2 I Mu&eUMdJlAAZfrK Qraiuc taegajtj Schat aan Utfvrmotie dinsdag 25 september 2012 Het is een bijzonder, bijna H schilderachtig, gezicht: de oude museumhaven in Zierikzee. „Het is bepalend voor het gezicht van de stad. De haven is één van de belangrijkste trekpleisters", zegt vrijwilliger Carel Beulink trots. De acht oude schepen die in het bezit zijn van de haven hebben ieder hun eigen verhaal. Het is de bedoeling dat al deze schepen zodanig gerestaureerd worden dat er weer mee gevaren kan worden. Carel: „Een aantal schepen hebben wij weer in ere hersteld. Zoals een hoogaars en de veerboot 'de Zuidvliet', die sinds 1914 dienst heeft gedaan op het traject Wolphaartsdijk-Kortgene." Met deze schepen worden bijvoorbeeld gevaren voor sponsor- bedrijven of op evenementen. „De Zuidvliet wordt zelfs ieder jaar gebruikt door Sinterklaas en zijn pieten om Zierikzee mee binnen te komen. De Hoogaars 'Arm 17' is ons meest prestigieuze schip. Er is nog maar één ander schip in Nederland met een spriettuig." Maar ook de andere schepen in de haven ken nen een rijke geschiedenis. De boeier was een recherchevaartuig, de botter werd gebruikt door de visserijpolitie en schepen als de klip per werden gebruikt als vrachtschip voor de af- en aanvoer van producten voor het eiland. Naast mooie verhalen herbergt de haven ook een stukje treurnis, zoals de botter 'Meeuw' waar Versluis mee heeft gevaren. Versluis: „Hij gaat nooit meer gerestaureerd worden, dat kost zeker een half miljoen euro. Euro's he! Geen guldens!" Het restaureren kost zoveel tijd en geld dat niet alle schepen op tijd aan de beurt zullen komen. „Je bent al gauw vier jaar bezig De haven is één van de trekpleisters van Zierikzee. Foto's Lex de Meester om een schip te restaureren. En dan houdt het niet meer op. Want een schip moet ook onder houden worden als hij gerestaureerd is. De schepen verrotten waar je bij staat", verklaart Carel. De getijdenhaven kent een lange geschiede nis. „In de middeleeuwen was de haven van Zierikzee net zo belangrijk als de haven van Rotterdam nu." Met weemoed in zijn stem zegt Carel: „We hadden het rijk, maar niet het rijk alleen..." Doordat de haven steeds verder dichtslibde en de schepen steeds groter werden werd ze te klein. Na de watersnood ramp woonden arbeiders op woonboten in deze haven. „Eind jaren '80 vertrok de laatste arbeider. Met het gevoel 'Hier ligt iets moois, daar moeten we iets mee doen', kwam een aantal Zierikzeeënaren op het idee om er een museumhaven van te maken." De Stichting Museumhaven doet er alles aan om de haven in ere te houden. Voor het voortbestaan zijn ze vooral afhankelijk van sponsoren en de ruim zeventig vrijwilligers. Carel: „Sponsoren zijn van levensbelang. We zijn bijvoorbeeld veel dank verschuldigd aan Stichting Renesse. Als tegenprestatie hebben sponsoren het recht om mee te varen. Het is een kwestie van onze centjes tellen." Er is slechts één betaalde kracht: de scheepstim merman. „We willen dat de haven elke dag open is voor publiek. Maar dan moet er wel altijd een suppoost aanwezig zijn voor de vei ligheid en informatie. En we hebben dringend behoefte aan mensen die kennis hebben van varen. Als we te weinig bemanning hebben kunnen we ook geen vaartochten meer hou den met schepen." Meer info: www.museumhavenzeeland.nl of info@museumhavenzeeland.nl Matthanja Schipper Deze botter is de boot waar ik altijd mee heb gevaren voor de visserijpolitie. Daar kleven veel mooie herinneringen aan, vertelt de 85-ja- rige havenmeester Bram Versluis. Maar de boot zal hij niet lang meer als zijn huiskamer kun nen gebruiken: „Ik heb hem vanmorgen nog leeggepompt, hij zal nooit meer varen. Bin nenkort zinkt hij en is er niets meer van over." Tot een aantal jaar geleden konden bezoekers voor 2 euro de steiger en de werf bekijken. Nu is de'toegang gratis en wordt er een vrijwil lige bijdrage gevraagd aan de bezoekers. Het aantal bezoekers per jaar steeg explosief van 1600 naar 12000. Je kunt de schepen niet alleen bekijken, je mag er ook op. In de haven is altijd een gastheer of gastvrouw aanwezig om vragen te beantwoorden. De oude havenmeester zit bovendien vol verhalen die hij op karakteristieke wijze kan vertellen. Daarnaast kun je een bezoek brengen aan de werf Hier is een expositieruimte ingericht speciaal voor scheepsbouwtechnieken. Colofon Buiten Bewegen: verschijnt elke dins dag als bijlage bij de PZC en BIM/DeStem Buiten Bewegen is een bijlage overleven en bewegen in Zeeland U. kunt ons informeren: e-mail: buiten@pzc.nl website: www.pzc.nl postadres: PZC o.v.v. Buiten Postbus 91,4330 AB Middelburg telefoon: 0118 434010 Coördinatie: Jan van Damme telefoon: 0118 434014 mobiel: 06 542 671 57 e-mail: J.vandamme@pzc.nl Vormgeving: Johnny de Jonge Advertenties: Verkoopteam Zeeland telefoon: 0118 434070 teamzeeland@pzc.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 34