Noodklok Windpark Zierikzee loopt subsidie mis 201 Einddatum bouwplan schuift op naar 2024 'Jammer dat Seine-Scheldeverbinding is uitgesteld' Sovetskaya Cava in Nieuwland donderdag 27 september 2012 Perkpolder door Harmen van der Werf PERKPOLDER - De provincie en de gemeente Hulst hebben de plan ning voor Plan Perkpolder aange past aan de economisch mindere tijden. De grondexploitatie zou in 2020 afgerond moeten zijn, maar Gedeputeerde Staten noemen nu in een brief aan Provinciale Staten 2024 als einddatum. Plan Perkpolder wordt met de nieuwe planning voor ogen een project van nog iets langere adem. Het enige wat nog op tijd begint, is de aanleg van een nieuwe water kering. Die is nodig om 75 hectare land bouwgrond terug, te geven aan de Westerschelde-natuur, ofwel te ontpolderen. Rijkswaterstaat verwacht dit werk half november te gunnen aan een aannemer. De provincie en de gemeente Hulst sluiten daarbij aan. Grond uit het gebied wordt gebruikt om het voormalige veerplein van Perk polder op te hogen voor de bouw van 250 woningen. Hiermee wordt een vroeg voorschot genomen op de ontwikkeling van het plein, maar het later ophogen zou 1,6 mil joen euro extra kosten. De privé-ontwikkelaars AM en Bouwfonds trekken zich zoals ge meld terug uit het samenwerkings verband voor Plan Perkpolder. Ze stelden vanwege de huizencrisis in vesteringsbeslissingen uit. Plan Perkpolder dreigde daardoor 'gegij zeld' te worden, aldus de provin cie. AM en Bouwfonds nemen nog wel voor één miljoen euro aan kavels af op het veerplein, bij wijze van 'afscheid'. De gemeente Hulst en de provincie gaan nu sa men verder. In Hulst aan Zee BV hebben zij een nieuwe ontwikke laar gevonden. Dit bedrijf neemt voorjaar 2015 de eerste gronden in de westelijke Perkpolder over van de provincie. Hulst aan Zee zal er een golfbaan en 200 woningkavels aanleggen én een hotel bouwen op het veer plein. Aanleg van een jachthaven met 350 tot 500 plaatsen in de oude veerhaven zou rond 2oi5-'i6 begin nen. Daarover wordt gepraat met drie Belgische partijen. NIEUWLAND - De afdeling Zeeland van de World Ship Society ver zorgt vanavond, donderdag 27 sep tember een fotopresentatie van een cruise met de Rotterdam van de Holland Amerika Lijn (HAL) naar Sint Petersburg en andere ha vens, een korte film over de bouw van een tanker in Korea en een presentatie van een van de laatste liberty schepen; de Sovetskaya Ga- va. De bijeenkomst is in het dorps huis in Nieuw- en Sint Joosland en begint om 19.00 uur. EP Met de kleine binnenvaart wordt te weinig rekening gehouden, vindt de Algemeene Schip pers Vereeniging (ASV), en dat zal de overheid nog 'bezuren'. De ASV luidt de noodklok. De kleine binnenvaart is nodig om Nederland bereikbaar te houden, aldus de vereniging. Motorvrachtschip Delcacïa van 369 ton in Terneuzen behoort tot de, volgens de ASV, 'bedreigde' kleine binnenvaart. foto PZC Heel erg druk is het niet in de binnenvaartha- ven van Terneuzen. Er liggen hooguit tien, vijf tien schepen stil aan de kade. Zou het dan toch beter gaan met de binnenvaart? Een Temeuzense schipper is zijn gangboord aan het schoonmaken. Met naam wil hij niet in de krant. Hij vaart op een spits, het type schip waarmee de Franse kanalen uitstekend te beva ren zijn. Veel groter kan niet, voor al vanwege de sluizen. Zorgen over de toekomst maakt de Terneuzenaar zich opmerkelijk ge noeg niet. Geconfronteerd met de alarmerende boodschap van de Al gemeene Schippers Vereeniging, dat de kleine binnenvaart kopje onder dreigt te gaan door strenge re eisen, laat hij weten: „Ik heb alle maatregelen getroffen, inclusief