Ibiza twee FR hinkt op gedachten auto17 De rust keert terug bij Hyundai Santa Fe Strak gelijnde en sterk verbeterde Outlander vrijdag 21 september 2012 Seat Ibiza §T Sportieve, stugge gezinsstationwagon. Bagage 430- 1.164 liter. Gewicht 1.180 kg. Benzine 1.4 1,150 pk. Vanaf 12.965 euro, 1.4 TSI FR 25.475 euro. Plus: sportieve uitstraling, binnenruimte, uitrusting. Min: erg stugge afstemming onderstel. pel van 220 Nm al bij 1.250 toeren per mi nuut. Ook koppelt Seat deze motor altijd aan een zeventraps DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling. Die biedt veel voor delen, zoals het vliegensvlug schakelen, geen extra aanslag op het brandstofverbruik en het comfort van zelf niet te hoeven scha kelen. De bestuurder kan altijd handmatig ingrijpen. De DSG-bak vormt met de motor een koningsduo; op het gebied van souples se en prestatie is de auto dik in orde. In slechts 8 tellen staat de 100 kilometer per uur al op de meter en de ST haalt een top van 212. Wie voor het maximale gaat, schiet qua brandstofverbruik uit de bocht. Maar op een normale manier sportief rijden, le vert in de praktijk 1 op 12,6 als resultaat op. De sportiviteit van de Ibiza FR zit niet al leen in de motor. Seat heeft ook het onder De recente facelift van de Seat Ibiza levert tevens een nieuwe combinatie op van het sportieve FR-uitrustingsniveau met de familiaire ST als carrosserievorm. Plus: interieurvolume, motorvermogen. Min: weinig sportieve vormgeving. door Tony Vos Compacte stationwagons zijn relatief zeldzaam. Het vinden van directe concurrentie voor de Seat ST is niet makkelijk. In de Volkswagen Groep, waartoe Seat behoort, is er nog de Skoda Fabia Combi. De Fransen doen het met de Renault Clio Estate en de Peugeot 207 SW, modellen die op korte termijn wor den opgevolgd. Door van een compact model een station wagon te maken, worden vooral door het grotere bagagevolume de mogelijkheden ge boden van een middenklasser, terwijl de prijsstelling aantrekkelijk lager blijft. De lengte van de Ibiza ST is met 4,25 meter op middenklasseniveau en met 430 liter bagage volume (minimaal) worden auto's uit het hogere segment overtroffen. De vanafprijs van de Ibiza ST is met 12.965 euro zeer be seheiden. Maar de FR-uitvoering met de krachtigste benzinemotor komt met 25.475 euro bijna op het dubbele uit. In het vooronder huist de bekende 1.4 liter benzine met turbo en directe inspuiting. - Die krachtbron is er in veel vermogensva rianten; in de Ibiza met 150 pk en een kop Met een beetje sportieve franje waardeert Seat de licht gefacelifte Ibiza ST op naar het sportie ve uitrustingsniveau van de FR. foto's Automedia stel aangepakt en dat is aanzienlijk stugger. Dat zaait meteen wat verwarring. Een com pacte stationwagon is bij uitstek een gezins auto en die is gebaat bij een comfortabel veergedrag. De Ibiza FR is vanwege zijn af stemming meer bedoeld voor de sportieve Einzelganger met een wat volumineuze hob by. De auto stuurt zeer vermakelijk. Presta ties en onderstel zijn goed in balans, maar spreken nogmaals het karakter van een sta tionwagon tegen. Elektronische stabiliteits- controle is overigens standaard. Seat heeft de aankleding van de FR goed in orde. Zo staat de auto op keurige lichtmeta len wielen (16 inch), maar in dit geval zijn de optionele 17 inch wielen aanwezig, die met lagere banden het rij drag nog straffer maken. De recente facelift beperkt zich tot lichte wijzigingen aan het front, zoals de koplam pen en de indeling van de voorbumper. De FR is aan de achterkant herkenbaar aan de dubbele uitlaat met verchroomd eindstuk. In het interieur gaat de sportiviteit verder bij het meubilair. De voorstoelen bieden meer zijdelingse steun en zijn allebei in hoogte verstelbaar. De rode stiksels van de bekleding en het stuur vormen een speels element Het dashboard maakt een verzorg de en moderne indruk, met hier en daar wat harde kunststoffen. Daaruit wordt weer eens duidelijk dat de Ibiza van origine een auto uit de compacte klasse is. Bezint eer ge begint, is duidelijk het motto bij aanschaf van de Ibiza ST FR. De auto maakt zijn sportieve karakter waar, maar is door zijn stugge rijgedrag niet bij uitstek een gezinsauto. CONCURRENT Skoda Fabia Combi De enige echt vergelijkbare auto, maar dan met meer ba gagevolume en betere presta ties door krachtigere motor. Bagage 480-1.460 liter. Gewicht 1.213 kg. Benzine 1.41,180 pk. door Tony Vos Wie zich nog de eerste Hyundai Santa Fe voor de geest kan halen, ziet in vergelijking met de nieuwe, der de generatie een enorm verschil, in formaat, uitstraling en rij-kwali- teiten. De nieuweling zorgt er ook voor dat Hyundai in design een iets andere weg inslaat Het is gedaan met de veel te druk ke lijnvoering