Het antwoord ïs: E!' werken l n ik word... ik werd 'Ik heb altijd blije mensen om me heen' zaterdag 15 september 2012 'Nee' zeggen is soms heel lastig. Zeker tegen mensen die erop getraind zijn om je 'ja' te laten zeggen. Consuwijzer ontwikkelde een Nee bedankt-hulpmiddel om je te kunnen weren tegen irritante tele foontjes van verkopers. door Irene van den Berg illustratie Rnben L Oppenheimer Opdringerige verkooptelefoontjes zijn een grote ergernis van veel consumenten. Toch worden via de telefoon aardig wat tijdschrift abonnementen, energiecontracten en loten verkocht. Soms is de consument achteraf blij met de aanbieding, maar het komt ook voor dat iemand liever nee had gezegd in plaats van ja. „Als je wordt gebeld, staat je al met 2-o achter", zegt woordvoerder Sasltia Bierling van de Consumentenautoriteit. „Ten eerste is het moment van bellen geko zen door de verkoper en komt het tijdstip wellicht helemaal niet uit. Ten tweede is de verkoper voorbereid op het gesprek en de consument niet." Veel telemarketingmedewerkers werken met een zogeheten script, waarin precies staat hoe ze het beste kunnen reageren. Voorbeeld: als de consument zegt 'ik heb geen interesse', dan staat er in het script van de verkoper 'maar wilt u dan geen geld be sparen?' Als de consument daarop in gaat, kan het gesprek weer verder. De verkoper heeft al van tevoren bedacht welke bezwa ren een potentiële klant kan hebben en hoe hij daar op gaat reageren. Daardoor heeft hij de regie over het gesprek. Op ConsUwijzer.nl staan verschillende ge luidsfragmenten waarop trucs van de bellen de verkopers worden nagespeeld. „Zo her ken je als consument de technieken van de verkoper en kun je je er beter tegen weren", stelt Bierling. Een bekende truc van telefoni sche verkopers is de zogeheten ja-fuik. Als je al een aantal keer ja hebt gezegd, is het moeilijker om vervolgens een aanbod af te slaan. De telemarlceteer vraagt bijvoorbeeld: schrikt u ook altijd zo van de energiereke ning? En zou u graag minder geld kwijt zijn aan energie? Wie twee keer ja heeft: geant woord, heeft het vervolgens moeilijker als de verkoper zegt: 'dat komt goed uit. Ik kan u een aanbod doen waarbij u jaarlijks veel geld bespaart. Ik neem aan dat u daar wel in teresse in heeft?' Om een gesprek te beëindi gen moet de consument dus een antwoord geven dat niet tot een gevatte tegenreactie van de telemarketeer kan leiden. Consuwij zer geeft een aantal voorbeelden: 'Ik begrijp dat u iets wilt verkopen. Maar helaas: ik wil niets kopen. Daarom wens ik u nog een prettige avond' of'Nee, dank u. Ik heb geen interesse. Ik wil u vragen mij verder met rust te laten.' Kun je niet gewoon de hoorn op de haak gooien? „Natuurlijk kan dat ook. Maar wij merken dat mensen zich daar soms onge makkelijk onder voelen, dat geldt zeker voor ouderen. En ouderen worden relatief vaak geconfronteerd met verkoop telefoontjes om dat zij meestal een vast nummer hebben en meer thuis zijn. Sommige ouderen vinden zo'n telefoontje best gezellig, maar het is wel belangrijk dat ze het gesprek op een goe de manier weten te beëindigen", aldus Bier ling. Ben je er toch ingetuind, dan kun je je geluk kig altijd nog beroepen op de wettelijke be denktijd. Volgens de Wet koop op afstand heeft een consument zeven dagen bedenk tijd nadat hij het product heeft ontvangen. Bij een dienst (zoals een energiecontract) gaat de bedenktijd in op het moment van de bestelling. reageren? geld@wegener.nl GELD EN WERK, NLINE zie onze websiie:ge!denwerk Geld en werk is ook te volgen op de website van deze krant. Naast diverse columns en rubrieken treft u al het nieuws dat met uw persoonlijke financiën en het werkte maken heeft op één overzichtelijke plek aan. door Moniek Hiisken Is Henriëtte Swartjes (33) geworden wat ze vroeger dacht dat ze zou worden? Ik word: Accountant Henriëtte Swartjes: „Ik wilde vroeger accoun tant worden. Werken met cijfertjes vond ik leuk. Ik was goed in economie en ging bedrijf seconomie studeren aan de Erasmus Universi teit in Rotterdam. De juridische vakken die ik kreeg, vond ik niet leuk: al die regelgeving die je moest leren. Na die twee jaar zou ik mij moeten specialise ren in accountancy maar dat heb ik niet ge daan. Ik studeerde afin de richting beleidseco- nomie. Na mijn studie trouwde ik en ging in Zeeland wonen, dè woonplaats van mijn man. Ik werd: organisator van sport en spel op het strand Henriëtte Swartjes: „Na mijn studie heb ik veel sollicitaties gestuurd, maar vond geen baan. In Zeeland waren weinig beleidsvacatu- res. Het was best frustrerend. Ik wilde graag aan de slag, maar soms kreeg ik mijn originele sollicitatie zelfs terug omdat men deze niet wilde bewaren wegens privacyredenen. Uitein delijk ben ik een cursus bedrijfsadministratie gaan doen en bij een administratiekantoor aan de slag gegaan. Dat liep niet helemaal en ik dreigde een burn-out te krijgen. Ik heb een loopbaancoach in de arm genomen om te kij ken wat ik dan wilde. Mijn man en ik (be- ach)volleyballen en hij organiseert sinds 1992 een beach volleybaltoernooi op het strand. Ik hielp hem daarbij. Met mijn loopbaancoach kwam ik erachter dat dat iets voor mij zou zijn om in verder te gaan. Ik ben in 2009 be gonnen met Strandsport Zeeland en organi seer in het zomerseizoen sporttoernooien op het strand. Ook organiseer ik bedrijfsuitjes. Niet alleen beachvolleybal, maar ook beach- tennis, -hockey en -soccer. Mijn ervaring met cijfers komt goed van pas. Ik doe mijn eigen administratie. Dat ik overal zelf voor moet zor gen en nergens op terug kan vallen, benauwt wel eens. Maar verder is het geweldig. Ik vind het heerlijk mensen een leuk uitje te bezorgen en heb altijd blije mensen om me heen www.strandsportzeeland.nl Henriëtte Swartjes. fotc Ook meedoen aan de rubriek E-mail naar: geld@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 51