Druk op Hollande om plan Schelde-Seine Opleving van woningmarkt lijkt slechts tijdelijk land 'Luchtje aan GS-antwoorden tunnel' 'Binst den oorlog maokter Met dank aan de Vlamingen zaterdag 22 september 2012 Nederland en België wijzen Frankrijk op belang verbetering vaarroute door Frank Balkenende MIDDELBURG - Nederland en België zullen gezamenlijk proberen de Franse president Hollande ertoe te bewegen toch de vaarroute Schel de-Seine te verbeteren. Begin september zette Frankrijk de aanbestedingsprocedure voor het Schelde-Seine-project stop. Dat behelst de aanleg en de exploi tatie van een nieuw, grootschalig kanaal tussen het Seine- en het Scheldebekken. President Hollan de zou het geld dat ermee ge moeid is, liever steken in het op knappen van bestaande vaarwe gen en sluizen. Daarmee lijken de Zeeuwse ambi ties om de binnenvaart op te pep pen, te worden gefrustreerd. Mede omdat die nieuwe route kansen biedt voor de zuidwestelijke Delta, - wordt onder meer gestudeerd op aanleg en gebruik van binnenha vens en loshavens. Met knooppun- ten voor de binnenvaart zou Zed- land een graantje mee willen pik ken. Bovendien past milieuvrien delijk vervoer in de duurzame eco nomie waar de provincie sterk op inzet Dat de provincie bezorgd is, bleek twee weken terug in de com missie economie en mobiliteit. Bijna elke partij stelde de kwestie aan de orde. Zo vrezen SP en WD dat het Franse uitstel de kansen voor binnenvaart in Zeeland in de kiem smoort. Volgens gedeputeerde Ben de Reu (PvdA, economie) zullen de be trokken regio's en de nationale overheden van Nederland en Bel gië trachten Hollande op andere gedachten te brengen. „Dit project moet doorgaan. Het is goed voor Nederland, België en Noord-Frank rijk zelf. Meer en beter vervoer over water biedt economische kan sen voor ons gebied en is tevens beter voor het milieu dan vervoer over de weg." De Seine-Scheldeverbinding is een onderdeel van het Europees pro ject kanaal Seine-Noord Europa. De^ Seine-Scheldeverbinding zal, als alles volgens plan verloopt, een vaarweg uitbouwen die tegen 2017 de industriële regio's van de Seine met die rond de Schelde bereik baar maakt voor binnenschepen tot 4400 ton. De belangrijkste schakel is een nog te graven 106 kilometer lang ka naal dat de Schelde in Cambrai met de Oise in Compiègne zal ver binden. In België wordt de Schel de bereikt via de Leie, het Schip- donkkanaal, het kanaal Gent-Brug ge, de Ringvaart en het kanaal Gent-Terneuzen. Het nieuwe slui- zencomplex van Evergem is ook een belangrijke schakel om grotere schepen via de Westerschelde toe gang te geven tot de Belgische bin nenwateren. Op het traject in Bel gië moeten negen bruggen wor den herbouwd of verhoogd. TERNEUZEN - Gedeputeerde Staten hebben zich in de ogen van de Par tij voor Zeeland met een jantje van-leiden afgemaakt van Staten vragen over de luchtkwaliteit in de Westerscheldetunnel. Daarom heeft Statenlid Johan Ro besin een tweede reeks vragen op gesteld waaruit blijkt dat zijn par- tij twijfelt aan het waarheidsgehal te van het GS-antwoord. Dat komt erop neer dat er geen vuiltje aan de lucht is in de tunnel. Robesin wil nu weten waar, wanneer en hoe de luchtkwaliteit wordt geme ten. Ook welke effecten tempera tuursverschillen binnen en buiten de tunnel hebben, zowel op het wegdek als het tunnelplafond en hoe bijvoorbeeld de ventilatie in de tunnel werkt. i door Frank Balkenende Hoewel woningen in waarde dalen, heeft de consument weer iets meer vertrou wen in de woning markt, stelt ING vast in haar drie maandelijkse woonindex. De bank en hypotheekverstrekker spreekt van de eerste positieve wending sinds september 2011. Is er sprake van een kentering of een tijdelijke opleving? „Ik denk dat zowel de verkopen als de prijzen van woningen de ko mende anderhalf, twee jaar nog da