Druk op Hollande om
plan Schelde-Seine
261 zeeland
Opleving van
woningmarkt lijkt
slechts tijdelijk
'Luchtje aan GS-antwoorden tunnel'
'Binst den oorlog maokten
Met dank aan de Vlamingen
zaterdag 22 september 2012
gBBM5ggB688B88B8BB9
Nederland en België wijzen Frankrijk op belang verbetering vaarroute
door Frank Balkenende
MIDDELBURG - Nederland en België
zullen gezamenlijk proberen de
Franse president Hollande ertoe te
bewegen toch de vaarroute Schel-
de-Seine te verbeteren.
Begin september zette Frankrijk
de aanbestedingsprocedure' voor
het Schelde-Seine-project stop.
Dat behelst de aanleg en de exploi
tatie van een nieuw, grootschalig
kanaal tussen het Seine- en het
Scheldebekken. President Hollan
de zou het geld dat ermee ge
moeid is, liever steken in het op
knappen van bestaande vaarwe
gen en sluizen.
Daarmee lijken de Zeeuwse ambi
ties om de binnenvaart op te pep
pen, te worden gefrustreerd. Mede
omdat die nieuwe route kansen
biedt voor de zuidwestelijke Delta,
wordt onder meer gestudeerd op
aanleg en gebruik van binnenha
vens en loshavens. Met knooppun-
ten voor de binnenvaart zou Zee
land een graantje mee willen pik
ken. Bovendien past milieuvrien
delijk vervoer in de duurzame eco
nomie waar de provincie sterk op
inzet. Dat de provincie bezorgd is,
bleek twee weken terug in de com
missie economie en mobiliteit.
Bijna elke partij stelde de kwestie
aan de orde. Zo vrezen SP en WD
dat het Franse uitstel de kansen
voor binnenvaart in Zeeland in de
kiem smoort
Volgens gedeputeerde Ben de Reu
(PvdA, economie) zullen de be
trokken regio's en de nationale
overheden van Nederland en Bel
gië trachten Hollande op andere
gedachten te brengen. „Dit project
moet doorgaan. Het is goed voor
Nederland, België en Noord-Frank
rijk zelf! Meer en beter vervoer
over water biedt economische kan
sen voor ons gebied en is tevens
beter voor het milieu dan vervoer
over de weg."
De Seine-Scheldeverbinding is een
onderdeel van het Europees pro
ject kanaal Seine-Noord Europa.
De Seine-Scheldeverbinding zal,
als alles volgens plan verloopt, een
vaarweg uitbouwen die tegen 2017
de industriële regio's van de Seine
met die rond de Schelde bereik
baar maakt voor binnenschepen
tot 4400 ton.
De belangrijkste schakel is een nog
te graven 106 kilometer lang ka
naal dat de Schelde in Cambrai
met de Oise in Compiègne zal ver
binden. In België wordt de Schel
de bereikt via de Leie, het Schip-
donkkanaal, het kanaal Gent-Brug
ge, de Ringvaart en het kanaal
Gent-Terneuzen. Het nieuwe slui-
zencomplex van Evergem is ook
een belangrijke schakel om grotere
schepen via de Westerschelde toe
gang te geven tot de Belgische bin
nenwateren. Op het traject in Bel
gië moeten negen bruggen wor
den herbouwd of verhoogd.
TERNEUZEN - Gedeputeerde Staten
hebben zich in de ogen van de.Par-
tij voor Zeeland met een jantje-
van-leiden afgemaakt van Staten
vragen over de luchtkwaliteit in de
Westerscheldetunnel.
Daarom heeft Statenlid Johan Ro
besin een tweede reeks vragen op
gesteld waaruit blijkt dat zijn par
tij twijfelt aan het waarheidsgehal
te van het GS-antwoord. Dat komt
erop neer dat er geen vuiltje aan
de lucht is in de tunnel. Robesin
wil nu weten waar, wanneer en
hoe de luchtkwaliteit wordt geme
ten. Ook welke effecten tempera
tuursverschillen binnen en buiten
de tunnel hebben, zowel op het
wegdek als het tunnelplafond en
hoe bijvoorbeeld de ventilatie in
de tunnel werkt.
BN8gRKH£SS9B38SSiSSSI
door Frank Balkenende
Hoewel woningen in
waarde dalen, heeft
de consument weer
iets meer vertrou
wen in de woning
markt, stelt ING vast in haar drie
maandelijkse woonindex. De bank
en hypotheekverstrekker spreekt
van de eerste positieve wending
sinds september 2011. Is er sprake
van een kentering of een tijdelijke
opleving?
