De beperkingen van Filemon Dances with wolves TERUGGESPOELD media@wegerier.iril 2, media 23I 1 024-3650570 Zaterdag 22 september 2012 door Branko Eijssen Lekker de diepte in met De week van Filemon en een eigen programma op Radio 1; Filemon Wesselink (33) heeft weinig te klagen, door Rivka Croenier Op stap met een pe dofielenjager, een hilarische repo vanaf een Lego- beurs vol wereld vreemde types; De week van Filemon bevatte vorig sei zoen pareltjes. Toch kiest Filemon Wesselink dit seizoen voor een an dere aanpak: hij gaat de diepte in. .Het eerste seizoen was te veel een ratjetoe, stelt hij, „Vijf of zes repor tages per aflevering, allerlei onder werpen. Van een lollige rode loper naar een serieus gesprek, een lijn zat er niet echt in. Nu staat elke keer een onderwerp uit de actuali teit centraal dat we van alle kanten belichten. Toon en aanpak zijn het zelfde, maar het is de bedoeling dat kijkers er meer van opsteken." Minder bewerkelijk werd de show er niet van. Wesselink vindt het daarom niet erg dat hij dit seizoen wordt dwarsgezeten door Euro pees voetbal. Liefst zes keer moet het programma wijken omdat er tegen een bal wordt getrapt. Hij lacht: „Het is wel lekker daardoor af en toe extra tijd te hebben." Hij mag nu doen wat hij vorig sei zoen het leukste vond: diep in al lerlei werelden duiken. Naar zijn grote voorbeeld Louis Theroux. „Wat hij doet, haal ik bij lange na niet, maar ik voel me wel verwant. Hij is ook geen lange, knappe pre sentator met een basstem die de showtrap afdaalt. En we zijn alle bei enorm nieuwsgierig." De aftrap van het nieuwe media- seizoen heeft ook om een andere reden een gouden randje: hij heeft sinds vorige week een eigen radio- programma op Radio 1: De wereld van Filemon. Wesselink begon zijn carrière als verslaggever op Radio 1 en schreef in 2002 historie mét het allerlaatste radio-interview met Pim Fortuyn, minuten voordat de politicus werd vermoord. „Radio 1 is in mijn optiek het hoogste wat je kunt halen. Ik kom uit een echt radiogezin, was op mijn 12e al ver slingerd aan nieuws. Ik heb nog steeds de hele dag Radio 1 aan, met soms een uitstap naar BNR." In zijn programma praat hij met Nederlanders die in het buiten land verblijven en daar tradities be lichten. „We pakken iets kleins uit groot nieuws. Mexicanen die pick nicken op de graven van hun voor ouders, de Thaise traditie om el kaar tijdens nieuwjaar nat te spet teren. Als luisteraar maak je in één nacht vier thematische wereldrei zen, waar je veel van opsteekt." De nacht biedt veel vrijheid, zegt Wesselink. Maar hij maakt zich er niet makkelijk vanaf. Het is een echt reportageprogramma, de cor respondenten moeten aanspreken de verhalen hebben. Heel anders dan de bekende spontane nachtelij ke tweegesprekjes met aan slape loosheid lijdende luisteraars. „Dat vind ik niet ambitieus genoeg." De term duizendpoot is wel van toepassing. Wesselink tikt ook zijn vingers nog blauw. Hij schreef een boek over wijn, zijn Viva-column over vrouwen werd soepel opge volgd door een wekelijkse column in Spits over de actualiteit. En als kranten of programmamakers een wielerspecialist zoeken, weten ze de verklaarde wielerfanaat te vin den. Is er iets dat hij niet aanpakt? Heel veel, stelt de vader van twee kinderen. „Ik ben niet iemand die denkt dat hij alles kan. De column in Spits komt me niet aanwaaien omdat ik toevallig bekend ben. Ik moest drie proefcolumns schrijven voor ik werd aangenomen. Film of drama? Heb ik geen talent voor. Muziek maken kan ik ook niet. Ik zeg tegen veel dingen 'nee', omdat ik mijn eigen beperkingen ken. „Ik doe misschien veel, maar als je goed oplet, zie je dat het