De beperkingen van Filemon
Dances with wolves
TERUGGESPOELD
media@wegerier.iril 2, media
23I
1 024-3650570
Zaterdag 22 september 2012
door Branko Eijssen
Lekker de diepte in met De week van Filemon
en een eigen programma op Radio 1; Filemon
Wesselink (33) heeft weinig te klagen,
door Rivka Croenier
Op stap met een pe
dofielenjager, een
hilarische repo
vanaf een Lego-
beurs vol wereld
vreemde types; De
week van Filemon bevatte vorig sei
zoen pareltjes. Toch kiest Filemon
Wesselink dit seizoen voor een an
dere aanpak: hij gaat de diepte in.
.Het eerste seizoen was te veel een
ratjetoe, stelt hij, „Vijf of zes repor
tages per aflevering, allerlei onder
werpen. Van een lollige rode loper
naar een serieus gesprek, een lijn
zat er niet echt in. Nu staat elke
keer een onderwerp uit de actuali
teit centraal dat we van alle kanten
belichten. Toon en aanpak zijn het
zelfde, maar het is de bedoeling
dat kijkers er meer van opsteken."
Minder bewerkelijk werd de show
er niet van. Wesselink vindt het
daarom niet erg dat hij dit seizoen
wordt dwarsgezeten door Euro
pees voetbal. Liefst zes keer moet
het programma wijken omdat er
tegen een bal wordt getrapt. Hij
lacht: „Het is wel lekker daardoor
af en toe extra tijd te hebben."
Hij mag nu doen wat hij vorig sei
zoen het leukste vond: diep in al
lerlei werelden duiken. Naar zijn
grote voorbeeld Louis Theroux.
„Wat hij doet, haal ik bij lange na
niet, maar ik voel me wel verwant.
Hij is ook geen lange, knappe pre
sentator met een basstem die de
showtrap afdaalt. En we zijn alle
bei enorm nieuwsgierig."
De aftrap van het nieuwe media-
seizoen heeft ook om een andere
reden een gouden randje: hij heeft
sinds vorige week een eigen radio-
programma op Radio 1: De wereld
van Filemon. Wesselink begon zijn
carrière als verslaggever op Radio 1
en schreef in 2002 historie mét het
allerlaatste radio-interview met
Pim Fortuyn, minuten voordat de
politicus werd vermoord. „Radio 1
is in mijn optiek het hoogste wat
je kunt halen. Ik kom uit een echt
radiogezin, was op mijn 12e al ver
slingerd aan nieuws. Ik heb nog
steeds de hele dag Radio 1 aan,
met soms een uitstap naar BNR."
In zijn programma praat hij met
Nederlanders die in het buiten
land verblijven en daar tradities be
lichten. „We pakken iets kleins uit
groot nieuws. Mexicanen die pick
nicken op de graven van hun voor
ouders, de Thaise traditie om el
kaar tijdens nieuwjaar nat te spet
teren. Als luisteraar maak je in één
nacht vier thematische wereldrei
zen, waar je veel van opsteekt."
De nacht biedt veel vrijheid, zegt
Wesselink. Maar hij maakt zich er
niet makkelijk vanaf. Het is een
echt reportageprogramma, de cor
respondenten moeten aanspreken
de verhalen hebben. Heel anders
dan de bekende spontane nachtelij
ke tweegesprekjes met aan slape
loosheid lijdende luisteraars. „Dat
vind ik niet ambitieus genoeg."
De term duizendpoot is wel van
toepassing. Wesselink tikt ook zijn
vingers nog blauw. Hij schreef een
boek over wijn, zijn Viva-column
over vrouwen werd soepel opge
volgd door een wekelijkse column
in Spits over de actualiteit. En als
kranten of programmamakers een
wielerspecialist zoeken, weten ze
de verklaarde wielerfanaat te vin
den. Is er iets dat hij niet aanpakt?
Heel veel, stelt de vader van twee
kinderen. „Ik ben niet iemand die
denkt dat hij alles kan. De column
in Spits komt me niet aanwaaien
omdat ik toevallig bekend ben. Ik
moest drie proefcolumns schrijven
voor ik werd aangenomen. Film of
drama? Heb ik geen talent voor.
Muziek maken kan ik ook niet. Ik
zeg tegen veel dingen 'nee', omdat
ik mijn eigen beperkingen ken.