„Ik denk dat zowel de verkopen
als de prijzen van woningen de ko
mende anderhalf, twee jaar nog da
len. We stevenen dit jaar wel af op
een beter derde en vierde kwar
taal. Dat hangt samen met de nieu
we regels voor de hypotheek
renteaftrek per 1 januari. Je krijgt
alleen nog aftrek als je aflost. Daar
om kopen mensen nu een huis",
zegt Mark Faasse, voorzitter van
de afdeling Zeeland van de Neder
landse Vereniging van Makelaars
(NVM). Ook Collin Hoondert van
Kuub Makelaars in Goes en Zierik-
zee vindt het te vroeg om te bepa
len of de woningmarkt al defini
tief uit het dal klimt. „Ik denk wel
dat we de grootste klap hebben ge
had. De verlaging van de over
drachtsbelasting van zes naar twee
procent helpt. Begin dit jaar zaten
we op een dieptepunt. Sinds juli
loopt het beter. Vorige week ver
kocht ik drie woningen. Je ziet dat
verkopers realistischer worden. Ze
nemen eerder hun verlies, maar
verkopen hun woning sneller."
De opleving is welkom, al zegt die
weinig over structureel herstel,
want er zijn nog te veel onzekerhe
den. Hoondert: „Ik denk dat we
voorjaar 2013 een beter beeld heb
ben. Het is niet uitgesloten dat we
door nieuwe regels voor
hypotheekrenteaftrek in een einde-
jaarsrally terechtkomen, maar dat
de verkopen begin volgend jaar af
nemen. Verder dalen de woning
prijzen nog steeds. ING zegt dat ze
nog vijf procent zullen zakken.
Daarnaast is het bericht dat we vol
gend jaar koopkracht inleveren
niet goed voor het consumenten
vertrouwen. Het belangrijkste is
dat een nieuw kabinet duidelijk
heid verschaft over de hypotheek
renteaftrek."
Dat vindt ook NVM-afdelingsvoor-
zitter Faasse: „Tevens moéten de
banken gemakkelijker hypotheken
verstrekken en daarbij minder ren
te opstrijken. Ze pakken nu echt te
veel van de variabele rentes."
In de rest van Nederland ligt de
woningmarkt plat, maar
Zeeuws-Vlaanderen is een po
sitieve uitzondering. Er strijken
veel (jonge) Vlamingen neer, om
dat de huizenprijzen in België ho
ger liggen. De stichting Zeeuws
en Vlaanderen (het samenwer
kingsverband van Zeeuws-Vlaam-
se woningbouwcorporaties, make
laars, banken, hypotheekadviseurs,
fiscalisten en notarissen) heeft er
slim op ingespeeld. Makelaar Hen
drik van Hoeve uit Terneuzen:
„Het is een succes. Huizen onder
de 150.000 euro ben je zo kwijt.
We verwachten dat de komst van
Vlamingen voorlopig aanhoudt.
Onze campagne heeft geleid tot
een cruciale omslag. Je ziet dat je
in korte tijd een krimpregio kunt
ombuigen in een groeiregio."
mmmmwmmmmats&ss&mmm
door Rinus Willemsen
Kiek, dat was vroeger om ta
bak te sniejen, zegt 'n ou-
were man in 'n Axels pak
je. „Binst den oorlog maok
ten wieder tabak. Jao, ierten zo bie
ons in de polder." Me binnen op
den Oek, 'n weeke geleejen, in de
Van Wuijkchuizepolder. 't Was
fêêste, gróöte fêêste mag ik wel zeg
gen, want den polder bestaot dit
jaor precies onderd jaor. Noe zal je
zeggen: Onderd jaor, moe je dao
feêste voor ouwen? zal je zeggen.
Mao jao de mêêste vèrkens worren
da nie, belange nao nii. 't Stoeng op
internet, mee wat ouwe kaorten en
vee foto's van de ménsen die vroe
ger in de polder weunende en noe
ook nog. En 't moe gezeid worren:
't is 'n schóone polder, want de les
te jaoren binnen d'r 'êêl wat nieu
we 'uzen in gebouwd, 't Is 'n soort
buutenwijk van den 'Oek gewor-
ren, zan 'k mao zeggen. Mao terug
nao zaoterdag. In 'n ouwe schuure
was 'n tentöönstellilenk ingericht.
Mee vee ouw gerêêdschap. 'n Zeise,
'n pikke, 'n musterpèrd en gao zö
mao deu. Overal 'iengen d'r kaor-
tjes an. En dudelijk stoeng daorp de
naome in 't 'Ollands geschreven.
De mêêste diengen waoren me nie
onbekend, mao dien 'tabakssniejer'
die trok toch wel m'n aandacht. En
dat zaogen ook 'n paor mannen in
Axelse dracht. „Nêê, die is nie com
pleet, want dao most nog 'n vrange.
an. En dan draoiende dit wieletje
en dan begon dit mesje te sniejen,"
zei den oudsten van 't stel. Ik dien-