Ibiza
twee
FR hinkt op
gedachten
auto17
De rust keert terug
bij Hyundai Santa Fe
Strak gelijnde en sterk
verbeterde Outlander
vrijdag 21 september 2012
Seat Ibiza §T
Sportieve, stugge gezinsstationwagon. Bagage 430-
1.164 liter. Gewicht 1.180 kg. Benzine 1.4 1,150 pk.
Vanaf 12.965 euro, 1.4 TSI FR 25.475 euro.
Plus: sportieve uitstraling, binnenruimte, uitrusting.
Min: erg stugge afstemming onderstel.
pel van 220 Nm al bij 1.250 toeren per mi
nuut. Ook koppelt Seat deze motor altijd
aan een zeventraps DSG-versnellingsbak
met dubbele koppeling. Die biedt veel voor
delen, zoals het vliegensvlug schakelen,
geen extra aanslag op het brandstofverbruik
en het comfort van zelf niet te hoeven scha
kelen. De bestuurder kan altijd handmatig
ingrijpen. De DSG-bak vormt met de motor
een koningsduo; op het gebied van souples
se en prestatie is de auto dik in orde. In
slechts 8 tellen staat de 100 kilometer per
uur al op de meter en de ST haalt een top
van 212. Wie voor het maximale gaat, schiet
qua brandstofverbruik uit de bocht. Maar
op een normale manier sportief rijden, le
vert in de praktijk 1 op 12,6 als resultaat op.
De sportiviteit van de Ibiza FR zit niet al
leen in de motor. Seat heeft ook het onder
De recente facelift van de Seat Ibiza levert tevens een nieuwe
combinatie op van het sportieve FR-uitrustingsniveau met de
familiaire ST als carrosserievorm.
Plus: interieurvolume, motorvermogen.
Min: weinig sportieve vormgeving.
door Tony Vos
Compacte stationwagons zijn relatief
zeldzaam. Het vinden van directe
concurrentie voor de Seat ST is
niet makkelijk. In de Volkswagen
Groep, waartoe Seat behoort, is er nog de
Skoda Fabia Combi. De Fransen doen het
met de Renault Clio Estate en de Peugeot
207 SW, modellen die op korte termijn wor
den opgevolgd.
Door van een compact model een station
wagon te maken, worden vooral door het
grotere bagagevolume de mogelijkheden ge
boden van een middenklasser, terwijl de
prijsstelling aantrekkelijk lager blijft. De
lengte van de Ibiza ST is met 4,25 meter op
middenklasseniveau en met 430 liter bagage
volume (minimaal) worden auto's uit het
hogere segment overtroffen. De vanafprijs
van de Ibiza ST is met 12.965 euro zeer be
seheiden. Maar de FR-uitvoering met de
krachtigste benzinemotor komt met 25.475
euro bijna op het dubbele uit.
In het vooronder huist de bekende 1.4 liter
benzine met turbo en directe inspuiting.
- Die krachtbron is er in veel vermogensva
rianten; in de Ibiza met 150 pk en een kop
Met een beetje sportieve franje waardeert Seat de licht gefacelifte Ibiza ST op naar het sportie
ve uitrustingsniveau van de FR. foto's Automedia
stel aangepakt en dat is aanzienlijk stugger.
Dat zaait meteen wat verwarring. Een com
pacte stationwagon is bij uitstek een gezins
auto en die is gebaat bij een comfortabel
veergedrag. De Ibiza FR is vanwege zijn af
stemming meer bedoeld voor de sportieve
Einzelganger met een wat volumineuze hob
by. De auto stuurt zeer vermakelijk. Presta
ties en onderstel zijn goed in balans, maar
spreken nogmaals het karakter van een sta
tionwagon tegen. Elektronische stabiliteits-
controle is overigens standaard.
Seat heeft de aankleding van de FR goed in
orde. Zo staat de auto op keurige lichtmeta
len wielen (16 inch), maar in dit geval zijn
de optionele 17 inch wielen aanwezig, die
met lagere banden het rij drag nog straffer
maken.
De recente facelift beperkt zich tot lichte
wijzigingen aan het front, zoals de koplam
pen en de indeling van de voorbumper. De
FR is aan de achterkant herkenbaar aan de
dubbele uitlaat met verchroomd eindstuk.
In het interieur gaat de sportiviteit verder
bij het meubilair. De voorstoelen bieden
meer zijdelingse steun en zijn allebei in
hoogte verstelbaar. De rode stiksels van de
bekleding en het stuur vormen een speels
element Het dashboard maakt een verzorg
de en moderne indruk, met hier en daar
wat harde kunststoffen. Daaruit wordt weer
eens duidelijk dat de Ibiza van origine een
auto uit de compacte klasse is.
Bezint eer ge begint, is duidelijk het motto
bij aanschaf van de Ibiza ST FR. De auto
maakt zijn sportieve karakter waar, maar is
door zijn stugge rijgedrag niet bij uitstek
een gezinsauto.
CONCURRENT Skoda Fabia Combi
De enige echt vergelijkbare
auto, maar dan met meer ba
gagevolume en betere presta
ties door krachtigere motor.
Bagage 480-1.460 liter.
Gewicht 1.213 kg. Benzine
1.41,180 pk.
door Tony Vos
Wie zich nog de eerste
Hyundai Santa Fe voor
de geest kan halen, ziet
in vergelijking met de nieuwe, der
de generatie een enorm verschil,
in formaat, uitstraling en rij-kwali-
teiten. De nieuweling zorgt er ook
voor dat Hyundai in design een
iets andere weg inslaat
Het is gedaan met de veel te druk
ke lijnvoering van het front. Zo
komt de SUV meer ingetogen
over. De forse hoeveelheid
chroom op de grille toont erg
Amerikaans," maar het misstaat de
4,70 meter lange vijfdeurs niet.
