Veteraan matig onder indruk van de Ramp 22 zeeland 'Spitssluiting brug ongastvrij' Beneden kijken Kinderen inventariseren verkeersknelpunten Grote kavels en mogelijk brede school in ontwikkelplan Stadspolder PZC Iedere dag om 19.00 uur Horren woensdag 26 september 2012 yS^ÏSSSKZïWSSSSSgS door Joeri Wisse ZIERIKZEE - De vier minuten vértra- ging die automobilisten gemid deld oplopen als de de Zeeland- brug 'tegen' hebben, verhoudt zich niet met een uur extra wacht tijd voor watersporters. Dat vin den het Watersportverbond en Hiswa Vereniging. Samen met de ANWB trekken de watersportorganisaties bij de pro vincie Zeeland ten strijde tegen het voorgenomen besluit van het provinciebestuur om de Zeeland- brug vanaf 2014 ook in de avond- spits niet open te doen voor zeilbo ten. Voor een provincie die zich wil profileren als watersportpro vincie is de maatregel ongastvrij, oordelen de organisaties. Het besluit voor de extra spitsslui ting schaadt het economische be lang van recreatie en toerisme in de provincie, vinden Watersport- verbond, Hiswa en ANWB. Boven dien druist het volgens de organi saties in tegen het provinciaal be leid om een watersportprovincie van allure te worden. Ook zien de bezwaarmakers het als een schen ding van een landelijke beleidsvi sie die stelt dat bruggen op wate ren als de Oosterschelde tussen 1 april en 31 oktober continue moe ten worden bediend. Waar weggebruikers en met name forensen door een' goede planning kunnen vermijden dat ze voor een open brug moeten wachten, is dit voor watersporters een stuk lasti ger, stellen het Watersportver bond en Hiswa. Zo moeten met name zeilers rekening houden met 'onvoorspelbare' factoren als stro ming en wind. Watersporters die niet onder de brug kunnen doorvaren, hebben nu nog twee keer per uur tien mi nuten lang de gelegenheid om zich te melden. Als het aan Van Be- veren ligt, blijft de brug op werkda gen tussen 17.10 en 17.21 gesloten. Gedeputeerde Kees van Beveren liet eerder weten dat hierdoor hooguit vijf of zes boten moeten wachten, terwijl 1250 auto's tussen 17.00 en 18.00 kunnen doorrijden. Volgens de watersportclubs kan dit tot onveilige situaties leiden. Goede en veilige wachtvoorzienin- gen ontbreken bij de Zeelandbrug en een wachtsteiger kan ook niet makkelijk worden aangelegd. Naar aanleiding van de ingediende zienswijzen heeft de provincie la ten weten het Watersportverbond, Hiswa en de ANWB uit te nodi gen voor een gesprek. WEMELDINGE - Het is natuurlijk geen wereldstad, maar ook in een dorp als Wemeldinge kan het ver keer best nog wat veiliger. Alle ba sisschoolleerlingen boden dinsdag de wethouder een boek vol gevaar lijke situaties aan. De kinderen hebben in de afgelo pen weken allemaal opgeschreven waar het volgens hen onveilig is in het dorp. En dat leverde een dik boek op, met niet alleen de proble men, maar ook suggesties om ze op te lossen. „De auto's rijden te hard", zei leer linge Anne van OBS Wemeldinge dinsdag tegen wethouder Jon Her- In 1953 vloog EefSmitshuysen maandenlang boven het overstroomde Schouwen-Duive- land. „Ik ben hier nog nooit geweest," zei hij dinsdag. Het is wel eens leuk om te zien hoe het er op de grond uitziet" Op zondagochtend 1 februari 1953 werd marinepiloot Eef Smitshuysen naar Zeeland gediri geerd. Vanuit zijn vliegtuig gaf hij informatie die later door het leger bij reddingsoperaties werd gebruikt. Dinsdag bezocht hij het Watersnoodmuseum. door Ton van den Nouweland Na die eerste vlucht van 1 februari kon den we van emotie niets uitbrengen. Maar slapeloze nach ten heb ik er niet van gehad. Na tuurlijk leefde ik mee met de slachtoffers en ik zal ook niet zeg gen dat het me niets deed. Maar slapeloze nachten? Nee, daarvoor heb ik te veel meegemaakt." De 98-jarige Maastrichtenaar - een paar dagen met vakantie in Burgh-Haamstede - doelt daarbij op de Tweede Wereldoorlog en de strijd in Indonesië. Terwijl hij van uit Australië vocht met de Japan ners, waren zijn vrouw en twee kinderen geïnterneerd. Eén kind overleefde het Jappenkamp niet. „Meneer, ik ben door een Duitse onderzeeër beschoten, twee keer in brand geschoten door de Japan ners en neergestort in zee." Sinds dien is de gepensioneerde luite nant-kolonelvlieger niet zo snel meer onder de indruk. Met stevige pas loopt hij door het Rampmuseum. Een gids wil hij niet. Bij de koffiehoek aangeko men zegt hij: „Ze verkopen hier ze ker geen bier?" Nee, dus. De vete raan moet genoegen nemen met een