41 binnenland
T©@S sssffiK Filefuikzaak kent vooral veel
Financiën voorop bij onderhandelen
'Kabinet
moet milieu
centraal
stellen'
Puin op snelweg
MCbRIVE BESTAAT 25 JAAR
dinsdag 25 september 2012
UTRECHT - De Tilburgse benzine-
dief die vorig jaar oktober tijdens
zijn wilde vlucht voor de politie
een automobilist doodreed op de
Ai tussen Amsterdam en Utrecht,
rijdt al dertig jaar rond zonder rij
bewijs. Dat biechtte hij gisteren op
aan de Utrechtse rechter. Hij
noemde dit 'spijtig, maar waar'.
De man vindt het oneerlijk dat hij
als enige vastzit voor de dood van
de jonge, Limburgse ondernemer
Amir Masjediy die achteraan in de
file stond. Deze file was gecreëerd
door de politie om de benzinedief
tot stoppen te brengen.
„Zij gebruikten een levend schild",
sprak de man beschuldigend. En
omdat hij naar eigen zeggen niet
meer op tijd kon stoppen, verdie
nen in zijn ogen ook de agenten
straf!
Het is een tragische rechtszaak die,
net zoals vaak in strafzaken, alleen
maar verliezers kent. Veruit de
grootste verliezers zijn natuurlijk
Masjediy - die een zakelijk ritje
naar een klant met de dood moest
bekopen - en zijn achtergebleven
familie en vrienden.
Daarnaast zijn er de betrokken
agenten. Zij verklaren hun werk
naar eer en geweten te hebben ge
daan. Ze achtervolgden de dief en
vreesden voor hun leven toen de
man op de snelweg met zijn blau
we Ford Focus tegen hun diénst-
wagens aan begon te rammen.
Toch was het uiteindelijk wel het
besluit van de politie om een file
te vormen, een besluit met drama
tische gevolgen. Een tijdlang wer
den de betrokken agenten in deze
zaak dan ook als verdachten ge
zien.
Eind augustus besloot het Open
baar Ministerie, na onderzoek
door de Rijksrecherche, dat de
agent die de beslissing had geno
men voor het vormen van een file
en zijn collega's niet zouden wor
den vervolgd. De file creëren was
weliswaar een verkeerde beslissing
geweest maar de agent kon niet te
rugvallen op duidelijke regels of
beleid. De agenten hadden dus
wel rechtmatig gehandeld.
Dat neemt niet weg dat sommigen
nog geregeld aan die zwarte dag te
rugdenken. De zes betrokken agen-
DEN HAAG - De nieuwe regering
moet inzetten op minder uitstoot
van koolstofdioxide en meer duur
zame productie en consumptie
van voedsel. Deze beleidswijziging
is nodig om op lange termijn ook
goede leefomstandigheden te hou
den in Nederland en de rest van
de wereld. Dat concludeert het
Planbureau voor de Leefomgeving
(PBL) in een onderzoek dat giste
ren is gepubliceerd.
Het rijksbeleid voor milieu en na
tuur is de afgelopen jaren succes
vol geweest volgens het PBL, want
de kwaliteit van lucht, water en bo
dem in Nederland is sterk verbe
terd. Anderzijds betekent dat wel
vervuiling en aantasting van de
biodiversiteit in landen van waar
uit Nederland producten impor
teert.
De onderzoekers benadrukken dat
PvdA en WD tijdens de formatie
al in moeten zetten op vergroe
ning van de economie door bij
voorbeeld milieuvriendelijke ma
nieren van transport en voedsel
productie te belonen.
De aandacht van politici gaat voor
al uit naar de economische crisis,
maar het PBL wil dat er ook aan
dacht komt voor de 'ongekende
ecologische crisis' die zich voltrekt:
de smeltende Noordpool-ijskap, af
nemende biodiversiteit en voedsel
schaarste.
„Ecologische rampen elders in de
wereld kunnen een nieuwe grote
volksverhuizing veroorzaken, wat
ook grote gevolgen kan hebben
voor landen waar omstandighe
den nu goed zijn", aldus het plan
bureau.
