De tomaat wordt plots een gave uit13 donderdag 20 september 2012 beeld www.pzc.nl/uit Geo.-ges Rousse Georges Rousse (1947) woont en werkt in zijn ge boortestad Parijs. Tijdens zijn medicijnenstudie be sloot hij fotografie en druk technieken te gaan stude ren. Inmiddels verandert hij ruimtes, binnen of buiten en maakt daarbij bijna altijd gebruik van de anamorfose: een afbeelding die slechts vanaf één standpunt correct waar te nemen is. Tussen twee huizen die de Nieuwe Poort in Middel burg flankeren hangt een witte kubus. De wanden bestaan uit diagonaal geplaatste lat jes. Een deel is oranjerood geschil derd. Zo verschijnt een grote vlek, een beetje rond. Ik associeer hem met een in verkiezingstijd enigs zins beladen tomaat. De vorm irri teert me, een gevoel dat verder niets met partijpolitieke voorkeu ren te maken heeft, maar me aan zet tot wat heen en weer lopen ter wijl ik naar de kubus blijf kijken. Plotseling zie ik dat de 'tomaat' zich voordoet als een gave cirkel. Ik word er dus subtiel op gewezen dat wat ik zie afhangt van het standpunt dat ik kies. De aandacht van Rousse voor het kiezen van een standpunt is logisch voor een kunstenaar die van oorsprong foto graaf is. Die aandacht sluit mooi aan bij het concept van Facade: je anders naar de stad laten kijken. Dat kan alleen als je een ander standpunt inneemt dan je gewend bent. Letterlijk of figuurlijk. Terug naar de cirkel. De mondiaal georiënteerde toeschouwer ziet er mogelijk een verwijzing in naar de Japanse vlag. Dat is niet zo gek, want dat dundoek toont de rijzen de zon. Die verschilt feitelijk niet van de zon die ondergaat, zoals ik als zonsondergangliefhebber goed weet. De eerste keer dat ik het werk zie dat Georges Rousse voor Facade 2012 maakte, is het middag. De zon staat links boven de hui zen van de Nieuwepoortstraat en tekent ritmische patronen op de muur rechts van de poort. Ik besef dat als de zon straks ondergaat hij dezelfde positie passeert als de cir- Plaatsbepalingen Plaatsbepalingen is een prachtige tentoonstelling met vooral kwets baar, ingetogen werk van 12 kun stenaars: tere tekeningen, subtiele sculptuur, vergezeld van poëtische teksten. Uit al het werk spreekt een ingetogen beeldtaal die niet be schrijft maar oproept. T/m 23/9. Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere. Di t/m zo. 11.00 - 17.00 uur m.u.v. concerten. Een bunder kunst De grote landschappelijke tuin van Allemekinders-Beveland groenprojecten is een perfect de cor voor oud en nieuw werk van door Gerard Marinus Verkerke sa mengebrachte kunstenaars. Instal laties, bouwsels en in een tent ster ke lino's van Ton Lamper. T/m 23/9. Een bunder kunst, Oude Rijksweg 97, 's Heer Arendskerke. Dagelijks 11.00 - 14.00 uur, weekends 13.00-17.00 uur. Jantina Peperkamp Jantina Peperkamp schildert ra- zendknap haarscherpe en toch vaak dromerige en licht vervreem dende portretten. Haar werk maakt deel uit van Noorderlicht met een scala aan goed werk van kunstenaars uit de noordelijke pro vincies. De royale beeldentuin is ook nog open. T/m 28/10. Hofstede Galerie Lijn 3, Provincialeweg 1, Geersdijk. Do t/m zo 11-17 uur. N&Jly Beaufort04 Nog twee weekenden resteren voor een tocht langs de Vlaamse kust met de tientallen tijdelijke kunstwerken van het driejaarlijkse kunstevenement Beaufort. Een mooie variatie aan werk dat de zin nen streelt, de fantasie prikkelt of doet glimlachen. T/m 30/9. Op 30 locaties verspreid over 9 kustgemeenten. Info: www.beaufort04.be Installatie van Georges Rousse in de Nieuwe Poort in Middelburg. kei op de kubus. De realiteit is op dat moment verborgen achter de illusie die Rousse oproept. Dat is een mooi idee, opnieuw passend bij Facade. Hoe verhouden zich werkelijkheid en illusie tot elkaar? Wat we willen zien vormt vaak het beeld dat we zien. Sterker nog, we kunnen vaak niet anders kij ken dan we gewend zijn. Kunst zo als die van Rousse stelt dat aan de orde. Dat leidt wat mij betreft met een tot de vraag of ik daar wat mee moet. Het is in elk geval zo dat als ik mij laat leiden door het beeld dat ik graag wil zien of waarvan ik me niet kan losmaken, veel andere as pecten van de werkelijkheid aan mij voorbijgaan. 'Wat niet weet niet deert' kun je dan zeggen. On dertussen heb ik, net als iedereen, wel een oordeel over wat ik zie. Ik doe uitspraken over de werkelijk heid, over de stad Middelburg, haar gevels en geschiedenis bij voorbeeld. Ik meen dat mijn uit spraken waar zijn. Dat kan best kloppen. Maar als mijn uitspraken slechts een deel van de werkelijk heid dekken kan ik moeilijk bewe ren dat ze geldig zijn voor de héle werkelijkheid. En dat is de valkuil voor mij en iedereen die waar neemt en meningen ten beste geeft. Dat besef houdt me kritisch en stimuleert me tot het verbre den en verdiepen van mijn blik. Zodat ik beter ga kijken en meer ga zien. Bijvoorbeeld van Middel- burg. Fagade 2012 loopt t/m 18/11 en bestaat uit een kunstroute door Middelburg met ingrepen in het stadsgezicht door 14 kunstenaars. Meer info: www.facade2012.nl Nico Out belicht vier weken achter een installaties van Fagade 2012. Dit is de tweede aflevering. Fransje Kamerbeek Fransje Kamerbeek toont geabstra heerde landschappelijke composi ties waarin vlekken als juwelen op lichten uit het duister en tegelijker tijd associaties oproepen met plek ken en personages. Daarnaast 'Sturm und Drang', speelse presen tatie van 6 Rotterdammers. T/m 30/9. De Ouverture, Boulevard de Wielingen 64, Cadzand. Vr. t/m zo. 14.00- 18.00 uur. Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 49