Viting van cultuurpessimisme éWe moeten een tegengif bieden' II dinsdag 25 september 2012 ken en een brug naar omhoog en zo naar elkaar'. Bij vragen als 'wat is de zin van het leven?' en 'waarom over komt mij dit?' kan de kerk troost bie den en zin duiden. Geloven is iets wat je samen doet. Pessimistisch ge worden gelovigen raad ik vaak aan eens naar Rome te komen. Daar klopt het hart van dë wereldwijde kerk die niet kleiner maar groter wordt." „De kerk zal niet opnieuw een volks kerk worden", legt hij uit, „Maar dat is het jodendom ook niet. En toch speelt het een grote rol in de wereld. De kerk zal voorlopig slechts het zout der aarde kunnen zijn." De teloorgang van de kerk weerspie gelt zich in het maatschappelijke le ven, bijvoorbeeld in de politiek. „Het CDA is een kleine middenpar tij geworden. Om geloofwaardig heid terug te winnen, zal zij weer christelijker moeten worden." De 'nieuwe evangelisatie' mag niet bevoogdend zijn, bepleit hij, maar moet plaatsvinden vanuit 'echtheid, authenticiteit'. Het conservatieve, wereldvreemde imago van het Vaticaan is volgens Bodar achterhaald. „Rome is meer bij de tijd dan Nederlanders vermoe den. Katholieken dragen elk hun ei gen verantwoordelijkheid, maar van Rome kunnen ze niet verwachten dat de moederkerk het ideaal ook in zake de ethiek zal opgeven. De kerk is geroepen altijd het ideaal te ver kondigen, ook al weet zij juist als 'milde moeder' dat er spanning be staat tussen ideaal en werkelijkheid, leer en leven, theorie en praktijk." Er waait volgens Bodar uit Rome 'een wind waarin men het gaarne al lemaal wat preciezer ziet', maar die iaat nog wel degelijk ruimte. „On langs waren er twee lesbische dames die in Waal re een kind wilden laten dopen. De ene pastoor weigerde dat, en toen heeft een andere het wél ge daan. Dat kan dus!" Frank Bosman (33), cultuur- theoloog aan de Universiteit van Tilburg, verbindt de her kerstening met de restauratie in de Rooms-Katholieke Kerk. „Rome probeert al jarenlang ongewenste experimenten te corrigeren, die zijn gestart na de modernisering die in 1965 begon na het Tweede Vati caanse Concilie. Het kamp van de restauratie lijkt aan de winnende hand. Daar wil men liever een kleine kerk van 'heiligen' dan een grote kerk vol 'lauwe katholieken'. Herkerstening lijkt daarmee in tegenspraak, maar valt te begrijpen als je je realiseert dat Rome zo veel mogelijk mensen wil bekeren, maar dan wel binnen de grenzen van die 'kleine restkerk'." Paus Johannes Paulus II noemde de westerse cul tuur 'een cultuur des doods'. „Zie de herkerstening dan ook als een uiting van dit cultuurpessimisme. Rome en de restauratief ingestelden zien de kerk te genover de maatschappij staan, waarbij de kerk hei lig is en de maatschappij zondig." Gezien de hoeveelheid schandalen die de kerk al ja ren teistert, zou Bosman het niet slim vinden als de bekering 'met een opgeheven vingertje' plaatsvindt. „We moeten als katholieken vooral doen waar we goed in zijn: opkomen voor de zwakkeren." Hij denkt dat er niet veel mensen bekeerd zullen worden. „Omdat de mensen om wie het gaat, niet bereikt zullen worden. Wat wél een gevolg kan zijn, is dat mensen in bredere zin gaan nadenken over re ligie, spiritualiteit, waarden, zingeving en moraal." „Wij worden iedere dag op nieuw vergiftigd door seculie re opinieleiders en daarom moeten wij een tegengif bie den", zo verwoordt Mariska Orban-de Haas (35) haar rol als hoofdredacteur van het als conservatief bekend staande Katholiek Nieuwsblad in de nieuwe evangelisatie. „We gaan met z'n allen de schou ders eronder zetten." Orban trok de laatste jaren de aandacht met ferme standpun ten. Zo keerde ze zich fel te gen het opvoeden van kinderen door homoseksuele ouders. Haar anti-abortus houding zette ze kracht bij door in haar blad een open brief aan WD-politi- ca Jeanine Hennis-Plasschaert te plaatsen waarin zij de miskramen van Hennis aanhaalde. Een réi was het gevolg; Orban bood haar excuses aan. De media opzoeken en lezingen geven vormen de kern van de tactiek waarmee ze haar boodschap uit draagt. „Media-optredens zijn slechts een onderdeel van het missionariswerk. Persoonlijk contact met een priester is het beste, dat raakt mensen echt. Dat zag ik pas weer bij de doop van mijn jongste kindje. Maar als ik bij Pauw en Witteman zit, bereik ik wel 1 miljoen mensen, die daarna dan misschien wel meer openstaan voor de boodschap." Orban, auteur van het boek 'Blond, brutaal en bid den: waarom ik (nog steeds) katholiek ben', maakt ook gebruik van het feit dat media haar als jonge, mooie, gelovige vrouw 'een vreemd en dus interes sant fenomeen' vinden. „Ik weet natuurlijk als jour nalist hoe het werkt: dan krijg je media-aandacht. En daar maak ik graag gebruik van." 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 11