Leden van de Staten-Generaal 61 prinsjesdag 'De demissionaire status van het huidige kabinet noopt tot terughoudendheid bij het doen van nieuwe voorstellen' 'In de zorg zijn belangrijke stappen gezet om te komen tot meer kwaliteit en kostenbeheersing' woensdag 19 september 2012 1IMMBWMMIII«MINUI IIIIÉ lilllfUllllllllHffl Matthijs Lok, historicus en gepromo veerd op Willem I (illustratie): „De over eenkomsten met 1813 zijn vergezocht In 1813 bevond Nederland zich in een ge welddadige regimewisseling waarvan de uitkomst zeer onzeker was. Ook is de eco nomische situatie niet te vergelijken: in 1813 lag de economie helemaal in puin, een groot deel van de bevolking leefde van de bedeling en waren de Nederland- se steden gedeeltelijk ontvolkt geraakt. Helaas was Willem I niet zo succesvol in het keren van het economisch tij als gesuggereerd wordt in de troonrede. De Weerkracht die gevraagd wordt van de bevolking in 2013 is dan ook een hele andere dan in '1813'." De begroting die de regering u vandaag aanbiedt, heeft betrekking op een bijzonder jubileumjaar in onze vaderlandse geschiedenis. In 2013 begint de nationale viering van 200 jaar Koninkrijk. Na een uiterst turbulente pe riode in ons land en overal elders in Europa, werden in 1813 de grondsla gen gelegd voor een nieuw staatsbestel. Prins Willem Frederik, de latere koning Willem I, gaf bij zijn aankomst in Scheveningen een proclamatie uit Daarin sprak hij niet alleen over de herwonnen vrijheid, maar ook over het grote be lang van herstel van handel en welvaart. De notabelen die hem kort daarna het landsbe stuur aanboden, benadrukten de veerkracht die op dat moment werd gevraagd van de hele samenleving. Sylvester Eijffinger, hoogleraar finan ciële economie: „De groeicijfers zullen in de toekomst lager zijn dan wij in het re cente verleden gewend waren omdat wij een tijdperk van de afbouw van risico's en schulden tegemoet gaan ('derisking v- and deleveraging'). Het betreft niet al- j&s -W 'een a^JOUW van schulden door ban- I' '<en en overheden, maar de afbouw van schulden door bedrijven en huishoudens. Indien de balansen van banken, overhe den, bedrijven en huishoudens weer gezond zijn, kan de structure le groei weer toenemen." Alexander Pechtold, fractieleider D66: „Waar ik heel erg blij mee ben, is dat een aantal hervormingen waar D66 voor gepleit heeft, jaren lang, dat die vandaag in een troonre de genoemd werden. Ik had toch niet kunnen bedenken dat we als oppositiepartij de AOW-leeftijd per 1 januari nu geleidelijk aan heb ben weten te verhogen." Ton Heerts (voorzitter FNV/ Nieuwe vakbeweging) vindt de passage over het ontslagrecht jammer. „Want over het ontslagrecht is nog lang geen akkoord tussen werkgevers en werknemers. Veeg die slechte Kun- duz-plannen van tafel." Hij wilde gisteren niet tegelijkertijd voor de NOS-camera met werkge versvoorzitter Bernard Wientjes (VNO-NCW). Ze zijn beiden op hun manier druk aan het lobbyen bij de nieuwe coalitiepartners VVD en PvdA. Wientjes was blij met de pro-Europese toon in de troonrede: „Europa heeft onze prioriteit." Twee eeuwen later, en in een heel andere maatschappelijke en staatkundige context, staat ons land opnieuw voor een opgave die om grote veerkracht vraagt. De financiële en econo mische crisis die de wereld sinds 2008 in haar greep houdt, raakt ook Nederland hard. Eco nomisch herstel volgt niet vanzelf. De opening van dit parlementaire jaar vindt plaats in een periode van kabinetsvorming. De demissionaire status van het huidige kabinet noopt tot terughoudendheid bij het doen van nieuwe voorstellen. Tegelijkertijd duldt de aanpak van de urgente problemen waar we in eigen land en in Europa voor staan geen uitstel. De groei van de economie blijft wereldwijd achter bij de verwachtingen. Mede door de schuldencrisis in enkele landen binnen de eurozone is de economische crisis dieper en hardnekkiger dan eerder voorzien. Nederland, met zijn open en internationaal georiënteer de economie, wordt door dit alles bijzonder getroffen. Grote en kleine bedrijven ondervin den hiervan de gevolgen. Hoewel de werkloosheid in ons land in vergelijking met het bui tenland nog relatief laag is, stijgt