Populaire tv-serie als boek
PZC
Wielrennen
over heuvels
in Limburg
KILLING
kijktip
zondag, 13.10 uur
kijken Sc luisteren
Contactgestoord, ob
sessief, zonder mede
dogen. En die eeuwi
ge truien...! Politie
vrouw Sarah Lund
uit de deze zomer
door de KRO uitgezonden Deense
hitserie The killing is niet de mak
kelijkste, maar wel één van de po
pulairste tv-vrouwen. Wereldwijd.
Want Forbrydelsen, zoals de Deen
se titel luidt, wordt overal op de
aardbol bekeken. Er is inmiddels
een Amerikaanse remake van de
dramaserie, die nu aan reeks drie
(tevens de laatste) toe is.
Nu is er ook het boek, gebaseerd
op het script en de serie van Soren
Sveistrup. De Britse misdaadschrij
ver David Hewson, bekend van on
der meer de ook in Nederland po
pulaire Nic Costa-serie, tekende
voor De killing, zoals de Nederland
se editie heet. Afgezien van die ab
surde titel is het boek voor zowel
verstokte Scandi-noir-fans als men
sen die Lund en haar collega Jan
Mayer nog niet kennen, het lezen
waard. De dikke pil over de onein
dige zoektocht naar de moorde
naar van de jonge Nanna Birk L^r-
sen, doet de fans weer beseffen
hoe goed en gelaagd de serie is,
met zo veel sterke personages. Het
zoeken naar de dader, het verdriet
van een gewoon gezin, maar ook
het gedraai en gekonkel van het po
litieke spel spelen een rol.
Daarbij eindigt het boek anders.
De nieuwe volgelingen krijgen op
hun beurt gewoon een ongemeen
spannende thriller in handen.
Hewson, even in het land, is blij
met de goede- ontvangst. Thuis ligt
zijn manuscript van serie twee,
vrijwel voltooid, inmiddels ook al
in de kast. Daarvoor heeft hij Nic
Costa (in april verscheen nog Blau
we demonenin de wacht gezet.
„Ik kon geen nee zeggen. The kil
ling is de beste tv van de afgelopen
jaren. De uitgever benaderde me
een jaar geleden, net voor een in
ternationale veiling van de boek-
rechten. Omdat mijn Nic Costa-
boeken zich afspelen in Rome,
dachten ze meteen aan mij, vanwe
ge de ervaring met schrijven over
buitenlandse locaties. Ik stemde
toe, op voorwaarde dat ik het ver
haal mocht veranderen."
De killing is geen standaard tv de
in, zoals dat in boekenkringen
heet: een meestal niet bijster goed
geschreven epistel gebaseerd op
een succesvolle tv-serie. „Ik wilde
een origineel boek schrijven, al is
het dan gebaseerd op dat bestaan
de verhaal. Met eigen taal, eigen rit
me en dus ook: met een ander ein
de dan in de serie."
Hewson toog naar het voor hem
onbekende Kopenhagen. „Ik ont
moette de makers van de serie, be
zocht de belangrijkste locaties, zo
als het politiebureau, het stadhuis,
het bos. Ik was zelfs op de set van
serie drie, al ging het er behoorlijk
geheimzinnig aan toe. Maar alles
in het Deens, dus ik snapte toch
niet wat werd gezegd. Eenmaal
aan het werk, begon ik met het be
schrijven van elke scene van die
twintig uur televisie. Dat nam
twee maanden in beslag: 526 sce
nes, ruim 250.0000 woorden. Daar
na ontleedde ik de structuur van
het verhaal. Die is gecompliceerd."
Hewson pakt zijn iPad erbij om
uit te leggen hoe het boek in el
kaar zit. „Ik wist het ook niet,
maar elk tv-drama bevat drie grote
verhaallijnen. In dit geval is ver
haallijn A: wie doodde Nanna
Birk Larsen? De tweede verhaal
lijn is het gezin Birk Larsen: hoe
gaan zij de dood van hun dochter
en zusje overleven? De derde ver
haallijn is de politiek. Politicus en
verdachte Troels Hartmann is zoge
naamd Gods geschenk aan Kopen
hagen. Maar wie is hij écht? The kil
ling gaat eigenlijk over wat er ge
beurt als mensen de band met de
wereld om hen heen verliezen.
Lund en Mayer proberen een
moord op te lossen, maar worden
door niémand geholpen. Iedereen
liegt, iedereen denkt aan eigen be
lang. Dat is de kern van het ver
haal, onze huidige, egocentrische
manier van leven."
Het lastigste was het bedenken
DAVIU HE#SÏ)N
David Hewson
De killing
Meulenhoff/
Boekerij.
19,95 euro.
foto's PR
van originele dialoog. „Doorgaans
schrijf ik literaire thrillers die spe
len in Rome, een kleurrijke, open
stad. Nu moest ik een taal beden
ken waarin ik de donkere wereld
van Lund kon plaatsen. De stem
men van de personages vinden.
Het leest anders dan mijn andere
boeken. Het Rome in mijn boeken
wemelt van mensen met prettige
levens, die tevreden met zichzelf
zijn. Lund heeft geen leuk leven.
Sterker nog, ze heeft geen leven!
„Buitenstaanders vinden haar dis
functioneel, maar zij vindt dat zelf
absoluut niet. Iedereen is raar, be
halve zijzelf. Dat maakt haar ook
zo populair, ze is compleet gefo
cust, geobsedeerd door haar werk.
Het kan haar niets schelen als ze ie
mand tegen de haren instrijkt Ze
is een zeer ongewoon vrouwelijk
personage voor televisie."
De populariteit van Lund verbaast
Hewson wel een beetje. „Lezers
mailen me: 'Zij is mijn rolmodel'.
Dan moet ik wel gniffelen. Haar
privéleven is een zootje, maar le
zers denken kennelijk: 'Als ik ie
mand nodig zou hebben om voor
me te vechten, zou het iemand als
Sarah Lund moeten zijn. Omdat je
weet dat ze nooit ophoudt tot ze
haar doel heeft bereikt. Niemand
kan haar tegenhouden."
Zelfheeft hij de smaak te pakken
gekregen. Hij wil graag meer voor
tv schrijven. Zo werkt hij nu net
aan een nieuw boek dat zich af
speelt in... Amsterdam. „Ik hoop
dat het een boekenreeks wordt en
ik denk zelfs dat het geschikt zal
zijn voor televisie. Ik ga er zeker
de boer mee op in tv-land."
Zijn hoofdpersoon heeft hij al:
voormalig inspecteur van politie
Peter Vos, woonachtig op een
woonboot in de Jordaan met zijn
hond, die hij in een bak voorop
zijn fiets door de stad vervoert.
Vos raakt verstrikt in een oude
zaak, die hij niet meer kan losla
ten. „Het wordt een boek in de vi
suele, donkere stijl van The killing.
Iedereen is nu dol op Scandinavië,
maar Amsterdam is ook een gewel
dige stad als decor voor zulke ver
halen. Wie weet, volgt na de Scan-
di-noir de Neder-noir."
iwi Reageren?
1 'rnedia@wegener.nl