Kleine binnenschepen verdwijnen uit beeld gewoon Eisen Plan voor nieuwe parking bi) Sluis 25 Moeite met traplopen? van de reepe Communicanten gul voor ziekenhuis A molenaar V Gratis parkeren; maar niet overal woensdag 26 september 2012 De ASV is radicaal in haar eisen. De organisatie vindt dat het vervoer per schip actief moet worden gestimuleerd. Schepen van vóór 1985 moeten gevrijwaard blijven van 'nieuwbouweisen' en het onderhoud van kleine vaarwegen moet voorrang krijgen. De Algemeene Schippers Veree- niging (ASV) luidt de noodklok over de toekomst van de kleine binnenvaartschepen, waaronder de befaamde spits. Het aantal schepen tot duizend ton is sinds 2003 dramatisch gedaald en het einde van de neergang lijkt nog lang niet in zicht. door Harmen van der Werf Het is zo tegenstrijdig als wat, vindt het kersverse ASV-be- stuurslid Ron Breed- veld. De 'overheid' wil aan de éne kant dat milieuver ontreiniging door (vrachtverkeer wordt teruggedrongen, maar aan de andere kant wordt de kleine binnenvaart door strenge eisen langzaamaan de nek omgedraaid. De linkerhand weet niet wat de rechterhand doet, heel kort samen gevat. „Het beste alternatief voor het vrachtverkeer is de kleine binnen vaart", stelt Breedveld. Hij heeft daarvoor wat cijfers verzameld. Jaarlijks wordt er in, van en door Nederland bijna één miljoen ton goederen vervoerd. De binnen vaart neemt daarvan ruwweg een kwart voor haar rekening. En klei ne motorvrachtschepen spelen daarin een grote rol. Zij "zijn sa men goed voor een kwart van wat door de hele binnenvaart wordt ge transporteerd. Vertaal je dat naar aantal vrachtwagens, dan komt dit neer op 2,4 miljoen vrachtauto's op jaarbasis. Het zijn heel wat getallen bij el kaar. Breedveld verbindt er de con clusie aan: „Dat scheelt wat uit stoot, ongevallen, files, tel uit je winst." Zijn organisatie ASV maakt zich daarom des te meer zorgen, want de toekomst van de kleine binnenvaart ziet er weinig rooskleurig uit. Breedveld: „Neder land telde-in 2003 nog zo'n 1800 binnenvaartschepen met een laad vermogen tot duizend tori. Dat zijn er nu nog maar ongeveer dui zend. Het is dus heel hard achter uitgegaan en de daling zet helaas door." De vrachtmarkt is door de crisis niet best, maar de kleine binnenvaart speelt nog iets anders parten. Milieu- en veiligheidseisen zijn door de Cen trale Commissie voor de Rijnvaart aangescherpt. Volgens' de' ASV kun nen schippers van kleine, veelal oudere schepen daar om financië le redenen heel lastig aan voldoen. Investeringen zijn zo hoog dat ze niet meer rendabel kunnen blijven varen. De Centrale Commissie voor de Rijnvaart heeft overigens ook geen oogkleppen op. Zij heeft .vanwege de economische situatie de volledi ge toepassing van de nieuwe regels uitgesteld tot eind dit jaar. Schip pers moeten dan bij de keuring van' hun schip kunnen aantonen dat zij meer dan 2500 euro moe ten investeren. Breedveld: „De strenge regels blijven wel als een Zwaard van Damocles boven de vloot hangen. Niemand weet wat er in 2013 gebeurt." Het zit de ASV hoog, niet alleen uit het oogpunt van de leden- schippers. Breedveld wijst er ook op dat heel wat havens in Neder land onbereikbaar worden voor de binnenvaart, als de kleine schepen eruit gaan. In Zeeland gaat het, vol gens onderzoek, om de havens van Goes en Zierikzee. Breedveld: „Het zou zonde zijn als dat ge beurt. Daarom verdient de kleine binnenvaart alle aandacht. Weg is weg." Overcapaciteit De Nederlandse droge ladingvloot (binnenvaart) telde begin dit jaar 4650 schepen, volgens onderzoek van de ING. 0 De afgelopen vijf jaar is de vloot met ruim vijfhonderd schepen ge groeid. De schaalvergroting in de binnen vaart is enorm.'Nieuwe schepen hebben een gemiddeld laadvermo gen van 3000 ton, wat ver boven het gemiddelde van de vloot, ligt. I Daartegenover staat dat het aantal binnenvaartschepen tot 400 ton (vooral spitsen) in vijf jaar grofweg is gehalveerd. 