Veteraan matig onder indruk van de Ramp 241 zeeland Beneden kijken 'Sluiting brug ongastvrij' Vlissingen rooit honderd bomen Moeite met traplopen? woensdag 26 september 2012 In de Badhuisstraat worden vijf bomen gerooid. door Carla van de Merbel VLISSINGEN - In heel de gemeente Vlissingen sneuvelen deze weken in totaal ongeveer honderd bo men. Elk jaar in de herfst wordt een ronde gedaan langs alle bo men in de gemeente en wordt het bomenbestand opgeschoond. De gemeente is maandag begon nen met het rooien van de bo men, die weg moeten omdat ze ziek zijn, dood zijn gegaan of om dat ze gevaarlijk worden voor ge bruikers van de openbare weg. Sommige bomen worden te groot; andere maken met hun wortels het wegdek kapot. Onder de hon derd bomen die weg moeten, is ook een aantal jonge boompjes die vorig jaar geplant zijn, maar het niet doen. Gisteren werd gewerkt in de Bad huisstraat in Vlissingen. Daar moe ten vijf iepen weg omdat ze ziek zijn. Deze week worden onder meer ook tien zieke iepen aan de Zeewijksingel in Oost-Souburg ge rooid. Ook enkele bomen aan de Koudekerkseweg en het Baskens- burgplein worden weggehaald. Deze week en komende weken worden de bovengrondse delen van de ongeveer honderd bomen en boompjes verwijderd. Een paar weken later volgen de ondergrond se delen. Daarna wordt nieuwe grond aangebracht. In de winter worden op de meeste plekken nieuwe bomen geplaatst De ver vanging van de iepen in de Bad huisstraat laat wat langer op zich wachten. De gemeente wil eerst de voor volgend jaar geplande werkzaamheden afwachten. Een aantal bomen wordt niet ver vangen omdat deze plekken vol gens de gemeente niet geschikt meer zijn voor bomen. Op deze plekken komt verharding. i^«<»öS£SSSS5«KBiSS»SS®SSSISS5Sii3SHffiffi^SB!SW®5555 U kunt misschien nog traplopen, maar het kost u de nodige moeite. Als u eenmaal een traplift van Molenaar in huis hebt gehaald, wilt u beslist niet meer zonder. Verhuizen is niet meer nodig: Geschikt voor alle trappen Geruisloos en veilig naar boven Altijd snel leverbaar Eenvoudig bedieningspaneel s Verhuur is ook mogelijk! v Compact design v Alle merken beschikbaar Bel direct 0341 - 27 40 40 voor gratis brochure! ww.rnöle[iaayrapliften:n! molenaar V 5PEC!AOSTIMKAPUFrEfT In 1953 vloog Eef Smitshuysen maandenlang boven het overstroomde Schouwén-Duive- land. „Ik ben hier nog nooit geweest," zei hij dinsdag. Het is wel eens leuk om te zien hoe het er op de grond uitziet" foto Ruben Oreel Op zondagochtend 1 februari 1953 werd marinepiloot Eef Smitshuysen naar Zeeland gediri geerd. Vanuit zijn vliegtuig gaf hij informatie die later door het leger bij reddingsoperaties werd gebruikt. Dinsdag bezocht hij het Watersnoodmuseum. door Ton van den Nouweland Na die eerste vlucht van 1 februari kon den we van emotie niets uitbrengen. Maar slapeloze nach ten heb ik er niet van gehad. Na tuurlijk leefde ik mee met de slachtoffers en ik zal ook niet zeg gen dat het me niets deed. Maar slapeloze nachten? Nee, daarvoor heb ik te veel meegemaakt." De 98-jarige Maastrichtenaar - een paar dagen met vakantie in Burgh-Haamstede - doelt daarbij op de Tweede Wereldoorlog en de strijd in Indonesië. Terwijl hij van uit Australië vocht met de Japan ners, waren zijn vrouw en twee kinderen geïnterneerd. Eén kind overleefde het Jappenkamp niet. „Meneer, ik ben door een Duitse onderzeeër beschoten, twee keer in brand geschoten door de Japan ners en neergestort in zee." Sinds dien is de gepensioneerde luite nant-kolonelvlieger niet zo snel meer onder de indruk. Met stevige pas loopt hij door het Rampmuseum. Een gids wil hij niet. Bij de koffiehoek aangeko men zegt hij: „Ze verkopen hier ze ker geen bier?" Nee, dus. De vete raan moet genoegen nemen met een flesje appelsap. Na de koffie