Veteraan matig onder
indruk van de Ramp
22 zeeland
'Spitssluiting
brug ongastvrij'
Beneden kijken
Kinderen inventariseren
verkeersknelpunten
Grote kavels en mogelijk brede
school in ontwikkelplan Stadspolder
PZC Iedere dag om 19.00 uur
Horren
woensdag 26 september 2012
yS^ÏSSSKZïWSSSSSgS
door Joeri Wisse
ZIERIKZEE - De vier minuten vértra-
ging die automobilisten gemid
deld oplopen als de de Zeeland-
brug 'tegen' hebben, verhoudt
zich niet met een uur extra wacht
tijd voor watersporters. Dat vin
den het Watersportverbond en
Hiswa Vereniging.
Samen met de ANWB trekken de
watersportorganisaties bij de pro
vincie Zeeland ten strijde tegen
het voorgenomen besluit van het
provinciebestuur om de Zeeland-
brug vanaf 2014 ook in de avond-
spits niet open te doen voor zeilbo
ten. Voor een provincie die zich
wil profileren als watersportpro
vincie is de maatregel ongastvrij,
oordelen de organisaties.
Het besluit voor de extra spitsslui
ting schaadt het economische be
lang van recreatie en toerisme in
de provincie, vinden Watersport-
verbond, Hiswa en ANWB. Boven
dien druist het volgens de organi
saties in tegen het provinciaal be
leid om een watersportprovincie
van allure te worden. Ook zien de
bezwaarmakers het als een schen
ding van een landelijke beleidsvi
sie die stelt dat bruggen op wate
ren als de Oosterschelde tussen 1
april en 31 oktober continue moe
ten worden bediend.
Waar weggebruikers en met name
forensen door een' goede planning
kunnen vermijden dat ze voor een
open brug moeten wachten, is dit
voor watersporters een stuk lasti
ger, stellen het Watersportver
bond en Hiswa. Zo moeten met
name zeilers rekening houden met
'onvoorspelbare' factoren als stro
ming en wind.
Watersporters die niet onder de
brug kunnen doorvaren, hebben
nu nog twee keer per uur tien mi
nuten lang de gelegenheid om
zich te melden. Als het aan Van Be-
veren ligt, blijft de brug op werkda
gen tussen 17.10 en 17.21 gesloten.
Gedeputeerde Kees van Beveren
liet eerder weten dat hierdoor
hooguit vijf of zes boten moeten
wachten, terwijl 1250 auto's tussen
17.00 en 18.00 kunnen doorrijden.
Volgens de watersportclubs kan
dit tot onveilige situaties leiden.
Goede en veilige wachtvoorzienin-
gen ontbreken bij de Zeelandbrug
en een wachtsteiger kan ook niet
makkelijk worden aangelegd.
Naar aanleiding van de ingediende
zienswijzen heeft de provincie la
ten weten het Watersportverbond,
Hiswa en de ANWB uit te nodi
gen voor een gesprek.
WEMELDINGE - Het is natuurlijk
geen wereldstad, maar ook in een
dorp als Wemeldinge kan het ver
keer best nog wat veiliger. Alle ba
sisschoolleerlingen boden dinsdag
de wethouder een boek vol gevaar
lijke situaties aan.
De kinderen hebben in de afgelo
pen weken allemaal opgeschreven
waar het volgens hen onveilig is in
het dorp. En dat leverde een dik
boek op, met niet alleen de proble
men, maar ook suggesties om ze
op te lossen.
„De auto's rijden te hard", zei leer
linge Anne van OBS Wemeldinge
dinsdag tegen wethouder Jon Her-
In 1953 vloog EefSmitshuysen maandenlang boven het overstroomde Schouwen-Duive-
land. „Ik ben hier nog nooit geweest," zei hij dinsdag. Het is wel eens leuk om te zien hoe
het er op de grond uitziet"
Op zondagochtend 1 februari
1953 werd marinepiloot Eef
Smitshuysen naar Zeeland gediri
geerd. Vanuit zijn vliegtuig gaf
hij informatie die later door het
leger bij reddingsoperaties werd
gebruikt. Dinsdag bezocht hij
het Watersnoodmuseum.
door Ton van den Nouweland
Na die eerste vlucht
van 1 februari kon
den we van emotie
niets uitbrengen.
Maar slapeloze nach
ten heb ik er niet van gehad. Na
tuurlijk leefde ik mee met de
slachtoffers en ik zal ook niet zeg
gen dat het me niets deed. Maar
slapeloze nachten? Nee, daarvoor
heb ik te veel meegemaakt."
De 98-jarige Maastrichtenaar - een
paar dagen met vakantie in
Burgh-Haamstede - doelt daarbij
op de Tweede Wereldoorlog en de
strijd in Indonesië. Terwijl hij van
uit Australië vocht met de Japan
ners, waren zijn vrouw en twee
kinderen geïnterneerd. Eén kind
overleefde het Jappenkamp niet.
„Meneer, ik ben door een Duitse
onderzeeër beschoten, twee keer
in brand geschoten door de Japan
ners en neergestort in zee." Sinds
dien is de gepensioneerde luite
nant-kolonelvlieger niet zo snel
meer onder de indruk.
Met stevige pas loopt hij door het
Rampmuseum. Een gids wil hij
niet. Bij de koffiehoek aangeko
men zegt hij: „Ze verkopen hier ze
ker geen bier?" Nee, dus. De vete
raan moet genoegen nemen met
een flesje appelsap. Na de koffie
hoek vindt Smitshuysen het welle
tjes - „Ik ben niet zo'n museum
mens" - en zoekt de uitgang op. In
zijn kielzog zijn jongste zoon en
zijn buurvrouw die hem in haar
vakantiewoning heeft uitgenodigd.
