Einde dreigt voor kleine binnenvaart Veteraan matig onder indruk van de Ramp 221 zeeland Beneden kijken 'De vreemdeling doolt zonder hulp' Jeugdbrandweer in finale aan bak met drie teams woensdag 26 september 2012 'Zierikzee wordt onbereikbaar voor binnenvaart' De Algemeene Schippers Veree- niging (ASV) luidt de noodklok over de toekomst van kleine bin nenvaartschepen. Het aantal schepen tot duizend ton is sinds 2003 dramatisch gedaald en het einde van de neergang lijkt nog lang niet in zicht. Oude havens als Zierikzee dreigen hierdoor onbereikbaar te worden voor binnenvaartschepen. door Harmen van der Werf Het is zo tegenstrijdig als wat, vindt het kersverse ASV-be- stuurslid Ron Breed- veld. De 'overheid' wil aan de éne kant dat milieuver ontreiniging door (vrachtverkeer wordt teruggedrongen, maar aan de andere kant wordt de kleine binnenvaart door strenge eisen langzaamaan de nek omgedraaid. De linkerhand weet niet-wat de rechterhand doet, heel kort samen gevat. „Het beste alternatief voor het vrachtverkeer is de kleine binnen vaart", stelt Breedvèld. Hij heeft daarvoor wat cijfers verzameld. Jaarlijks wordt er in, van en door Nederland bijna één miljoen ton goederen vervoerd. De binnen vaart neemt daarvan ruwweg een kwart voor haar rekening. En klei ne motorvrachtschepen spelen daarin een grote rol. Zij zijn sa men goed voor een kwart van wat door de hele binnenvaart wordt ge transporteerd. Vertaal je djit naar aantal vrachtwagens, dan komt dit neer op 2,4 miljoen vrachtauto's op jaarbasis. Het zijn heel wat getallen bij el kaar. Breedveld verbindt er de con clusie aan: „Dat scheelt wat uit stoot, ongevallen, files, tel uit je In 1953 vloog Eef Smitshuysen maandenlang boven het overstroomde Schóuwen-Duive- land. „Ik ben hier nog nooit geweest," zei hij dinsdag. Het is wel eens leuk om te zien hoe het er op de grond uitziet" winst." Zijn organisatie ASV maakt zich daarom des te meer zorgen, want de toekomst van de kleine binnenvaart ziet er weinig rooskleurig uit. Breedveld: „Neder land telde in 2003 nog zo'n 1800 binnenvaartschepen met een laad vermogen tot duizend ton. Dat zijn er nu nog maar ongeveer dui zend. Het is dus heel hard achter uitgegaan en de daling zet helaas door." De vrachtmarkt is door de crisis niet best, maar de kleine binnen vaart speelt nog iets anders parten. Milieu- en veiligheidseisen zijn door de Centrale Commissie voor de Rijnvaart aangescherpt. Vol gens de ASV kunnen schippers van kleine, veelal oudere schepen daar om financiële redenen heel lastig aan voldoen. Investeringen zijn zo hoog dat ze niet meer ren dabel kunnen blijven varen. De Centrale Commissie voor de Rijnvaart heeft overigens ook geen oogkleppen op. Zij heeft: vanwege de economische situatiê de volledi ge toepassing van de nieuwe regels uitgesteld tot eind dit jaar. Schip pers moeten dan bij de keuring van hun schip kunnen aantonen dat zij meer dan 2500 euro moe ten investeren. Breedveld: „De strenge regels blijven wel als een Zwaard van Damocles boven de vloot hangen. Niemand weet wat er in 2013 gebeurt." Het zit de ASV hoog, niet alleen uit het oogpunt van de leden- schippers. Breedveld wijst er ook op dat heel wat havens in Neder land onbereikbaar worden voor de binnenvaart, als de kleine schepèn eruit gaan. In Zeeland gaat het, vol gens onderzoek, om de havens van Goes en Zierikzee. Breedveld: „Het zou zonde zijn als dat ge beurt. Daarom verdient de kleine binnenvaart alle aandacht. Weg is weg." Op zondagochtend 1 februari 1953 werd marinepiloot Eef Smitshuysen naar Zeeland gediri geerd. Vanuit zijn vliegtuig gaf hij informatie die later door het leger bij reddingsoperaties werd gebruikt. Dinsdag bezocht hij het Watersnoodmuseum. door Ton van den Nouweland Na die eerste vlucht van 1 februari kon den we van emotie niets uitbrengen. Maar slapeloze nach ten heb ik er niet van gehad. Na tuurlijk leefde ik mee met de slachtoffers en ik zal ook niet zeg gen dat het me niets deed. Maar slapeloze nachten? Nee, daarvoor heb ik te veel meegemaakt" De 98-jarige Maastrichtenaar - een paar dagen met vakantie in Burgh-Haamstede - doelt daarbij op de Tweede Wereldoorlog en de strijd in Indonesië. Terwijl hij van uit Australië vocht met de Japan ners, waren zijn vrouw en twee kinderen geïnterneerd.' Eén kind overleefde het Jappenkamp niet. „Meneer, ik ben door een Duitse onderzeeër beschoten, twee keer in brand geschoten door de Japan ners en neergestort in zee." Sinds dien is de gepensioneerde luite nant-kolonelvlieger niet zo snel meer onder de indruk. Met stevige pas loopt hij door het Rampmuseum. Een gids wil hij niet. Bij de koffiehoek aangeko men zegt hij: „Ze verkopen hier ze ker geen bier?" Nee, dus. De vete raan moet genoegen nemen met een flesje appelsap. Na de koffie hoek vindt Smitshuysen het welle tjes - „Ik ben niet zo'n museum mens" - en zoekt de uitgang op. In zijn kielzog zijn jongste zoon en zijn