flesje appelsap. Na de koffie hoek vindt Smitshuysen het welle tjes - „Ik ben niet zo'n museum mens" - en zoekt de uitgang op. In zijn kielzog zijn jongste zoon en zijn buurvrouw die hem in haar vakantiewoning heeft uitgenodigd. Toch is de oud-vliegenier niet de beroerdste. Geduldig vertelt hij tot drie keer toe zijn verhaal aan de „We wierpen lege pa troonhulzen met daarin de tekst: houd moed, hulp is onderweg" Zeeuwse pers. „Ik gaf aan de ver keerstoren in Gilze-Rijen door wel ke dorpen onder water stonden en waar de mensen op de daken za ten. Die mensen zagen mij en ik zag hen. Ik wapperde wel wat met mijn vleugels om te laten merken dat ilc ze gezien had. Maar contact hadden we natuurlijk niet. Na een paar dagen ben ik naar de kapitein bewapening gestapt. Die had hon derden lege patroonhulzen van de schietlessen die ik gaf Daarin stop ten we briefjes met: 'Houd moed, hulp is onderweg'. De hulzen slo ten we af met een houten stop en we maakten er een staart van lin nen lappen aan. Die dingen wier pen we dan uit onze Harvards." Maandenlang vloog Smitshuysen en zijn twee collega-piloten boven Zeeland. Ze inspecteerden het rampgebied en maakten foto's. Bij de sluiting van het laatste stroomgat in Ouwerkerk, waar nu het Watersnoodmuseum staat, hing Smitshuysen ook in de lucht. Toen wierp hij een huls met 'Gefe liciteerd'. Het antwoordtelegram met 'Hartelijk dank' van de dienst Dijkherstel heeft de eigenzinnige vliegenier steeds bewaard. selman. „Ik zou ervoor zorgen dat ze minder hard rijden als ik wet houder was." Herselman beloofde het boek te lezen en waar mogelijk in te grijpen, te beginnen bij het hoekhuis tegenover basischool CBS De Hoeksteen: de heg langs de stoep belemmert het uitzicht. De komende weken doen de kin deren mee met de actie 'Op- voe ten en fietsen naar school' van Vei lig Verkeer Nederland. Die organi satie probeert het halen en bren gen van kinderen met de auto te ontmoedigen: het levert veel ge vaarlijke situaties op rond de scho len en kinderen leren niet zelfstan dig deel te nemen aan het verkeer. Nieuwerkerk, begin februari 1953. De foto is gemaakt door Jack W. Ruby, commandant van één van de twee Amerikaanse helikoptersquadrons die vanuit West-Duitsland hulp boden. foto Gemeentearchief De bemanning van één van de drie Harvards neemt het vluchtplan door. Rechts piloot Eef Smitshuysen. De foto is in februari 1953 gemaakt voor aanvang van een vlucht boven Zeeland. reproductie Dirk-jan Gjeltema BBKBnsflsanaa het PZC videojournaal www.pzc.nl door Claudia Sondervan KORTGENE - Vrijstaande en twee-onder-één-kap woningen met veel ruimte voor eigen archi tectuur gaan de nieuwe bouwgron den in de Stadspolder in Kortgene domineren. De kavels, circa 500 tot 700 vierkante meter, zijn groot genoeg om op eigen grond te par keren. Aan de straat komen maar enkele parkeerplaatsen. De Stadspolder, nu nog een groen gebied tussen Kortgene en Molendijk, moet veel van de kenmerkende rijen wilgen en waterpartijen behouden. Dat staat in het voorontwerp-bestem mingsplan Stadspolder dat bij de gemeente Noord-Beveland ter in zage ligt. Woensdag 3 oktober houdt de gemeente een informatie bijeenkomst over de invulling van Stadspolder in dorpshuis De Pompweie te Kortgene. Die begint om 19.30 uur. De gemeente kocht de 10,8 hecta ren grote Stadspolder in 2010 voor vier miljoen euro. Het wil de pol der gebruiken voor nieuwe wonin gen en om voorzieningen rond de Hoofdstraat lucht te geven. Zo laat de gemeente onderzoeken of een brede school mogelijk is met diver se culturele en sociale functies. De woongebieden in Stadspolder mo gen niet meer dan twee of drie bouwlagen tellen, maar rondom de maatschappelijke- en zorgvoor zieningen, zoals seniorenwonin gen, kan er in vier lagen gebouwd worden. In de Stadspolder, voornamelijk in gebruik als akker- en weidegrond, ligt nog een intensieve varkenshou derij. De veehouder benut de stal len weliswaar niet meer, maar de gemeente wil het bedrijf toch uit kopen en verplaatsen om te voor komen dat de vergunningen voor 786 zeugen en 980 biggen ter plek ke nog gebruikt gaan worden. De gemeente heeft met de onderne mer een overeenkomst. Weg met die vervelende muggen! •ïraagnwdèac^vwwünfenbilOftjlnifeilmNiootn 'qttdijvaniHptfmbtfI'm Jlotwbfi 3012. Noord. Achterweg 58-79a 4424 EG Wemeldinge Tel. 0113-621296' info@pieterse-wonen.nl www.pieterse-wonen.nl Woninginrichting Pieterse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 64