eer, goede keizer Het Rome van spectrum 4 Zaterdag 15 september 2012 door Johan Bosveld M" arcus Aurelius was een kei- Ie zer over w'e door zijn tijd- i f5 genoten al veel werd ge- g schreven. Maar hij schreef saga*, y J&L, zelf ook, over zijn gedach ten en over zijn tijd. Het portret dat Anton van Hooff schetst in zijn boek Marais Aure lius. De keizer-jïlosoof is daarom vooral ook een boeiend beeld van Marcus' tijd. Marcus Aurelius leefde van 121-180 na Christus. Omdat hij niet als een vergodde lijkte keizer boven zijn volk wilde staan, is zijn levensverhaal het verhaal van Europa en Azië, zoals die in de tweede eeuw be stonden. Van Hooff beschrijft een tijd waarin meer gebeurde dan oorlogen aan de randen van het rijk. Zo was er de niet te stuiten opkomst van dat rare geloof, het christendom. Het was ook een periode waarin, volgens Van Hoof, mensen zich voor het eerst in de geschiedenis niet meer leken te scha men voor hun emoties. Zelfs de keizer maakte geen geheim van zijn gevoelens. Hoewel dat laatste, als het om Marcus gaat, moet worden gerelativeerd. Want zijn le vensfilosofie was sterk beïnvloed door het stoïcisme, de overtuiging van de onvermij delijkheid der gebeurtenissen. Marcus was een 'gestudeerd' iemand en kreeg de bijnaam keizer-filosoof Op de honderden bustes die van hem werden ge maakt, staat hij vrijwel altijd afgebeeld met een 'filosofenbaard', als symbool van zijn intellectuele en hoogstaande persoonlijk heid. Marcus ging de geschiedenis in als een van de 'goede keizers', daarmee verwij zend naar de milde oordelen, weloverwo gen beslissingen en matige levensstijl van deze categorie heersers. In tegenstelling tot tirannen als Claudius en Nero hield hij niet van gladiatorengevechten. Die woon de hij dan ook vaak lezend bij. Marcus' gedachten vormen nog altijd een inspiratiebron. De voormalige Amerikaan se president Bill Clinton zegt Marcus' Over peinzingen regelmatig te herlezen. Dat is dan ook een uniek werk in de wereldlitera tuur; nooit eerder maakte een heerser an deren op zo'n persoonlijke manier deelge noot van zijn gedachten. De moderne le zer kan dankzij Marcus' Overpeinzingen le zen hoe de keizer het stoïcisme in praktijk bracht Voor Marcus was elke gebeurtenis Marcus Aurelius is voor historicus Anton van Hooff meer dan de zoveelste keizer in het Romeinse rijk. Zijn beschrijving van Marcus' leven is vooral een beeld van het keizerrijk in de tweede eeuw. gen. Zij accepteerden de gruwelijke martel dood die hen wachtte als ze hun geloof niet zouden afzweren. Maar volgens Mar cus had die gelatenheid niets te maken met stoïcisme. De keizer toonde dan ook weinig begrip voor de eigenaardige volge lingen van de nieuwe religie. Van Hooff: „Dat zij maar één onzichtbare god vereer den die zijn zoon had laten kruisigen, was tot daar aan toe: er werden wel meer vreemde dingen geloofd. Maar hun arro gante exclusiviteit wekte argwaan en vij andschap'. Christenen werden trouwens al ruim vóór Marcus' heerschappij vervolgd. Ten tijde van Nero (37-68 na Christus) werd elke ramp die de Romeinen trof in hun schoe nen geschoven en Jezus' volgelingen ein digden massaal voor de leeuwen. Hoewel sommige latere keizers iets toleranter wa ren, had Marcus weinig mededogen. De keizer interesseerde zich nauwelijks voor het in zijn ogen malle geloof, maar hij was wel consequent in het toepassen van de wet: wie het geloof in slechts één God niet afwees, moest dat bekopen met de dood. De halsstarrigheid waarmee christenen aan hun geloof, en dus hun doodvonnis, vasthielden, vervulde Marcus met