Kleine binnenschepen
verdwijnen uit beeld
gewoon
Eisen
Plan voor nieuwe parking bi) Sluis
25
Moeite met traplopen?
van de reepe
Communicanten gul voor ziekenhuis
A
molenaar V
Gratis parkeren; maar niet overal
woensdag 26 september 2012
De ASV is radicaal in haar eisen. De organisatie vindt dat het vervoer per schip actief
moet worden gestimuleerd. Schepen van vóór 1985 moeten gevrijwaard blijven van
'nieuwbouweisen' en het onderhoud van kleine vaarwegen moet voorrang krijgen.
De Algemeene Schippers Veree-
niging (ASV) luidt de noodklok
over de toekomst van de kleine
binnenvaartschepen, waaronder
de befaamde spits. Het aantal
schepen tot duizend ton is sinds
2003 dramatisch gedaald en het
einde van de neergang lijkt nog
lang niet in zicht.
door Harmen van der Werf
Het is zo tegenstrijdig
als wat, vindt het
kersverse ASV-be-
stuurslid Ron Breed-
veld. De 'overheid'
wil aan de éne kant dat milieuver
ontreiniging door (vrachtverkeer
wordt teruggedrongen, maar aan
de andere kant wordt de kleine
binnenvaart door strenge eisen
langzaamaan de nek omgedraaid.
De linkerhand weet niet wat de
rechterhand doet, heel kort samen
gevat.
„Het beste alternatief voor het
vrachtverkeer is de kleine binnen
vaart", stelt Breedveld. Hij heeft
daarvoor wat cijfers verzameld.
Jaarlijks wordt er in, van en door
Nederland bijna één miljoen ton
goederen vervoerd. De binnen
vaart neemt daarvan ruwweg een
kwart voor haar rekening. En klei
ne motorvrachtschepen spelen
daarin een grote rol. Zij "zijn sa
men goed voor een kwart van wat
door de hele binnenvaart wordt ge
transporteerd. Vertaal je dat naar
aantal vrachtwagens, dan komt dit
neer op 2,4 miljoen vrachtauto's
op jaarbasis.
Het zijn heel wat getallen bij el
kaar. Breedveld verbindt er de con
clusie aan: „Dat scheelt wat uit
stoot, ongevallen, files, tel uit je
winst." Zijn organisatie ASV
maakt zich daarom des te meer
zorgen, want de toekomst van de
kleine binnenvaart ziet er weinig
rooskleurig uit. Breedveld: „Neder
land telde-in 2003 nog zo'n 1800
binnenvaartschepen met een laad
vermogen tot duizend tori. Dat
zijn er nu nog maar ongeveer dui
zend. Het is dus heel hard achter
uitgegaan en de daling zet helaas
door."
De vrachtmarkt is door de
crisis niet best, maar de
kleine binnenvaart speelt
nog iets anders parten. Milieu- en
veiligheidseisen zijn door de Cen
trale Commissie voor de Rijnvaart
aangescherpt. Volgens' de' ASV kun
nen schippers van kleine, veelal
oudere schepen daar om financië
le redenen heel lastig aan voldoen.
Investeringen zijn zo hoog dat ze
niet meer rendabel kunnen blijven
varen.
De Centrale Commissie voor de
Rijnvaart heeft overigens ook geen
oogkleppen op. Zij heeft .vanwege
de economische situatie de volledi
ge toepassing van de nieuwe regels
uitgesteld tot eind dit jaar. Schip
pers moeten dan bij de keuring
van' hun schip kunnen aantonen
dat zij meer dan 2500 euro moe
ten investeren. Breedveld: „De
strenge regels blijven wel als een
Zwaard van Damocles boven de
vloot hangen. Niemand weet wat
er in 2013 gebeurt."
Het zit de ASV hoog, niet alleen
uit het oogpunt van de leden-
schippers. Breedveld wijst er ook
op dat heel wat havens in Neder
land onbereikbaar worden voor de
binnenvaart, als de kleine schepen
eruit gaan. In Zeeland gaat het, vol
gens onderzoek, om de havens
van Goes en Zierikzee. Breedveld:
„Het zou zonde zijn als dat ge
beurt. Daarom verdient de kleine
binnenvaart alle aandacht. Weg is
weg."
Overcapaciteit
De Nederlandse droge ladingvloot
(binnenvaart) telde begin dit jaar
4650 schepen, volgens onderzoek
van de ING.
0 De afgelopen vijf jaar is de vloot
met ruim vijfhonderd schepen ge
groeid.
De schaalvergroting in de binnen
vaart is enorm.'Nieuwe schepen
hebben een gemiddeld laadvermo
gen van 3000 ton, wat ver boven
het gemiddelde van de vloot, ligt.
I Daartegenover staat dat het aantal
binnenvaartschepen tot 400 ton
(vooral spitsen) in vijf jaar grofweg
is gehalveerd.