„Ik doe misschien veel, maar als je
goed oplet, zie je dat het allemaal
dezelfde stijl is. Bij alles wat ik doe
probeer ik op een andere manier
naar het nieuws te kijken, de ande
re kant te laten zien. Niets is gek,
ik keur niets af en ben nooit voor
ingenomen. Als dat aspect er niet
in zit, hoefje mij niet te bellen."
In een oud Twitteraccount werd
Filemon Wesselink neergezet met
drie steekwoorden: wielrennen,
wijn en werken. „Ik heb die tekst
niet bedacht. Mooie bouwstenen,
zeker omdat je wielrennen als me
tafoor voor het leven kunt zien.
foto RVDA
Maar als dat de enige drie dingen
zijn, die mij drijven, is dat nogal
oppervlakkig. Mijn gezin is ook
heel erg belangrijk voor me."
MM De week van Rlemon. Elke dinsdag
op Nederland 3 om 21.30 uur.
De wereld van Rlemon. Elke zater
dagnacht op Radio 1 van 01.00
uur tot 03.00 uur.
Reageren?
media@wegener.nl
In de serie Teruggespoeld staat
wekelijks de spot gericht op
een filmklassieker die op veel
mensen een onuitwisbare
indruk heeft gemaakt.
Kevin Costner begint in 2005 aan
een tweede leven als zanger, maar
zijn hoogtijdagen liggen toch echt
in de jaren negentig. Bij de Oscar
uitreiking in 1991 komt de verlegen, volle
dig verraste Costner het podium op nadat
Barbra Streisand hem aankondigt als win
naar in de categorie 'beste regisseur'. 'Dan
ces with wolves' wint in totaal zeven van
die gouden beeldjes, waaronder voor beste
film. Het is daarmee de eerste western
sinds 1931 die een Oscar krijgt.
Zijn speech is kort en in de verwarring
kust hij Streisand twee keer. Costner, dan
36 jaar, verslaat als debutant de gelauwerde
Martin Scorsese, in de race met 'Goodfel-
las', en Francis Ford Coppola, die 'Godfa
ther in' maakte.
Costner speelt ook de hoofdrol in 'Dances
with wolves', dat door criticasters voor
saai, lang (183 minuten) en melodrama
tisch werd versleten. Het verhaal speelt
zich af in 1863 in Amerika. Costner speelt
luitenant John Dunbar, een idealistische fe
derale soldaat, die als dank voor zijn moed
in de Burgeroorlog zelf zijn standplaats
mag kiezen. Het wordt een afgelegen en
verlaten post in Dakota. Al snel merkt Dun
bar dat hij niet alleen is. Vlakbij zijn nieu
we post leeft een indianenstam, de Lakota
Sioux-indianen. Volgens het clichéscenario
is Dunbar eerst doodsbenauwd, maar raakt
vervolgens geïntrigeerd en gaat uiteinde
lijk volledig op in de leefwijze van de stam.
Hij krijgt de naam 'Dances with wolves',
vanwege zijn vriendschap met een wolf.
Kevin Costner is niet alleen hoofdrolspeler in,
maar ook regisseur van Dances with wolves.
Hij raakt bevriend met de indianen en er
bloeit liefde op tussen hem en 'Stands
with a fist', een blanke vrouw die als jong
meisje in de stam werd opgenomen. Prach
tige rol van actrice Mary McDonnell, die
een Oscarnominatie krijgt voor 'beste vrou
welijke bijrol', maar die niet verzilvert.
In 2011, twintig jaar na de bioscoopversie,
brengt MGM Home Entertainment een
nieuwe dvd-versie op blue ray uit Costner
vertelt in de Amerikaanse krant LA Times
hoeveel moeite het hem heeft gekost 'Dan
ces with wolves te financieren'. Het budget
is 16 miljoen dollar, Amerika is huiverig.
'Kan het ook voor 12 miljoen, vroegen ze
steeds. Ze dachten bijvoorbeeld dat het on
dertitelen vanwege de Lakota-taal een pro
bleem zou zijn. Ik wilde daar per se aan
vasthouden. Het grootste deel van het geld
kwam uiteindelijk uit Europa'.
Na 'Dances with wolves' speelt Costner
nog in talloze films, zoals 'Robin Hood:
prince of thieves', 'The bodyguard' met zan
geres Whitney Houston en een hele rits ge
flopte films. De ster in de Hollywood Walk
of Fame heeft hij dus vooral aan zijn succes
volle regiedebuut te danken.