De grens tussen zin en waanzin oversteken uil; 5 Een eerbetoon aan bandoneonspeler Alfredo Marcucci donderdag 20 september 2012 podium Willem Nijssen blikt elke week vooruit - en terug - op bijzondere toneelvoorstellingen in Zeeuwse podiumaanbod. Het theaterseizoen is weer begonnen. Het leek me wel leuk om het voor mezelf feeste lijk te openen met een 'experimen tele' voorstelling. Iets eenmaligs. Dus trok ik afgelopen weekend naar 'de Montyhet Antwerpse Montytheater dus. Een platform voor toneel in de marge. Een kale zaal met weinig luxe en basale techniek, waar je - net als in De Werf in Brugge en 't Beest in Goes - staande moet samendrommen voor een deur die altijd te laat wordt geopend. Maar waar het bijna altijd de moeité van dat Spartaanse wachten waard is. Daar in de Monty werd geoogst, de vrucht van het 'Schrijversge vang'. Voor de vijfde keer alweer. Het schrijversgevang, een term van Hugo Claus. Drie auteurs ver blijven een week binnen de mu ren van Monty en moeten in die éne week met een nieuwe theater tekst op de proppen komen. Die tekst wordt dan op zondag met een, vers van de pers, opgevoerd door enkele meer of minder erva ren acteurs. Het doel is om aan stormend toneelschrijftalent te steunen, en het schrijven van to neelteksten te bevorderen. Tekst en toneel kunnen niet zon der elkaar. Het is een haat-liefdere- latie. Maar als het erop aankomt, is de tekst toch de baas. Dat bleek ook zondag weer. Een slappe tekst kan nog wel opgelapt worden tot een amusante vertoning (de fami lie Sneuvelt - met klemtoon op de laatste lettergreep - die een avond verzorgt over de grote prairie hond). Maar wat een vluchtig ge Wim HeJsem speelt in Rilland de try-out van Spijtig spijtig spijtig. beuren is dat eigenlijk, amuse ment. Dat merk je pas echt goed als er een andere tekst naast komt te staan. Het verhaal van een oude rockzanger die na dertig jaar zwoer gen niet meer interessant genoeg is voor een tournee. Bij wie de veer gebroken is. En van wie je in stukken en brokken begint te zien foto Roger Cremers hoe een voorval van lang geleden toen al die veer heeft doen breken. En hoe lang het doorvechten dus duurde en hoe dat al het andere bepaalde en inperkte. Niet bijzonder van taal, hier en daar had de tekst zelfs nog iets meer 'naturel' mogen zijn. (Voor mij luistert dat altijd heel nauw.) Maar wel een verhaal dat heel mooi van opbouw is. Waardoor de ontroering langzaam en des te doeltreffender aankomt. En daar gaat het bij toneel uiteindelijk toch om. Schrijven onder druk lijkt beden kelijk, inspiratie laat zich immers niet afdwingen. Maar die dwang kan bij het juiste soort schrijver ook voor het tegendeel zorgen en dus bijzondere vondsten genere ren. Een interessant initiatief, dat 'Schrijversgevang' (volgend jaar weer...). Zoiets zou in Zeeland mis schien ook eens uitgeprobeerd moeten worden. Druk als inspiratiebron, zo werkt dat ook bij Wim Helsen. Laatst nog vertel de hij daarover op de Belgische Ra dio Eén. Hoe hij met bijna niets aan een nieuw programma begint, en dat het vooral de try-outs zijn, de grote verwachtingen van het publiek, die hem aanzetten tot het creëren. Zelf begreep hij, de beste Belgische cabaretier van dit moment, niet dat mensen daar getuige van wil len zijn. Maar ik kan u verzekeren, dat het in het geval van Wim Hel sen bijzonder 'spannend' is om een nieuwe voorstelling te zien ontstaan. Omdat hij niet bang is om