ergernis. Hij vond hen aanstellers, maar ook waan zinnige zelfmoordenaars. Weliswaar rustte op zelfmoord geen taboe, maar dan moest er wel sprake zijn van de 'bekroning van een afgerond leven'. De christenen toon- den in zijn ogen slechts een verbijsterende blijk van levensverachting. Toen Marcus aan het eind van zijn leven ernstig ziek werd, beschouwde hij zijn leven als afge rond en bespoedigde hij het einde door te vasten. Na zijn dood begonnen de scheuren in het Romeinse rijk groter en dieper te worden. Zijn incompetente zoon Commodus kon het verval niet keren. Wellicht daarom werd Marcus geboekstaafd als een van de beste keizers in de geschiedenis. Van Hooff relativeert dat beeld. Het gewicht van Marcus' persoonlijke, beleid moet niet worden overschat, aldus de auteur. 'Het grootste deel van het rijk werd niet geraakt door het gedoe in Rome', hoewel Marcus Aurelius de problemen in zijn rijk wel doeltreffend aanpakte. Hij was een goede staatsman én een voortreffelijk militair lei der. Daarmee wordt zijn bete kenis in de Romeinse geschie denis echter niet belangrijker dan die van veel andere kei zers. De keizer-filosoof Marcus Aurelius heeft zijn imago voor al te danken aan de haast per fecte wijze waarop hij de rol van goede keizer speelde, al dus Van Hooff. Anton van Hooff - Marcus Aure lius. De keizer-filosoof. Uitgeverij Ambo, 22,95 euro. reageren? spectrum@wegener.nl onvermijdelijk en moest je die onver stoord en zonder klagen dragen. Dat is niet hetzelfde als fatalisme, want de stoï cijn weet dat hij wel degelijk invloed kan uitoefenen op de loop der dingen. Marcus Aurelius was dus een serieuze kei zer. Als kind werd hem al ingepeperd dat hij als toekomstig keizer bijzonder was. Hij was er daarom van overtuigd dat zijn ver antwoordelijkheden niet samengingen met pleziertjes of zelfverheerlijking. De absurde mateloosheid van Caligula en Nero was hem vreemd, mede dankzij lera ren die hem van jongs af verre hielden van frivoliteiten. In plaats daarvan studeerde hij en voerde hij een intensieve briefwisse ling met zijn leermeester Fronto. Mede dankzij die bewaard gebleven correspon dentie weet Van Hooff zo'n boeiend beeld te schetsen van Marcus' tijd. Toen hij eenmaal keizer was, bleef Marcus het stoïcisme trouw. Wat niet wil zeggen dat hij veel tijd had voor fdosofische be spiegelingen. Het besturen van het Ro meinse rijk slokte vrijwel al zijn aandacht en tijd op. Temeer omdat Marcus de rijks delen geregeld bezocht. Daarbij schuwde hij het oorlogsfront niet, hij ging zijn legio nairs - die hij aansprak met 'medesolda ten' - voor in dé strijd. Marcus toonde zich als 'echte veldheer één Fragment van een bronzen portret van Marcus Aurelius. foto Louvre Museum Parijs met de troep', aldus Van Hooff In de strijd toonde Marcus zich een leerling van Julius Caesar. Net als zijn voorganger vond hij wraak zinloos. Toen hem het hoofd van de opstandige Avidius werd aangeboden, liet Marcus het netjes begraven. Hetzelfde deed Caesar met het hoofd van zijn rivaal Pompeius. Sommige historici omschrijven de eeuw van Marcus Aurelius als een waarin weinig gebeurde. Het is maar wat je weinig noemt: er waren oorlogen, revoluties en natuurrampen en het rijk werd geconfron teerd met een vernietigende pestepidemie. Volgens Van Hooff aanvaardde Marcus al le tegenslagen met 'gelaten heid'. Het is niet dezelfde gelaten heid waarmee volgens Van Hooff de eerste christenen zich ten tijde van Marcus neerlegden bij Gods ondoor grondelijke wilsbeschikkin

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 60