buurvrouw die hem in haar vakantiewoning heeft uitgenodigd. Toch is de oud-vliegenier niet de beroerdste. Geduldig vertelt hij tot drie keer toe zijn verhaal aan de „We wierpen lege pa troonhulzen met daarin de tekst: houd moed, hulp is onderweg" Zeeuwse pers. „Ik gaf aan de ver keerstoren in Gilze-Rijen door wel ke dorpen onder water stonden en waar de mensen op de daken za ten. Die mensen zagen mij en ik zag hen. Ik wapperde wel wat met mijn vleugels om te laten merken dat ik ze gezien had. Maar contact hadden we natuurlijk niet. Na een paar dagen ben ik naar de kapitein bewapening gestapt. Die had hon derden lege patroonhulzen van de schietlessen die ik gaf Daarin stop ten we briefjes met: 'Houd moed, hulp is onderweg'. De hulzen slo ten we af met een houten stop en we maakten er een staart van lin nen lappen aan. Die dingen wier pen we dan uit onze Harvards." Maandenlang vloog Smitshuysen en zijn twee collega-piloten boven Zeeland. Ze inspecteerden het rampgebied en maakten foto's. Bij de sluiting van het laatste stroomgat in Ouwerkerk, waar nu het Watersnoodmuseum staat, hing Smitshuysen ook in de lucht. Toen wierp hij een huls met 'Gefe- liciteerd'. Het antwoordtelegram met 'Hartelijk dank' van de dienst Dijkherstel heeft de eigenzinnige vliegenier steeds bewaard. Nieuwerkerk, begin februari 1953. De foto is gemaakt door Jack W. Ruby, commandant van één van de twee Amerikaanse helikoptersquadrons die vanuit West-Duitsland hulp boden. foto Gemeentearchief De bemanning van één van de drie Harvards neemt het vluchtplan door. Rechts piloot Eef Smitshuysen. De foto is in februari 1953 gemaakt voor aanvang van een vlucht boven Zeeland. reproductie Dirk-jan Gjeltema BRUINISSE - Drie ploegen van de jeugdbrandweer Schouwen-Duive land nemen op zaterdag 29 septem ber en zaterdag 6 oktober deel aan de landelijke jeugdbrandweer fina les. Op 29 september moeten de ploegen uit Bruinisse en Wester- sch ouwen in Mierlo aan de bak bij de hogedruk klasse aspiranten (15 t/m 18 jaar). De finales voor de klasse lagedruk voor junioren (11 t/m 15 jaar) en aspiranten (15 t/m 18 jaar) volgen op 6 oktober. Daar hebben de junioren van Wester- schouwen zich voor geplaatst. Bij beide finales is als andere'Zeeuwse partij de ploeg Borsele-Goes pre sent. door All Pankow ZIERIKZEE - „Woningcontract, kre dietbank, verzekering, burgerlijke stand, energiemaatschappij, tele foon, kinderbijslag, kinderopvang, Sofinummer, Digicode. Dat zijn be grippen waar een vreemdeling zonder hulp nooit uitkomt", zegt Joop den Boer, voormalig onderne mer in Zierikzee. Hij is sinds twee jaar vrijwilliger bij Vluchtelingenwerk Schou- wen-Duiveland en ervaart daar na drukkelijk het belang van begelei ding aan vluchtelingen, die zich als statushouders in dit gebied mo gen vestigen. Hij heeft ten behoeve van het de bat over lokaal vluchtelingenbeleid vanavond in Podium De Weverij m Zierikzee een historisch over zichtje gemaakt van de geschiede nis van immigranten en vluchtelin gen in Nederland. Den Boer hoopt de aanwezigen te kunnen overtuigen van het belang van het voortbestaan van Vluchtelingen werk op Schouwen-Duiveland. Het is niet ondenkbaar dat de ge meente de jaarlijkse subsidie van 45.000 euro aan Vluchtelingen werk met ingang van 2013 stopzet. Dit als gevolg van het nieuwe huis- vestigingsbeleid voor statushou ders. Het initiatief tot het toewij zen van woningen komt met in gang van volgend jaar bij het Cen traal Orgaan opvang Asielzoekers (COA). Volgens coördinator Phi- lomène Op 't Hof van Vluchtelin genwerk zal er ook onder dat nieu we beleid een klein groepje vluch telingen recht hebben op woon ruimte op Schouwen-Duiveland. Volgens haar hebben die nieuwko mers behoefte aan hulp bij het in tegreren in de samenleving. „Dat geldt trouwens ook voor de status houders die hier al iets langer wo nen", aldus Op 't Hof. Volgens haar heeft de ervaring geleerd dat het goed en gastvrij opvangen van vluchtelingen uiteindelijk leidt tot een beter zelfstandig functioneren. Naast Vluchtelingenwerk zijn ook organisaties als het Rode Kruis, het Diaconaal Werkverband en de Rotary Club Zierikzee bij dit net werk van hulpverleners betrokken. De Boer schetst in zijn historisch overzicht dat veel verschillende groepen immigranten door de eeu wen heen een bijdrage hebben ge leverd aan cultuur en economie in Nederland. Hij bepleit beslist geen onbeperkte openstelling van de grenzen, maar benadrukt wel de verantwoordelijkheid van dit land binnen de Europese gemeenschap voor de opvang van vluchtelingen. Voor het debat vanavond in De Weverij hebben zich 70 mensen aangemeld, onder wie diverse ver tegenwoordigers van politieke par tijen. Wethouder Gilles Houteka mer (vluchtelingenbeleid) is speci fiek uitgenodigd voor deze bijeen komst. De discussie wordt geleid door Lukkie Zijlstra. Het debat be gint om 19.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 58