io nieuwe evangelisatie
Deze herfst begint het Vaticaan'aan de
'herkerstening' van het Westen. Priester
Antoine Bodar verwacht niet dat mensen
zich plots massaal laten bekeren.
De Rooms-Katholieke Kerk moet zich
eerst herstellen van alle schandalen.
dinsdag 25 september 2012
door Joep Trommelen
beeld Mark Reijntjens
Antoine Bodar (67)
is hét gezicht van
de Rooms-Katho
lieke Kerk in Ne
derland. Hij is als
priester gedele
geerde namens de bisschop van
's-Hertogenbosch voor de universi
teiten en het studentenpastoraat,
woont nog steeds in Rome en pen
delt op en neer naar Nederland.
De perfecte 'verbindingsofficier'
om de door paus Benedictus XIV
aangekondigde 'herkerstening' in
Nederland als een ware Bonifatius
2.0 te begeleiden. Voor wie de ge
schiedenis niet kent: Bonifatius
was de missionaris die dertien eeu
wen terug het christendom naar
Nederland bracht en dat in 754 bij
Dokkum met een gewelddadig ein
de moest bekopen.
Voor Bodar zelf verandert er met
de 'nieuwe evangelisatie', zoals Ro
me het offensief noemt, niet veel.
Hij brengt de 'blijde boodschap'
toch al zo vaak als hij kan naar bui
ten. We hoeven volgens hem niet
bang te zijn dat er straks katholie
ke zendelingen langs de deuren
trekken of dat onze mailboxen vol
lopen met r.k.-spam.
„Wat wij van de nieuwe evangeli
satie gaan merken, hangt allereerst
van de bisschoppen af', zegt Bo
dar. Hij zou hun niet adviseren
plots met veel bombarie buiten de
kerken de trom te gaan roeren.
„Dat is niet meer van deze tijd. Al
leen de getuigen van Jehova bellen
nog bij je aan om te vertellen dat
je gedoemd bent als je dit wel en
dat niet doet. Dat werkt niet. Een
tv-programma maken wel, je bood
schap in de media vertellen, in de
krant schrijven of persoonlijk voor
je geloof uitkomen."
Het Vaticaan ziet dat de kerk in
het Westen teloor gaat in postmo
dern relativisme. „Het maakt niet
uit wat je gelooft, het is allemaal
evenveel waard", zo vat Bodar het
relativisme samen. „Dat is natuur
lijk niet wat de kerk nu en door de
eeuwen heen leert."
Op katholieke scholen leerde je
volgens hem de laatste decennia
niet zozeer wat goed was aan de ei
gen kerk, maar vooral wat briljant
was aan bij voorbeeld het boed
dhisme. Tijd dus voor een tegenof
fensief, beaamt bodar. Via moder
ne catechese, al beseft hij dat al-
Rino Fisichella leidt
het tegenoffensief
Aartsbisschop Rino Fisichella is
door paus Benedictus XIV aange
steld om leiding te geven aan de be
kering van de volgens de paus in
een morele en religieuze crisis ver
kerende westerse wereld. Het aan
tal katholieken in het Westen daalt
drastisch. De laatste jaren hebben
schandalen rond seksueel mis
bruik de leegloop versneld. In de
kern is de herkerstening een po
ging de afkalving van het aantal ge
lovigen te stoppen én morele piket
paaltjes te slaan in de strijd van Be
nedictus tegen in zijn ogen doorge
slagen nieuwlichterij.
In Rome vindt van 7 tot en met 28
oktober een voorbereidende bis
schoppensynode plaats, waarin zij
de horloges gelijk zetten. Op 11 ok
tober start het Jaar van het Geloof
Fisichella, onlangs in de Groene
Amsterdammer: „We gaan op
nieuw ontdekken wat een geweldi
ge schat aan cultuur en geloof we
hebben opgebouwd in de laatste
2.000 jaar."
leen het uit het hoofd leren van
vragen als 'waartoe zijn wij op aar
de?' niet meer van deze tijd is. Een
laagdrempelige Alpha-cursus voor
wie meer wil weten over het chris
tendom is dat wél. En ook het in
ternet is een nieuwe preekstoel.
De kerk moet echter niet alleen
preken voor eigen parochie, beseft
Bodar. „Je moet voor een breder
publiek kunnen spreken, en dat is
niet gemakkelijk. Mij lukt dat ge
deeltelijk in zoverre wel omdat ik
veel word uitgenodigd. Dan zegt
men 'die Bodar zit weer met z'n
kop op de tv', maar die Bodar zit-
niet op de tv als-ie niet uitgeno
digd wordt. Ik ben gelovig én
meen het levensgevoel van heden
aan te voelen. Ik probeer dus een
brug te slaan tussen de kerk en de
geseculariseerde maatschappij."
In zijn media-optredens en lezin
gen 'vertaalt' Bodar wat de kerk
'idealiter leert'. „Maar ook dat wij
een eigen geweten hebben en dat
we ook daar mee moeten om
gaan."
strijd aangaat. „De kerk is gewend
aan crises. Ook deze zal worden
overwonnen. Ik ben iemand in
het voetspoor van Paulus, de apos
tel voor de heidenen."
Bodar merkt aan mensen die hij
ontmoet en die de kerk soms al
lang geleden hebben afgezworen,
dat zij een gebed, als hij dat aan
biedt, zeer op prijs stellen. „We-le
ven nu nog in een periode waarin
mensen zeggen: 'God? Ja. Instituut
kerk? Nee!' Maar de kerk is niet al
leen het instituut van priesters die
zich slecht hebben gedragen, om
het even bij hen te houden, maar
de kerk is ook de gemeenschap
van Christus van de vele eeuwen."
En die zet je niet zomaar opzij, wil
Bodar maar zeggen. Hij beseft dat
het 'lastig' wordt een groot deel
van het volk opnieuw te bekeren.
- „Dat zal heel lang duren. Daar ben
ik niet zo optimistisch over."
Priesters moeten gelovigen niet
naar de mond gaan praten, stelt
Bodar. „Dat beklijft niet. Het gaat
om het overdragen van de bezie
ling, het innerlijk beleefde éigen
geloof."
Hoe relevant is de kerk nog als de
kleine schare gelovigen niet op kor
te termijn tot een flinke kudde uit
groeit? „De kerk is en blijft een 'ba-
Volgens Bodar belichten de media
'vooral de zaken die sensationeel
zijn'. „En dat betekent zo onge
veer: een katholieke priester? Dat
is een pedoseksueel! Dat is natuur
lijk onzin. Alle priesters lijden on
der die onwaarheid. Gelukkig
keert het tij ten gunste van het ge
zonde verstand. Het is nu de tijd
de schoonheid van het geloof
weer uit te dragen. Daar zijn we
nu eindelijk een beetje uit aan het
groeien. Er kan nu een periode
aanbreken om een nieuw elan op
te gaan bouwen."
Bodar heeft niet het gevoel dat de
kerk een bij voorbaat verloren