Veteraan matig onder
indruk van de Ramp
241 zeeland
Beneden kijken
'Sluiting brug ongastvrij'
Vlissingen rooit
honderd bomen
Moeite met traplopen?
woensdag 26 september 2012
In de Badhuisstraat worden vijf bomen gerooid.
door Carla van de Merbel
VLISSINGEN - In heel de gemeente
Vlissingen sneuvelen deze weken
in totaal ongeveer honderd bo
men. Elk jaar in de herfst wordt
een ronde gedaan langs alle bo
men in de gemeente en wordt het
bomenbestand opgeschoond.
De gemeente is maandag begon
nen met het rooien van de bo
men, die weg moeten omdat ze
ziek zijn, dood zijn gegaan of om
dat ze gevaarlijk worden voor ge
bruikers van de openbare weg.
Sommige bomen worden te groot;
andere maken met hun wortels
het wegdek kapot. Onder de hon
derd bomen die weg moeten, is
ook een aantal jonge boompjes die
vorig jaar geplant zijn, maar het
niet doen.
Gisteren werd gewerkt in de Bad
huisstraat in Vlissingen. Daar moe
ten vijf iepen weg omdat ze ziek
zijn. Deze week worden onder
meer ook tien zieke iepen aan de
Zeewijksingel in Oost-Souburg ge
rooid. Ook enkele bomen aan de
Koudekerkseweg en het Baskens-
burgplein worden weggehaald.
Deze week en komende weken
worden de bovengrondse delen
van de ongeveer honderd bomen
en boompjes verwijderd. Een paar
weken later volgen de ondergrond
se delen. Daarna wordt nieuwe
grond aangebracht. In de winter
worden op de meeste plekken
nieuwe bomen geplaatst De ver
vanging van de iepen in de Bad
huisstraat laat wat langer op zich
wachten. De gemeente wil eerst
de voor volgend jaar geplande
werkzaamheden afwachten.
Een aantal bomen wordt niet ver
vangen omdat deze plekken vol
gens de gemeente niet geschikt
meer zijn voor bomen. Op deze
plekken komt verharding.
i^«<»öS£SSSS5«KBiSS»SS®SSSISS5Sii3SHffiffi^SB!SW®5555
U kunt misschien nog traplopen, maar het kost u de
nodige moeite. Als u eenmaal een traplift van Molenaar
in huis hebt gehaald, wilt u beslist niet meer zonder.
Verhuizen is niet meer nodig:
Geschikt voor alle trappen
Geruisloos en veilig naar boven
Altijd snel leverbaar
Eenvoudig bedieningspaneel
s Verhuur is ook mogelijk!
v Compact design
v Alle merken beschikbaar
Bel direct 0341 - 27 40 40 voor gratis brochure!
ww.rnöle[iaayrapliften:n! molenaar V
5PEC!AOSTIMKAPUFrEfT
In 1953 vloog Eef Smitshuysen maandenlang boven het overstroomde Schouwén-Duive-
land. „Ik ben hier nog nooit geweest," zei hij dinsdag. Het is wel eens leuk om te zien hoe
het er op de grond uitziet"
foto Ruben Oreel
Op zondagochtend 1 februari
1953 werd marinepiloot Eef
Smitshuysen naar Zeeland gediri
geerd. Vanuit zijn vliegtuig gaf
hij informatie die later door het
leger bij reddingsoperaties werd
gebruikt. Dinsdag bezocht hij
het Watersnoodmuseum.
door Ton van den Nouweland
Na die eerste vlucht
van 1 februari kon
den we van emotie
niets uitbrengen.
Maar slapeloze nach
ten heb ik er niet van gehad. Na
tuurlijk leefde ik mee met de
slachtoffers en ik zal ook niet zeg
gen dat het me niets deed. Maar
slapeloze nachten? Nee, daarvoor
heb ik te veel meegemaakt."
De 98-jarige Maastrichtenaar - een
paar dagen met vakantie in
Burgh-Haamstede - doelt daarbij
op de Tweede Wereldoorlog en de
strijd in Indonesië. Terwijl hij van
uit Australië vocht met de Japan
ners, waren zijn vrouw en twee
kinderen geïnterneerd. Eén kind
overleefde het Jappenkamp niet.
„Meneer, ik ben door een Duitse
onderzeeër beschoten, twee keer
in brand geschoten door de Japan
ners en neergestort in zee." Sinds
dien is de gepensioneerde luite
nant-kolonelvlieger niet zo snel
meer onder de indruk.
