BAS MAR DE JAGER - 50 JAAR VISIE OP DESIGN bas+mar de jager bv door Annet van de Ree 'Visieloos werken wordt afgestraft' meent Henri de Jager. Van uit deze visie startten ook de oprichters, broers Bas en Mar de Jager, in 1962. Een wijsheid die nog steeds haar vruchten af werpt. Na 50 jaar is de naam bas+mar de jager een begrip, een 'brand'in het topsegment van interieurinrichters in Nederland. Al 50 jaar gevestigd op het rustieke Kerkplein van Kapelle met een royale entree met kleurrijke etalage als het visitekaartje van smaak en kwaliteit. Als eerbetoon aan de oprichters is de entree ingericht met foto en de fraai gerestaureerde 'Engelhart' fauteuils van kunstenaar Huub Kortekaas; een ode aan 50 jaar visie op design. Terug op het nest Een gesprek met Henri de Ja ger, sinds 1996 het gezicht van bas+mar, is altijd boeiend. De combinatie van ondernemerschap, gastheerschap en een creatieve geest zijn vrij zeldzaam te vin den in ondernemerskringen, maar Henri heeft het allemaal. "Ik werk feitelijk al sinds mijn veertiende in de zaak. Meubels bezorgen, ta- pijtleggen, klussen doen, dat soort dingen, gewoon leren in de prak tijk en veel werken. Dat deden mijn vader én moeder, ik wist niet beter." De opvolging in het bedrijf kwam echter veel later. Ik koos eerst voor een opleiding aan de Hotelschool omwille van het feit dat gastvrijheid, en dus de klant, hier centraal staat. En omdat koken mijn hobby en tweede passie is! Ik wilde ook wat afstand nemen van thuis, want als kinderen moesten wij enorm zelfstandig opgroeien. Er was weinig persponlijke aan dacht voor ons, dat kon ik niet altijd waarderen. Achteraf is daar wel begrip en respect voor in de plaats gekomen. Het bloed kroop uiteindelijk toch waar het niet gaan kan en Henri keerde terug op het nest. Anno 2012 voelt het nog als een familiebedrijf dankzij de loyale medewerkers. Zo is Hans van de Watering al 32 jaar werk zaam in de zaak. Hij richt zich op de technische kant van de bedrijfs voering. ledereen die hier werkt heeft hart voor zijn vak én voor de kwaliteit en het vakmanschap van bas+mar." Veranderende wereld Met de komst van nieuwe materi alen o.a. kunststof in de jaren '60 werd de houtbasis voor meube len losgelaten en nieuwe vormen werden geïntroduceerd. De veran derende belevingswereld van de consument had en heeft effect op de inrichting. Het digitale tijdperk van nu heeft een sterke invloed op de inrichting. De keuken heeft een centrale rol opgeëist als so ciaal 'meeting point'. Tel daarbij op het groeiende bewustwording van maatschappelijk verantwoord produceren en ecologisch verant woord in het toepassen van mate rialen. Deze trends zijn ons wel op het lijf geschreven, denken buiten de geijkte paden, het prikkelen van de consument met een verrassend interieurplan. Als trendzettende ondernemer moeten we meebe wegen met deze ontwikkelingen, maar een aantal vaste waarden zijn voor ons bedrijf erg belang rijk o.a. de solide leveranciers en het loyale personeel. De dynamiek van de naoorlogse groei in de be gintijd van bas+ mar, was totaal anders dan nu. De consument van nu neemt eigen kennis mee, en wil alles weten. Dat vraagt van het hedendaagse team dat ze met de kennis moet. meegroeien, doorvra gen moet een tweede natuur wor den om tot het beste resultaat te komen. Henri: "Een klant kan hier binnenstappen met de intentie om een nieuwe boekenkast te kopen. Het kan gebeuren dat een klant met een nieuw lichtplan incl. nieu we verlichting plus advies voor de inrichting zeer tevreden naar huis gaat. Klanten zien een mooi beeld bijv. van een prachtige stoel, maar is het de stoel die hen aanspreekt of de persoon erin, het totale plaat je? Past dit plaatje dan ook in de woning van deze klant? In staat zijn de vraag te kanaliseren, dat is één van de competenties die ons personeel moet bezitten om suc cesvol te kunnen verkopen. Main Event - 50 jaar bas+mar de jager 50 jaar bas+mar zal zeker niet on gemerkt voorbijgaan. Heel 2012 staat al in het teken van de 50 jaar. Op 5 oktober a.s. gaat bas+mar de jager groots uitpakken met 'DE STOFWALK' een uniek evenement met modeshow van 25 exclusief ontworpen creaties van interieur- stoffen. Er verschijnt een Making off catalogus in een oplage van 250 stuks, voorzien van een kleur rijke kaft van meubelstof en er volgt een lancering op Facebook en Twitter! Voor de 300 genodig den geldt op die avond het motto 'Let me entertain you!' "Entertain ment in de zaak is ooit door Bas en Mar opgestart in de jaren '80, dan was het echt volle bak!" vertelt Henri tot slot. "Het aantrekken van mensen naar een speciaalzaak als bas+mar de jager is een must voor succes om de concurrentie met de webshops aan te blijven gaan. Het statement van 25 exclusieve ont werpen als eerbetoon aan 50 jaar bas+mar zijn ook na 5 oktober a.s. te zien als expositie voor degenen die er niet bij konden zijn bas+mar de jager t: 0113-343810 henri de jager f: 0113-341006 Kerkplein 57 w: basmar.nl 4421 AB Kapelle e: info@basmar.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 92