van het front. Zo komt de SUV meer ingetogen over. De forse hoeveelheid chroom op de grille toont erg Amerikaans," maar het misstaat de 4,70 meter lange vijfdeurs niet. Door de oplopende ruitlijn wordt de nadruk meer op de lengte ge legd en komt de auto aanzienlijk eleganter over, zonder dat het for maat merkbaar is toegenomen. Te gelijk heeft het merk sterk op de pondjes gelet en dat resulteert in een gewicht dat met 60 tot 100 ki logram per auto is afgenomen. Het bagagevolume is toegenomen en varieert van 585 tot 1.680 liter. Het grootste verschil zit binnenin, waar Hyundai, net als bij andere modellen, weer een flinke stap heeft gezet op het gebied van mate rialen, vormgeving en afwerking. Ook al is aan enkele elementen duidelijk af te leiden dat het gros van de verkopen in de Verenigde Staten moet worden gehaald. De motorische opties bestaan uit de 2.4 liter direct ingespoten benzi nemotor (192 pk) en de 197 pk ster ke 2.2 liter diesel. Beide zijn te com bineren met zowel twee- als vier- wielaandrijving en een handbak of automaat (beide zes versnellin gen). De diesel etaleert zich als een zeer krachtige en voldoende stille metgezel. Het lagere brand stofverbruik zorgt via de C02-tax voor een gunstigere aanschafprijs van 40.995 euro, terwijl de benzi neversie duurder is geworden: nu minim.aar38.995 euro. door Willem de Volder Het uiterlijk van de derde ge neratie Mitsubishi Outlan der spreekt door de strakke lijnen misschien wat minder aan dan dat van zijn voorgangers, maar dat moest juist een breder publiek aanspreken. In het interi eur is een kwaliteitsslag gemaakt door de toepassing van fraaiere be kleding en wat zachtere materia len. Ook op het dashboard zien we een strakke vormgeving. Opval lend is het ronde display in de middenconsole. Veel opbergvak- ken verhogen daarbij het gebruiks gemak. Dat laatste is ook van toepassing op de zitplaatsen. Op de derde zit- rij staan voortaan twee stoelen, Santa Fe: rust. foto Automedia Outlander: meer luxe. foto WdeV waarvoor meer beenruimte is ge creëerd. Voor de tweede (beter op klapbaar) en derde zitrij (25 centi meter verschuifbaar) gebruikt Mitsubishi lichtere materialen, zonder invloed op het comfort. De laadruimte groeit van 541 naar 591 liter. De nieuwe Outlander weegt 100 kilo minder dan zijn voorganger. Er is een keuze uit een 2.0 liter benzinemotor of een 2.2 liter die sel, beide 150 pk. Een automati sche transmissie en vierwielaan- drijving zijn optioneel. Bij de die sel gaat het om een zestraps auto maat, bij de benzineversie om een CVT. Die transmissie zorgt voor veel toeren bij accelereren. Verder is de nieuwe Outlander opmerke lijk stil en laat zich ondanks het formaat goed door stadsverkeer lei den. Het aanhanggewicht is fors, respectievelijk 1.600 en 2.000 kilo. Mitsubishi levert de Outlander als Intense, ïntense+ en Instyle. Vanaf 31.490 euro is de Outlander al voor zien van 16 inch lichtmetaal, auto matische airco en een in hoogte verstelbare bestuurderstoel. Aan een Outlander plug-in hybrid (verbruik 1 op 60) wordt gewerkt. Opfrisbeurt voor Citroën C3 Picasso Citroën geeft de C3 Picasso een facelift. Het is allemaal niet schok kend en beperkt zich tot grille en voorbumper. Uiteraard draagt de Picasso het nieuwe logo. Ook op het gebied van lakkleuren en be- kledingsstofïèn wordt de auto op gefrist. Motorische wijzigingen en de prijzen zijn niet bekend. Stoere Cross-versie Volkswagen Caddy Van de personenversie van de Caddy heeft VW een Cross-versie gemaakt Die komt stoerder over, met een hogere stand op de wie len en donkere wielkastverbre- ders. Bodemplaatbescherming, donkere achterlichten en meege- spoten bumpers maken het com pleet Technisch wijzigt niets. Hyundai en Kia delen zelfde coupé De op dezelfde basis ontwikkelde Hyundai i30 en Kia Cee'd zijn er nu als sportief gelijnde driedeurs. Bij Kia volgt de auto de bestaande Pro Cee'd op, terwijl hij nieuw is voor Hyundai. Naast de 1.6 diesel en benzine komt er voor de auto's ook een extra snelle 1.6 turbo. Vanaf 19.800 euro, DIG-T Acenta 26.670 euro. CONCURRENT «Nissan Juke 1.6 Eigenzinnig vormgegeven mi- ni-SUV die vooral achterin weinig praktisch is, maar als DIG-T wel veel vermogen le vert. Bagage 207-786 liter. Gewicht 1.286 kg. Benzine 1.6 1,190 pk. Plus: motorvermogen, eigenzinnigheid. Min: bagagevolume, ruimte achterbank. Vanaf 22.890 euro, TCe 130 Collection 26.390 euro. CONCURRENT •Renault Mégane Estate Plus: bagagevolume, rijcomfort. Min: brandstofverbruik. Een vertegenwoordiger uit de middenklasse voor een vergelijkbare prijs. De nieu we 1.2 TCe lijkt nog aantrek kelijker. Bagage 524-1.600 li- ter,Cewicht 1.251 kg. Benzi ne 1.4 1,130 pk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 17