len. We stevenen dit jaar wel af op een beter derde en vierde kwar taal. Dat hangt samen met de nieu we regels voor de hypotheek renteaftrek per 1 januari. Je krijgt alleen nog aftrek als je aflost. Daar om kopen mensen nu een huis", zegt Mark Faasse, voorzitter van de afdeling Zeeland van de Neder landse Vereniging van Makelaars (NVM). Ook Collin Hoondert van Kuub Makelaars in Goes en Zierik- zee vindt het te vroeg om te bepa len of de woningmarkt al defini tief uit het dal klimt. „Ik denk wel dat we de grootste klap hebben ge had. De verlaging van de over drachtsbelasting van zes naar twee procent helpt. Begin dit jaar zaten we op een dieptepunt. Sinds juli loopt het beter. Vorige week ver kocht ik drie woningen. Je ziet dat verkopers realistischer worden. Ze nemen eerder hun verlies, maar verkopen hun woning sneller." De opleving is welkom, al zegt die weinig over structureel herstel, want er zijn nog te veel onzekerhe den. Hoondert: „Ik denk dat we voorjaar 2013 een beter beeld heb ben. Het is niet uitgesloten dat we door nieuwe regels voor hypotheekrenteaftrek in een einde- jaarsrally terechtkomen, maar dat de verkopen begin volgend jaar af nemen. Verder dalen de woning prijzen nog steeds. ING zegt dat ze nog vijf procent zullen zakken. Daarnaast is het bericht dat we vol gend jaar koopkracht inleveren niet goed voor het consumenten vertrouwen.. Het belangrijkste is dat een nieuw kabinet duidelijk heid verschaft over de hypotheek renteaftrek." Dat vindt ook NVM-afdelingsvoor- zitter Faasse: „Tevens moeten de banken gemakkelijker hypotheken verstrekken en daarbij minder ren te opstrijken. Ze pakken nu echt te veel van de variabele rentes." In de rest van Nederland ligt de woningmarkt plat, maar Zeeuws-Vlaanderen is een po sitieve uitzondering. Er strijken veel (jonge) Vlamingen neer, om dat de huizenprijzen in België ho ger liggen. De stichting Zeeuws en Vlaanderen (het samenwer kingsverband van Zeeuws-Vlaam- se woningbouwcorporaties, make laars, banken, hypotheekadviseurs, fiscalisten en notarissen) heeft er slim op ingespeeld. Makelaar Hen drik van Hoeve uit Terneuzen: „Het is een succes. Huizen onder de 150.000 euro ben je zo kwijt. We verwachten dat de komst van Vlamingen voorlopig aanhoudt. Onze campagne heeft geleid tot een cruciale omslag. Je ziet dat je in korte tijd een krimpregio kunt ombuigen in een groeiregio." door Rinus Willemsen Kiek, dat was vroeger om ta bak te sniejen, zegt 'n ou- were man in 'n Axels pak je. „Binst den oorlog maolc- ten wieder tabak. Jao, ierten zó bie ons in de polder." Me binnen op den Oelc, 'n weeke geleejen, in de Van Wuijkchuizepolder. 't Was fêêste, gröóte fëêste mag ik wel zeg gen, want den polder bestaot dit jaor precies onderd jaor. Noe zal je zeggen: Onderd jaor, moe je dao feêste voor ouwep? zal je zeggen. Mao jao de mêêste vèrkens worren da nie, belange nao nii. 't Stoeng op internet, mee wat ouwe kaorten en vee foto's van de ménsen die vroe ger in de polder weunende en noe ook nog. En 't moe gezeid worren: 't is 'n schöóne polder, want de les te jaoren binnen d'r 'êêl wat nieu we 'uzen in gebouwd, 't Is 'n soort buutenwijk van den 'Oek gewor- ren, zan 'k mao zeggen. Mao terug nao zaoterdag. In 'n ouwe schuure was 'n tentöönstellilenk ingericht. Mee vee ouw gerêêdschap. 'n Zeise, 'n pikke, 'n musterpèrd en gao zó mao deu. Overal 'iengen d'r kaor- tjes an. En dudelijk stoeng daorp de naome in 't 'Ollands geschreven. De mêêste diengen waoren me nie onbekend, mao dien 'tabakssniejer' die trok toch wel m'n aandacht. En dat zaogen ook 'n paor mannen in Axelse dracht. „Nêê, die is nie com pleet, want dao most nog 'n vrange an. En dan draoiende dit wieletje en dan begon dit mesje te sniejen," zei den oudsten van 't stel. Ik dien-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 106