Rennen naar de winkel io| btw-verhoging Wie dure sinterklaascadeaus wil geven, kan het beste nu inkopen doen. Maandag gaat de btw omhoog. Al zullen niet alle winkeliers dit meteen doorberekenen donderdag 27 september 2012 door Wilma de Cort Nog een paar dagen te gaan en het is zover. Maandag, 1 oktober, gaat de btw omhoog van 19 naar 21 procent. Staan er nu rijen koopjesjagers voor winkels om nog vlug dat bankstel of die nieuwe keuken aan te schaffen? Is het druk bij de auto garages met klanten die op de val reep hun portemonnee een beetje willen ontzien? „We hebben geen peilstok in de winkels staan", zegt econoom Charles Kalshoven bij het ING Eco nomisch Bureau. „Maar het zou zo maar kunnen dat dit weekend nog gauw wat mensen erop uit gaan om hun slag slaan." Tot de btw-verhoging werd afgelo pen voorjaar besloten door de Kunduz-coalitie (CDA, WD, Groenlinks, D66 en Christen- Unie). De maatregel moet de schat kist dit jaar circa 1 miljard en vol gend jaar 4,1 miljard euro opleve ren. De verhoging geldt niet voor levensmiddelen, die onder het lage re btw-tarief van 6 procent vallen. Dus als in de supermarkt de prij zen stijgen, ligt het niet aan de btw. Maar luxe goederen, zoals auto's, televisies, computers, koelkasten en bankstellen zullen duurder wor den zodra winkeliers de hogere btw doorberekenen aan de consu ment De vraag is of dit meteen vanaf 1 oktober gebeurt. Deskundigen den ken dat veel ondernemers zullen wachten met een prijsverhoging. Reden: ze lopen in crisistijd op eie ren. De detailhandel vindt de btw-ver- hoging een blijk van slecht gevoel voor 'timing' bij de politiek. „Het kost nu al de grootste moeite om klanten binnen te trekken", zegt Jelger Zee van Detailhandel Neder land. „Met een prijsverhoging zet je de markt nog verder onder druk." Hij verwacht dat voorlopig veel on dernemers hun knopen tellen en de btw-verhoging voor eigen reke ning zullen nemen. Maar de winst marges zijn vaak al zo klein, aldus Zee, dat dit wel eens het laatste duwtje richting faillissement kan zijn. „En er staan al zoveel winkels leeg. Zoveel faillissementen als nu hebben we in geen jaren gehad." In het eerste kwartaal van dit jaar werden in de detailhandel 208 fail lissementen uitgesproken, aldus het CBS. Dit is volgens het CBS het hoogste aantal in de twintig jaar dat het wordt bijgehouden. Ook Kalshoven van de ING sluit niet uit dat de btw-verhoging voor bedrijven die het al zwaar hebben de nekslag kan zijn. Hij verwacht eveneens dat veel winkeliers de btw-verhoging nog meteen of niet volledig durven door te berekenen aan hun klan ten. „Psychologische prijzen, stevi ge concurrentie en dalende beste dingen verhinderen dat." Psychologische prijzen zitten nét onder een rond getal en zouden klanten eerder tot aankoop verlei den. „Nu een product van 9,99 eu ro omprijzen naar 10 euro en nog wat, dat doe je niet", zegt Jelger Zee van Detailhandel Nederland. Hij zegt dat de voorbereidingstijd voor de ondernemers veel te kort is geweest. Kalshoven verwacht dat een aantal 'Het kan de moeite lonen de komende dagen wat winkels in te gaan' winkeliers pas op 1 januari produc ten zal omprijzen. „Zoals restau ranthouders op 1 januari hun me nukaart vervangen." Maar de auto branche wacht volgens hem niet zo lang. Bij het aanschaffen van een auto speelt de psychologische prijs niet zo'n grote rol. In de auto wereld tellen andere belastingen zwaarder dan de btw. In juni bijvoorbeeld zagen de auto dealers een piek, toen het vanwege de bijtelling interessant kon zijn vóór 1 juli een nieuwe zuinige au to te kopen. Maar een btw-effect blijft uit, stelt Wouter Sinke van brancheorganisatie Bovag. „De meeste mensen willen een au to op maat en dan zit je al gauw met vier tot zes weken levertijd. Het btw-tarief wordt bepaald door de leverdatum, niet door de bestel datum. Wordt een auto die je in september kocht na 1 oktober gele verd, dan geldt de 21 procent", al dus Sinke van Bovag. Het heeft dus alleen zin om je naar een garage te spoeden als je een auto uit voorraad kan kopen. Dus bijvoorbeeld een showroom model waar je ook meteen mee kunt wegrijden. Bij een midden klasser van 30.000 euro scheelt het dan zo'n 500 euro of deze vóór of na maandag wordt gekocht. Directeur Jan Dirk van der Zee van CBW-Mitex, brancheorganisa tie voor ondernemers in wonen,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 10