Einde dreigt
voor kleine
binnenvaart
Veteraan matig onder
indruk van de Ramp
221 zeeland
Beneden kijken
'De vreemdeling doolt zonder hulp'
Jeugdbrandweer
in finale aan bak
met drie teams
woensdag 26 september 2012
'Zierikzee wordt onbereikbaar voor binnenvaart'
De Algemeene Schippers Veree-
niging (ASV) luidt de noodklok
over de toekomst van kleine bin
nenvaartschepen. Het aantal
schepen tot duizend ton is sinds
2003 dramatisch gedaald en het
einde van de neergang lijkt nog
lang niet in zicht. Oude havens
als Zierikzee dreigen hierdoor
onbereikbaar te worden voor
binnenvaartschepen.
door Harmen van der Werf
Het is zo tegenstrijdig
als wat, vindt het
kersverse ASV-be-
stuurslid Ron Breed-
veld. De 'overheid'
wil aan de éne kant dat milieuver
ontreiniging door (vrachtverkeer
wordt teruggedrongen, maar aan
de andere kant wordt de kleine
binnenvaart door strenge eisen
langzaamaan de nek omgedraaid.
De linkerhand weet niet-wat de
rechterhand doet, heel kort samen
gevat.
„Het beste alternatief voor het
vrachtverkeer is de kleine binnen
vaart", stelt Breedvèld. Hij heeft
daarvoor wat cijfers verzameld.
Jaarlijks wordt er in, van en door
Nederland bijna één miljoen ton
goederen vervoerd. De binnen
vaart neemt daarvan ruwweg een
kwart voor haar rekening. En klei
ne motorvrachtschepen spelen
daarin een grote rol. Zij zijn sa
men goed voor een kwart van wat
door de hele binnenvaart wordt ge
transporteerd. Vertaal je djit naar
aantal vrachtwagens, dan komt dit
neer op 2,4 miljoen vrachtauto's
op jaarbasis.
Het zijn heel wat getallen bij el
kaar. Breedveld verbindt er de con
clusie aan: „Dat scheelt wat uit
stoot, ongevallen, files, tel uit je
In 1953 vloog Eef Smitshuysen maandenlang boven het overstroomde Schóuwen-Duive-
land. „Ik ben hier nog nooit geweest," zei hij dinsdag. Het is wel eens leuk om te zien hoe
het er op de grond uitziet"
winst." Zijn organisatie ASV
maakt zich daarom des te meer
zorgen, want de toekomst van de
kleine binnenvaart ziet er weinig
rooskleurig uit. Breedveld: „Neder
land telde in 2003 nog zo'n 1800
binnenvaartschepen met een laad
vermogen tot duizend ton. Dat
zijn er nu nog maar ongeveer dui
zend. Het is dus heel hard achter
uitgegaan en de daling zet helaas
door."
De vrachtmarkt is door de crisis
niet best, maar de kleine binnen
vaart speelt nog iets anders parten.
Milieu- en veiligheidseisen zijn
door de Centrale Commissie voor
de Rijnvaart aangescherpt. Vol
gens de ASV kunnen schippers
van kleine, veelal oudere schepen
daar om financiële redenen heel
lastig aan voldoen. Investeringen
zijn zo hoog dat ze niet meer ren
dabel kunnen blijven varen.
De Centrale Commissie voor de
Rijnvaart heeft overigens ook geen
oogkleppen op. Zij heeft: vanwege
de economische situatiê de volledi
ge toepassing van de nieuwe regels
uitgesteld tot eind dit jaar. Schip
pers moeten dan bij de keuring
van hun schip kunnen aantonen
dat zij meer dan 2500 euro moe
ten investeren. Breedveld: „De
strenge regels blijven wel als een
Zwaard van Damocles boven de
vloot hangen. Niemand weet wat
er in 2013 gebeurt."
Het zit de ASV hoog, niet alleen
uit het oogpunt van de leden-
schippers. Breedveld wijst er ook
op dat heel wat havens in Neder
land onbereikbaar worden voor de
binnenvaart, als de kleine schepèn
eruit gaan. In Zeeland gaat het, vol
gens onderzoek, om de havens
van Goes en Zierikzee. Breedveld:
„Het zou zonde zijn als dat ge
beurt. Daarom verdient de kleine
binnenvaart alle aandacht. Weg is
weg."
