werken43 'Beter op de kaart zetten welke modemerken duurzaam zijn' zaterdag 22 september 2012 Studente communicatie Chana Waisapy: „Een baan is erg moeilijk nu. Je moet goede connecties hebben. foto Ruben Oreel Pumps met torenhoge hakken, skinny jeans, getailleerd bloesje, matchend tasje en make-up en kapsel die tot in de puntjes verzorgd zijn. Chana Waisapy uit Vlissingen lijkt regelrecht van de cover van een modeblad te zijn ge stapt. En dat blijkt niet eens zo'n vreemde gedachte. „Mode is één van mijn passies", knikt ze. „Ik wil dan ook in de mo debranche gaan werken", zegt de vierdejaars communicatie studente aan de HZ. „Want dat is het mooie van de oplei ding. Die is zo breed dat je bijna overal terecht kunt." De 22-jarige Vlissingse heeft na haar vwo eerst een jaartje Ma nagement en Toerisme in Breda gestudeerd. Dat was het voor haar niet. „Maar gaandeweg kwam ik er daar wel achter wat ik wel leuk vond. We kregen namelijk ook vakken als marketing en pr. Erg boeiend vond ik dat." De stap naar de studie Communicatie op de HZ was vervol gens snel gezet. En alles viel op z'n plek. „Ik heb het namelijk altijd leuk gevonden om dingen te organiseren en te promo ten. Zo zette ik vroeger graag feestjes op touw voor vriendin nen. En mijn vader zit in allerlei besturen van stichtingen, ik ging dan graag mee naar bijeenkomsten en feesten." Chana viel in het eerste jaar van de studie meteen met haar neus in de boter, want één van de vakken is evenementenor ganisatie. „Ook een leuk vak vond ik branding. We kregen de opdracht een product opnieuw in de markt te zetten. Nou, dingen promoten is ook helemaal mijn ding." Omdat de opleiding de studenten voorbereidt op een car rière in verschillende branches, zoals de reclamewereld, de overheid en het bedrijfsleven, krijgen de studenten een bre^ de basis voorgeschoteld. „Overheids- en crisiscommunicatie is ook zo'n vak. Persoonlijk ligt mij dat niet zo." Toch heeft Chana aan de overheid mogen snuffelen tijdens haar stage vorig jaar bij Scoop. „Daar heb je ook met gemeenten en pro vincie te maken. Hoewel mijn passie bij de mode ligt, heb ik een heel leuke stage gehad. En ik heb ontzettend veel ge leerd." Inmiddels heeft ze ook een half jaar lang een minor gevolgd aan het Amsterdam Fashion Instituut. „Daar heb ik me bezig gehouden met pr en marketing." Over een paar maanden begint de Zeeuwse haar afstudeeropdracht bij een bedrijf dat helemaal in haar straatje past, Studio Jux in Am sterdam. „Dat is een jong modebedrijf dat alleen maar duur zame kleding heeft. Het heeft daarvoor de Green Fashion Award gewonnen. Duurzaamheid is hot. Vooral in de Rand stad zie je dat fairtrade hip is. En iedereen wil het hebben. Maar veel mensen weten niet welke merken duurzame kle ding maken en verkopen. Ik wil dat beter op de kaart zet ten", vertelt de Ylissingse vol enthousiasme. De communicatiestudente is een modedametje. Tenminste als je haar van de buitenkant beoordeelt. Want Chana heeft nog een andere verrassende passie. Eentje die je niet meteen zou verwachten van iemand die in de harde modebranche aan de slag wil. „Mijn stagebegeleider bij Scoop zei: 'Ik kan dat niet rijmen. Jij, die in dat valse nepwereldje van de mode wil werken en toch help je graag mensen.' Ik heb namelijk mijn eigen stichting, Mehr heet die. Dat doe ik samen met twee Afghaanse meiden. Met onze stichting helpen we Af ghaanse weeskinderen naar school te gaan. Ik doe de pr." Bo vendien is Chana betrokken bij het project World=U. Een project van de Rabobank, het Wereld Natuur Fonds en Ne derland in dialoog. „Jongeren gaan in heel het land met el kaar in gesprek over wereldissues. We zijn nü ook bezig om een concept te bedenken voor basisschoolleerlingen met als boodschap hoe je duurzaam kunt omgaan met voedsel." Of ze ook meteen een betaalde baan vindt na het behalen van het diploma, is echter nog maar de vraag. Chana kent verschillende jongeren die hun communicatiediploma al op zak hebben, maar nog geen passende baan hebben gevon den. „Dat is erg moeilijk nu. Ik denk dat je nu geluk moet hebben en ervoor moet zorgen dat je goede connecties hebt." Wat kost het en wat levert het op? Wat kost het en wat levert het op? Het collegegeld bedraagt 1771 euro Aan studiemateriaal,ben je in het eerste jaar 500 euro kwijt, in de overige jaren 250 euro. Daarnaast moet je re kenen op 100 euro voor excursies Als je bent afgestudeerd, mag je de titel Bachelor of Communication gebruiken. Het salaris hangt af van waar je terechtkomt. Hét be drijfsleven hanteert andere salarissen dan de overheid. Globaal kun je rekenen op een startsalaris van 2600 eu ro. De vooruitzichten op een baan zijn op korte termijn niet goed In Zeeland zijn er op dit moment nauwelijks vacatures Heeft u tips? Mail dan naar werken@pzc.nl Zie ook www.pzc.nl/werken

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 43