deze ook hier. Het is extra zorgelijk wanneer jongeren na hun opleiding geen werk kunnen vinden. Onder de huidige omstandigheden is het begrijpelijk dat mensen zich zorgen maken over hun baan, hun pensioen, de waardeontwikkeling van hun huis en de toekomst van hun kinderen. De regering beseft dat zij bij het gezond maken van de overheidsfinanciën en het veiligstellen van toekomstige welvaart belangrijke offers vraagt van alle Nederlanders. Ook als de economie en het consumentenvertrouwen weer aantrekken, is het realistisch te ver onderstellen dat groeicijfers in de toekomst lager zullen zijn dan we in het récente verleden gewend warén. Tegelijkertijd leven wij in een van de meest welvarende landen ter wereld, met een hoog niveau van voorzieningen. Het is goed ons dit bewust te zijn en van daaruit met kracht en vertrouwen samen te blijven werken aan herstel. Het regeringsbeleid richt zich op houdbare overheidsfinanciën, maar ook op bevordering van ondernemerschap, investeren in infrastructuur en versterking van veiligheid, onder wijs en innovatie. Er zijn op meerdere gebieden grote stelselwijzigingen tot stand gebracht, zoals de vorming van de nationale politie per 1 januari 2013. In het onderwijs worden maat regelen doorgevoerd die de kwaliteit versterken en het voor jongeren aantrekkelijker ma ken te kiezen voor een beroepsopleiding. In de zorg zijn belangrijke stappen gezet om te komen tot meer kwaliteit en kostenbeheersing. De regering heeft daarover afspraken ge maakt met ziekenhuizen, instellingen voor geestelijke gezondheidszorg, medisch specialisten en huisartsen. In de bedrijfsvoering van de Rijksoverheid neemt de efficiency toe door betere samenwerking op terreinen als in formatie- en communicatietechnologie, huisvesting en personeel. Bij haar aantreden in 2010 presenteerde de regering u voorstellen voor bezuinigingen en hervormingen ter waarde van 18 miljard euro. Begin 2012 bleken forse aanvullende maatregelen nodig om het begrotingstekort in 2013 beheersbaar te houden. De regering is verheugd dat vijf partijen dit voorjaar overeenstemming wisten te bereiken over een begrotingsakkoord dat recht doet aan de ernst en omvang van de financieel-economische problemen waar ons land voor staat. Met dit akkoord maken de betrokken partijen het de regering mogelijk ook in 2013 een bijdrage te leveren aan financiële soliditeit en op groei gerichte hervormingen. Het tekort komt daarmee volgend jaar onder de norm van drie procent. Dat versterkt het vertrouwen van de financiële markten in ons land en houdt de rentelasten beheersbaar. Vanaf 1 januari gaat de AOW-leeftijd geleidelijk omhoog, tot 67 jaar in 2023. Verhoging van het hoge btw-ta- rief per 1 oktober aanstaande en de nullijn voor de ambtenarensalarissen dragen direct bij aan een lager begro tingstekort. De bankenbelasting wordt verdubbeld en buitensporige bonussen worden zwaar belast. Door ver anderingen in de WW en het ontslagrecht wordt de arbeidsmarkt flexibeler. Op de woningmarkt is de over drachtsbelasting inmiddels structureel verlaagd. De begroting die de regering u vandaag aanbiedt, bevat ook een voorstel gericht op het aflossen van hypotheekschulden. In Europa zijn belangrijke stappen gezet om de stabiliteit in de muntunie te bevorderen en de euro voor de toekomst sterker te maken. De Europese Unie kan veel bijdragen aan de toekomstige groei van welvaart, wel zijn en werkgelegenheid voor de inwoners van alle lidstaten. De Europese samenwerking, die ons land zoveel heeft gebracht, staat door de schuldencrisis onder druk. Een goed functionerende interne markt en een sterke en stabiele munt zijn in economisch opzicht van cruciale betekenis voor alle lidstaten. Voor Nederland, dat een groot deel van zijn nationaal inkomen in Europa verdient, is dit essentieel. Daarom is de regering er veel aan gelegen de muntunie en de interne markt structureel te verbeteren. Nederland heeft op deze gebieden voorstellen gedaan die navolging kregen. Samen met andere landen is een tweesporenbeleid tot stand gebracht van strenge begrotingsdiscipline en versterking van de Europese groei- agenda.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 6