8 Jaarlijks worden zestig tot tachtig droge ladingschepen van 300 tof 1500 ton gesloopt De overcapaciteit in de binnen vaart bedroeg begin 2012 zo'n 13 procent oftewel 600 schepen. BEVEILIGIKl-G I INBRAAKBEVEILIGING 0 CAMERA BEWAKING I BRANDBEVEILIGING H MELDKAMER PAC I TOEGANGSCONTROLE B ALARMOPVOLGING *24-uurs meldkamer-service rkend ir=l LEWESTRAAT 43 ;I5I GOES/KLOETINGE Tel.: 0113-213720 www.colijnbv.nl SAS VAN GENT - Kinderen van de Elisabeth-parochie uit Sas van Gent, Philippine, Axel, Sluiskil, Westdorpe en Terneuzen die dit jaar hun eerste communie deden hebben 1451,17 euro bijeenge bracht voor de kinderafdeling van ziekenhuis Zorgsaam in Terneu- zen. Van de inhoud van het roze spaarvarken waarin ze hun euro's .stopten zijn cadeautjes gekocht. Op 26 september 2012 om 14.00 uur worden deze geschenken in het ziekenhuis van Terneuzen na mens alle communicanten over handigd aan de kinderafdeling. J '0 kunt misschien nog traplopen, maar het kost u de JÈË. nodige moeite Als u.eenmaal een traplift van Molenaar* in huis hebt gehaald, wilt u beslist niet meer zonder. Verhuizen is niet meer nodig: v Geschikt voor alle trappen v Geruisloos en veilig naar boven v Altijd snel leverbaar Eenvoudig bedieningspaneel v Verhu'u r is ook mogel ij kt •A Compact design v Alle merken beschikbaar Bel direct 0341 - 27 40 40 voor gratis brochure! v .moleiWftrspl.ü'.Sii.n! >CCOAaSM'< fRAMVvc's- TERNEUZEN - Automobilisten kun nen op koopzondag 30 september in grote delen van de Temeuzense binnenstad hun auto toch gratis bovengronds stallen. Dat meldt de gemeentevoorlichting. In feite kan het bovengronds overal gratis in en bij de binnenstad, behalve op plaatsen waar een parkeervergun- ning van kracht is en op de par keerterreinen Westerscheldedijk en Westkolkstraat. Daar moet net als in de drie parkeergarages wel betaald worden. SCHOENMODE Papegaaistraat 8, Goes www.vandereepe.nl door Martijd de Koninig SLUIS - De Ontwikkelingsmaat schappij Sluis (OWS) wil een par king met 500 tot 600 plaatsen aan leggen in de Maria- en Havenpol der, naast de huidige parkeerplaats vande gemeente. OWS wil het nieuwe parkeerterrein het liefst sa mentrekken met dat van de ge meente, maar komt er met het col lege van B en W niet uit. Sluis kampt, met name op zon- en feestdagen, met een tekort aan par keerplaatsen. Een klein de'el daar van werd onlangs weggewerkt door de uitbreiding van de par king bij Toversluis. Verder worden binnenkort nieuwe parkings met bij elkaar 300 plaatsen aangelegd aan de Kloosterstraat en Zuiddijk- straat. OWS, een groep investeer- - ders, heeft een lap grónd van tien hectare in de Maria- en Havenpol der. „OWS heeft die gekocht om te kunnen ontwikkelen", legt woordvoerder Frans Waterman uit. „Dat kan van alles zijn: we kie zen nu voor een parkeerplaats we gens het tekort daaraan." OWS praat al twee jaar. met de ge meente Sluis over het realiseren van één grote parkeerplaats. „Dat is een betere faciliteit voor bezoe kers dan twee aparte parkings naast elkaar", stelt Waterman. Het overleg leverde tot dusverre niets op, verklaart hij. „Na lang praten heeft het college ons een voorstel gedaan: wij exploiteren de nieuwe parkeerplaats en betalen de ge meente daar een vast bedrag per jaar voor. Wij zien die constructie ook wel zitten, maar de gemeente vraagt een veel hoger bedrag van ons dan wij financieel verant woord achten." Wethouder Conny Almekinders beloofde de gemeenteraad onlangs om in oktober definitief te beslui ten of Sluis meedoet. Vooruitlo pend daarop vraagt OWS binnen kort alvast een vergunning aan voor het zelf aanleggen van de par king, verklaart Waterman. „Maar samenwerking met de gemeente is daarmee voor ons niet definitief uitgesloten." De bestemming van het terrein moet worden veranderd. Dat is een bevoegdheid van de gemeente raad. Die wil in meerderheid snel nieuwe parkeerplaatsen in Sluis.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 73