io nieuwe evangelisatie Deze herfst begint het Vaticaan'aan de 'herkerstening' van het Westen. Priester Antoine Bodar verwacht niet dat mensen zich plots massaal laten bekeren. De Rooms-Katholieke Kerk moet zich eerst herstellen van alle schandalen. dinsdag 25 september 2012 door Joep Trommelen beeld Mark Reijntjens Antoine Bodar (67) is hét gezicht van de Rooms-Katho lieke Kerk in Ne derland. Hij is als priester gedele geerde namens de bisschop van 's-Hertogenbosch voor de universi teiten en het studentenpastoraat, woont nog steeds in Rome en pen delt op en neer naar Nederland. De perfecte 'verbindingsofficier' om de door paus Benedictus XIV aangekondigde 'herkerstening' in Nederland als een ware Bonifatius 2.0 te begeleiden. Voor wie de ge schiedenis niet kent: Bonifatius was de missionaris die dertien eeu wen terug het christendom naar Nederland bracht en dat in 754 bij Dokkum met een gewelddadig ein de moest bekopen. Voor Bodar zelf verandert er met de 'nieuwe evangelisatie', zoals Ro me het offensief noemt, niet veel. Hij brengt de 'blijde boodschap' toch al zo vaak als hij kan naar bui ten. We hoeven volgens hem niet bang te zijn dat er straks katholie ke zendelingen langs de deuren trekken of dat onze mailboxen vol lopen met r.k.-spam. „Wat wij van de nieuwe evangeli satie gaan merken, hangt allereerst van de bisschoppen af', zegt Bo dar. Hij zou hun niet adviseren plots met veel bombarie buiten de kerken de trom te gaan roeren. „Dat is niet meer van deze tijd. Al leen de getuigen van Jehova bellen nog bij je aan om te vertellen dat je gedoemd bent als je dit wel en dat niet doet. Dat werkt niet. Een tv-programma maken wel, je bood schap in de media vertellen, in de krant schrijven of persoonlijk voor je geloof uitkomen." Het Vaticaan ziet dat de kerk in het Westen teloor gaat in postmo dern relativisme. „Het maakt niet uit wat je gelooft, het is allemaal evenveel waard", zo vat Bodar het relativisme samen. „Dat is natuur lijk niet wat de kerk nu en door de eeuwen heen leert." Op katholieke scholen leerde je volgens hem de laatste decennia niet zozeer wat goed was aan de ei gen kerk, maar vooral wat briljant was aan bij voorbeeld het boed dhisme. Tijd dus voor een tegenof fensief, beaamt bodar. Via moder ne catechese, al beseft hij dat al- Rino Fisichella leidt het tegenoffensief Aartsbisschop Rino Fisichella is door paus Benedictus XIV aange steld om leiding te geven aan de be kering van de volgens de paus in een morele en religieuze crisis ver kerende westerse wereld. Het aan tal katholieken in het Westen daalt drastisch. De laatste jaren hebben schandalen rond seksueel mis bruik de leegloop versneld. In de kern is de herkerstening een po ging de afkalving van het aantal ge lovigen te stoppen én morele piket paaltjes te slaan in de strijd van Be nedictus tegen in zijn ogen doorge slagen nieuwlichterij. In Rome vindt van 7 tot en met 28 oktober een voorbereidende bis schoppensynode plaats, waarin zij de horloges gelijk zetten. Op 11 ok tober start het Jaar van het Geloof Fisichella, onlangs in de Groene Amsterdammer: „We gaan op nieuw ontdekken wat een geweldi ge schat aan cultuur en geloof we hebben opgebouwd in de laatste 2.000 jaar." leen het uit het hoofd leren van vragen als 'waartoe zijn wij op aar de?' niet meer van deze tijd is. Een laagdrempelige Alpha-cursus voor wie meer wil weten over het chris tendom is dat wél. En ook het in ternet is een nieuwe preekstoel. De kerk moet echter niet alleen preken voor eigen parochie, beseft Bodar. „Je moet voor een breder publiek kunnen spreken, en dat is niet gemakkelijk. Mij lukt dat ge deeltelijk in zoverre wel omdat ik veel word uitgenodigd. Dan zegt men 'die Bodar zit weer met z'n kop op de tv', maar die Bodar zit- niet op de tv als-ie niet uitgeno digd wordt. Ik ben gelovig én meen het levensgevoel van heden aan te voelen. Ik probeer dus een brug te slaan tussen de kerk en de geseculariseerde maatschappij." In zijn media-optredens en lezin gen 'vertaalt' Bodar wat de kerk 'idealiter leert'. „Maar ook dat wij een eigen geweten hebben en dat we ook daar mee moeten om gaan." strijd aangaat. „De kerk is gewend aan crises. Ook deze zal worden overwonnen. Ik ben iemand in het voetspoor van Paulus, de apos tel voor de heidenen." Bodar merkt aan mensen die hij ontmoet en die de kerk soms al lang geleden hebben afgezworen, dat zij een gebed, als hij dat aan biedt, zeer op prijs stellen. „We-le ven nu nog in een periode waarin mensen zeggen: 'God? Ja. Instituut kerk? Nee!' Maar de kerk is niet al leen het instituut van priesters die zich slecht hebben gedragen, om het even bij hen te houden, maar de kerk is ook de gemeenschap van Christus van de vele eeuwen." En die zet je niet zomaar opzij, wil Bodar maar zeggen. Hij beseft dat het 'lastig' wordt een groot deel van het volk opnieuw te bekeren. - „Dat zal heel lang duren. Daar ben ik niet zo optimistisch over." Priesters moeten gelovigen niet naar de mond gaan praten, stelt Bodar. „Dat beklijft niet. Het gaat om het overdragen van de bezie ling, het innerlijk beleefde éigen geloof." Hoe relevant is de kerk nog als de kleine schare gelovigen niet op kor te termijn tot een flinke kudde uit groeit? „De kerk is en blijft een 'ba- Volgens Bodar belichten de media 'vooral de zaken die sensationeel zijn'. „En dat betekent zo onge veer: een katholieke priester? Dat is een pedoseksueel! Dat is natuur lijk onzin. Alle priesters lijden on der die onwaarheid. Gelukkig keert het tij ten gunste van het ge zonde verstand. Het is nu de tijd de schoonheid van het geloof weer uit te dragen. Daar zijn we nu eindelijk een beetje uit aan het groeien. Er kan nu een periode aanbreken om een nieuw elan op te gaan bouwen." Bodar heeft niet het gevoel dat de kerk een bij voorbaat verloren

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 10