voor het oog van een volle zaal de grenzen op te zoeken en daar dan expres en onbevangen over heen stappen. En dat blijkt vaak een zotte aange legenheid te zijn. Zijn handels merk zelfs: met zijn publiek sa men de grens tussen zin en waan zin telkens weer oversteken, in bei de richtingen. Dan ontstaat wat kranten een 'magistrale gekte' noe men. Zijn vierde programma, Spijtig spij tig spijtig, is (in try-out dus) te zien op zaterdag 29 september, in dorpshuis Luctor et Emergo te Ril land. door Marius Roeting In 2010 overleed op 80-jarige leeftijd de Argentijnse bando neonspeler Alfredo Marcucci. Zijn laatste plaatopnamen maakte hij, reeds doodziek, in dat jaar met een deel van de muzikanten die nu Adios Maestro Alfredo! op de planken brengen. Een waardig eer betoon aan de muzikant, maar eveneens aan de mens Alfredo Marcucci en zijn carrière met hoog te- maar ook dieptepunten. Zondagmiddag treedt deze Jopie Jonkers Groep op in De Wegwij zer in Nieuw- en Sint Joosland, Koen de Cauter (gitaar, sopraan sax en zang), Dick van der Harst (bandoneon), Juan Masondo (gi taar, zang) en Jopie Jonkers (harp en zang), aangevuld met verteller Alejandro Strange. Marcucci, geboren in 1930 in Bue nos Aires, ontmoette in de jaren zestig de toen razend populaire folkloregroep Los Paraguayos, waarmee hij een tiental jaren zou rondreizen. Moe van dat toeren koos de inmiddels in Vlaanderen gehuisveste Marcucci voor het be staan als fabrieksarbeider in een lampenfabriek. Hij raakte in de vergetelheid. Tot Vlaming Dirk van Esbroeck en Juan Masondo, landgenoot van Marcucci, de ooit wereldberoemde bandoneonspeler in 1982 heront dekten. Ze sleepten hem uit de fa briek en Alfredo begon weer te spelen. In 2008 namen Jopie Jonkers, Alfredo Marcucci Koen de Cauter en Juan Masondo de cd El Charco op. „Bij een aantal nummers zou heel mooi een ban doneon passen", vertelt Jonkers over die periode. „Juan zei onmid dellijk: ik benader Alfredo. Hij had meer dan 25 jaar met hem ge speeld. Marcucci was heel enthou siast. Bij mijn eerste kennismaking speelde ik een tango met echt knik kende knieën. Maar zo'n man tilt je op naar hogere prestaties. Ook op onze laatste cd Palomita Viajera heeft hij nog meegespeeld. Het ging al stukken slechter met hem, maar spelen deed hij nog als een trein." In de hommage wordt materiaal uitgevoerd dat Marcucci met diver se ensembles heeft vertolkt. Naast bekende stukken komt tevens on bekend werk aan de orde. Het kwartet, gepokt en gemazeld in im provisatie, bewerkt die composi ties nauwgezet. „Ons uitgangspunt is redelijk stijlvast. Een zemba wordt gebracht zoals hij traditio neel hoort te zijn. Hetzelfde geldt voor de milonga, de tango. De vrij heid zit hem in de harmonisering. Maar we spelen zeker geen folklo ristisch repertoire." Een niet alledaags verschijnsel is de harp in deze muziek. Jonkers: „In de ontstaansperiode van de tango werd de harp juist wel vaak gebruikt. En nog steeds, met name in het noorden. Daar geldt: als er een instrument voorhanden is, wordt erop gespeeld." Vooralsnog blijft Adios Maestro Alf redo! een livegebeuren. „Het opne men met de grote bezetting - inclu sief pianist Christian Mendoze en bassist Carlos Diaz - is een kostba re zaak. Zeker in deze onzekere pe riode. Maar wellicht is een live registratie een alternatief" Zondag, De Wegwijzer, Nieuw- en St Joosland, 15.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 41