Toch is de oud-vliegenier niet de
beroerdste. Geduldig vertelt hij tot
drie keer toe zijn verhaal aan de
„We wierpen lege pa
troonhulzen met daarin
de tekst: houd moed,
hulp is onderweg"
Zeeuwse pers. „Ik gaf aan de ver
keerstoren in Gilze-Rijen door wel
ke dorpen onder water stonden en
waar de mensen op de daken za
ten. Die mensen zagen mij en ik
zag hen. Ik wapperde wel wat met
mijn vleugels om te laten merken
dat ilc ze gezien had. Maar contact
hadden we natuurlijk niet. Na een
paar dagen ben ik naar de kapitein
bewapening gestapt. Die had hon
derden lege patroonhulzen van de
schietlessen die ik gaf Daarin stop
ten we briefjes met: 'Houd moed,
hulp is onderweg'. De hulzen slo
ten we af met een houten stop en
we maakten er een staart van lin
nen lappen aan. Die dingen wier
pen we dan uit onze Harvards."
Maandenlang vloog Smitshuysen
en zijn twee collega-piloten boven
Zeeland. Ze inspecteerden het
rampgebied en maakten foto's.
Bij de sluiting van het laatste
stroomgat in Ouwerkerk, waar nu
het Watersnoodmuseum staat,
hing Smitshuysen ook in de lucht.
Toen wierp hij een huls met 'Gefe
liciteerd'. Het antwoordtelegram
met 'Hartelijk dank' van de dienst
Dijkherstel heeft de eigenzinnige
vliegenier steeds bewaard.
selman. „Ik zou ervoor zorgen dat
ze minder hard rijden als ik wet
houder was." Herselman beloofde
het boek te lezen en waar mogelijk
in te grijpen, te beginnen bij het
hoekhuis tegenover basischool
CBS De Hoeksteen: de heg langs
de stoep belemmert het uitzicht.
De komende weken doen de kin
deren mee met de actie 'Op- voe
ten en fietsen naar school' van Vei
lig Verkeer Nederland. Die organi
satie probeert het halen en bren
gen van kinderen met de auto te
ontmoedigen: het levert veel ge
vaarlijke situaties op rond de scho
len en kinderen leren niet zelfstan
dig deel te nemen aan het verkeer.
Nieuwerkerk, begin februari 1953. De foto is gemaakt
door Jack W. Ruby, commandant van één van de twee
Amerikaanse helikoptersquadrons die vanuit
West-Duitsland hulp boden. foto Gemeentearchief
De bemanning van één van de drie Harvards neemt het
vluchtplan door. Rechts piloot Eef Smitshuysen. De foto
is in februari 1953 gemaakt voor aanvang van een
vlucht boven Zeeland. reproductie Dirk-jan Gjeltema
BBKBnsflsanaa
het PZC videojournaal www.pzc.nl
door Claudia Sondervan
KORTGENE - Vrijstaande en
twee-onder-één-kap woningen
met veel ruimte voor eigen archi
tectuur gaan de nieuwe bouwgron
den in de Stadspolder in Kortgene
domineren. De kavels, circa 500
tot 700 vierkante meter, zijn groot
genoeg om op eigen grond te par
keren.
Aan de straat komen maar enkele
parkeerplaatsen. De Stadspolder,
nu nog een groen gebied tussen
Kortgene en Molendijk, moet veel
van de kenmerkende rijen wilgen
en waterpartijen behouden. Dat
staat in het voorontwerp-bestem
mingsplan Stadspolder dat bij de
gemeente Noord-Beveland ter in
zage ligt. Woensdag 3 oktober
houdt de gemeente een informatie
bijeenkomst over de invulling van
Stadspolder in dorpshuis De
Pompweie te Kortgene. Die begint
om 19.30 uur.
De gemeente kocht de 10,8 hecta
ren grote Stadspolder in 2010 voor
vier miljoen euro. Het wil de pol
der gebruiken voor nieuwe wonin
gen en om voorzieningen rond de
Hoofdstraat lucht te geven. Zo laat
de gemeente onderzoeken of een
brede school mogelijk is met diver
se culturele en sociale functies. De
woongebieden in Stadspolder mo
gen niet meer dan twee of drie
bouwlagen tellen, maar rondom
de maatschappelijke- en zorgvoor
zieningen, zoals seniorenwonin
gen, kan er in vier lagen gebouwd
worden.
In de Stadspolder, voornamelijk in
gebruik als akker- en weidegrond,
ligt nog een intensieve varkenshou
derij. De veehouder benut de stal
len weliswaar niet meer, maar de
gemeente wil het bedrijf toch uit
kopen en verplaatsen om te voor
komen dat de vergunningen voor
786 zeugen en 980 biggen ter plek
ke nog gebruikt gaan worden. De
gemeente heeft met de onderne
mer een overeenkomst.
Weg met die vervelende
muggen!
•ïraagnwdèac^vwwünfenbilOftjlnifeilmNiootn 'qttdijvaniHptfmbtfI'm Jlotwbfi 3012.
Noord. Achterweg 58-79a
4424 EG Wemeldinge
Tel. 0113-621296'
info@pieterse-wonen.nl
www.pieterse-wonen.nl
Woninginrichting Pieterse