allemaal dezelfde stijl is. Bij alles wat ik doe probeer ik op een andere manier naar het nieuws te kijken, de ande re kant te laten zien. Niets is gek, ik keur niets af en ben nooit voor ingenomen. Als dat aspect er niet in zit, hoefje mij niet te bellen." In een oud Twitteraccount werd Filemon Wesselink neergezet met drie steekwoorden: wielrennen, wijn en werken. „Ik heb die tekst niet bedacht. Mooie bouwstenen, zeker omdat je wielrennen als me tafoor voor het leven kunt zien. foto RVDA Maar als dat de enige drie dingen zijn, die mij drijven, is dat nogal oppervlakkig. Mijn gezin is ook heel erg belangrijk voor me." MM De week van Rlemon. Elke dinsdag op Nederland 3 om 21.30 uur. De wereld van Rlemon. Elke zater dagnacht op Radio 1 van 01.00 uur tot 03.00 uur. Reageren? media@wegener.nl In de serie Teruggespoeld staat wekelijks de spot gericht op een filmklassieker die op veel mensen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. Kevin Costner begint in 2005 aan een tweede leven als zanger, maar zijn hoogtijdagen liggen toch echt in de jaren negentig. Bij de Oscar uitreiking in 1991 komt de verlegen, volle dig verraste Costner het podium op nadat Barbra Streisand hem aankondigt als win naar in de categorie 'beste regisseur'. 'Dan ces with wolves' wint in totaal zeven van die gouden beeldjes, waaronder voor beste film. Het is daarmee de eerste western sinds 1931 die een Oscar krijgt. Zijn speech is kort en in de verwarring kust hij Streisand twee keer. Costner, dan 36 jaar, verslaat als debutant de gelauwerde Martin Scorsese, in de race met 'Goodfel- las', en Francis Ford Coppola, die 'Godfa ther in' maakte. Costner speelt ook de hoofdrol in 'Dances with wolves', dat door criticasters voor saai, lang (183 minuten) en melodrama tisch werd versleten. Het verhaal speelt zich af in 1863 in Amerika. Costner speelt luitenant John Dunbar, een idealistische fe derale soldaat, die als dank voor zijn moed in de Burgeroorlog zelf zijn standplaats mag kiezen. Het wordt een afgelegen en verlaten post in Dakota. Al snel merkt Dun bar dat hij niet alleen is. Vlakbij zijn nieu we post leeft een indianenstam, de Lakota Sioux-indianen. Volgens het clichéscenario is Dunbar eerst doodsbenauwd, maar raakt vervolgens geïntrigeerd en gaat uiteinde lijk volledig op in de leefwijze van de stam. Hij krijgt de naam 'Dances with wolves', vanwege zijn vriendschap met een wolf. Kevin Costner is niet alleen hoofdrolspeler in, maar ook regisseur van Dances with wolves. Hij raakt bevriend met de indianen en er bloeit liefde op tussen hem en 'Stands with a fist', een blanke vrouw die als jong meisje in de stam werd opgenomen. Prach tige rol van actrice Mary McDonnell, die een Oscarnominatie krijgt voor 'beste vrou welijke bijrol', maar die niet verzilvert. In 2011, twintig jaar na de bioscoopversie, brengt MGM Home Entertainment een nieuwe dvd-versie op blue ray uit Costner vertelt in de Amerikaanse krant LA Times hoeveel moeite het hem heeft gekost 'Dan ces with wolves te financieren'. Het budget is 16 miljoen dollar, Amerika is huiverig. 'Kan het ook voor 12 miljoen, vroegen ze steeds. Ze dachten bijvoorbeeld dat het on dertitelen vanwege de Lakota-taal een pro bleem zou zijn. Ik wilde daar per se aan vasthouden. Het grootste deel van het geld kwam uiteindelijk uit Europa'. Na 'Dances with wolves' speelt Costner nog in talloze films, zoals 'Robin Hood: prince of thieves', 'The bodyguard' met zan geres Whitney Houston en een hele rits ge flopte films. De ster in de Hollywood Walk of Fame heeft hij dus vooral aan zijn succes volle regiedebuut te danken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 75