Op zondagochtend 1 februari
1953 werd marinepiloot Eef
Smitshuysen naar Zeeland gediri
geerd. Vanuit zijn vliegtuig gaf
hij informatie die later door het
leger bij reddingsoperaties werd
gebruikt. Dinsdag bezocht hij
het Watersnoodmuseum.
door Ton van den Nouweland
Na die eerste vlucht
van 1 februari kon
den we van emotie
niets uitbrengen.
Maar slapeloze nach
ten heb ik er niet van gehad. Na
tuurlijk leefde ik mee met de
slachtoffers en ik zal ook niet zeg
gen dat het me niets deed. Maar
slapeloze nachten? Nee, daarvoor
heb ik te veel meegemaakt"
De 98-jarige Maastrichtenaar - een
paar dagen met vakantie in
Burgh-Haamstede - doelt daarbij
op de Tweede Wereldoorlog en de
strijd in Indonesië. Terwijl hij van
uit Australië vocht met de Japan
ners, waren zijn vrouw en twee
kinderen geïnterneerd.' Eén kind
overleefde het Jappenkamp niet.
„Meneer, ik ben door een Duitse
onderzeeër beschoten, twee keer
in brand geschoten door de Japan
ners en neergestort in zee." Sinds
dien is de gepensioneerde luite
nant-kolonelvlieger niet zo snel
meer onder de indruk.
Met stevige pas loopt hij door het
Rampmuseum. Een gids wil hij
niet. Bij de koffiehoek aangeko
men zegt hij: „Ze verkopen hier ze
ker geen bier?" Nee, dus. De vete
raan moet genoegen nemen met
een flesje appelsap. Na de koffie
hoek vindt Smitshuysen het welle
tjes - „Ik ben niet zo'n museum
mens" - en zoekt de uitgang op. In
zijn kielzog zijn jongste zoon en
zijn buurvrouw die hem in haar
vakantiewoning heeft uitgenodigd.
Toch is de oud-vliegenier niet de
beroerdste. Geduldig vertelt hij tot
drie keer toe zijn verhaal aan de
„We wierpen lege pa
troonhulzen met daarin
de tekst: houd moed,
hulp is onderweg"
Zeeuwse pers. „Ik gaf aan de ver
keerstoren in Gilze-Rijen door wel
ke dorpen onder water stonden en
waar de mensen op de daken za
ten. Die mensen zagen mij en ik
zag hen. Ik wapperde wel wat met
mijn vleugels om te laten merken
dat ik ze gezien had. Maar contact
hadden we natuurlijk niet. Na een
paar dagen ben ik naar de kapitein
bewapening gestapt. Die had hon
derden lege patroonhulzen van de
schietlessen die ik gaf Daarin stop
ten we briefjes met: 'Houd moed,
hulp is onderweg'. De hulzen slo
ten we af met een houten stop en
we maakten er een staart van lin
nen lappen aan. Die dingen wier
pen we dan uit onze Harvards."
Maandenlang vloog Smitshuysen
en zijn twee collega-piloten boven
Zeeland. Ze inspecteerden het
rampgebied en maakten foto's.
Bij de sluiting van het laatste
stroomgat in Ouwerkerk, waar nu
het Watersnoodmuseum staat,
hing Smitshuysen ook in de lucht.
Toen wierp hij een huls met 'Gefe-
liciteerd'. Het antwoordtelegram
met 'Hartelijk dank' van de dienst
Dijkherstel heeft de eigenzinnige
vliegenier steeds bewaard.
