescherpt. Volgens de ASV kun
nen schippers van kleine, veelal
oudere schepen daar om financië
le redenen heel lastig aan voldoen.
Investeringen zijn zo hoog dat ze
niet meer rendabel kunnen blijven
varen.
De Centrale Commissie voor de
Rijnvaart heeft overigens ook geen
oogkleppen op. Zij heeft vanwege
de economische situatie de volledi
ge toepassing van de nieuwe regels
uitgesteld tot eind dit jaar. Schip
pers moeten dan bij de keuring
van hun schip kunnen aantonen
dat zij meer dan 2500 euro moe
ten investeren. Breedveld: „De
strenge regels blijven wel als een
Zwaard van Damocles boven de
vloot hangen. Niemand weet wat
er in 2013 gebeurt."
Het zit de ASV hoog, niet alleen
uit het oogpunt van de leden-
schippers. Breedveld wijst er ook
op dat heel wat havens in Neder
land onbereikbaar worden voor de
binnenvaart, als de kleine schepen
eruit gaan. In Zeeland gaat het, vol
gens onderzoek, om de havens
van Goes en Zierikzee. Breedveld:
„Het zou zonde zijn als dat ge
beurt. Daarom verdient de kleine
binnenvaart alle aandacht. Weg is
weg."
door Luc Oggel
GOES - Een nieuwe lichting van elf
Zeeuwse agenten is woensdag in
Hotel Van der Valk in Goes begon
nen aan hun opleiding tot wijka
gent. In totaal zijn er straks twin
tig wijkagenten werkzaam in de
provincie.
De 'studenten' - de wijkagenten in
spe werken al bij de politie - gaan
invulling geven aan het zogeheten
nieuwe wijkagentschap. Dat
houdt in dat ze feitelijk een spil
worden tussen politie en netwerk
partners, zoals bijvoorbeeld wo
ningbouwcorporaties of centrum
voor geestelijke gezondheidszorg
Emergis. Een wijkagent verdiept
zich specifiek in de buurtproble-
matiek en gaat dus detaillistischer
te werk dan een 'gewone' agent.
Ze hebben vooral een signaleren
de functie en zijn bruggenbou
wers tussen hun eigen collega's en
andere partijen. Dat aspect spreekt
Dennis Bodrij uit Middelburg aan.
Hij is al acht jaar werkzaam bij de
politie, binnen het team Middel
burg-Noord. „Ik'was daar al het
aanspreekpunt voor de moskee en
een aantal scholen voor speciaal
onderwijs." Bodrij is straks wijka
gent voor Middelburg-centrum en
-Noord, zijn collega Esther Verfla
ge krijgt Zuid onder haar hoede.
Ze zullen zich vooral bezighouden
met allerlei vormen van overlast,
van hangjeugd tot drugs tot ge
luidsoverlast.
ook zullen de wijkagenten via
Twitter bereikbaar zijn en bijvoor
beeld laten weten waar zij zijn te
vinden. Het aantal wijkagenten
wordt fasegewijs opgeschroefd.
Het is uiteindelijk de bedoeling
dat er zo'n zestig actief zijn, zegt
hoofd politiezaken Zeeland Ro
nald Weydema. „Zij hebben voor
al de taak om wijkproblemen niet
te laten escaleren tot grotere pro
blemen." Overigens blijven de
wijkagenten in de weekeinden
ook werkzaam in de noodhulp.
ijzendijke - Een grote, professione
le hennepkwekerij is woensdag
ochtend door de politie opgerold
in een woning met bedrijfspand
in een polder bij Ijzendijke. Een
52-jarige Leidschendammer is ter
plekke aangehouden. Verspreid
over vier ruimtes stonden 1400
hennepplanten en -stekjes. Acht
honderd planten waren (bijna)
oogstrijp. Zeshonderd stekjes wa
ren in verschillende groeistadia.
Op zaterdag 29 september
is het weer
NVM Open Huizen Dag!
Kijk op nvm.nl voor meer
informatie en op funda.nl voor
de deelnemende huizen.
U bent van
harte welkom!
NVM
door Piet Kleemans
ouwerkerk - De waterschapsfrac-
tie Water Natuurlijk vindt dat bre
der onderzoek gedaan moet wor
den naar het voorkomen van gifti
ge algen. Dat blijkt uit vragen van
Water Natuurlijk aan het dagelijk
se bestuur van Waterschap Schel-
destromen.
Aanleiding voor de vragen van Wa
ter Natuurlijk is de verontreiniging
van één van de kreken in Ouwer
kerk met de giftige algensoort Di-
noflagellaat Alexandrium Ostenfel-
dii. Het water in de kreek is onder
zocht en en de kwaliteit ervan
wordt nauwlettend in de gaten ge
hóuden. Water Natuurlijk vindt
dat dat 'monitoren' moet worden
uitgebreid naar alle waterlopen
'waarvan kan worden aangeno
men dat hier verontreiniging zal
worden aangetroffen die de groei
van algen in de hand zal werken.'
Water Natuurlijk is overigens nog
niet helemaal gerust over de situa
tie rond Ouwerkerk. De fractie
mist in de evaluatie van de bestrij
ding van de gifalg het zoeken naar
dee fundamentele oorzaken. „Het
is raadzaam om deze oorzaken op
te sporen en ze door het nemen
van preventieve maatregelen bij
voorbaat uit te bannen", aldus Wa
ter Natuurlijk.
SCHOENMODE
Papegaaistraat 8, Goes
www.vandereepe.nl