hoek vindt Smitshuysen het welle tjes - „Ik ben niet zo'n museum mens" - en zoekt de uitgang op. In zijn kielzog zijn jongste zoon en zijn buurvrouw die hem in haar vakantiewoning heeft uitgenodigd. Toch is de oud-vliegenier niet de beroerdste. Geduldig vertelt hij tot drie keer toe zijn verhaal aan de „We wierpen lege pa troonhulzen met daarin de tekst: houd moed, hulp is onderweg" Zeeuwse pers. „Ik gaf aan de ver keerstoren in Gilze-Rijen door wel ke dorpen onder water stonden en waar de mensen op de daken za ten. Die mensen zagen mij en ik zag hen. Ik wapperde wel wat met mijn vleugels om te laten merken dat ik ze gezien had. Maar contact hadden we natuurlijk niet. Na een paar dagen ben ik naar de kapitein bewapening gestapt. Die had hon derden lege patroonhulzen van de schiedessen die- ik gaf Daarin stop ten we briefjes met: 'Houd moed, hulp is onderweg'. De hulzen slo ten we af met een houten stop en we maakten er een staart van lin nen lappen aan. Die dingen wier pen we dan uit onze Harvards." Maandenlang vloog Smitshuysen en zijn twee collega-piloten boven Zeeland. Ze inspecteerden het rampgebied en maakten foto's. Bij de sluiting van het laatste stroomgat in Ouwerkerk, waar nu het Watersnoodmuseum staat, gj| hing Smitshuysen ook in de lucht. Toen wierp hij een huls met 'Gefe liciteerd'. Het antwoordtelegram met 'Hartelijk dank' van de dienst Dijkherstel heeft de eigenzinnige vliegenier steeds bewaard. Nieuwerkerk, begin februari 1953. De foto is gemaakt door Jack W. Ruby, commandant van één van de twee Amerikaanse helikoptersquadrons die vanuit West-Duitsland hulp boden. foto Gemeentearchief De bemanning van één van de drie Harvards neemt het vluchtplan door. Rechts piloot Eef Smitshuysen. De foto is in februari 1953 gemaakt voor aanvang van een vlucht boven Zeeland. reproductie Dirk-jan Gjeltema door Joeri Wisse ZIERIKZEE - De vier minuten vertra ging die automobilisten gemid- dèld oplopen als ze de Zeeland- brug 'tegen' hebben, verhoudt zich niet tot een uur extra wacht tijd voor watersporters. Dat vin den het Watersportverbond en Hiswa Vereniging. Samen met de ANWB trekken de watersportorga nisaties bij de provincie Zeeland ten strijde tegen het voorgenomen besluit om de Zeelandbrug vanaf 2014 ook in de avondspits niet open te doen voor zeilboten. Voor een provincie die zich wil profile ren als watersportprovincie is de maatregel ongastvrij, oordelen de organisaties. Het besluit voor de extra spitsslui- ting schaadt het economische be lang van recreatie en toerisme in de provincie, vinden Watersport- verbond, Hiswa en ANWB. Ook zien de bezwaarmakers het als een schending van een landelijke be leidsvisie die stelt dat bruggen over wateren als de Oosterschelde tussen 1 april en 31 oktober conti nue moeten worden bediend. Waar weggebruikers en met name forensen door een goede planning kunnen vermijden dat ze voor een open brug moeten wachten, is dit voor watersporters een stuk lasti ger, stellen het Watersportver bond en Hiswa. Zo moeten met name zeilers rekening houden met 'onvoorspelbare' factoren als stro ming en wind. Watersporters die niet onder de brug kunnen door varen, hebben nu nog twee keer per uur tien minuten lang de gele genheid om zich te melden. Als het aan gedeputeerde Kees van Beveren ligt, blijft de brug op werkdagen ook tussen 17.10 en 17.21 gesloten. Van Beveren liet eer der weten dat hierdoor hooguit vijf of zes boten moeten wachten, terwijl 1250 auto's tussen 17.00 en 18.00 kunnen doorrijden. Volgens de watersportclubs en de ANWB kan dit tot onveilige situa ties leiden. Goede en veilige wacht- voorzieningen ontbreken bij de Zeelandbrug en een wachtsteiger kan ook niet makkelijk worden aangelegd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 24