Nieuwerkerk, begin februari 1953. De foto is gemaakt
door Jack W. Ruby, commandant van één van de twee
Amerikaanse helikoptersquadrons die vanuit
West-Duitsland hulp boden. foto Gemeentearchief
De bemanning van één van de drie Harvards neemt het
vluchtplan door. Rechts piloot Eef Smitshuysen. De foto
is in februari 1953 gemaakt voor aanvang van een
vlucht boven Zeeland. reproductie Dirk-jan Gjeltema
BRUINISSE - Drie ploegen van de
jeugdbrandweer Schouwen-Duive
land nemen op zaterdag 29 septem
ber en zaterdag 6 oktober deel aan
de landelijke jeugdbrandweer fina
les. Op 29 september moeten de
ploegen uit Bruinisse en Wester-
sch ouwen in Mierlo aan de bak bij
de hogedruk klasse aspiranten (15
t/m 18 jaar). De finales voor de
klasse lagedruk voor junioren (11
t/m 15 jaar) en aspiranten (15 t/m
18 jaar) volgen op 6 oktober. Daar
hebben de junioren van Wester-
schouwen zich voor geplaatst. Bij
beide finales is als andere'Zeeuwse
partij de ploeg Borsele-Goes pre
sent.
door All Pankow
ZIERIKZEE - „Woningcontract, kre
dietbank, verzekering, burgerlijke
stand, energiemaatschappij, tele
foon, kinderbijslag, kinderopvang,
Sofinummer, Digicode. Dat zijn be
grippen waar een vreemdeling
zonder hulp nooit uitkomt", zegt
Joop den Boer, voormalig onderne
mer in Zierikzee.
Hij is sinds twee jaar vrijwilliger
bij Vluchtelingenwerk Schou-
wen-Duiveland en ervaart daar na
drukkelijk het belang van begelei
ding aan vluchtelingen, die zich
als statushouders in dit gebied mo
gen vestigen.
Hij heeft ten behoeve van het de
bat over lokaal vluchtelingenbeleid
vanavond in Podium De Weverij
m Zierikzee een historisch over
zichtje gemaakt van de geschiede
nis van immigranten en vluchtelin
gen in Nederland. Den Boer
hoopt de aanwezigen te kunnen
overtuigen van het belang van het
voortbestaan van Vluchtelingen
werk op Schouwen-Duiveland.
Het is niet ondenkbaar dat de ge
meente de jaarlijkse subsidie van
45.000 euro aan Vluchtelingen
werk met ingang van 2013 stopzet.
Dit als gevolg van het nieuwe huis-
vestigingsbeleid voor statushou
ders. Het initiatief tot het toewij
zen van woningen komt met in
gang van volgend jaar bij het Cen
traal Orgaan opvang Asielzoekers
(COA). Volgens coördinator Phi-
lomène Op 't Hof van Vluchtelin
genwerk zal er ook onder dat nieu
we beleid een klein groepje vluch
telingen recht hebben op woon
ruimte op Schouwen-Duiveland.
Volgens haar hebben die nieuwko
mers behoefte aan hulp bij het in
tegreren in de samenleving. „Dat
geldt trouwens ook voor de status
houders die hier al iets langer wo
nen", aldus Op 't Hof. Volgens
haar heeft de ervaring geleerd dat
het goed en gastvrij opvangen van
vluchtelingen uiteindelijk leidt tot
een beter zelfstandig functioneren.
Naast Vluchtelingenwerk zijn ook
organisaties als het Rode Kruis,
het Diaconaal Werkverband en de
Rotary Club Zierikzee bij dit net
werk van hulpverleners betrokken.
De Boer schetst in zijn historisch
overzicht dat veel verschillende
groepen immigranten door de eeu
wen heen een bijdrage hebben ge
leverd aan cultuur en economie in
Nederland. Hij bepleit beslist geen
onbeperkte openstelling van de
grenzen, maar benadrukt wel de
verantwoordelijkheid van dit land
binnen de Europese gemeenschap
voor de opvang van vluchtelingen.
Voor het debat vanavond in De
Weverij hebben zich 70 mensen
aangemeld, onder wie diverse ver
tegenwoordigers van politieke par
tijen. Wethouder Gilles Houteka
mer (vluchtelingenbeleid) is speci
fiek uitgenodigd voor deze bijeen
komst. De discussie wordt geleid
door Lukkie Zijlstra. Het debat be
gint om 19.30 uur.