Noodklok
Windpark Zierikzee loopt subsidie mis
201
Einddatum
bouwplan
schuift op
naar 2024
'Jammer dat Seine-Scheldeverbinding is uitgesteld'
Sovetskaya Cava
in Nieuwland
donderdag 27 september 2012
Perkpolder
door Harmen van der Werf
PERKPOLDER - De provincie en de
gemeente Hulst hebben de plan
ning voor Plan Perkpolder aange
past aan de economisch mindere
tijden. De grondexploitatie zou in
2020 afgerond moeten zijn, maar
Gedeputeerde Staten noemen nu
in een brief aan Provinciale Staten
2024 als einddatum.
Plan Perkpolder wordt met de
nieuwe planning voor ogen een
project van nog iets langere adem.
Het enige wat nog op tijd begint,
is de aanleg van een nieuwe water
kering.
Die is nodig om 75 hectare land
bouwgrond terug, te geven aan de
Westerschelde-natuur, ofwel te
ontpolderen.
Rijkswaterstaat verwacht dit werk
half november te gunnen aan een
aannemer.
De provincie en de gemeente
Hulst sluiten daarbij aan. Grond
uit het gebied wordt gebruikt om
het voormalige veerplein van Perk
polder op te hogen voor de bouw
van 250 woningen. Hiermee wordt
een vroeg voorschot genomen op
de ontwikkeling van het plein,
maar het later ophogen zou 1,6 mil
joen euro extra kosten.
De privé-ontwikkelaars AM en
Bouwfonds trekken zich zoals ge
meld terug uit het samenwerkings
verband voor Plan Perkpolder. Ze
stelden vanwege de huizencrisis in
vesteringsbeslissingen uit. Plan
Perkpolder dreigde daardoor 'gegij
zeld' te worden, aldus de provin
cie. AM en Bouwfonds nemen
nog wel voor één miljoen euro
aan kavels af op het veerplein, bij
wijze van 'afscheid'. De gemeente
Hulst en de provincie gaan nu sa
men verder. In Hulst aan Zee BV
hebben zij een nieuwe ontwikke
laar gevonden.
Dit bedrijf neemt voorjaar 2015 de
eerste gronden in de westelijke
Perkpolder over van de provincie.
Hulst aan Zee zal er een golfbaan
en 200 woningkavels aanleggen én
een hotel bouwen op het veer
plein.
Aanleg van een jachthaven met
350 tot 500 plaatsen in de oude
veerhaven zou rond 2oi5-'i6 begin
nen. Daarover wordt gepraat met
drie Belgische partijen.
NIEUWLAND - De afdeling Zeeland
van de World Ship Society ver
zorgt vanavond, donderdag 27 sep
tember een fotopresentatie van
een cruise met de Rotterdam van
de Holland Amerika Lijn (HAL)
naar Sint Petersburg en andere ha
vens, een korte film over de bouw
van een tanker in Korea en een
presentatie van een van de laatste
liberty schepen; de Sovetskaya Ga-
va. De bijeenkomst is in het dorps
huis in Nieuw- en Sint Joosland
en begint om 19.00 uur.
EP
Met de kleine binnenvaart wordt te weinig rekening gehouden, vindt de Algemeene Schip
pers Vereeniging (ASV), en dat zal de overheid nog 'bezuren'. De ASV luidt de noodklok.
De kleine binnenvaart is nodig om Nederland bereikbaar te houden, aldus de vereniging.
Motorvrachtschip Delcacïa van 369 ton in Terneuzen behoort tot de, volgens de ASV, 'bedreigde' kleine binnenvaart. foto PZC
Heel erg druk is het niet
in de binnenvaartha-
ven van Terneuzen. Er
liggen hooguit tien, vijf
tien schepen stil aan de kade. Zou
het dan toch beter gaan met de
binnenvaart? Een Temeuzense
schipper is zijn gangboord aan het
schoonmaken. Met naam wil hij
niet in de krant. Hij vaart op een
spits, het type schip waarmee de
Franse kanalen uitstekend te beva
ren zijn. Veel groter kan niet, voor
al vanwege de sluizen.