een investering in een milieuvrien delijke motor." De Terneuzenaar is redelijk optimistisch. Waarom ligt hij dan aan de wal? „We gaan zo meteen op vakantie." Bang dat hij minder brood kan ver dienen als de Schelde-Seine-ver- binding is verbreed in Frankrijk, is de schipper evenmin. Onder de nieuwe Franse president Francois Hollande is dat miljardenproject uitgesteld. Hij wil het geld liever besteden aan het wegwerken van achterstallig onderhoud aan be staande kanalen. De Terneuzenaar is niet ongelukkig met die omme zwaai en stelt droogjes: „Ik ga dat niet meer meemaken, die nieuwe verbinding." ASV-bestuurslid Ron Breedveld juicht het toe dat Frankrijk wil in vesteren in kanalen, maar hij vindt het ook jammer dat vernieu wing van de Seine-Schelde-verbin- ding op de lange baan is gescho ven. „Dat lijkt voor de kleine bin nenvaart gunstig, maar bedrijven gaan andere afwegingen maken als de infrastructuur over het water niet verbetert. Ze kiezen dan eer der voor vrachtvervoer over de weg. En probeer dan het tij nog maar eens te keren." door Joeri Wisse ZIERIKZEE - De initiatiefnemers van Windpark Zierikzee grijpen naast de subsidieregeling voor groene energie voor het jaar 2012. „Net als alle andere windenergie projecten zijn we deze ronde niet in de prijzen gevallen", zegt David Mol van Windpark Zierikzee. Doordat energie uit 'duurzame warmte' is toegevoegd aan de sub sidieregeling, is volgens Mol bijna al het geld naar aanvragers in deze categorie' gegaan, ten koste van on der meer de windprojecten. Minis ter Maxime Verhagen van Econo mische Zaken, Landbouw en Inno vatie liet deze week aan de Tweede Kamer weten dat de Europese Commissie goedkeuring heeft ge geven aan de aanpassing van de subsidieregeling. Windpark Zierikzee moet nu wachten tot er in 2013 opnieuw kan worden ingeschreven op de subsidiepot voor groene energie: Het is volgens Mol aan de (nieu we) minister om de regels zo aan te passen dat windenergie weer .een kans maakt op subsidie. Zonder geld van de overheid kun nen de drie windmolens van Windpark Zierikzee niet worden gebouwd. De prijs per kilowattuur kan namelijk niet concurreren met de prijs van grijze stroom. Voor het project in de Gouweveerse pol der betekent het vooralsnog geen extra vertraging. „Het is een geluk bij een ongeluk dat we toch al moesten wachten tot het eind van het jaar", zegt Mol. Daarbij doelt hij op het bezwaar dat tegenstanders van het plan hebben gemaakt tegen de omge vingsvergunning die het college van B en W heeft verleend voor de bouw van de drie tribunes. De rechtbank in Middelburg behan delt deze zaak 13 december. Mol ziet de zaak met vertrouwen tege moet, omdat bezwaren tegen het bestemmingsplan waar de vergun ning op is gebaseerd eerder dit jaar door de Raad van State 'stuk voor stuk van tafel zijn geveegd'. Volgens Ria Geluk die namens de tegenstanders van het windpark het woord voert, is de kans 'niet zo groot' dat de bezwaarmakers in het gelijk worden gesteld. Het be zwaar was echter al ingediend op het moment dat de Raad van State zich nog uit moest spreken over het bestemmingsplan. Ondertussen gaan de voorbereidin gen voor de bouw van de windmo lens door. Zo voert Mol gesprek- m ken over de financiering en het j|| type windturbine. Ook zijn afgelo- j pén zomer bodemonderzoeken uitgevoerd als voorbereiding op de bouw. Wanneer alle bezwaren tegen het project door de rechter zijn afgewe zen en de financiering rond is, kan het volgens Mol nog maximaal an derhalf jaar duren voordat het tf windpark gereed, is.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 20