8 Jaarlijks worden zestig tot tachtig
droge ladingschepen van 300 tof
1500 ton gesloopt
De overcapaciteit in de binnen
vaart bedroeg begin 2012 zo'n 13
procent oftewel 600 schepen.
BEVEILIGIKl-G
I INBRAAKBEVEILIGING 0 CAMERA BEWAKING
I BRANDBEVEILIGING H MELDKAMER PAC
I TOEGANGSCONTROLE B ALARMOPVOLGING
*24-uurs meldkamer-service
rkend
ir=l LEWESTRAAT 43
;I5I GOES/KLOETINGE
Tel.: 0113-213720
www.colijnbv.nl
SAS VAN GENT - Kinderen van de
Elisabeth-parochie uit Sas van
Gent, Philippine, Axel, Sluiskil,
Westdorpe en Terneuzen die dit
jaar hun eerste communie deden
hebben 1451,17 euro bijeenge
bracht voor de kinderafdeling van
ziekenhuis Zorgsaam in Terneu-
zen. Van de inhoud van het roze
spaarvarken waarin ze hun euro's
.stopten zijn cadeautjes gekocht.
Op 26 september 2012 om 14.00
uur worden deze geschenken in
het ziekenhuis van Terneuzen na
mens alle communicanten over
handigd aan de kinderafdeling.
J '0 kunt misschien nog traplopen, maar het kost u de
JÈË. nodige moeite Als u.eenmaal een traplift van Molenaar*
in huis hebt gehaald, wilt u beslist niet meer zonder.
Verhuizen is niet meer nodig:
v Geschikt voor alle trappen
v Geruisloos en veilig naar boven
v Altijd snel leverbaar
Eenvoudig bedieningspaneel
v Verhu'u r is ook mogel ij kt
•A Compact design
v Alle merken beschikbaar
Bel direct 0341 - 27 40 40 voor gratis brochure!
v .moleiWftrspl.ü'.Sii.n!
>CCOAaSM'< fRAMVvc's-
TERNEUZEN - Automobilisten kun
nen op koopzondag 30 september
in grote delen van de Temeuzense
binnenstad hun auto toch gratis
bovengronds stallen. Dat meldt de
gemeentevoorlichting. In feite kan
het bovengronds overal gratis in
en bij de binnenstad, behalve op
plaatsen waar een parkeervergun-
ning van kracht is en op de par
keerterreinen Westerscheldedijk
en Westkolkstraat. Daar moet net
als in de drie parkeergarages wel
betaald worden.
SCHOENMODE
Papegaaistraat 8, Goes
www.vandereepe.nl
door Martijd de Koninig
SLUIS - De Ontwikkelingsmaat
schappij Sluis (OWS) wil een par
king met 500 tot 600 plaatsen aan
leggen in de Maria- en Havenpol
der, naast de huidige parkeerplaats
vande gemeente. OWS wil het
nieuwe parkeerterrein het liefst sa
mentrekken met dat van de ge
meente, maar komt er met het col
lege van B en W niet uit.
Sluis kampt, met name op zon- en
feestdagen, met een tekort aan par
keerplaatsen. Een klein de'el daar
van werd onlangs weggewerkt
door de uitbreiding van de par
king bij Toversluis. Verder worden
binnenkort nieuwe parkings met
bij elkaar 300 plaatsen aangelegd
aan de Kloosterstraat en Zuiddijk-
straat. OWS, een groep investeer-
- ders, heeft een lap grónd van tien
hectare in de Maria- en Havenpol
der. „OWS heeft die gekocht om
te kunnen ontwikkelen", legt
woordvoerder Frans Waterman
uit. „Dat kan van alles zijn: we kie
zen nu voor een parkeerplaats we
gens het tekort daaraan."
OWS praat al twee jaar. met de ge
meente Sluis over het realiseren
van één grote parkeerplaats. „Dat
is een betere faciliteit voor bezoe
kers dan twee aparte parkings
naast elkaar", stelt Waterman. Het
overleg leverde tot dusverre niets
op, verklaart hij. „Na lang praten
heeft het college ons een voorstel
gedaan: wij exploiteren de nieuwe
parkeerplaats en betalen de ge
meente daar een vast bedrag per
jaar voor. Wij zien die constructie
ook wel zitten, maar de gemeente
vraagt een veel hoger bedrag van
ons dan wij financieel verant
woord achten."
Wethouder Conny Almekinders
beloofde de gemeenteraad onlangs
om in oktober definitief te beslui
ten of Sluis meedoet. Vooruitlo
pend daarop vraagt OWS binnen
kort alvast een vergunning aan
voor het zelf aanleggen van de par
king, verklaart Waterman. „Maar
samenwerking met de gemeente is
daarmee voor ons niet definitief
uitgesloten."
De bestemming van het terrein
moet worden veranderd. Dat is
een bevoegdheid van de gemeente
raad. Die wil in meerderheid snel
nieuwe parkeerplaatsen in Sluis.