Met stevige pas loopt hij door het
Rampmuseum. Een gids wil hij
niet. Bij de koffiehoek aangeko
men zegt hij: „Ze verkopen hier ze
ker geen bier?" Nee, dus. De vete
raan moet genoegen nemen met
een flesje appelsap. Na de koffie
hoek vindt Smitshuysen het welle
tjes - „Ik ben niet zo'n museum
mens" - en zoekt de uitgang op. In
zijn kielzog zijn jongste zoon en
zijn buurvrouw die hem in haar
vakantiewoning heeft uitgenodigd.
Toch is de oud-vliegenier niet de
beroerdste. Geduldig vertelt hij tot
drie keer toe zijn verhaal aan de
„We wierpen lege pa
troonhulzen met daarin
de tekst: houd moed,
hulp is onderweg"
Zeeuwse pers. „Ik gaf aan de ver
keerstoren in Gilze-Rijen door wel
ke dorpen onder water stonden en
waar de mensen op de daken za
ten. Die mensen zagen mij en ik
zag hen. Ik wapperde wel wat met
mijn vleugels om te laten merken
dat ik ze gezien had. Maar contact
hadden we natuurlijk niet. Na een
paar dagen ben ik naar de kapitein
bewapening gestapt. Die had hon
derden lege patroonhulzen van de
schiedessen die- ik gaf Daarin stop
ten we briefjes met: 'Houd moed,
hulp is onderweg'. De hulzen slo
ten we af met een houten stop en
we maakten er een staart van lin
nen lappen aan. Die dingen wier
pen we dan uit onze Harvards."
Maandenlang vloog Smitshuysen
en zijn twee collega-piloten boven
Zeeland. Ze inspecteerden het
rampgebied en maakten foto's.
Bij de sluiting van het laatste
stroomgat in Ouwerkerk, waar nu
het Watersnoodmuseum staat, gj|
hing Smitshuysen ook in de lucht.
Toen wierp hij een huls met 'Gefe
liciteerd'. Het antwoordtelegram
met 'Hartelijk dank' van de dienst
Dijkherstel heeft de eigenzinnige
vliegenier steeds bewaard.
Nieuwerkerk, begin februari 1953. De foto is gemaakt
door Jack W. Ruby, commandant van één van de twee
Amerikaanse helikoptersquadrons die vanuit
West-Duitsland hulp boden. foto Gemeentearchief
De bemanning van één van de drie Harvards neemt het
vluchtplan door. Rechts piloot Eef Smitshuysen. De foto
is in februari 1953 gemaakt voor aanvang van een
vlucht boven Zeeland. reproductie Dirk-jan Gjeltema
door Joeri Wisse
ZIERIKZEE - De vier minuten vertra
ging die automobilisten gemid-
dèld oplopen als ze de Zeeland-
brug 'tegen' hebben, verhoudt
zich niet tot een uur extra wacht
tijd voor watersporters. Dat vin
den het Watersportverbond en
Hiswa Vereniging. Samen met de
ANWB trekken de watersportorga
nisaties bij de provincie Zeeland
ten strijde tegen het voorgenomen
besluit om de Zeelandbrug vanaf
2014 ook in de avondspits niet
open te doen voor zeilboten. Voor
een provincie die zich wil profile
ren als watersportprovincie is de
maatregel ongastvrij, oordelen de
organisaties.
Het besluit voor de extra spitsslui-
ting schaadt het economische be
lang van recreatie en toerisme in
de provincie, vinden Watersport-
verbond, Hiswa en ANWB. Ook
zien de bezwaarmakers het als een
schending van een landelijke be
leidsvisie die stelt dat bruggen
over wateren als de Oosterschelde
tussen 1 april en 31 oktober conti
nue moeten worden bediend.
Waar weggebruikers en met name
forensen door een goede planning
kunnen vermijden dat ze voor een
open brug moeten wachten, is dit
voor watersporters een stuk lasti
ger, stellen het Watersportver
bond en Hiswa. Zo moeten met
name zeilers rekening houden met
'onvoorspelbare' factoren als stro
ming en wind. Watersporters die
niet onder de brug kunnen door
varen, hebben nu nog twee keer
per uur tien minuten lang de gele
genheid om zich te melden.
Als het aan gedeputeerde Kees van
Beveren ligt, blijft de brug op
werkdagen ook tussen 17.10 en
17.21 gesloten. Van Beveren liet eer
der weten dat hierdoor hooguit
vijf of zes boten moeten wachten,
terwijl 1250 auto's tussen 17.00 en
18.00 kunnen doorrijden.
Volgens de watersportclubs en de
ANWB kan dit tot onveilige situa
ties leiden. Goede en veilige wacht-
voorzieningen ontbreken bij de
Zeelandbrug en een wachtsteiger
kan ook niet makkelijk worden
aangelegd.