Het PBL ziet kansen voor betere
leefomstandigheden op lange ter
mijn, maar dan moet de overheid
wel duurzame keuzes durven ma
ken op het gebied van infrastruc
tuur en reizen. Nu wordt wel geke
ken naar behoefte aan nieuwe we
gen, maar heeft de regering geen
concrete plannen om reisbehoefte
van werknemers in te perken of
thuiswerken te belonen. Een an
der kritiekpunt van het PBL is
slechte handhaving van de regels
voor minimale milieueisen waar
burgers aan moeten voldoen.
AMSTERDAM - Puin op de A10, de ringweg rond
Amsterdam in de richting van Zaanstad nadat
van een vrachtwagen een aanhanger kantelde.
Daardoor was de snelweg gisteren urenlang afge
sloten. Het ongeval gebeurde vlak voor de Coen-
tunnel, meldde de ANWB. Bij het ongeval raakte
niemand gewond. De weg werd rond half één 's
middags afgesloten tussen de afslagen Geuzen
veld en Westpoort. Het verkeer moest flink omrij
den via de Zeeburgertunnel. Rond kwart voor
vier 's middags werd de weg weer vrijgegeven.
foto Evert Elzinga/ANP
door Laurens Kok en Lianne Sleutjes
DEN HAAG - WD en PvdA probe
ren het in hun formatiebesprekin
gen eerst eens te worden over het
financiële einddoel van hun te
smeden coalitie. Dit melden bron
nen rondom de formatie.
Mark Rutte (WD) en Diederik
Samsom (PvdA) willen niet dezelf
de fout maken als bij de mislukte
besprekingen over Paars Plus in
20io. Toen wilde de WD 18 mil
jard euro bezuinigen maar
PvdA-onderhandelaar Job Cohen
weigerde verder te gaan dan 13 mil
jard euro. Daarop ketsten de al rela
tief vergevorderde besprekingen af
Nu heeft de WD als bezuinigings
opdracht voor de komende kabi
netsperiode netto 16 miljard euro
ingeboekt, de PvdA 15 miljard eu
ro.
Dat gat lijkt klein, maar de wegen
er naar toe verschillen sterk. De
WD wil, om tenminste aan die 16
miljard euro te komen, ruim 22
miljard euro bezuinigen op de
overheidsuitgaven. Die zes miljard
euro extra wil de WD aan de bur
gers teruggeven via onder meer be
lastingvoordeel voor werkenden.
De PvdA heeft zo'n lastenverlich
ting niet in petto.
Het was gisteren de eerste echte
dag van onderhandelingen tussen
de teams van WD en PvdA. Tot
dan toe waren er alleen werkaf
spraken gemaakt. De besprekingen
duurden tot in de avond voort.
Rutte en Samsom kregen eerder
op de dag deskundigen op bezoek
die hen bijpraatten over de finan
ciële toestand van het land: Klaas
Knot van De Nederlandsche Bank,
Coen Teulings van het Centraal
Planbureau, minister van Financi
ën Jan Kees de Jager en de hoogste
ambtenaar van Financiën, Richard
van Zwol.
De WD heeft een spreekverbod
opgelegd aan haar Kamerleden om
te voorkomen dat zij met hun uit
spraken de formatie tussen WD
en PvdA beïnvloeden. Zij mogen
niet met de media praten, tenmin
ste totdat de eerste fase van de on
derhandelingen voorbij is, ook
niet over zaken die de formatie op
het eerste gezicht niet schaden.
De regel heeft vooral invloed op
de nieuwe Kamerleden. Volgens
een woordvoerder mogen porte
feuillehouders enkel ingaan op on
derwerpen die niet gevoelig liggen
en op vragen waar 'geïsoleerd op
kan worden gereageerd'.
INI &E SLORIA' INI NI Ni
OEHH <31-OOO RUIEEE
JAAAAAHHHHHH