Praktijkmens in plaats van snelle jongen 421 werken COMMUNICATIE: VOOR CREATIEVELINGEN EN ORGANISATIETALENTEN zaterdag 22 september 2012 'Een overval, het zal je maar overkomen!' De laatste weken heeft Zeeland te maken gekregen met een golf aan overvallen op bedrijven en win kels. Begin augustus stond de tel ler al op 36 overvallen. Het is een nachtmerrie voor ondernemers en medewerkers. Daarom organi seert de gemeente Veere, samen met de Kamer van Koophandel, het Regionaal Platform Criminali teitsbestrijding en de Onderne mersfederatie FOV, de bijeen komst 'Een overval, het zal je maar overkomen!'. De bijeen komst vindt plaats op maandag 8 oktober om 18.30 uur in het ge meentehuis in Domburg. De toe gang is gratis en aanmelden kan op www.kvk.nl/overvalveere. Overheid moet meer investeren in omscholing Hollywood er is mede debet aan. En ook het succesboek van Kluun geeft een inkijkje in de snelle, hippe maar harde wereld van de reclame. Maar is dat stereotype van reclamejongen voor wie de tijd altijd te langzaam gaat, voor wie vooral het grenzeloze bestaat en voor wie alleen geld en succes telt eigenlijk wel reëel? Rob Lambert (25) uit Hulst is een reclamejongen. Ja, hij werkt bij een vooruitstrevend en frisogend communicatiebureau. Maar een gladde vent, in een supersnelle bolide die over lijken gaat om een klant binnen te hengelen? Nee. „Ik denk dat het merendeel van de mensen in dit vakgebied juist vrij sociaal en toegankelijk is." "IK VERZORG DE COMMUNICATIE, (ONLINE) MARKETING EN COPYWRITING VAN PROJECTEN IN DE CULTURELE SECTOR!" Bijna de helft van de ssplussers zit werkloos thuis. Zodra oude ren hun baan verliezen, wordt er weinig actie ondernomen om weer toe te treden tot de ar beidsmarkt. Door de relatief ho ge ontslagbescherming en de lange werkloosheidsuitkering, is er voor ouderen weinig moti vatie om weer aan de slag te gaan. Maar met de komst van va caturesites is solliciteren nog nooit zo gemakkelijk geweest Ook zou de overheid meer moe ten investeren in omscholing. Door de werkzoekende te laten omscholen, vergroot dat de kans op succes op de arbeids markt, wat motiverend werkt. Kim startte na haar afstuderen haar eigen bedrijf, "ik werk voor culturele stichtingen aan uiteenlopende projecten. Van de volledige marketing en communicatie voor een jazzfestival van twee weken tot het schrijven van artikelen voor een uit- gaansma'gazine. ik verveel me geen seconde en ontmoet veel nieuwe mensen!" De mooie projecten van Kim vind je op www.kimvanzweeden.nl. Rob is communicatieadviseur bij Nilsson Com- municatielcunstenaars in Goes. „Nu is com municatie een vaag begrip en soms moeilijk aan mensen uit te leggen wat het inhoudt. Dus ik zeg vaak dat ik bij een reclamebureau werk, dat is tastbaarder." Rob - en zijn zeventien collega's - bedenken en ontwikkelen onder meer marketingcon cepten en campagnes. „Het mooie van dit vak is om creatieve ideeën en visueel aantrekkelijke oplossingen samen te laten gaan met een strategie. Ik kan er mijn creativiteit in kwijt. Ik vind het bijvoorbeeld heel leuk om in slogans met taal te spelen." Daarnaast moetje dus ook strategisch kunnen denken. „Dat is volgens mij wel iets wat met de jaren komt. Hoe meer ervaren je bent in het vakgebied, hoe meer je het klappen van de zweep kent. Je weet beter wat wel en wat niet werkt." Of het nu om een nieuwe huisstijl, een promotiecam pagne of een magazine gaat, het proces begint bij het contact met de klant. „Dat is een ontzettend belang rijk onderdeel van het werk. Je maakt kennis met de klant, brengt zijn wensen in kaart, geeft advies en maakt dan een offerte. Maar ook in het verdere pro ces blijf je contact hebben met de klant. Je zal maar twee maanden aan een huisstijl hebben gewerkt en in de tussentijd niet met de klant hebben gecommu niceerd. Kom je na twee maanden met een uitge werkt concept en dan vindt de 'klant er helemaal niets aan. Dat kan niet. Dan heb je twee maanden voor niets gewerkt." Is duidelijk wat de klant wil, dan wordt er vervolgens in een groepje gebrainstormd. „Daarbij moet je alles kunnen roepen, hoe gek dan ook. Juist uit de meest gekke ideeën ontstaan soms heel bruikbare oplossingen." Rob laat een voorbeeld zien van een geslaagde en creatieve campagne. Het is een flyer in de vorm van een Zeeuws-Vlaams paspoort. „Zeeuws-Vlaanderen staat elk jaar op de emigratiebeurs. Daar moesten we iets voor verzinnen. Nu heeft die regio iets met gren zen. Het wordt begrensd door Vlaanderen, de Wester scheid e, de linies, de dijken, de kanalen, de zee. We hebben dat begrensde omgebogen naar iets positiefs: Zeeuws-Vlaanderen is 'onbegrensd'. Toen kwamen - we op het idee om in plaats van een brochure een paspoort te maken. Het geeft een kick als een op dracht succes heeft." Het bureau maakt verder onder meer magazines, jaar verslagen, brochures en websites voor bedrijven én overheden. Rob is niet alleen betrokken bij het beden ken van concepten en het uitvoeren, hij begeleidt en brieft ook de vormgever. „Zo'n magazine is een tast baar product Als het resultaat er mag zijn, dan ben je daar best trots op ja. Bij het ontwikkelen van strate gieën is die tastbaarheid wat minder. Ik ben wat dat betreft meer een praktijkmens." Terug naar het heersende idee dat in de reclamewe reld alleen maar snelle jongens werken. Rob moet er eigenlijk om lachen, al snapt hij wel waar dat beeld vandaan komt. Allereerst natuurlijk vanuit de filmin dustrie. „Maar een andere verklaring is dat reclamemaker en communicatieadviseur relatief jonge beroepen zijn. Geneeskunde, om maar iets te noemen, is al zo oud als de oude Grieken. Maar ons vak is nog maar zo'n vijftig jaar oud. En ons vak oogt snel omdat we ook met onze tijd moeten meegaan. Sterker nog, we moe ten vooroplopen als het om nieuwe media gaat. Het is immers ons werk. En wil je met je tijd meegaan, dan moet je modern en fris ogen als bedrijf. Daar komt het imago misschien ook vandaan." Benje creatief, beschik je over organisatietalent en ga je graag met mensen om? Dan is Communicatie een goede keus. Je leert alles over branding, marketing-communicatie, (social) media/campagnes, evenementen en voorlichting. Met jouw communicatie-adviezen weet je de doelgroep te raken! Wil je meer weten over de opleiding? Kijk dan op www.hz.nl! HBO-OPLEIDINGEN ACADEMIE VOOR ECONOMIE MANAGEMENT Bedrijfseconomie (vt/dt) Bedrijfskunde-MER (vt/dt) Commerciële Economie (vt/dt) Communicatie (vtl Human Resource Management (vt) International Business Management Studies (vt) UNIVERSITY OF APPLIED SCIENCES Rob Lambert (zittend in de vensterbank) overlegt met een medewerker van Nilsson Communicatiekunstenaars. foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 42