Door de oplopende ruitlijn wordt
de nadruk meer op de lengte ge
legd en komt de auto aanzienlijk
eleganter over, zonder dat het for
maat merkbaar is toegenomen. Te
gelijk heeft het merk sterk op de
pondjes gelet en dat resulteert in
een gewicht dat met 60 tot 100 ki
logram per auto is afgenomen. Het
bagagevolume is toegenomen en
varieert van 585 tot 1.680 liter.
Het grootste verschil zit binnenin,
waar Hyundai, net als bij andere
modellen, weer een flinke stap
heeft gezet op het gebied van mate
rialen, vormgeving en afwerking.
Ook al is aan enkele elementen
duidelijk af te leiden dat het gros
van de verkopen in de Verenigde
Staten moet worden gehaald.
De motorische opties bestaan uit
de 2.4 liter direct ingespoten benzi
nemotor (192 pk) en de 197 pk ster
ke 2.2 liter diesel. Beide zijn te com
bineren met zowel twee- als vier-
wielaandrijving en een handbak
of automaat (beide zes versnellin
gen). De diesel etaleert zich als
een zeer krachtige en voldoende
stille metgezel. Het lagere brand
stofverbruik zorgt via de C02-tax
voor een gunstigere aanschafprijs
van 40.995 euro, terwijl de benzi
neversie duurder is geworden: nu
minim.aar38.995 euro.
door Willem de Volder
Het uiterlijk van de derde ge
neratie Mitsubishi Outlan
der spreekt door de strakke
lijnen misschien wat minder aan
dan dat van zijn voorgangers,
maar dat moest juist een breder
publiek aanspreken. In het interi
eur is een kwaliteitsslag gemaakt
door de toepassing van fraaiere be
kleding en wat zachtere materia
len. Ook op het dashboard zien
we een strakke vormgeving. Opval
lend is het ronde display in de
middenconsole. Veel opbergvak-
ken verhogen daarbij het gebruiks
gemak.
Dat laatste is ook van toepassing
op de zitplaatsen. Op de derde zit-
rij staan voortaan twee stoelen,
Santa Fe: rust.
foto Automedia Outlander: meer luxe. foto WdeV
waarvoor meer beenruimte is ge
creëerd. Voor de tweede (beter op
klapbaar) en derde zitrij (25 centi
meter verschuifbaar) gebruikt
Mitsubishi lichtere materialen,
zonder invloed op het comfort.
De laadruimte groeit van 541 naar
591 liter. De nieuwe Outlander
weegt 100 kilo minder dan zijn
voorganger.
Er is een keuze uit een 2.0 liter
benzinemotor of een 2.2 liter die
sel, beide 150 pk. Een automati
sche transmissie en vierwielaan-
drijving zijn optioneel. Bij de die
sel gaat het om een zestraps auto
maat, bij de benzineversie om een
CVT. Die transmissie zorgt voor
veel toeren bij accelereren. Verder
is de nieuwe Outlander opmerke
lijk stil en laat zich ondanks het
formaat goed door stadsverkeer lei
den. Het aanhanggewicht is fors,
respectievelijk 1.600 en 2.000 kilo.
Mitsubishi levert de Outlander als
Intense, ïntense+ en Instyle. Vanaf
31.490 euro is de Outlander al voor
zien van 16 inch lichtmetaal, auto
matische airco en een in hoogte
verstelbare bestuurderstoel. Aan
een Outlander plug-in hybrid
(verbruik 1 op 60) wordt gewerkt.
Opfrisbeurt voor
Citroën C3 Picasso
Citroën geeft de C3 Picasso een
facelift. Het is allemaal niet schok
kend en beperkt zich tot grille en
voorbumper. Uiteraard draagt de
Picasso het nieuwe logo. Ook op
het gebied van lakkleuren en be-
kledingsstofïèn wordt de auto op
gefrist. Motorische wijzigingen
en de prijzen zijn niet bekend.
Stoere Cross-versie
Volkswagen Caddy
Van de personenversie van de
Caddy heeft VW een Cross-versie
gemaakt Die komt stoerder over,
met een hogere stand op de wie
len en donkere wielkastverbre-
ders. Bodemplaatbescherming,
donkere achterlichten en meege-
spoten bumpers maken het com
pleet Technisch wijzigt niets.
Hyundai en Kia
delen zelfde coupé
De op dezelfde basis ontwikkelde
Hyundai i30 en Kia Cee'd zijn er
nu als sportief gelijnde driedeurs.
Bij Kia volgt de auto de bestaande
Pro Cee'd op, terwijl hij nieuw is
voor Hyundai. Naast de 1.6 diesel
en benzine komt er voor de auto's
ook een extra snelle 1.6 turbo.
Vanaf 19.800 euro, DIG-T Acenta 26.670 euro.
CONCURRENT «Nissan Juke 1.6
Eigenzinnig vormgegeven mi-
ni-SUV die vooral achterin
weinig praktisch is, maar als
DIG-T wel veel vermogen le
vert. Bagage 207-786 liter.
Gewicht 1.286 kg. Benzine
1.6 1,190 pk.
Plus: motorvermogen, eigenzinnigheid.
Min: bagagevolume, ruimte achterbank.
Vanaf 22.890 euro, TCe 130 Collection 26.390 euro.
CONCURRENT •Renault Mégane Estate
Plus: bagagevolume, rijcomfort.
Min: brandstofverbruik.
Een vertegenwoordiger uit
de middenklasse voor een
vergelijkbare prijs. De nieu
we 1.2 TCe lijkt nog aantrek
kelijker. Bagage 524-1.600 li-
ter,Cewicht 1.251 kg. Benzi
ne 1.4 1,130 pk.