Zorgen over de toekomst maakt de
Terneuzenaar zich opmerkelijk ge
noeg niet. Geconfronteerd met de
alarmerende boodschap van de Al
gemeene Schippers Vereeniging,
dat de kleine binnenvaart kopje
onder dreigt te gaan door strenge
re eisen, laat hij weten: „Ik heb alle
maatregelen getroffen, inclusief
een investering in een milieuvrien
delijke motor." De Terneuzenaar
is redelijk optimistisch. Waarom
ligt hij dan aan de wal? „We gaan
zo meteen op vakantie."
Bang dat hij minder brood kan ver
dienen als de Schelde-Seine-ver-
binding is verbreed in Frankrijk, is
de schipper evenmin. Onder de
nieuwe Franse president Francois
Hollande is dat miljardenproject
uitgesteld. Hij wil het geld liever
besteden aan het wegwerken van
achterstallig onderhoud aan be
staande kanalen. De Terneuzenaar
is niet ongelukkig met die omme
zwaai en stelt droogjes: „Ik ga dat
niet meer meemaken, die nieuwe
verbinding."
ASV-bestuurslid Ron Breedveld
juicht het toe dat Frankrijk wil in
vesteren in kanalen, maar hij
vindt het ook jammer dat vernieu
wing van de Seine-Schelde-verbin-
ding op de lange baan is gescho
ven. „Dat lijkt voor de kleine bin
nenvaart gunstig, maar bedrijven
gaan andere afwegingen maken als
de infrastructuur over het water
niet verbetert. Ze kiezen dan eer
der voor vrachtvervoer over de
weg. En probeer dan het tij nog
maar eens te keren."
door Joeri Wisse
ZIERIKZEE - De initiatiefnemers
van Windpark Zierikzee grijpen
naast de subsidieregeling voor
groene energie voor het jaar 2012.
„Net als alle andere windenergie
projecten zijn we deze ronde niet
in de prijzen gevallen", zegt David
Mol van Windpark Zierikzee.
Doordat energie uit 'duurzame
warmte' is toegevoegd aan de sub
sidieregeling, is volgens Mol bijna
al het geld naar aanvragers in deze
categorie' gegaan, ten koste van on
der meer de windprojecten. Minis
ter Maxime Verhagen van Econo
mische Zaken, Landbouw en Inno
vatie liet deze week aan de Tweede
Kamer weten dat de Europese
Commissie goedkeuring heeft ge
geven aan de aanpassing van de
subsidieregeling.
Windpark Zierikzee moet nu
wachten tot er in 2013 opnieuw
kan worden ingeschreven op de
subsidiepot voor groene energie:
Het is volgens Mol aan de (nieu
we) minister om de regels zo aan
te passen dat windenergie weer
.een kans maakt op subsidie.
Zonder geld van de overheid kun
nen de drie windmolens van
Windpark Zierikzee niet worden
gebouwd. De prijs per kilowattuur
kan namelijk niet concurreren met
de prijs van grijze stroom. Voor
het project in de Gouweveerse pol
der betekent het vooralsnog geen
extra vertraging. „Het is een geluk
bij een ongeluk dat we toch al
moesten wachten tot het eind van
het jaar", zegt Mol.
Daarbij doelt hij op het bezwaar
dat tegenstanders van het plan
hebben gemaakt tegen de omge
vingsvergunning die het college
van B en W heeft verleend voor
de bouw van de drie tribunes. De
rechtbank in Middelburg behan
delt deze zaak 13 december. Mol
ziet de zaak met vertrouwen tege
moet, omdat bezwaren tegen het
bestemmingsplan waar de vergun
ning op is gebaseerd eerder dit jaar
door de Raad van State 'stuk voor
stuk van tafel zijn geveegd'.
Volgens Ria Geluk die namens de
tegenstanders van het windpark
het woord voert, is de kans 'niet
zo groot' dat de bezwaarmakers in
het gelijk worden gesteld. Het be
zwaar was echter al ingediend op
het moment dat de Raad van State
zich nog uit moest spreken over
het bestemmingsplan.
Ondertussen gaan de voorbereidin
gen voor de bouw van de windmo
lens door. Zo voert Mol gesprek- m
ken over de financiering en het j||
type windturbine. Ook zijn afgelo- j
pén zomer bodemonderzoeken
uitgevoerd als voorbereiding op de
bouw.
Wanneer alle bezwaren tegen het
project door de rechter zijn afgewe
zen en de financiering rond is, kan
het volgens Mol nog maximaal an
derhalf jaar duren voordat het tf
windpark gereed, is.