2 I
Mu&eUMdJlAAZfrK
Qraiuc taegajtj
Schat aan Utfvrmotie
dinsdag 25 september 2012
Het is een bijzonder, bijna
H schilderachtig, gezicht: de
oude museumhaven in
Zierikzee. „Het is bepalend
voor het gezicht van de
stad. De haven is één van
de belangrijkste trekpleisters", zegt vrijwilliger
Carel Beulink trots.
De acht oude schepen die in het bezit zijn van
de haven hebben ieder hun eigen verhaal. Het
is de bedoeling dat al deze schepen zodanig
gerestaureerd worden dat er weer mee gevaren
kan worden. Carel: „Een aantal schepen
hebben wij weer in ere hersteld. Zoals een
hoogaars en de veerboot 'de Zuidvliet', die
sinds 1914 dienst heeft gedaan op het traject
Wolphaartsdijk-Kortgene." Met deze schepen
worden bijvoorbeeld gevaren voor sponsor-
bedrijven of op evenementen. „De Zuidvliet
wordt zelfs ieder jaar gebruikt door Sinterklaas
en zijn pieten om Zierikzee mee binnen te
komen. De Hoogaars 'Arm 17' is ons meest
prestigieuze schip. Er is nog maar één ander
schip in Nederland met een spriettuig."
Maar ook de andere schepen in de haven ken
nen een rijke geschiedenis. De boeier was een
recherchevaartuig, de botter werd gebruikt
door de visserijpolitie en schepen als de klip
per werden gebruikt als vrachtschip voor de
af- en aanvoer van producten voor het eiland.
Naast mooie verhalen herbergt de haven ook
een stukje treurnis, zoals de botter 'Meeuw'
waar Versluis mee heeft gevaren. Versluis: „Hij
gaat nooit meer gerestaureerd worden, dat kost
zeker een half miljoen euro. Euro's he! Geen
guldens!" Het restaureren kost zoveel tijd en
geld dat niet alle schepen op tijd aan de beurt
zullen komen. „Je bent al gauw vier jaar bezig
De haven is één van de trekpleisters van Zierikzee. Foto's Lex de Meester
om een schip te restaureren. En dan houdt het
niet meer op. Want een schip moet ook onder
houden worden als hij gerestaureerd is. De
schepen verrotten waar je bij staat", verklaart
Carel.
De getijdenhaven kent een lange geschiede
nis. „In de middeleeuwen was de haven van
Zierikzee net zo belangrijk als de haven van
Rotterdam nu." Met weemoed in zijn stem
zegt Carel: „We hadden het rijk, maar niet
het rijk alleen..." Doordat de haven steeds
verder dichtslibde en de schepen steeds groter
werden werd ze te klein. Na de watersnood
ramp woonden arbeiders op woonboten in
deze haven. „Eind jaren '80 vertrok de laatste
arbeider. Met het gevoel 'Hier ligt iets moois,
daar moeten we iets mee doen', kwam een
aantal Zierikzeeënaren op het idee om er een
museumhaven van te maken."
De Stichting Museumhaven doet er alles
aan om de haven in ere te houden. Voor het
voortbestaan zijn ze vooral afhankelijk van
sponsoren en de ruim zeventig vrijwilligers.
Carel: „Sponsoren zijn van levensbelang. We
zijn bijvoorbeeld veel dank verschuldigd aan
Stichting Renesse. Als tegenprestatie hebben
sponsoren het recht om mee te varen. Het
is een kwestie van onze centjes tellen." Er is
slechts één betaalde kracht: de scheepstim
merman. „We willen dat de haven elke dag
open is voor publiek. Maar dan moet er wel
altijd een suppoost aanwezig zijn voor de vei
ligheid en informatie. En we hebben dringend
behoefte aan mensen die kennis hebben van
varen. Als we te weinig bemanning hebben
kunnen we ook geen vaartochten meer hou
den met schepen."
Meer info: www.museumhavenzeeland.nl of
info@museumhavenzeeland.nl
Matthanja Schipper
Deze botter is de boot waar ik altijd mee heb
gevaren voor de visserijpolitie. Daar kleven
veel mooie herinneringen aan, vertelt de 85-ja-
rige havenmeester Bram Versluis. Maar de boot
zal hij niet lang meer als zijn huiskamer kun
nen gebruiken: „Ik heb hem vanmorgen nog
leeggepompt, hij zal nooit meer varen. Bin
nenkort zinkt hij en is er niets meer van over."
Tot een aantal jaar geleden konden bezoekers
voor 2 euro de steiger en de werf bekijken. Nu
is de'toegang gratis en wordt er een vrijwil
lige bijdrage gevraagd aan de bezoekers. Het
aantal bezoekers per jaar steeg explosief van
1600 naar 12000. Je kunt de schepen niet alleen
bekijken, je mag er ook op.
In de haven is altijd een gastheer of gastvrouw
aanwezig om vragen te beantwoorden. De
oude havenmeester zit bovendien vol verhalen
die hij op karakteristieke wijze kan vertellen.
Daarnaast kun je een bezoek brengen aan de
werf Hier is een expositieruimte ingericht
speciaal voor scheepsbouwtechnieken.
Colofon
Buiten Bewegen: verschijnt elke dins
dag als bijlage bij de PZC en BIM/DeStem
Buiten Bewegen is een bijlage overleven
en bewegen in Zeeland
U. kunt ons informeren:
e-mail: buiten@pzc.nl
website: www.pzc.nl
postadres: PZC o.v.v. Buiten
Postbus 91,4330 AB Middelburg
telefoon: 0118 434010
Coördinatie:
Jan van Damme
telefoon: 0118 434014
mobiel: 06 542 671 57
e-mail: J.vandamme@pzc.nl
Vormgeving:
Johnny de Jonge
Advertenties:
Verkoopteam Zeeland
telefoon: 0118 434070
teamzeeland@pzc.nl