De tomaat wordt
plots een gave
uit13
donderdag 20 september 2012
beeld
www.pzc.nl/uit
Geo.-ges Rousse
Georges Rousse (1947)
woont en werkt in zijn ge
boortestad Parijs. Tijdens
zijn medicijnenstudie be
sloot hij fotografie en druk
technieken te gaan stude
ren. Inmiddels verandert hij
ruimtes, binnen of buiten
en maakt daarbij bijna altijd
gebruik van de anamorfose:
een afbeelding die slechts
vanaf één standpunt correct
waar te nemen is.
Tussen twee huizen die de
Nieuwe Poort in Middel
burg flankeren hangt een
witte kubus. De wanden
bestaan uit diagonaal geplaatste lat
jes. Een deel is oranjerood geschil
derd. Zo verschijnt een grote vlek,
een beetje rond. Ik associeer hem
met een in verkiezingstijd enigs
zins beladen tomaat. De vorm irri
teert me, een gevoel dat verder
niets met partijpolitieke voorkeu
ren te maken heeft, maar me aan
zet tot wat heen en weer lopen ter
wijl ik naar de kubus blijf kijken.
Plotseling zie ik dat de 'tomaat'
zich voordoet als een gave cirkel.
Ik word er dus subtiel op gewezen
dat wat ik zie afhangt van het
standpunt dat ik kies. De aandacht
van Rousse voor het kiezen van
een standpunt is logisch voor een
kunstenaar die van oorsprong foto
graaf is. Die aandacht sluit mooi
aan bij het concept van Facade: je
anders naar de stad laten kijken.
Dat kan alleen als je een ander
standpunt inneemt dan je gewend
bent. Letterlijk of figuurlijk.
Terug naar de cirkel. De mondiaal
georiënteerde toeschouwer ziet er
mogelijk een verwijzing in naar de
Japanse vlag. Dat is niet zo gek,
want dat dundoek toont de rijzen
de zon. Die verschilt feitelijk niet
van de zon die ondergaat, zoals ik
als zonsondergangliefhebber goed
weet. De eerste keer dat ik het
werk zie dat Georges Rousse voor
Facade 2012 maakte, is het middag.
De zon staat links boven de hui
zen van de Nieuwepoortstraat en
tekent ritmische patronen op de
muur rechts van de poort. Ik besef
dat als de zon straks ondergaat hij
dezelfde positie passeert als de cir-
Plaatsbepalingen
Plaatsbepalingen is een prachtige
tentoonstelling met vooral kwets
baar, ingetogen werk van 12 kun
stenaars: tere tekeningen, subtiele
sculptuur, vergezeld van poëtische
teksten. Uit al het werk spreekt
een ingetogen beeldtaal die niet be
schrijft maar oproept.
T/m 23/9. Grote Kerk, Oudestraat 26,
Veere. Di t/m zo. 11.00 - 17.00 uur
m.u.v. concerten.
Een bunder kunst
De grote landschappelijke tuin
van Allemekinders-Beveland
groenprojecten is een perfect de
cor voor oud en nieuw werk van
door Gerard Marinus Verkerke sa
mengebrachte kunstenaars. Instal
laties, bouwsels en in een tent ster
ke lino's van Ton Lamper.
T/m 23/9. Een bunder kunst, Oude
Rijksweg 97, 's Heer Arendskerke.
Dagelijks 11.00 - 14.00 uur, weekends
13.00-17.00 uur.
Jantina Peperkamp
Jantina Peperkamp schildert ra-
zendknap haarscherpe en toch
vaak dromerige en licht vervreem
dende portretten. Haar werk
maakt deel uit van Noorderlicht
met een scala aan goed werk van
kunstenaars uit de noordelijke pro
vincies. De royale beeldentuin is
ook nog open.
T/m 28/10. Hofstede Galerie Lijn 3,
Provincialeweg 1, Geersdijk. Do t/m zo
11-17 uur.
N&Jly
Beaufort04
Nog twee weekenden resteren
voor een tocht langs de Vlaamse
kust met de tientallen tijdelijke
kunstwerken van het driejaarlijkse
kunstevenement Beaufort. Een
mooie variatie aan werk dat de zin
nen streelt, de fantasie prikkelt of
doet glimlachen.
T/m 30/9. Op 30 locaties verspreid
over 9 kustgemeenten. Info:
www.beaufort04.be
Installatie van Georges Rousse in de Nieuwe Poort in Middelburg.
kei op de kubus. De realiteit is op
dat moment verborgen achter de
illusie die Rousse oproept. Dat is
een mooi idee, opnieuw passend
bij Facade. Hoe verhouden zich
werkelijkheid en illusie tot elkaar?
Wat we willen zien vormt vaak
het beeld dat we zien. Sterker nog,
we kunnen vaak niet anders kij
ken dan we gewend zijn. Kunst zo
als die van Rousse stelt dat aan de
orde. Dat leidt wat mij betreft met
een tot de vraag of ik daar wat
mee moet.
Het is in elk geval zo dat als ik mij
laat leiden door het beeld dat ik
graag wil zien of waarvan ik me
niet kan losmaken, veel andere as
pecten van de werkelijkheid aan
mij voorbijgaan. 'Wat niet weet
niet deert' kun je dan zeggen. On
dertussen heb ik, net als iedereen,
wel een oordeel over wat ik zie. Ik
doe uitspraken over de werkelijk
heid, over de stad Middelburg,
haar gevels en geschiedenis bij
voorbeeld. Ik meen dat mijn uit
spraken waar zijn. Dat kan best
kloppen. Maar als mijn uitspraken
slechts een deel van de werkelijk
heid dekken kan ik moeilijk bewe
ren dat ze geldig zijn voor de héle
werkelijkheid. En dat is de valkuil
voor mij en iedereen die waar
neemt en meningen ten beste
geeft. Dat besef houdt me kritisch
en stimuleert me tot het verbre
den en verdiepen van mijn blik.
Zodat ik beter ga kijken en meer
ga zien. Bijvoorbeeld van Middel-
burg.
Fagade 2012 loopt t/m 18/11 en
bestaat uit een kunstroute door
Middelburg met ingrepen in het
stadsgezicht door 14 kunstenaars.
Meer info: www.facade2012.nl
Nico Out belicht vier weken achter
een installaties van Fagade 2012. Dit
is de tweede aflevering.
Fransje Kamerbeek
Fransje Kamerbeek toont geabstra
heerde landschappelijke composi
ties waarin vlekken als juwelen op
lichten uit het duister en tegelijker
tijd associaties oproepen met plek
ken en personages. Daarnaast
'Sturm und Drang', speelse presen
tatie van 6 Rotterdammers.
T/m 30/9. De Ouverture, Boulevard de
Wielingen 64, Cadzand. Vr. t/m zo.
14.00- 18.00 uur.
Nico Out gaat elke week op
zoek naar het beste wat
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft.